کد خبر : 81272
/ 19:55
با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی؛

ناوگان‌حمل‌ونقل شهری جان گرفت

با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین استانی و شهر مشهد از ١۵٠ اتوبوس و ۵٠ مینی‌بوس جدید رونمایی شد.

ناوگان‌حمل‌ونقل شهری جان گرفت

به گزارش شهرآرا آنلاین، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از ۲۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس با یکهزار و ۳۳۶ میلیارد ریال اعتبار در بازار خودرو مجیدیه رونمایی شد. از ابتدای امسال نیز ۱۱۲ دستگاه اتوبوس فرسوده در مشهد نوسازی شده است.

هم اکنون هزار و ۷۲۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد فعال است و روزانه حدود ۹۵۰ هزار مسافر در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد توسط این ناوگان جا به جا می شوند.

 

مشکلات کلانشهرهای مشهد و تهران در کنار هم و به شکلی خاص‌تر بررسی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی ۲۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید در مشهد گفت: در چارچوب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ امکاناتی برای کلانشهرها دیده شده که از آن جمله وجود ردیفی برای سه شهر زیارتی است که می توان از این ظرفیت برای تقویت زیرساختهای زیارتی استفاده کرد.

علی لاریجانی افزود: ظرفیتهایی برای کلانشهرها در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور وجود دارد که می توان از آنها برای توسعه در بخشهای مختلف نظیر حمل و نقل و نوسازی بافت فرسوده استفاده کرد.

وی ادامه داد: شهرهای بزرگ دارای مشکلات بیشتری نسبت به سایر شهرها هستند که آلودگی هوا از آن جمله است لذا توسعه مترو و حمل و نقل عمومی برای کاهش این معضل ضروری است. پروژه های مترویی باید با سرعت بیشتری اجرا شوند و برای تحقق این مهم حمایت دولت و مجلس ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یارانه ها و منابع پرداخت آن را از مشکلات کشور اعلام و بیان کرد: امسال تصمیم بر آن شد منابعی در اختیار سازمان برنامه و بودجه باشد تا دسترسی به آن سهلتر شود و منابعی که برای پرداخت یارانه به مردم و سایر بخشها در نظر گرفته شده پایدار می شود. این اقدام مهمی می باشد که تاکنون اجرا نشده است.

وی گفت: فروش اوراق مشارکت نیز ظرفیت دیگری در اختیار کلانشهرها است که می توانند از این ظرفیت برای توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی بافتهای فرسوده استفاده کنند. امکان دیگر نیز فراهم شده که با اجرایی شدن آن در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی گامهای بلندی برداشته می شود و آن در نظرگرفتن فاینانس تا سقف هشت میلیارد دلار است و ۱۵ درصد سهم دولت نیز از صندوق توسعه تامین می شود که مسیر جدیدی برای حمل و نقل ریلی است.

لاریجانی افزود: کلانشهر مشهد دارای موقعیت خاصی است و باید مشکلات آن در کنار کلانشهر تهران خاصتر بررسی شود. شهرداران کلانشهرها می توانند با راه اندازی دبیرخانه ای مشکلات خود را بطور جدیتر از طریق دولت و مجلس پیگیری کنند و اگر این اقدام محقق شود این دبیرخانه به مرکز پژوهشهای مجلس معرفی خواهد شد تا دستور کارهای مشخصی از آن برای حل معضلات کلانشهرها استخراج شود.

 

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهدمقدس:

مشهد با تمام کلانشهرهای کشور متفاوت است

وی با اشاره به حضور نمایندگان قوه های مقننه، مجریه و شورای شهر در این مراسم، اظهارکرد: تعامل و همراهی ۳ نهاد انتخابی برگرفته از رای مردم، دولت جمهوری اسلامی، مجلس و شورای شهر را به فال نیک می‌گیریم که این اتفاق را رقم زدند.

وی در ادامه ضمن تشکر از رویکرد دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در خصوص توجه ویژه به مشهد، گفت: پایتخت معنوی ایران توجه خاص و ویژه‌ای را می‌طلبد؛ ما علاوه بر اینکه انتظار داریم مجلس در ارتباط با لوایحی که به افزایش اختیارات مدیریت شهری در حوزه منابع پایدار، مدیریت واحد شهری و لایحه ارزش افزوده کمک کند، خواهان این هستیم که به موضوع مشهد توجه جدی‌تری صورت گیرد چرا که با تمام کلانشهرهای کشور متفاوت است.

حیدری با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد هزینه خدماتی که به زائران علی‌بن موسی‌الرضا(ع) ارائه می‌شود را پرداخت می‌نماید، تصریح کرد: میزبانی زائران رضوی مایه افتخار ماست ولی سرانه این هزینه بر مردم مشهد توزیع می‌شود.

وی افزود: امیدواریم برای حل مشکلات دومین کلانشهر ایران نگاه خاص و ویژه‌ای شکل گیرد. 

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به نزدیکی فرارسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی، گفت: این شهر در چند روز آینده میزبان خیل عظیم زائران و شیفتگان امام مهربانی هاست و مهمترین مسئله ما، مسئله ترافیک و حمل و نقل است؛ امیدواریم با مساعدت مجلس شورای اسلامی و دولت محترم، در حوزه زیرساخت ها و حمل و نقل شهری بتوانیم از کمک و همراهی مسئولین استفاده کنیم و شرایط مناسبی را برای زائران و مجاوران رضوی فراهم آوریم.

 

پیشنهاد ملی شهردار برای برگزاری جلسه سالیانه رییس مجلس شورای اسلامی با شهرداران کلانشهرهای کشور

تقی‌زاده خامسی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد از جمعیت شهرنشین کشور در کلانشهرها زندگی می‌کنند لذا کلانشهرها ظرفیت بالقوه‌ای دارند که متاسفانه در هیچ دولتی و مجلسي به کار گرفته نشده‌اند.

شهرداران در کلانشهرها به نوعی صاحبان کل شهر هستند و نبض شهرها در دست این افراد است اما کمتر دید ميشود که از این قدرت بالقوه استفاده شود.

ما شهرداران در هیچ تصمیم‌گیری در کشور حضور نداریم؛ متاسفانه حتی اگر مصوبه‌ای دولت و یا مجلس شورای اسلامی برای شهرداری‌ها تصویب می‌کند ذیل آن قید می‌شود که باید با وزارتخانه ديگري هماهنگ شود و این بدان معناست که شهردار یک کلانشهر ۳ و نیم میلیون نفری باید براي اداره شهرش در تهران سرگردان شود.

از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست دارم تا حداقل سالیانه یک‌بار با برگزاری جلسه‌ای درخواست‌ها و صحبت‌های شهرداران ۸ کلانشهر کشور را بشنوید.

ما شهرداران در شهرها می‌توانیم اتفاقات مهمی را رقم بزنیم چرا که شهرداران با بدنه عمومی جامعه در تماس هستند و مسائل اجتماعی و اقتصادی را خوب می‌فهمند اما تصمیماتی که در مرکز کشور گرفته می‌شود غالبا خالی از تفکر این افراد است.

 

خروج ۱۰ درصد اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان شهری مشهد

شهردار مشهد ادامه داد: امروز شاهد تزریق ۱۵۵ دستگاه اتوبوس و ۵۵ دستگاه مینی‌بوس جدید به ناوگان شهری مشهد هستیم.

در حال حاضر شهر مشهد مقدس ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد که با تزریق اتوبوس‌های جدید ۱۰ درصد ناوگان فرسوده از این رقم از رده خارج می‌شود؛ همچنین به زودی تعداد دیگری اتوبوس به ناوگان شهری اضافه خواهد شد.

در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۷.۵ سال است که تقریبا استاندارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهری محسوب می‌شود.

اتوبوس در شهرهایی که طرح جامع شطرنجی دارد بسیار موثر است؛ برای احداث یک کیلومتر تونل ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما در مقابل اجرای یک کیلومتر بی.آر.تی تنها ۱۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

این در حالیست که خط یک بی.آر.تی مشهد مشهد روزانه ۱۰۰ هزار نفر را جابه جا می‌کند و در مقابل رقم جابه‌جایی مسافر در خط یک قطارشهری نیز ۱۰۰ هزار نفر در روز است. با توجه به این آمار با یک ۲۵ ام هزینه می‌توان مسافران را در شهر مشهد جابه‌جا کرد.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی