کد خبر : 82379
/ 09:19
بررسی اهمیت برگزاری مراسم فروش آثار هنری در مشهد؛

جای خالی مردم در حراجی‌های آثار هنری

شهرداری مشهد، اولین اِکسپوی فروش آثار هنری را برای آثار بانوان هنرمند مشهدی، برگزار کرد و حاصل آن فروش ٢۴ تابلو به ارزش بیش از ٢۴٠ میلیون تومان بود. گرچه این مراسم محدود و با کاستی‌های زیادی همراه بود و فقط بخش کوچکی از سرمایه‌داران شهر در آن حضور داشتند، اما مدیران شهری معتقد هستند، این تنها گام اول از اتفاقات خوب آینده است. اتفاقاتی که قرار است هنر را در مشهد، به صنعت هنر تبدیل کند.

جای خالی مردم در حراجی‌های آثار هنری

فهیمه جوان- سال‌هاست که هنرمندان و صاحب‌نظران اقتصادی جامعه از موضوعی با عنوان «اقتصاد هنر» نام می‌برند و آن را راهگشا و تقویت‌کننده عرصه هنر می‌دانند. این مسئله اما مستلزم شناخت ارزش و جایگاه آثار هنری است. این امر در دنیای امروز به خوبی پذیرفته شده است و اغلب شاهد این هستیم که یک تابلوی نقاشی یا یک مجسمه، به قیمت‌های بسیار بالایی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش می‌شوند. اما ایجاد فرهنگی که درک کند و بپذیرد که آثار هنری نیز مانند طلا و ارز، جنبه سرمایه‌گذاری دارند، نیازمند فرهنگ‌سازی بلند مدت است. در اولین گام اما شهرداری مشهد، اولین اِکسپوی فروش آثار هنری را برای آثار بانوان هنرمند مشهدی، برگزار کرد و حاصل آن فروش ٢۴ تابلو به ارزش بیش از ٢۴٠ میلیون تومان بود. گرچه این مراسم محدود و با کاستی‌های زیادی همراه بود و فقط بخش کوچکی از سرمایه‌داران شهر در آن حضور داشتند، اما مدیران شهری معتقد هستند، این تنها گام اول از اتفاقات خوب آینده است. اتفاقاتی که قرار است هنر را در مشهد، به صنعت هنر تبدیل کند.

هنر باید وارد زندگی مردم شود
هما پژویان، هنرمند نقاش و خوش‌نویس، که اثر فاخر او در اکسپوی بانوان به فروش رسید درباره اهمیت ایجاد بازار فروش گفت: حیات و ماندگاری هنر ایرانی بسته به حمایت‌هایی است که باید از آن صورت بگیرد. هنر ایرانی باید شناسانده شود و تبلیغات بیشتری برای آن صورت گیرد. به این طریق برای مردم فرهنگ‌سازی می‌شود تا خرید آثار هنری را جایگزین خرید بسیاری از آثار وارداتی دیگر کنند. زمانی هنر به طور واقعی درآمدزا می‌شود که وارد زندگی روزمره مردم شود.
این هنرمند ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما وجود نداشتن فضایی برای معرفی، عرضه و فروش آثارمان است. مردم اگر شناختی به هنر نداشته باشند میلی هم به خرید آن ندارند. به نظر من برگزاری این سیستم‌های فروش هرچند محدود باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد تا در طول زمان بخشی از مشکلات هنرمندان حل شود.

کار را به هنرمندان واگذار خواهیم کرد
هادی بختیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، درباره برنامه‌های آینده این سازمان برای فروش آثار هنری، گفت: راهبرد ما در حوزه مباحث فرهنگی و هنری این است که شهرداری از مداخله مستقیم خودداری کند و بیشتر زمینه‌ساز و فراهم کننده و تسهیل‌گر باشد. در آینده نزدیک این قضیه را باید به خود هنرمندان بسپاریم زیرا معتقدیم اگر هنر مستقل از کانون‌های قدرت شکل بگیرد می‌تواند خیلی مفیدتر باشد.
بختیاری با تأیید این نکته که برگزاری حراج و فروش آثار هنری نیازمند یک مکان ثابت است، گفت: ما دنبال احداث یک مجتمع فرهنگی و هنری هستیم و شاید بتوانیم در آن، فضای ثابتی را نیز به مراسم اکسپوی آثار اختصاص دهیم، ولی این پروسه‌ای است که قطعا ٢ یا ٣ سال بعد به اتمام خواهد رسید.

جای خالی بانوان در فروش آثار
فروش آثار هنری بانوان هنرمند در حالی برگزار شد که هیچ بانویی به عنوان خریدار به مراسم دعوت نشده بود. هادی بختیاری در پاسخ به این سؤال که چرا بانوان سرمایه‌دار در مراسم حاضر نیستند، گفت: شاید در دعوت‌ها پیگیر نبودند و یا خوب اطلاع‌رسانی نشده است، ولی در هرحال درصد خانم‌هایی که از اقتصاد مستقل برخوردارند در جامعه کم است.
شهناز رمارم، عضو شورای شهر مشهد، که در مراسم فروش آثار هنری حضور داشت نیز درباره حضور نداشتن بانوان در خرید آثار هنری گفت: خانم‌ها مدیران اقتصادی هستند که هرچی تولید و خلق پول می‌کنند در خدمت خانواده است. بنابراین شاید هنوز به این مرحله نرسیده‌اند که خرید این تابلوها برای آن‌ها یک نوع ثروت و سرمایه‌گذاری محسوب شود.

آثار هنری باید وارد چرخه اقتصادی شوند
در این مراسم نه تنها جای خالی بانوان به وضوح احساس می‌شد بلکه قشر متوسط و علاقه‌مندان به هنر، نگارخانه‌داران و حتی صاحبان سرمایه‌های خرد نیز از غایبان آن محسوب می‌شدند.
شهناز رمارم در پاسخ به اینکه چرا دعوت‌شدگان فقط از سرمایه ‌گذاران بزرگ شهر بودند، خاطرنشان کرد: هر وقت که این هنر به معنای واقعی به صنعت هنر تبدیل و وارد بازارر بورس شد، شاهد حضور عموم مردم برای خرید آثار هنری خواهیم بود. زمانی‌که فرد مطمئن باشد یک تابلوی نفیس را که امروز می‌خرد، هم می‌تواند به دیوار منزلش نصب کند و باعث زیبایی خانه شود و هم بعد از مدتی ارزش افزوده پیدا می‌کند، این فرهنگ ایجاد می‌شود که به اثر هنری هم به عنوان کالای اقتصادی نگاه کنند، آن را بخرند و در خانه نگهداری کنند.

شهرداری به دنبال فرهنگ سازی است
شهناز رمارم در پاسخ به این سؤال که چرا شهرداری خودش متولی برگزاری این مراسم شده است درحالی‌که در تمام دنیا این‌گونه فروش‌ها را بخش خصوصی تدارک می‌بیند، گفت: شهرداری می‌خواهد فرهنگ‌سازی کند و نه برای تصدی‌گری. شهرداری این روند را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد و فقط تا زمانی پای کار است که این رفتار، تبدیل به یک فرهنگ شود.وی افزود: شهردار، اعضای شورای شهر و معاونان در خرید آثار هنری پیش قدم بودند، اما این خریدها به صورت شخصی انجام شد و نه از منابع سازمانی و نه برای دفاتر اداری.

مردم اثر هنری شناسنامه‌دار می‌خرند
کاظم خراسانی، هنرمند و استاد خوش‌نویسی، با بیان اینکه اولین چیزی که فضای هنری مشهد به آن نیاز دارد، فرهنگ‌سازی و معرفی هنرمندان است، گفت: متأسفانه در مشهد همچنان مردم به اثر هنری به عنوان یک کالای مصرفی نگاه می‌کنند و قشر متمول نیز نسبت به آثار فاخر شناخت کافی ندارند.
وی افزود: بخشی از فرهنگ‌سازی در این حوزه به عهده مسئولان است که با برگزاری حراجی‌های مستمر در ارشاد، خانه هنرمندان شهرداری، حوزه هنری و همه سازمان‌های مرتبط، شناخت مردم را به آثار هنری افزایش دهند. برگزاری حراج‌ها می‌تواند به لحاظ بصری نگاه هنری عامه مردم را تقویت کند و بخش سرمایه‌دار جامعه را نیز به جایگاه و ارزش مادی این آثار آگاه سازد. وی ادامه داد: در حراج آثار هنری با قراردادن اطلاعات هنرمند در قالب بروشور در کنار اثر، هنرمند معرفی می‌شود. مردم می‌فهمند که این هنرمند چه تحصیلات و تجربیاتی دارد و چه عقبه هنری دارد و کارهایش در کدام موزه‌ها و نگارخانه‌ها خریداری شده است. به این ترتیب مردم می‌فهمند که یک اثر شناسنامه‌دار خواهند خرید.
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی