کد خبر : 82892
/ 09:03
پاسخ مدیریت شهری به یک جنبش دانشجویی؛

تخفیف در حمل و نقل عمومی منوط به مصوبه شورای شهر است

محمدرضا حیدری: اگر شهر به لحاظ درآمدی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشته باشد، بهتر آن است که حمل‌ونقل رایگان شود اما در وضعیت فعلی، منابع درآمدی شهر بسیار محدود است.

تخفیف در حمل و نقل عمومی منوط به مصوبه شورای شهر است

امیرعلی قاسمی‌مقدم- «خواهان ایجاد شرایط تخفیفی در حمل‌ونقل عمومی ویژه دانشجویان هستیم» این متن یک پویش دانشجویی در مشهد بود که چند هفته قبل کلید خورد و مطالبه جمعی از جامعه دانشگاهی را مطرح می‌کرد. متن این پویش چند روز بعد، در صفحه رسمی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز منتشر شد تا از عزم مدیریت شهری برای شنیدن مطالبات و خواسته‌های اقشار مختلف مردم حکایت کند. این پویش درست زمانی رسانه‌ای شد که شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر، بهای خدمات اتوبوس‌رانی را ۵٠٠ تومان در بخش خصوصی و ۴۵٠ ‌تومان در بخش دولتی اعلام کرد. اگرچه مدیریت شهری برای حفظ کیفیت موجود در بخش حمل‌و‌نقل عمومی و حتی ارتقای آن، چاره‌ای جز واقعی کردن هزینه‌های جابه‌جایی مسافران در اتوبوس‌رانی و مترو ندارد اما با این‌حال، رئیس شورای شهر همان زمان در جمع خبرنگاران وعده داد که مدیریت شهری مطالبه دانشجویان و دیگر اقشار جامعه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
محمدرضا حیدری به این نکته هم اشاره کرد که اگر شهر به لحاظ درآمدی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشته باشد، بهتر آن است که سرویس‌دهی در حوزه حمل‌ونقل رایگان شود اما در وضعیت فعلی، منابع درآمدی شهر بسیار محدود است. او گفت که این موضوع باید از‌سوی شهرداری و حوزه حمل‌ونقل به‌صورت کارشناسی بررسی و تمام جوانب آن ارزیابی دقیق شود.
قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد هم چندی قبل در واکنش به درخواست پویش دانشجویی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: هر تغییری در قیمت‌ها و تخفیف، مستلزم مصوبه شورای شهر است؛ در این مورد، لایحه‌ای به شورا تقدیم خواهم کرد تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
با این حال، از همان چند هفته قبل، جلسات کارشناسی برای بررسی بار مالی ناشی از ارائه تخفیف در حمل‌و‌نقل عمومی به اقشار مختلف درحال برگزاری است و طبق آخرین خبرها، جمع‌بندی این جلسات به‌زودی در قالب طرح یا لایحه در شورای شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تخفیف با «مشهدکارت»
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی در این‌‌رابطه گفت: مطالبه مطرح‌شده در افکار عمومی، فقط محدود به کمپین دانشجویان نمی‌شود و سایر اقشار کم‌بضاعت هم متقاضی استفاده از تخفیف در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی هستند.
علی‌اصغر نیشابوری در گفت‌وگو با شهرآرا، افزود: جلسات کارشناسی درحال برگزاری است تا نحوه و میزان اعمال تخفیف در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و ناوگان اتوبوس‌رانی مشخص شود، با این حال جمع‌بندی نهایی منوط به مصوبه شورای اسلامی شهر است.
وی بیان کرد: سازمان اتوبوس‌رانی به لحاظ زیرساخت این آمادگی را دارد که در صورت تصویب شورای شهر، نسبت به ارائه تخفیف به برخی اقشار با استفاده از بستر «مشهدکارت» اقدام کند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.نیشابوری با بیان اینکه محل تأمین بار مالی ناشی از اعمال تخفیف در مصوبه شورای شهر مشخص خواهد شد، گفت: در صورت موافقت شورای شهر با اعمال تخفیف در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، کمک مدیریت شهری به سازمان اتوبوس‌رانی افزایش می‌یابد تا مابه‌التفاوت هزینه‌ها از این طریق جبران شود.
نیشابوری همچنین درباره میزان تخفیفی که قرار است به اقشار مختلف استفاده‌کننده از حمل‌‌ونقل عمومی ارائه شود، گفت: یکی از مواردی که در جلسات کارشناسی درحال بررسی است، جامعه آماری اقشار مشمول ارائه تخفیف است که پس از تعیین این شاخص، بار مالی آن برآورد و متناسب با آن، تصمیم نهایی گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه از سوی اقشار متقاضی ارائه تخفیف در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، درصدی پیشنهاد نشده است، افزود: تا قبل از تصویب در شورای شهر نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم، زیرا این موضوع باید در جلسات کارشناسی جمع‌بندی شود.
نیشابوری با اشاره به موافقت شهردار مشهد با اعمال تخفیف در استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی و مترو اظهار کرد: زمانی برای تعیین تکلیف این موضوع نمی‌توان اعلام کرد اما بعید است جمع‌بندی نهایی مدت زمان زیادی به طول بینجامد.وی به این نکته هم اشاره کرد: افرادی مشمول این تخفیف خواهند شد که برای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی اعم از اتوبوس‌رانی و مترو از مشهدکارت استفاده کنند.

کاهش درآمد اتوبوس‌رانی با ارائه تخفیف
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد هم از بررسی موضوع ارائه تخفیف به برخی اقشار استفاده‌کننده از ناوگان اتوبوس‌رانی و مترو در کمیسیون حمل‌و‌نقل شورا خبر داد و گفت که تصمیم‌گیری درباره چگونگی تأمین هزینه‌های ناشی از اعمال این تخفیف، منوط به تعیین جامعه هدف و بار مالی آن است.محمدحسین ودیعی در گفت‌وگو با شهرآرا، اظهار کرد: موضوع اعمال تخفیف در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی پس از جمع‌بندی نهایی در کمیسیون حمل‌و‌نقل، برای پیش‌بینی اثرات بودجه‌ای در قالب یک طرح جامع به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعمال تخفیف در بلیت اتوبوس اثر کاهشی بر درآمدهای سازمان اتوبوس‌رانی خواهد داشت، ادامه داد: میزان ارائه تخفیف و بار مالی آن باید به صورت دقیق مشخص شود. اگر رقم آن جزئی باشد، می‌توان آن را از سرفصل‌های موجود در بودجه تأمین کرد اما اگر رقم کلان باشد، باید در اصلاح بودجه پیش‌بینی شود.
ودیعی افزود: اکنون شهرداری مشهد سالانه ١۴٠ میلیارد تومان به سازمان اتوبوس‌رانی یارانه پرداخت می‌کند، اگر در نتیجه اعمال تخفیف در بلیت اتوبوس، درآمدهای این سازمان کاهش یابد، طبیعی است که باید میزان کمک‌های مدیریت شهری افزایش یابد.
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی