• خانه
  • فرهنگی
  • مهدویت یکی از محورهای اساسی تمدن نوین اسلامی است
کد خبر : 80607
/ 00:57
فاضل لنکرانی:

مهدویت یکی از محورهای اساسی تمدن نوین اسلامی است

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی استاد عالی حوزه، مهدویت را یکی از مهمترین محورهای تمدن نوین اسلامی و عامل وحدت شیعه و سنی دانست.

مهدویت یکی از محورهای اساسی تمدن نوین اسلامی است

به گزارش  شهرآرا آنلاین به نقل از ایرنا، فاضل لنکرانی روز یکشنبه در سمینار علمی «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: برخی مفسران اهل سنت معتقدند منظور از آیه نهم سوره صف که خدا پیامبرش را برای هدایت جامعه بشری فرستاده تا تمام دین را آشکار کند، حضرت مسیح (ع) است درحالی که اخبار صحیح ثابت می کند این شخص از عترت پیامبر (ص) و حضرت مهدی (عج) است.

وی افزود: اگر شیعه یا اهل سنت بگویند در زمان غیبت وظیفه ای برای اجرای دین ندارند در چنین وضعیتی تمدن اسلامی معنایی پیدا نمی کند و نمی توانیم تصوری از تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) همچنین خواستار تشکیل کارگروه هایی در این زمینه شد تا اهل سنت و شیعیان مبانی اقامه دین را مشخص کنند.

وی یکی از ضرورت های جامعه اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: گاهی یک امر شخصی وجود دارد و هر مسلمانی وظیفه خود را در اجرای این فریضه می داند ولی از آیه ۱۰۴ سوره آل عمران اینگونه برداشت می شود که امت اسلامی باید دعوت به معروف کند.

فاضل لنکرانی با اشاره به فعالیت های گروه فقه اجتماعی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: امروز در حوزه شیعه فقه اجتماعی وجود دارد که بر خلاف فقه شخصی، موضوع آن متوجه امت اسلامی و جامعه است و این آیه برای وحدت شیعه و سنی قابل توجه است تا نسبت به مجموعه اموری که در جهان واقع می شود، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

 

اسلام جامع ادیان گذشته است 

این استاد عالی حوزه گفت: اسلام شناسان و فقهای ما گاهی بیان می کنند که اسلام ناسخ شریعت های گذشته است ولی وقتی به قرآن مراجعه می کنیم، می بینیم اگرچه با ظهور پیامبر پیامبر اکرم (ص)، نبوت خاتم شروع و زمان نبوت سایر پیامبران سپری می شود ولی شرایع و ادیان گذشته منسوخ نمی شود.

وی با استناد به آیاتی مبنی بر تصدیق تورات و انجیل واقعی از سوی قرآن گفت: تصدیق تورات و انجیل از سوی قرآن و پیامبر اکرم (ص) به این معنی است که اگر امروز به روشی بتوانیم به حکم و قانونی از قوانین تورات یا انجیل واقعی پی ببریم، آن قانون برای مسلمانان نیز معتبر است. 

فاضل لنکرانی با قرائت آیات ابتدایی سوره بقره گفت: از نظر قرآن شرط مسلمانی این است که به آنچه بر پیامبر اکرم و سایر انبیاء نازل شده ایمان بیاوریم و لذا اسلام را می توان جامع ادیان گذشته دانست و قرآن یکی از راه های رسیدن به تورات و انجیل واقعی است. 

وی با بیان این که قتل مرتد نه فقط در متون دین اسلام که در سایر ادیان نیز وجود داشته و داستان سامری در قرآن بر آن مهر تایید می زند، اظهار داشت: این نگرش یک نگاه وسیعی به مسلمانان می دهد و اسلام را در مقابل یهود و مسیحیت قرار نمی دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با خواندن این مصرع «چون که صد آمد ۹۰ هم پیش ماست» گفت: روشنفکران در دانشگاه ها و مجلات می گویند همه این ها راهی برای رسیدن به حق است ولی ما معتقدیم اسلام راه جامع همه این راه هاست و اگر بخواهیم مسیحی واقعی یا یهودی واقعی باشیم، باید مسلمان باشیم چون اسلام تمام تعلیمات ادیان گذشته را به اضافه آموزه هایی وسیع دارد. 

 

آیه ای برای وحدت شیعه و سنی 

وی همچنین گفت: وقتی در پرتو تمدن نوین اسلامی وحدت شیعه و سنی را مطرح می کنیم، نمی توان یهود و مسیحی را نادیده گرفت، چون بخش وسیعی از بشر را پیروان این ادیان تشکیل می دهند و لذا باید با گفت و گو و استدلال این مساله را مطرح کرد. 

فاضل لنکرانی با اشاره به آیه ۱۹سوره آل عمران که می فرماید «ان الدین عندالله الاسلام» گفت: برخی تسلیم را منظور از اسلام در این آیه می دانند درحالی که منظور دین اسلام است، چون این دین جامع ادیان گذشته است.

وی همچنین آیه ۱۳ سوره شوری را از آیاتی دانست که باعث وحدت بیشتر وحدت شیعه و اهل سنت می شود و افزود: تشریع دین برای اقامه آن است و اولین وظیفه انبیاء نیز اجرای دین است و لذا این آیه وظیفه همه پیامبران از نوح و ابراهیم گرفته تا موسی و عیسی و پیامبر اکرم (ص) را اقامه دین در جهان می داند و تاکید بر جلوگیری از هر نوع تفرقه در این زمینه دارد. 

فاضل لنکرانی همچنین گریزی به مسائل و شبهات دینی امروز جامعه زد و گفت: برخی می گویند دین یک مساله شخصی است و نباید به اعمال دیگران کار داشت و برخی با ژست حقوق بشری چنین مسائلی را مطرح می کنند در حالی که وظیفه حکومت اسلامی و پیامبران عبارت است از اقامه دین و اگر یک حاکم اسلامی ببیند حکمی از احکام اسلامی معطل مانده وظیفه اوست که آن حکم را اجرا کند. 

 

سوال رئیس جمهوری و پاسخ نخست وزیر هند

منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در این سمینار گفت: سال گذشته نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هندوستان در پاسخ به سوال حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که پرسیده بود آیا تعداد مسلمانان هند بیشتر است یا اندونزی، پاسخ داده بود که مساله مهم این است که اسلام از ایران به هندوستان آمد و از آنجا به اندونزی رفت و این موضوع بیانگر پیوند میان ایران و هند از گذشته های دور است.

وی دیپلمات های هندی را از قوی ترین تهیه کنندگان متون حقوقی و سیاسی در سازمان های بین المللی دانست و گفت: دانشگاه های (هندی) الامین، علیگر و ملیه می توانند در کنار نقش آفرینی در رشته های فنی در علوم انسانی نیز نقش آفرینی جدی داشته باشند. 

 

چاپ قرآن و کتاب های دینی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در غرب ۱۰ برابر شد

متکی ضمن برشمردن پیشینه تمدن نوین اسلامی و اهمیت آن از ضرورت نگاه کاربردی و امروزی در این زمینه و نقش گروه های تکفیری برای ایجاد اسلام هراسی سخن گفت و اظهار داشت: اگرچه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر شاهد هجمه سنگین غرب علیه مسلمانان به ویژه در کشورهای غربی بودیم و اسلام هراسی در این دوره نهادینه شد ولی از همان زمان میزان چاپ قرآن و کتاب های دینی در آمریکا و اروپا تا ۱۰ برابر افزایش یافت.

وی تمدن نوین اسلامی را مدخلی بر ادبیات امروز برای معرفی اسلام دانست و گفت: در مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصمیم گرفتیم تا ۶ کنفرانس در این زمینه برگزار شود که اولین مراسم در دانشگاه تهران بود و امروز شاهد دومین مراسم در دانشگاه مذاهب اسلامی هستیم.

معاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی از برگزاری مراسمی مشابه در کشورهای تونس و هندوستان سخن گفت و از برپایی همایشی در سال آینده در اتریش خبر داد. 

وی تاکید کرد: بحث تمدن نوین اسلامی ارائه یک تصویر واقعی از متون و تاریخ اسلام است، ضمن این که جهانیان را با اسلام آنگونه که هست آشنا می کند و مسلمانان با وظایف خود آشنا می شوند، زمینه ای برای ایجاد تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر خواهد بود. 

 

شاخص های تمدن اسلامی از نگاه یک دانشمند هندی 

محمد اسحاق رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ملیه اسلامی دهلی نو نیز در این سمینار با ارائه معنایی از تمدن و فرهنگ گفت: اقتصاد، سیاست، اخلاق و علم و فقه از مهمترین عوامل تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان علت سقوط تمدن ها از منظر قرآن کریم به سرنوشت اقوام عاد، ثمود و سبا اشاره کرد و گفت: اوج تمدن اسلامی را می توان در دوره های مصر و ایران و برخی دیگر از کشورها مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه توحید در خالقیت را از شاخص های یک تمدن برشمرد و گفت: خانواده و حریم خصوصی نیز از شاخص های بزرگ تمدن است و از طرف دیگر باید عقلانیت و امر به معروف و نهی از منکر را در این زمینه جدی بگیریم.

وی تاکید کرد: وقتی می توانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم که صدر اسلام را ببینیم، به تنوع احترام بگذاریم و مساله مهمتر این است که از ظرفیت همه مذاهب و ادیان بهره ببریم.

 

تنوع مذهبی یک فرصت است

عبیدالله فهد رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه علیگر دهلی نو نیز با تشبیه تمدن اسلامی به باران و رحمت الهی از رویکرد بیولوژیک و خلاقیت آفرینی سخن گفت و اظهار داشت: ما به جای خلاقیت رو به تقلید می آوریم در حالی که باید خلاقیت را همه ابعاد داشته باشیم.

وی تنوع مذهبی را فرصتی برای تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: هر مذهب باید در جای خود قرار بگیرد و تنوع مذهبی را باید بر اساس تقاضا و منطقه ارزیابی کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: زمانی تقوا کارساز است که به امامت و رهبری جامعه منجر شود و اگر تقوا نتواند کنش اجتماعی ایجاد کند، در واقع نمی تواند آن را تقوا دانست.

سمینار علمی «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» به همت معاونت پژوهشی و فناوری و دفتر همکاریهای علمی بین المللی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی و با حضور اندیشمندان و پژوهشگرانی از مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب همچون آیت الله سیدحامد علم الهدی معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمدرضا حسینی نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه مذاهب اسلامی و حجت الاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد. 

در این سمینار اندیشمندانی از دانشگاه‎های اسلامی دهلی نو حضور داشتند.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی