کد خبر : 56806
/ 09:51
گفتگو با محمدرضا تفقدی، مدیر سایت فروش کتاب که به‌دنبال تحول در فروش الکترونیک محصولات فرهنگی است

گیسوم، جنگل کتاب

در روزگاری که بیشتر جوانان دوست دارند یک کار به‌اصطلاح پشت‌میزی داشته باشند و وقت بگذرانند، دسته دیگری هم هستند که علاقه دارند ترک عادت کنند. انگار نشستن پشت میز یک اداره، آزارشان می‌دهد. این‌ها همان‌هایی هستند که دوست دارند در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند، تاثیر‌گذار باشند تا تاثیر‌پذیر. علاقه دارند جریان ایجاد کنند تا اینکه سوار بر موجی شوند که دیگران درست کرده‌اند.

گیسوم، جنگل کتاب

جوانانی فارغ از سطح مالی یا تحصیلی که مغزشان پر از ایده‌های گوناگون است و اصلا با همین ایده‌هاست که دارند زندگی می‌کنند و حاضر هستند با تمام توان برای به ثمر نشاندنشان، مقابل هر سختی بایستند و از هرچه دارند، بگذرند. این آدم‌ها اصلا عجیب‌وغریب نیستند و ممکن است در همسایگی ما‌، در محله ما یا در هرگوشه این شهر پیدا شوند.
محمدرضا تفقدی سی‌ودوساله از جنس همین آدم‌هاست که به قول خودش، کار بی‌دردسر و راحت در شرکت برق را رها کرده و یک فروشگاه محصولات فرهنگی و کتاب آن‌لاین راه‌اندازی نموده است که قصد دارد رقیب وطنی سایت آمازون باشد و در‌حال‌حاضر خاص‌ترین در نوع خودش در کشور است.


کارمند پیشین شرکت برق
تاثیرگذار‌ بودن در جامعه، دغدغه محمدرضاست و برای همین هم هست که عطای کار‌ کردن در شرکت برق را به لقایش بخشیده و به‌دنبال عملی‌ کردن ایده‌اش رفته است. او می‌گوید: «قبل از پرداختن به ایده فروشگاه آن‌لاین کتاب و محصولات فرهنگی، کارمند شرکت برق بودم که کار خیلی سختی نداشتم و حقوق خوبی هم می‌گرفتم، تا اینکه به این نتیجه رسیدم که آدم می‌تواند برای جامعه خودش مفیدتر باشد؛ برای همین هم از ابتدای سال93 از شرکت برق خارج شدم و در همان سال‌ به‌صورت کاملا شخصی ایده گیسوم را شروع کردم.»
اینکه برای شروع یک کار جدید و به ثمر نشاندن ایده‌ای که داری، از همه زندگی‌ات هزینه کنی، هنر می‌خواهد؛ کاری که محمد‌رضا تفقدی آن را انجام داده است و درباره‌اش این‌گونه بیان می‌کند: «‌برای آغاز‌ کردن گیسوم نیاز به هزینه‌هایی داشتیم که همه به‌صورت کاملا شخصی تامین شد. ماشین خودم را فروختم، از پس‌اندازم استفاده کردم و حتی چندین وام گرفتم تا بتوانم فروشگاه گیسوم را راه‌اندازی کنم.»

محلی برای فروش کتاب و محصولات فرهنگی اسلامی
مدیر سایت گیسوم درباره هدف این فروشگاه آن‌لاین می‌گوید: «در ابتدا هدف ما ایجاد یک سایت فروش محصولات فرهنگی بود و اکنون نیز هدف ما همین است که در ایران یک سایت و فروشگاه آن‌لاین وجود داشته باشد که محصولات فرهنگی اسلامی را که در سطح کشور تولید می‌شود، معرفی کند و اگر این محصول خوب و باکیفیت بود، به فروش برسد. درواقع گیسوم تریبونی باشد برای این گروه از تولید‌‌کنندگان محصولات فرهنگی اسلامی که معمولا مکانی برای معرفی و عرضه محصولاتشان ندارند.»
تفقدی ادامه می‌دهد: «سایت‌هایی که در ایران این فعالیت را انجام می‌دهند، بسیار زیادند ولی آن‌هایی که چنین هدفی داشته باشند، بسیار کم هستند؛ مثلا فروشگاه آن‌لاینی وجود دارد که جزو سایت‌های پرفروش است ولی نوشت‌افزاری را برای عرضه قرار داده است که ایرانی نیست یا دفترهایی را می‌فروشند که عکس‌های جالبی ندارد. این‌گونه سایت‌ها تنها هدف اقتصادی دارند، درحالی‌که هدف ما کار اقتصادی در کنار کار فرهنگی است.»

کامل‌ترین و روان‌ترین موتور جستجوی کتاب کشور
تلاش‌های محمدرضا تفقدی و دوستانش بعد از یک‌سال به ثمر می‌نشیند، تاآنجایی‌که امروز او با افتخار می‌گوید: «‌گیسوم، روان‌ترین موتور جستجوی کتاب در ایران است» و اضافه می‌کند: «هرکسی در سایت گیسوم اقدام به جستجو درمورد کتابی بکند، بی‌شک در سایت ما پیدایش خواهد شد. این موضوع را به بسیاری از افراد و نویسنده‌ها گفته‌ام ولی باور نکردند اما زمانی‌ که خودشان اسم کتاب یا حتی نامشان را در گیسوم جستجو می‌کنند، می‌بینند که هم اسم کتاب و هم نام نویسنده در اینجا وجود دارد. تنها یک موتور جستجوگر دیگر کتاب در ایران وجود دارد که آن هم دولتی است و کاملا به سیستم‌های دولتی و پایگاه داده‌ها متصل است و تقریبا تمام کتاب‌ها در آن وجود دارد، ولی گیسوم مجموعه‌ای خصوصی است که با این وجود از سایت یادشده کامل‌تر است و بیش از 95درصد جستجو‌ها در این سایت، دارای نتیجه است.
سایت‌های کتاب در کشور ما بسیار زیاد است ولی اینکه هر کتابی داخل آن وجود داشته باشد، تقریبا محال است اما سایت گیسوم این‌گونه نیست.»
سیستم فروش کتاب‌های خاک‌خورده
گیسوم غیر از فروش کتاب و محصولات فرهنگی، امکانات دیگری را هم برای بازدیدکنندگان و اعضای سایت خودش قرار داده است که تفقدی درباره یکی از این امکانات می‌گوید: «با توجه به گستردگی گیسوم، اکنون بیشترین تقاضاهای ما در سایت، مربوط به کتاب‌های قدیمی است که معمولا نایاب هستند؛ به همین دلیل سیستمی برای فروش کتاب در سایت طراحی کردیم، طوری‌که فروشنده کتاب اصلا نیاز نداشته باشد از کتاب عکس تهیه کند. با توجه به پایگاه، داده قدرتمند ما به‌راحتی می‌تواند کتاب را پیدا کند و برای فروش، به‌صورت کاملا رایگان در سایت قرار دهد. غیر از چرخش کتابی که صورت می‌گیرد، بسیاری از کتاب‌هایی که اصلا چاپ نمی‌شوند و در گوشه کتابخانه منازل خاک می‌خورند، به دست افرادی می‌رسد که آن‌ها را لازم دارند.»

 داستان دنباله‌دار سرانه ناچیز مطالعه
محمدرضا تفقدی دغدغه کتاب‌خوانی دارد و مثل همه نگران سرانه ناچیز مطالعه در ایران است؛ به همین دلیل طرح داستان دنباله‌دار را در سایت گیسوم اجرا کرده است و درموردش بیان می‌کند: «برای اینکه ما هم سهمی در کتاب‌خوان‌ کردن مردم داشته باشیم، طرحی با‌ عنوان «داستان دنباله‌دار» را در سایت راه‌اندازی کردیم. هرروز یک یا چند قسمت از یک داستان کوتاه را که تاکنون متتشر نشده است، در گیسوم بارگذاری می‌کنیم و مردم بدون اینکه متوجه بشوند، به‌طور میانگین روزی معادل 10 تا 20‌صفحه از آن را مطالعه کرده‌اند. اکنون و با صحبتی که با برخی ناشران کرده‌ایم، مقرر شده است نیمی از یک کتاب را به این صورت در سایت قرار دهیم‌. مخاطبی که این‌گونه و به‌صورت لقمه‌وار یک کتاب را مطالعه می‌کند، بی‌شک ترغیب خواهد شد که آن را تهیه و مطالعه کند.»

 هنوز به سوددهی نرسیده‌ایم
ایده‌پرداز سایت گیسوم درباره سوددهی مجموعه‌اش می‌گوید: «زمانی‌که کتاب یا هرمحصول دیگری از طریق ما به فروش می‌رسد، میزانی سودی هم به مجموعه گیسوم خواهد رسید اما چون هنوز در اول راه هستیم و هزینه‌هایمان بسیار سنگین است، فعلا کافی نیست و به‌اصطلاح خرج خودمان هم درنمی‌آید؛ البته برپایه برنامه‌ای که برای سایت طراحی کرده‌ایم، قرار نیست همیشه به این صورت باقی بماند‌. زمانی‌که گیسوم بین مردم شناخته شود و تعداد سفارش‌ها افزایش یابد، بی‌شک گیسوم از این حالت درخواهد آمد. اولویتی که ما قرار داده‌ایم، اول تامین هزینه‌های گیسوم و کارکنان مشغول در آن ازطریق خود سایت و دوم گسترش گیسوم با کمک سود سالانه است.»
 هدف: راه‌اندازی شبکه اجتماعی کتاب
تفقدی آینده‌ای برای گیسوم ترسیم کرده است که قصد دارد پله‌به‌پله به آن برسد. او درمورد دورنمای سایتش این‌طور سخن می‌گوید: «در گیسوم سعی داریم در کنار کتاب، سایر محصولات فرهنگی و به‌خصوص نوشت‌افزار اسلامی را نیز عرضه کنیم اما نیاز داریم که ابتدا در حوزه تهیه کتاب به بلوغ برسیم؛ یعنی به هرصورتی‌که می‌شود، کتاب را تهیه کنیم و به دست مشتری برسانیم و بعد اینکه بتوانیم یک شبکه اجتماعی کتاب با امکانات مختلف در گیسوم راه‌اندازی کنیم.»

 بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی
مدیر سایت گیسوم از حمایت‌‌ نکردن مسئولان مربوط از ایده فروشگاه آن‌لاین محصولات فرهنگی و کتاب، گلایه‌ها دارد. او بیان می‌کند: «راه‌اندازی گیسوم نیاز به حمایت داشت که برای جلب حمایت مسئولان، بسیار تلاش کردم، حتی برای کمک گرفتن از یک نهاد، بارها به تهران سفر و با بیشتر مدیران آن صحبت کردم که قول‌هایی به ما دادند ولی هنگام عمل‌ کردن به وعده‌ها که رسید، از زیر بار مسئولیت وعده‌هایی که به ما داده بودند، شانه خالی کردند یا حتی نهادی در همین شهر مشهد که منتسب به دولت است و وظیفه‌اش حمایت از این‌گونه ایده‌ها و طرح‌هاست، بعد از ماه‌ها دوندگی و شرکت در انواع‌واقسام کمیسیون‌ها، سرانجام هیچ کمکی به ما نکردند، بلکه بعضی مواقع سنگ‌اندازی هم می‌کردند. با این تفاسیر و مشکلات و نبود حمایت‌ها، تصمیم گرفتم بدون کمک از هیچ سازمان و ارگانی و با هزینه شخصی، ایده گیسوم را اجرایی کنم.

 گیسوم تعطیل نخواهد شد
پیدا نشدن کتاب، همکاری‌ نکردن ناشران در فرستادن کتاب‌ها‌، تماس‌های مکرر مشتریان برای پیگیری سفارش و مشکلات دیگر، محمد‌رضا تفقدی را تا حدودی خسته کرده است ولی وقتی از او می‌پرسیم با وجود این مشکلات تابه‌حال به فکر تعطیل‌ کردن گیسوم افتادی یا نه، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «‌گیسوم تا الان خسته‌ام کرده است‌. بارها پیش آمده که مشکلات پیش‌رو من را کلافه کند، اما هیچ‌وقت به این فکر نیفتاده‌ام که این سایت را تعطیل کنم.»

 صفر تا صد گیسوم به روایت ارقام
60‌میلیون تومان: هزینه اولیه راه‌اندازی سایت
4نفر: تعداد کارمندان اداره‌کننده گیسوم
4هزارنفر: میانگین بازدید روزانه
بیش از 100‌جلد کتاب: تنها سفارش یک نفر

 متفاوت هستیم
شیوه کار گیسوم کاملا متفاوت از سایر سایت‌های مشابه خودش است. درواقع گیسوم با همه نمونه‌های دیگر خودش که در ایران وجود دارد، برای تهیه کتاب کاملا متفاوت عمل می‌کند. تفقدی این شیوه جدید را این‌گونه توضیح می‌دهد: «سایت‌های دیگر کتاب که در ایران وجود دارند‌، اقدام به انبار‌ کردن کتاب و سپس فروش آن‌ها در سایت می‌کنند اما در گیسوم، بازدیدکننده این امکان را دارد که هم مستقیم از ناشر که در سایت ما درگاه فروش دارد، خرید کند و هم اینکه کتاب مد‌نظر را سفارش دهد تا ما برایش تهیه کنیم. ما این‌گونه هزینه انبارداری را به استخدام افراد، اختصاص می‌دهیم تا با جستجو و رایزنی با ناشران سرتاسر کشور، کتاب مد‌نظر درخواست‌کننده را تهیه کنند و ناشر برای ما ارسال کند تا ما هم برای مشتری خودمان بفرستیم. با این شیوه کار، فردی که در گیسوم سفارش کتاب می‌دهد، به احتمال زیاد به کتاب مدنظرش دست پیدا خواهد کرد.


داستان انتخاب یک نام عجیب
محمدرضا تفقدی از همان اول به نام این فروشگاه فکر کرده است؛ نامی که در نگاه نخست خودش و حتی انتخابش، عجیب به‌نظر می‌رسد. انتخاب چنین نامی، داستانی دارد که مدیر سایت گیسوم این‌گونه درباره‌اش توضیح می‌دهد: «گیسوم یک پارک جنگلی بی‌نظیر در شمال کشور و نزدیکی تالش است. این پارک، بسیار زیبا و گردشگری است و جاده‌ای جنگلی دارد. هرکس که برای یک‌بار وارد این جنگل شده، به آن علاقه‌مند شده است. زمانی‌ که نام گیسوم به گوش آن دسته افرادی برسد که از این جنگل زیبا بازدید کرده‌اند، ناخودآگاه یاد فضای زیبای آن می‌افتند و آن‌هایی هم که ندیده‌اند، با کمی جستجو در اینترنت، متوجه وجود این مکان بکر و دیدنی می‌شوند. همین باعث جذب مخاطب به سایت می‌شود.» اما انتخاب گیسوم دلیل دیگری هم دارد که تفقدی در توضیح آن می‌گوید: «‌یکی از سایت‌های معروف فروش در دنیا، سایت آمازون است که این هم نام جنگلی در برزیل است. با توجه به اینکه در ایران هم از این‌‌گونه جنگل‌ها و حتی زیباتر و دیدنی‌تر از آن به فراوانی یافت می‌شود، تصمیم گرفتیم نام یکی از آن‌ها را برای سایت خودمان انتخاب کنیم.»

محمد کاملان

اشتراک گذاری
نظرات شما
فهيمه
10:48 6 0 پاســخ به ایــن نظــر

سلام آقای تفقدی،من نامه شما به خانم یثربی رو خواندم،بسیار زیبا،جامع و مودبانه و اسلامی بود
من خانم یثربی را واقعا دوست دارم و تحسین میکنم ولی همیشه دلم میخواست مسائلی که شما مطرح فرمودید به ایشون باز گو کنم،واقعا سپاسگذارم

نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی