کد خبر : 80828
/ 08:55
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق شورا مطرح کرد؛

حذف ٣٣٠ میلیارد درآمد ناپایدار از بودجه ٩٧

در‌قالب سلسله‌نشست‌های اقتصاد کاربردی، روز گذشته، دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، میزبان برخی مدیران شهری و کارشناسان اقتصادی بود تا در قالب نشست تخصصی چشم‌انداز اقتصاد و بودجه مدیریت شهری، به بحث و بررسی این موضوع بپردازند.

حذف ٣٣٠ میلیارد درآمد ناپایدار از بودجه ٩٧

امیرعلی قاسمی‌مقدم- هم مسئولان کشوری و هم استانی، کسب درآمد پایدار را حق مدیریت‌های شهری می‌دانند، اما در مقام عمل، تا‌به‌امروز اتفاق خاصی نیفتاده است. تا صحبت از درآمد و بودجه شهرداری‌ها به میان می‌آید، همه از لزوم کاهش درآمدهای ناپایدار و پیش‌بینی وصول درآمدهای پایدار حرف به میان می‌آورند، اما اینکه چگونه باید مدیریت شهری به درآمد پایدار دست یابد، سؤالی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.
در‌قالب سلسله‌نشست‌های اقتصاد کاربردی، روز گذشته، دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، میزبان برخی مدیران شهری و کارشناسان اقتصادی بود تا در قالب نشست تخصصی چشم‌انداز اقتصاد و بودجه مدیریت شهری، به بحث و بررسی این موضوع بپردازند.
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای این نشست، تمرکز بر درآمدهای پایدار را یکی از اولویت‌های شورای پنجم برشمرد و گفت: اکنون ٧۴‌درصد از درآمدهای مدیریت شهری ناپایدار است و از محل فروش تراکم مازاد و جرائم کمیسیون ماده١٠٠ تأمین می‌شود. محمد‌حسین ودیعی افزود: با تصویب کمیسیون تلفیق، ٣٣٠‌میلیارد تومان از درآمدهای ناپایدار از لایحه بودجه سال‌٩٧ مدیریت شهری حذف شد؛ زیرا اعتقاد ما بر این است که تحقق درآمدهای ناپایدار، آینده شهر را با چالش مواجه می‌کند.

کاهش ٢۵‌درصدی درآمدهای جرائم ساختمانی
وی کاهش ٢۵‌درصدی درآمدهای جرائم ساختمانی در بودجه سال آینده شهرداری مشهد را یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق برشمرد و ادامه داد: درآمدهای ناشی از عوارض پروانه‌های ساختمانی ٨‌درصد و درآمد ناشی از تغییر کاربری اراضی نیز ۴١‌درصد کاهش یافته است.
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: به‌دنبال حذف ٣٣٠‌میلیارد تومان از درآمد ناپایدار در بودجه سال‌٩٧ مدیریت شهری، مقرر شد ١٢٠‌میلیارد تومان به درآمدهای پایدار افزوده شده و بقیه آن در قالب مدیریت هزینه‌ها تأمین شود.
وی با بیان اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی باید در بخش درآمدهای مدیریت شهری اجرایی شود، گفت: اکنون صرفا در بخش هزینه‌ها و به‌صورت ناقص، بودجه‌ریزی عملیاتی تحقق پیدا کرده است.
ودیعی بیان کرد: شورای پنجم در شرایط بسیار سختی لایحه بودجه سال‌٩٧ شهرداری مشهد را تحویل گرفت؛ زیرا روند عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده در سال‌های گذشته، نگران‌کننده است.
وی با اشاره‌به تحقق تنها ٢٧٠‌میلیارد‌تومان از درآمد هزارو١٠٠میلیارد تومانی مدیریت شهری در بخش عوارض عمومی در هفت‌ماهه امسال گفت: در بودجه سال٩۶ شهرداری مشهد، ٧۴٠میلیارد تومان عوارض ساختمانی پیش‌بینی شده که تاکنون فقط ١۴٠‌میلیارد تومان آن محقق شده است.
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به حجم زیاد بدهی‌های مدیریت شهری از محل انتشار اوراق مشارکت افزود: حدود ۴هزار‌میلیارد تومان از اصل و سود اوراق مشارکت باقی مانده که هنوز پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: دولت برای اصل و سود اوراق مشارکت خطوط قطارشهری مشهد ۶٣٠‌میلیارد‌تومان از سهم خود را پرداخت نکرده است که درحال رایزنی هستیم تا با وصول این مبلغ، بخشی از بدهی‌های پیمانکاران را پرداخت کنیم.
ودیعی بیان کرد: قبول داریم که کاهش اعداد و ارقام بودجه اقدام مثبتی نیست، اما تجربه‌های گذشته بر لزوم واقعی‌شدن درآمدها و هزینه‌های مدیریت شهری تأکید دارد؛ با‌این‌حال تلاش کرده‌ایم که بخش اقتصادی بودجه را رونق دهیم.
وی گفت: پروژه‌های شهری بر‌مبنای درآمدهای پیش‌بینی‌شده اجرایی می‌شوند؛ بنابراین اگر تحقق درآمدها با مشکل مواجه شود، بدهی‌ها و تعهدات ناشی از آن به سال‌های بعد منتقل می‌شود که چندان به صلاح مدیریت شهری نیست.

رشد ۴۵٠ درصدی نرخ پروانه تجاری در ۴سال
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد هم در این نشست گفت: هر‌یک از سازمان‌های زیرمجموعه مدیریت شهری برای تدوین بودجه به‌صورت جداگانه چشم‌اندازهایی تعریف کرده‌اند که در برخی موارد با یکدیگر تفاوت‌های جدی دارند.
شهریار آل‌شیخ افزود: در شرایطی، شاهد حاکمیت رکود بر صنعت ساختمان هستیم که نرخ پروانه تجاری در چهارسال گذشته، ۴۵٠‌درصد رشد کرده است و تعدیل این رقم در شرایط فعلی، چالش‌های جدی ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه هنوز به‌صورت مشخص، شاخص‌های طرح جامع تدوین نشده است، ادامه داد: طبق طرح جامع، مشهد تا چهارسال آینده، میزبان ۴٠‌میلیون زائر خواهد بود، درحالی‌که پایه‌های استنادی این شاخص چندان علمی نیست و صرفا اظهارنظرهای مسئولان در سخنرانی‌ها، مدنظر قرار گرفته است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد با اشاره به مشکلات ایجاد‌شده برای طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بیان کرد: مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی در این‌زمینه، اتفاقی بسیار تلخ بود که خوشبختانه توانستیم اجرای این مصوبه را فعلا متوقف کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر هم در بخش دیگری از این نشست گفت: میان نظام بودجه‌ریزی مدیریت شهری و میزان تحقق آن، فاصله بسیار زیادی وجود دارد؛ لذا باید درراستای اصلاح شرایط موجود گام‌های جدی برداشته شود.
محمد سهیلی افزود: بااینکه طرح جدید جامع شهری ابلاغ شده است، اکنون هیچ شاخصی برای ارزیابی میزان تحقق طرح جامع قبلی وجود ندارد. متأسفانه هنوز نمی‌دانیم که قرار است چند‌درصد از طرح جدید از‌طریق بودجه سنواتی تحقق پیدا کند.
وی نبود نظام اقتصادی در شهر را ضعفی جدی برشمرد و ادامه داد: مدیریت شهری باید برخی از شاخص‌ها در اقتصاد شهری شامل نرخ سرمایه‌گذاری، توزیع درآمدها، نرخ رشد، نرخ اقتصادی و‌... را تعیین تکلیف کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر بیان کرد: دولت باید بخشی از مالیات‌های شهر را برای ایجاد زیرساخت‌های طرح جامع به مدیریت شهری اختصاص دهد؛ این توقع نابجایی نیست.وی گفت: اگر ٣٠درصد مالیات‌های وصولی ازسوی دولت به شهرداری‌ها اختصاص یابد، می‌توان انتظار داشت که در بازه زمانی ١٠ تا ١۵سال طرح جامع به‌صورت کامل اجرایی شود.
سهیلی با بیان اینکه بودجه فرهنگی مدیریت شهری باید صرف ارتقای شاخص‌های شهروندی شود، افزود: از مجموع ٧۴میلیارد‌تومان بودجه فرهنگی شهرداری مشهد، فقط ٢٢میلیارد‌تومان صرف فرهنگ شهروندی شده و مابقی آن در بخش فرهنگ عمومی و هویت شهری هزینه می‌شود که متولی آن، دیگر نهادهای دولتی هستند.
معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: با‌وجود تأکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم حرکت به‌سمت بودجه‌ریزی عملیاتی، تنها نهادی که در این راستا گام برداشته شهرداری مشهد بوده است.
محمد‌مهدی برادران با تأکید بر لزوم گسترش ادبیات بودجه‌ریزی در جامعه افزود: اگر بتوانیم ادبیات علمی را در روند بودجه‌ریزی حاکم ‌کنیم، در‌حقیقت به اقتصاد شهر کمک کرده‌ایم. 
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی