کد خبر : 82562
/ 09:32
استفاده از نمایش عروسکی، برنامه‌های تلویزیونی را مؤثرتر می‌کند؛

روح عروسکی بر پیکر بی‌جان تلویزیون

قصه‌های «شهر عسل» برگرفته از احادیث و روایاتی که از امام هشتم (ع) نقل شده، نوشته و با رویکرد حمایت از کالای ایرانی در مرحله تولید است. فرصتی دست داد تا به همراه معاون سیمای خراسان رضوی و مدیرعامل مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس سری به پشت صحنه این برنامه عروسکی بزنیم و از چندو‌چون مراحل تولید آن دیدن کنیم.

روح عروسکی بر پیکر بی‌جان تلویزیون

غلامرضا زوزنی- انگار که جان داشته باشند، از حرف زدنشان لذت می‌برید. البته دیدنشان از نزدیک با اینکه از پشت تلویزیون ببینید زمین تا آسمان متفاوت است، طنازی‌هایشان به جان می‌نشیند.
هشت عدد عروسک هستند که در یک کندو زندگی می‌کنند و قرار است یک برنامه مفرح و شاد را با عنوان «شهر عسل» برای کودکان و نوجوانان بیننده‌ تلویزیون فراهم کنند. فیلم‌نامه این برنامه تلویزیونی در ٢۶ قسمت نوشته شده است و در سه استودیو کندو ، مزرعه و خانه‌عنکبوت روایت می‌شود. قصه‌های «شهر عسل» برگرفته از احادیث و روایاتی که از امام هشتم (ع) نقل شده، نوشته و با رویکرد حمایت از کالای ایرانی در مرحله تولید است. فرصتی دست داد تا به همراه معاون سیمای خراسان رضوی و مدیرعامل مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس سری به پشت صحنه این برنامه عروسکی بزنیم و از چندو‌چون مراحل تولید آن دیدن کنیم.
تعدادی از هنرمندان جوان که هم بازیگری بلدند وهم عروسک‌گردانی و هم صداپیشگی، از روی صحنه تئاتر به قاب تلویزیون آمده‌اند. از برقی که توی چشمانشان هست خوب می شود فهمید چقدر از این اتفاق و از این حمایت خوش‌حالند، اما از لحن صدایشان معلوم است نگرانند که این حمایت‌ها مقطعی باشد

از صدا و سیما گله‌مندم
در پشت صحنه بعد از اینکه یک سکانس از قسمت اول «شهر عسل» ضبط شد، حمیدرضا سهیلی، پیش‌کسوت و پژوهشگرتئاتر، در صحبت‌هایش از نحوه کار عروسک‌گردانان این برنامه تمجید کرد و گفت: هنرمندانی که در مشهد مانده‌ و به پایتخت مهاجرت نکرده‌اند، به این معنی نیست که این‌ها، چیزی کم دارند، این‌ها به مشهد و ارتقای فرهنگ و هنر در این شهر اهمیت می‌دهند.
سهیلی که در حضور ابوترابی، معاون سیمای خراسان، صحبت می‌کرد، فرصت را مغتنم دید و گفت:« من از صداوسیمای مرکز خراسان گله‌مندم. باید به هنرمندان فضای کار بدهند و قدر این‌ها را بدانند. واقعا نمایش عروسکی، چه روی صحنه و چه در تلویزیون مغفول و مهجور مانده است.».

مدیریت ما در این حوزه ضعف دارد
علیرضا ابوترابی، معاون مدیرکل سیمای خراسان رضوی، که خود او نیز کار تلویزیون را با اجراهای عروسکی آغاز کرده است، به نبود حمایت جدی که پشتوانه نمایش‌های عروسکی باشد، اذعان و تصریح کرد: « مدیریت ما در این حوزه ضعف دارد و این را قبول داریم.». او در ادامه چند خاطره از عروسک‌گردانی‌اش با هنرمندان تهرانی گفت و تأکید کرد: «هنرهای عروسکی در کشور جدی گرفته نشده است و به دنبال آن در مشهد اصلا توجهی به آن نمی‌شود.».
در بازدید از دکورهای دیگر «شهر‌عسل» به لوکیشن مزرعه که رسیدیم ابوترابی سر ذوق آمد و به یاد دوران دانشجویی‌اش یکی از عروسک‌ها را برداشت و با همراهی صدا‌پیشه‌اش برای حضار گرداند.

مشکل ما تولید است نه زیرساخت
تا ابوترابی گپ‌و‌گفتی با عوامل برنامه تلویزیونی بزند، ما هم سراغی گرفتیم از محمدعلی چمی‌گو، مدیرعامل مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس و با او هم‌صحبت شدیم. همان ابتدا از هزینه‌ای که برای تولید «شهرعسل» شده سؤال کردیم.«خدا را شکر که خیلی از امکانات در مرکز آفرینش‌ها وجود دارد و ما تنها دستمزد عوامل را پرداخت می‌کنیم به همین دلیل هزینه‌های تولید به طور چشمگیری کاهش داشته است.». از حق نگذریم محل ضبط برنامه که در مجتمع امام خمینی(ره) است، کم از یک استودیوی حرفه‌ای نداشت و همین باعث شد از چمی‌گو بپرسیم که آیا آستان قدس به دنبال این است تا شبکه تلویزیونی راه‌اندازی کند که چمی‌گو گفت:«کشور ما مشکل زیرساخت ندارد. مسئله تولید است. به اندازه کافی شبکه تلویزیونی وجود دارد و همه آن‌ها نیازمند تولیدات خوب و فاخر هستند. ما با همین رویکرد به دنبال ترویج فرهنگ و سیره رضوی، تولیداتمان را سروسامان داده ایم.».
او درباره رویکرد حمایتی مرکز آفرینش‌‌ها از نمایش‌های عروسکی تصریح کرد: «افراد با استعداد وبی‌نظیر در مشهد کم نیستند. بدون تعارف ما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. به راحتی می‌شود همه مسائلی که نیاز جامعه هست را با این هنرها ترویج کنیم و فرهنگ‌سازی کنیم.».

«شهرعسل» از تولیدات ملی هم بالاتر است
مهدی سیم‌ریز، سرپرست گروه نویسندگان و کارگردان هنری «شهرعسل» هم در خلال این بازدید در حالی که توضیحاتی را درباره صحنه‌ها و عروسک‌های این برنامه تلویزیونی به ابوترابی و چمی‌گو می‌داد، تصریح کرد:«برای توزیع این برنامه قصد داریم از شبکه‌های ملی شروع کنیم و قصد نداریم در استان مهجورش کنیم. چراکه بنا به گفته چند نفر از برنامه‌سازان کشوری که به پشت صحنه «شهرعسل» آمده بودند، این کار از تولیدات ملی هم بالاتر است.». سیم‌ریز همچنین تأکید کرد: این برنامه به خاطر تنوع شخصیت‌ها، قابلیت این را دارد تا بیشتر از یک برنامه چند قسمتی تولیدات داشته باشد.

عروسک‌های تئاتری را بیشتر دوست دارم
بدیهی است در یک کار عروسکی، سروشکل عروسک‌ها از هر چیزی مهم‌تر است و تمام قوت خروجی یک اثر عروسکی به کیفیت آن‌ها بستگی دارد. آنچه که در پشت صحنه «شهرعسل» در ذهن بازدیدکننده‌ها ماند، تروتمیزی و ظرافت در ساخت عروسک‌ها بود. عروسک‌هایی که مشخص‌است سازنده‌اش به‌جز یک خانم نیست.
فرشته ابراهیمی، هنرمند طراح و سازنده عروسک‌های «شهرعسل»، از هر چیزی که به دستش برسد برای ساخت عروسک استفاده می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بال زنبور‌های «شهرعسل» از جوراب‌های سفید و نازک ساخته شده بود.
ابراهیمی در این‌باره گفت: «عروسک‌های تلویزیونی با عروسک‌هایی که در تئاتر استفاده می‌شود کاملا متفاوت است. عروسک‌های تلویزیونی به‌‌دلیل اینکه نما‌های درشت از آن‌ها گرفته می‌شود باید شسته‌رفته‌تر و واضح‌تر باشند. اما من خودم عروسک‌های تئاتری را بیشتر دوست دارم. چون دستم برای استفاده از مواد اولیه باز است و این باعث می‌شود در کار تئاتر شخصیت‌ها به‌روزتر باشند و می‌شود از هر وسیله‌ای مانند مواد بازیافتی، کاغذ، مقوا، فلز و هر چیز دیگری برای شخصیت پردازی استفاده کرد.».
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی