کد خبر : 82390
/ 11:56
در گفت‌وگو با طراح و نقاش مشهدی مطرح شد؛

اقتصاد هنر در مشهد تأثیرگذار نیست

نمایشگاه طراحی «برای حلب» این روزها در نگارخانه آرتین برپا شده‌است. در این نمایشگاه آثاری از جواد مدرسی، هنرمند مشهدی، در معرض نمایش گذاشته‌شده‌است.

اقتصاد هنر در مشهد تأثیرگذار نیست

شکیبا افخمی راد-شهرآراآنلاین، نمایشگاه طراحی «برای حلب» این روزها در نگارخانه آرتین برپا شده‌است. در این نمایشگاه آثاری از جواد مدرسی، هنرمند مشهدی، در معرض نمایش گذاشته‌شده‌است. مدرسی، دانش‌آموخته رشته نقاشی در دانشگاه شاهد تهران، است و از سال ٧٨ به طور جدی هنر نقاشی را دنبال می‌کند. این هنرمند تا به امروز نمایشگاه‌های زیادی را برگزار کرده‌است اما «برای حلب» اولین نمایشگاه انفرادی او در مشهد است. این نمایشگاه دارای ۴٢ اثر است که بخشی از آن‌ها با تکنیک مرکب و گواش روی کاغذ و بخشی دیگر هم با تکنیک اکریلیک روی مقوا کار شده‌اند و همچنین به وسیله قلم‌نی، دست و ناخن به تصویرکشیده شده‌اند.
حلب نام بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سوریه است. این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه خاورمیانه است که سال ۲۰۱۲ میلادی به جبهه اصلی جنگ داخلی سوریه تبدیل شد و بعد از چهار سال درگیری کنترل شهر به دست دولت سوریه بازگشت.
روایتی از جنگ
در ورودی نمایشگاه «برای حلب» ابتدا با بخشی از سفرنامه ناصرخسرو به حلب که بر روی دیوار نوشته شده است، مواجه می‌شوید و بعد از آن طراحی‌هایی از جنگی که سال‌ها در منطقه وجود دارد. از بازی کودکان در فضای اردوگاهی تا صحنه‌هایی از درگیری‌ها و کشته شدن در جنگ. همچنین بر روی دیوارهای نمایشگاه در میان تابلوها اسامی شهرهایی که درگیر جنگ هستند.
مدرسی که دومین نمایشگاه طراحی‌اش را برگزار می‌کند، می‌گوید: موضوع این نمایشگاه دغدغه خودم بود و حدود سه سال است که به آن فکر می‌کنم اما به طور جدی برای آماده‌سازی این نمایشگاه ٢ یا ٣ ماه متمرکز شدم و از روی تعدادی عکس این تصاویر را کشیدم که همه آن‌ها صرفا سوریه نیستند و دخل و تصرف زیادی در آن‌ها داشتم. در واقع من می‌خواستم آن خشونت عریان را نشان دهم و نمی‌خواستم این طراحی‌ها تبدیل به تصاویری رسانه‌ای شوند.
او افزود: فضاهای معماری و شهری در پیشینه کارهای من زیاد است و علاقه خاصی به این موضوع و فضا دارم. اما در این نمایشگاه برای اولین بار فیگور را وارد کار کردم و مردم هم در فضا حضور پیدا کردند.
نبود دانشگاه هنر دلیل استقبال نکردن از نگارخانه‌ها
او که تجربه برپایی نمایشگاه را هم در تهران و هم در مشهد دارد، در مقایسه فضای این دو شهر گفت: این دو شهر زیاد قابل مقایسه نیستند. مشهد چه از نظر خرید و فروش آثار چه از لحاظ بازدید از نمایشگاه خیلی ضعیف است. اگر همین مجموعه را من در تهران به معرض نمایش می‌گذاشتم، خیلی خبرساز می‌شد و یقین دارم اگر آثار را با این قیمت‌ها که اینجا ارائه دادم در تهران به فروش می‌گذاشتم، چیزی باقی نمی‌ماند.
این هنرمند ادامه داد: البته آنجا هم افراد معمولی آن‌قدر به نگارخانه‌ها و فضاهای هنری رفت و آمد ندارند. اما تهران ۵،۶ دانشگاه بزرگ و چند هزار دانشجوی جدی دارد که بیشتر خریدارها در رقم‌های پایین همین افراد هستند. یعنی علاقه‌مندان جدی به نقاشی یا نقاشانی که دوست دارند از یک فرد خاصی یک کار داشته باشند. ولی در مشهد این جَو نیست، چون وجود یک دانشگاه جدی و بزرگ آن جَو را می‌سازد. با تمام این مسائل مدرسی، دلیل انتخاب مشهد برای برپایی این نمایشگاه را این‌گونه بیان کرد: در تهران اقتصاد هنر خیلی پررنگ است تاجایی که بعضی وقت‌ها خود آثار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ولی مشهد این طور نیست و از آن‌جایی که کارهای من اتودهایی هستند که قرار است بیشتر روی آن‌ها کار شود، فقط خواستم یک بار این آثار دیده و بعد همین کارها جدی‌تر شوند مثلا رنگ وارد آن‌ها شود یا ابعاد آن بزرگ‌تر شود. 
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی