کد خبر : 80737
/ 08:52
متروی مشهد تا نوروز، شمال شهر را به جنوب و شرق شهرمتصل می‌کند

خط٢ آماده اتصال به خط یک

سارا رنگیان- «شهرداری مشهد تعداد زیادی پروژه‌ بزرگ از جمله یک «مگاپروژه» در دست اجرا دارد که آن قطارشهری است. اولویت من تکمیل خطوط قطارشهری است زیرا نقش بسیاری در زندگی مردم خواهد داشت.»

خط٢ آماده اتصال به خط یک

این جملات اولین اظهارنظرهای شهردار منتخب لیست امید در نخستین نشست خبری خود بود که از عزم جدی سکان‌دار جدید شهر برای تسریع در تکمیل خطوط متروییِ دومین کلان‌شهر کشور حکایت داشت و لازمه تحقق این امر ساخت ایستگاه‌های میدان سعدی و میدان شریعتی بود. خط ٢ قطار شهری مشهد به طول ۵/١۴ کیلومتر با ١٣ ایستگاه از انتهای خیابان طبرسی شمالی در شمال شهر شروع می‌شود و تا شهرک سلامت در جنوبی‌ترین نقطه مشهد ادامه می‌یابد. در دوران مدیریت شهری گذشته این خط تا ایستگاه میدان شهدا افتتاح شد اما به دلیل اینکه سیستم ایمنی و وسایل جانبی آن نصب نشده بود و از طرفی به اندازه کافی واگن نداشت، تاکنون عملاً بدون استفاده باقی مانده بود. خرداد‌ماه ٩۶ موعدی بود که بر‌‌اساس برنامه‌های مدیریت شهری گذشته، قرار بود خط یکِ قطار شهری مشهد به خط ٢ برسد اما تنها در حد وعده باقی مانده و عملیاتی نشد تا اینکه مدیریت شهری جدید کار خود را آغاز و از همان ابتدا تکمیل خطوط قطار شهری را از اولویت‌های خود اعلام کرد و وعده اتصال خط یک و ٢ قطار شهری تا پایان امسال را مطرح کرد.
حالا این وعده یک گام به عملی شدن نزدیک‌تر شده است و آخرین روز کاری هفته گذشته، تست‌های مقدماتی برای این اتصال با حضور تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد، ریاضی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و جمعی از مدیران شهری انجام شد و تا پایان سال با بهره‌برداری از ایستگاه سعدی و شریعتی خط ٢، شهروندان می‌توانند از شمالی‌ترین نقطه شهر به شرق و جنوب مشهد سفر کنند.

افتتاح با رعایت ایمنی کامل
شهردار مشهد کامل نشدن خط ٢ قطارشهری را یکی از مشکلات موجود در مسیر اتصال خط یک و ٢ قطار شهری دانست و در گفت‌وگو با شهرآرا دراین‌باره اظهار کرد:
خط ٢ متأسفانه بدون رعایت ایمنی در دوره مدیریت قبلی به بهره‌برداری رسید و تاکنون که شش ماه از افتتاح آن می‌گذرد، نتوانسته است بیش از هزار نفر مسافر را در روز جابه‌جا کند در حالی که برای جابه‌جایی حداقل ١٠٠ هزار نفر مسافر و با هزینه زیادی احداث شده است.
قاسم تقی‌زاده خامسی درباره اتصال خط یک و ٢ قطارشهری بیان کرد: این امر باید با رعایت کامل مسائل ایمنی صورت گیرد و تا زمانی که این مرحله کار انجام نشود، پروژه افتتاح نخواهد شد.

شکل‌گیری نخستین شبکه مترو در مشهد
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در گفت‌وگو با شهرآرا، با اشاره به آغاز تست گرم و سیگنالینگ دو ایستگاه سعدی و شریعتی از ابتدای اسفند اظهار کرد: تست‌های مقدماتی در این زمینه به زودی به پایان می‌رسد و تا نوروز شاهد بهره‌برداری از دو ایستگاه سعدی و شریعتی و همچنین اتصال خط یک و ٢ قطار شهری در ایستگاه شریعتی خواهیم بود.
کیانوش کیامرز ادامه داد: اکنون معماری و پله‌برقی ایستگاه‌ها به اتمام رسیده است. فضاهای تأسیساتی نیز در حال اتمام است.وی درباره هزینه آماده‌سازی دو ایستگاه سعدی و شریعتی گفت: در زمینه هزینه‌های سازه‌ای، تأسیسات برقی، مکانیکی و معماری، ١۵٠ میلیارد تومان و برای تجهیزات ریلی و ایستگاهی، ٣۵ میلیون یورو هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه با بهره‌برداری از دو ایستگاه سعدی و شریعتی ٩ ایستگاه از خط ٢ مترو در مدار مسافربری قرار می‌گیرد، درباره مزایای اتصال خطوط یک و ٢ اظهار کرد: مهم‌ترین مزیت اتصال این خطوط شکل‌گیری نخستین شبکه مترو در مشهد است که به مسافران قابلیت تردد در مسیرهای طبرسی-پیروزی به نخریسی-وکیل‌آباد را می‌دهد.
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی