کد خبر : 80634
/ 17:42
ذائقه مشتریان و سوداگری توزیع کنندگان، عامل عرضه پوشاک ایرانی با برند خارجی شده است

فرار مالیاتی با برند تقلبی؛

همان‌طور که کالای قاچاق به تولید و اقتصاد ملی ضربات مهلکی وارد و اشتغال را در کشور فلج می‌کند، تقلب و عرضه کالای ایرانی با مارک خارجی نیز اعتماد به نفس تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را از بین می‌برد.

فرار مالیاتی با برند تقلبی؛

الهام ظریفیان- همان‌طور که کالای قاچاق به تولید و اقتصاد ملی ضربات مهلکی وارد و اشتغال را در کشور فلج می‌کند، تقلب و عرضه کالای ایرانی با مارک خارجی نیز اعتماد به نفس تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را از بین می‌برد.
با اینکه نسبت به چند سال گذشته بازار مارک فروشان رونق کمتری دارد اما هنوز هم می‌توان برندهای معروف و گاه حتی معمولی خارجی را پای کالاهای ایرانی دید که نه تولیدکنندگان جرئت و جسارت این را دارند که بگویند با «افتخار ایرانی»، و نه مشتریان آن‌ها باور کرده‌اند تولیدات ایرانی قابل رقابت با کالاهای خارجی است .
این در حالی است که وقتی تولیدات داخلی می‌توانند به اسم ترک و ایتالیا و اسپانیا به فروش برسند و سودده باشند، یعنی کیفیت آن‌ها در حد قابل قبول و رقابت با مشابه خارجی‌ هست. با توجه به اینکه بازارهای خرید عید رونق گرفته‌ و سازمان‌های متولی بیش از پیش باید به این موضوع ورود یابند.

کشف ٢۶ هزار ثوب پوشاک با مارک تقلبی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره کالاهای ایرانی که به اسم خارجی در بازار به فروش می‌رسند، می‌گوید: در این باره دستورالعملی داریم که اگر کالای ایرانی با برچسب خارجی در بازار به فروش رسید، این حق را داریم که با این کالا به عنوان کالای قاچاق خارجی برخورد کنیم. البته سعی ما این بوده‌است که اگر با این کالا برخورد کنیم، بیشتر جنبه راهنمایی داشته باشد، ولی اگر ببینیم به عنوان یک روش و دانسته دارد در بازار اتفاق می‌افتد حتما با آن برخورد می‌کنیم.
علی باخرد ادامه می‌دهد: درباره برخورد با پوشاک خارجی در سطح عرضه اعم از عمده فروش و خرده فروش از ابتدای سال چهار هزار و ١٠٠ مورد بازرسی داشته‌ایم و بالغ بر ٢۶ هزار ثوب پوشاک تقلبی با ارزش ٢۵ میلیارد ریال دارای مارک جمع‌آوری کرده‌ایم.
وی با اشاره به اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در راستای سامان‌دهی برندهای خارجی در استان می‌گوید: در دو سال گذشته که ما روی برندهای خارجی دارای نمایندگی در استان کار کردیم این اتفاق کمتر افتاد. این برندها ‌اکنون ١٧ مورد هستند و کمتر اتفاق افتاده‌است که برچسب این برندها روی لباس‌های دیگر بنشینند. ولی در مورد برندهای دیگری که در استان یا حتی در کشور شعبه نداشته‌اند، این تقلب صورت گرفته‌است. از ۴٨ برند فعال در مشهد ١٧ برند دارای مجوز رسمی بودند و یا موفق به دریافت آن شدند و از فعالیت ٣١ برند دیگر جلوگیری شد.
باخرد به فعالیت کارگروه حمایت از تولید و برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه در سازمان صنعت، معدن و تجارت تأکید می‌کند و می‌افزاید: چون در سطح توزیع کالا را مشاهده می‌کنیم، برخوردمان نیز در درجه اول با توزیع کننده است. زیرا توزیع کننده دانسته اقدام به این کار می‌کند. با این حال اگر واحد تولیدی متخلفی را نیز مشاهده کنیم، به عنوان کالای تقلبی با آن برخورد می‌کنیم. زیرا شکل بارز تقلب که به صراحت نیز در قانون ذکر شده همین است که کالای ایرانی به جای کالای خارجی
فروخته شود. علی باخرد در مورد اینکه چرا تولیدکنندگان ایرانی ترجیح می‌دهند با برند تقلبی خارجی کالای خود را عرضه کنند، می‌‌گوید: این اتفاق در هر دو مرحله توزیع و تولید می‌افتد. ولی در اکثر مواقع تولیدکننده به خواست توزیع کننده اقدام به زدن برچسب خارجی می‌کند. به صراحت به تولید‌کننده گفته می‌شود ۵٠٠ از فلان کالا می‌خواهیم به این شرط که این برچسب را روی آن بزنید و تولید کننده مجبور است این کار را بکند.

ترس تولیدکنندگان از دیده شدن
جواد اطمینان، کارآفرین نمونه حوزه پوشاک، معتقد است تولیدکنندگان تا حدودی در این کار اجبار دارند. تولیدکننده دوست ندارد دیده شود به این دلیل که می‌خواهد بهای تمام شده را کاهش دهد و ترجیح می‌دهد با برندی محصولش را بیرون بدهد که از یک طرف بتواند زودتر آن را بفروشد و از طرف دیگر نشان ندهد که توسط چه کسی و در کجا تولید شده و شناسه کالا نداشته باشد.
وی می‌افزاید: باور تولیدکنندگان این است که اگر کالا را با برند ایرانی عرضه کنند بعد باید مالیات بیشتری بدهند و سازمان تأمین اجتماعی سراغ آن‌ها می‌آید. برای همین ترجیح می‌دهند که ناشناخته باقی بمانند و دولت هم با حمایت‌های گاه و بیگاهی که انجام می‌دهد تولید‌کنندگان در سردرگمی قرار می‌گیرند. بهای تمام شده در ایران همچنان بالاست. کارگری که در یک واحد تولیدی کار می‌کند بازدهی برابری با واحدهای تولیدی در دیگر نقاط دنیا ندارد. دستگاه‌هایی که برای تولید پوشاک در ایران استفاده می‌شود دستگاه‌های صنعتی و فنی نیست. به همین دلیل بهای تمام شده بالا می‌رود و تولیدکننده ترجیح می‌دهد که با برچسب خارجی کالای خود را عرضه کند که هم زود به فروش برسد و هم کسی سراغشان نیاید.
اطمینان می‌گوید: برای مبارزه جدی با این پدیده علاوه بر کار فرهنگی و تقویت خودباوری در مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حمایت جدی دولت از بخش تولید ضروری است. در مشهد اتاق اصناف حمایت می‌کند ولی قدرت اجرایی ندارد. سازمان صنایع مشهد حمایت می‌کند ولی وقتی قانون مناسب در این زمینه نداریم، دستشان بسته است.
وی ادامه می‌دهد: در مشهد ستاد مبارزه با قاچاق کالا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و باعث شده‌است در مشهد کمتر شاهد این باشیم که تولیدکننده‌ای کالای خود را با برند کالای خارجی بفروشد. با این حال هنوز هم کالا به نام ترک و چین و ... در مشهد تولید می‌شود. یکی دو سال پیش این موضوع خیلی به تولیدکنندگان ضربه می‌زد. خود تولید کننده هم خودباوری نداشت و برندسازی نکرده‌بود. هم‌اکنون تولیدکنندگان در حوزه پوشاک به برندسازی و تولید کالای باکیفیت روی آورده‌‌اند و اگر این روند ادامه داشته باشد پیش‌بینی من این است که در چند سال آینده چنین تخلفاتی که جزو محرزترین تخلفات صنفی است را شاهد نباشیم.

ذائقه مشتری ایرانی خارجی پسند است
دبیر اتاق اصناف مشهد هم به ضعف فرهنگی مصرف‌کنندگان درباره خرید کالای ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: همه چیز را نباید به گردن بازار بیندازیم و ذائقه مشتری به بازار جهت می‌دهد. به طور سنتی ایرانی‌ها کالای خارجی را بهتر می‌دانند و این ضعف فرهنگی طی سال‌ها گسترش پیدا کرده‌است.
عبدا... افشاری به آمار برخورد اتاق اصناف با واحدهای متخلف در سه ماهه اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: چنانچه کالای ایرانی با برند خارجی به فروش برسد به عنوان تقلب با آن برخورد می‌‌شود. طی سه ماه اخیر ۵٧٠ بازرسی از سوی اتاق اصناف در سه حوزه پوشاک، لوازم یدکی و آرایشی‌ بهداشتی انجام شده و ١٣٨ پرونده تخلف شامل تقلب، گران‌فروشی و ارائه نشدن فاکتور خرید در این‌باره تشکیل شده است. در این میان ٣۶٧ مورد بازرسی از پوشاک بود و ٨۴ پرونده تخلف تشکیل شده‌است. در حوزه لوازم یدکی ١۴٨ بازدید انجام شده و ٣۶ مورد تخلف کشف شده‌است. در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از ۵۵ بازرسی ١٨ تخلف در مشهد
اتفاق افتاده‌است.
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی