کد خبر : 82906
/ 11:05
در پی حواشی به وجو آمده درباره پیام رسان «بله»؛

«بله» امنیت را تضمین می‌کند

در پی ابراز نگرانی برخی شهروندان درباره امنیت پیام‌رسان بله، رئیس دایره انفورماتیک سرپرستی بانک ملی خراسان‌رضوی با رد ادعای اجباری بودن نصب و استفاده از پیام‌رسان «بله» برای مشتریان شعب بانک ملی، به خبرنگار ما می‌گوید: ضریب امنیت این پیام‌رسان بسیار بالاست و متأسفانه در کلیپی که این روزها در فضای مجازی در حال انتشار است، مسائلی بسیار بدیهی و عوام‌گونه مطرح شده است.

«بله» امنیت را تضمین می‌کند

سعیده ساجدی‌نیا- هم‌زمان با اجرای فیلترینگ تلگرام با وجود بایدها و نبایدهایی که از سوی افراد و مسئولان در رده‌های مختلف مطرح شد و مقاومت برخی شهروندان به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با ادعای سرقت اطلاعات گوشی تلفن همراهشان، کلیپی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این که پیام‌رسان «بله» که بانک ملی، امکان استفاده آن را برای مشتریانش فراهم آورده است، ناامن است و در صورت نصب، به اطلاعات محرمانه گوشی افراد دسترسی می‌یابد. در این کلیپ همچنین مطرح شده‌است که بانک ملی از این پس تنها از طریق این پیام‌رسان پاسخ‌گوی مشتریان خواهد بود!

ضریب امنیت بالا
در پی ابراز نگرانی برخی شهروندان در این‌باره و درخواست از روزنامه شهرآرا برای پیگیری موضوع و تأیید صحت و سقم آنچه در کلیپ اشاره شده است، رئیس دایره انفورماتیک سرپرستی بانک ملی خراسان‌رضوی با رد ادعای اجباری بودن نصب و استفاده از پیام‌رسان «بله» برای مشتریان شعب بانک ملی، درباره حواشی به‌وجود آمده به خبرنگار ما می‌گوید: ضریب امنیت این پیام‌رسان بسیار بالاست و متأسفانه در کلیپی که این روزها در فضای مجازی در حال انتشار است، مسائلی بسیار بدیهی و عوام‌گونه مطرح شده است که هرکسی کمترین اطلاعات در حوزه آی‌تی و نرم‌افزارها داشته باشد، به‌راحتی متوجه این موضوع می‌شود، ضمن اینکه همه پیام‌رسان‌های دنیا، همین امکانات
را دارند.

دسترسی‌های مشابه
مهندس محمدرضا دانشور در ادامه با اشاره به اینکه در این کلیپ تأکید می‌شود که برخی گزینه‌های پیام‌رسان‌«بله» دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی همراه شما را به‌دنبال دارد، تصریح می‌کند: این دسترسی‌ها با نصب هر پیام‌رسانی ایجاد می‌شود، زیرا اگر کاربر این اجازه را ندهد، در عمل امکان استفاده از قابلیت‌های پیام‌رسان را نخواهد داشت و این موضوع از ابتدایی‌ترین گزینه‌هایی است که هر پیام‌رسانی دارد.
وی می‌گوید: افراد مطلع و کارشناس، تحت‌تأثیر این گونه کلیپ‌ها قرار نمی‌گیرند و اهمیتی به آن نمی‌دهند، اما سایر شهروندان ممکن است در سایه برخی بدبینی‌ها که برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شده‌است، احساس نگرانی کنند و واکنش‌های مختلفی نشان دهند که تهیه‌کننده این کلیپ در حقیقت از وجود چنین فضایی سوءاستفاده کرده است.

اجباری نیست!
دانشور همچنین تأکید می‌کند: هیچ اجباری برای استفاده مشتریان بانک ملی از پیام‌رسان «بله» وجود ندارد و این درحالی‌ است که این بانک، در زمینه خدمات نرم‌افزاری خیلی پیشرو شده و برنامه خوب دیگری هم برای استفاده مشتریانش به نام «بام» تعریف کرده است. البته نکته حائز اهمیت این است که این برنامه‌ها و نرم‌افزارها در واقع به نوعی کامل‌کننده هم هستند.
مسئول دایره انفورماتیک سرپرستی بانک ملی استان اضافه می‌کند: در پیام‌رسان «بله» که اکنون تنها پیام‌رسانی است که قابلیت انجام عملیات بانکی را دارد، به سبب اینکه سرورها بومی هستند، امکان سرقت اطلاعات به ویژه درباره حساب‌های مالی به دلیل ضریب امنیت بالا وجود ندارد.

توصیه به مشتریان
دانشور اذعان می‌کند: همکاران ما در شعب بانک‌ملی برای فرهنگ‌سازی و افزایش ضریب بانکداری الکترونیک به مشتریان توصیه‌ می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند که برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه سعی کنند از طریق نصب «بام» یا «بله» کارهای مختلف بانکی‌ خود را انجام دهند و پیگیری کنند و در واقع این برنامه‌ها برای راحتی هر چه بیشتر مشتری‌ها و کاهش سفرهای درون‌شهری زائد و ترافیک، تعریف و اجرا می‌شوند و در صورت استفاده، دیگر نیازی نیست مشتریان برای کارهای بانکی حتی از منزل خارج شوند.

وجه تمایز «بله» با سایر پیام‌رسان‌ها
صادقی، از کارمندان بانک ملی هم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا با رد هرگونه استفاده اجباری و الزام نصب این پیام‌رسان برای مشتریان، می‌گوید: این پیام‌رسان را من و تمام همکارانم و خانواده‌ و آشنایان نزدیکمان نصب کرده‌ و در حال استفاده هستیم، همین که امکان انجام عملیات‌های بانکی را فراهم کرده، وجه تمایز ویژه‌ای است؛ یعنی هم از این طریق با هم در ارتباط هستیم و هم در صورت نیاز، کارهای بانکی‌مان را با استفاده از قابلیت‌های تعریف شده در آن، انجام می‌دهیم و تاکنون با مشکلی هم مواجه نبوده‌ایم!

بنا بر اطلاعیه رسمی بانک ملی نیز نصب نرم‌افزار «بله» با وجود اطمینان به کاربران از نظر امن بودن فضای آن، به هیچ عنوان اجباری نیست و تنها یک شعبه در یزد اقدام به چاپ قبض‌های نوبت‌دهی و الزام برای نصب نرم‌افزار «بله» برای ارائه خدمات در آینده کرده بود که از سوی مسئولان مربوط در دست بررسی است، اما در صورت دانلود این پیام‌رسان، به مراجعه حضوری افراد به بانک ملی نیاز نخواهد بود و علاوه بر فراهم شدن فضای گفت‌وگو با دیگران، به راحتی مجموعه‌ای از عملیات بانکی از این طریق مانند کارت به کارت، دریافت شارژ، دریافت قبوض، درخواست پول و دریافت موجودی و پرداخت عوارض خروج از کشور نیز انجام‌شدنی است. 
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی