کد خبر : 83053
/ 09:48
کتاب‌فروش جوان محله از خلاقیتش در جذب افراد به کتاب‌خوانی می‌گوید

دانند همگان شهد گهربار، کتاب است

محمدحسین بانپور بیست‌وهفت‌ساله حدود 9سال است فعالیت فرهنگی می‌‌کند و به‌تازگی فروش کتاب در محله استادیوسفی را آغاز کرده است و از ایده‌ها و راه‌های مختلفی برای جلب مخاطب استفاده می‌کند

دانند همگان شهد گهربار، کتاب است

صدر- شهرآراآنلاین، فرهنگ هر کشور هویت آن را می‌سازد و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی و بازاندیشی، اهمیت دادن به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه درمیان اقشار و گروه‌های مختلف جامعه می‌باشد. از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه، سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است. به‌منظور رشد و اعتلای فرهنگ عمومی و جذب و جلب افراد به مطالعه، راه‌های بی‌شماری وجود دارد که هم مسئولان و هم ناشر و فروشنده می‌توانند آن را به‌کار گیرند. به همین منظور با محمدحسین بانپور بیست‌وهفت‌ساله که حدود 9سال است فعالیت فرهنگی می‌‌کند و به‌تازگی فروش کتاب در محله استادیوسفی را آغاز کرده است و از ایده‌ها و راه‌های مختلفی برای جلب مخاطب استفاده می‌کند، گفت‌وگو کردیم که در ادامه، شرح آن را می‌خوانید.

علاقه شدید به کتاب و مطالعه

خانواده به‌عنوان اولین نهاد اجتماعی و تاثیرگذار، جایگاه ویژه‌ای برای جذب و مطالعه کودکان دارد. محمدحسین بانپور هم از این قاعده مستثنا نیست و در خانواده‌ای فرهنگی و اهل مطالعه بزرگ شده است: «فارغ‌التحصیل کامپیوتر در گرایش نرم‌افزار هستم و حدود 9سال است که درزمینه پخش و توزیع کتاب فعالیت می‌کنم. قبل از دوره دانشجویی، فعالیتم را در این زمینه شروع کردم و علاقه شدیدم به کتاب باعث شد که به‌دنبال این فعالیت باشم و از این طریق درآمد کسب کنم. در خانواده‌ای فرهنگی بزرگ شده‌ام. پدرم مترجم کتاب‌های عربی به فارسی است، ضمن اینکه با انتشارات مختلفی درزمینه کتاب‌های مذهبی همکاری می‌کنیم. علاوه‌بر این در نمایشگاه‌های مختلف کتاب در کشور شرکت می‌کنیم».

تعامل بهتر با مشتری

مطالعه بر توانایی‌های ذهنی و روحیات و احساسات، تاثیر شگفت‌انگیزی می‌گذارد و این مهم بر کسی پوشیده نیست. آقای بانپور نیز به خواندن کتاب علاقه‌مند است:‌ «امکان ندارد کسی در حوزه کتاب چه فروش، چه نشر فعالیت کند و خودش اهل کتاب خواندن نباشد. حوزه مطالعات من بیشتر روان‌شناسی و رمان‌های خارجی است که هم جزو علایقم است و هم تاثیر بسزایی بر زندگی کاری و شخصی‌ام گذاشته است. کتاب‌های روان‌شناسی درزمینه فروش و روابط اجتماعی‌ام مثل تعامل بهتر با مشتری و ارتباط موثر و همین‌طور در خودشناسی و زندگی شخصی‌ام خیلی اثرگذار بوده‌اند و با جدیت این بخش را دنبال می‌کنم».

115872.jpg

ایده‌های ناب در جذب مخاطب

کتاب‌فروشی آقای بانپور در یکی از پاساژ‌های قاسم‌آباد است: «حدود یک ماه است که فعالیتم را در این منطقه شروع کرده‌ام. وجود پاساژ نوپا، تراکم بالای منطقه قاسم‌آباد، وجود دانشگاه آزاد اسلامی در این منطقه که مخاطبان خاص خودش را دارد و نبود کتاب‌فروشی در این منطقه باعث شد که فعالیتم را در زمینه فروش کتاب با گرفتن مغازه‌ای در این پاساژ آغاز کنم. ایده‌های متنوع و زیادی برای فروش و جذب مخاطب دارم. چون فضا را رهن کامل کردم، درصدد هستم تا وقتی اینجا حضور دارم و برحسب خرید خودمان از ناشر، کتاب‌ها را با 10 تا 50درصد تخفیف به مخاطبان عرضه کنم. یکی از فعالیت‌های دیگر ما درزمینه جذب مخاطب و ارتقا دادن سرانه مطالعه، کرایه کتاب است که حدود چهار سال است آن را ادامه می‌دهیم و تفاوتش با سایر کتاب‌فروشی‌ها در این است که ما بازه زمانی برای برگشت کتاب نداریم و مخاطب هیچ هزینه اضافی را بابت تاخیر به ما پرداخت نمی‌کند و این باعث می‌شود با آرامش خاطر کتاب را مطالعه کند نه اینکه نخوانده بخواهد آن را به ما برگرداند یا در مدت کوتاهی بدون دقت مطالعه کند. علاوه‌بر این یک کانتر کوچک در طبقه پایین پاساژ گرفته‌ایم که در آن کتاب‌های پرفروش را در معرض دید افراد قرار داده‌ایم و به این شکل آن‌ها را با کتاب‌ها آشنا می‌کنیم. با اینکه فضای کمی داریم، تعدادی صندلی هم گذاشته‌ایم تا افراد، راحت‌تر کتاب مدنظرشان را با یک مطالعه اجمالی انتخاب کنند یا چندساعتی در اینجا مطالعه کنند».

استقبال مردم از کتاب‌های تخفیف‌دار

«ما بیش از 2هزار عنوان کتاب داریم که اکثرا تک‌جلد هستند و بیشتر شامل رمان‌های خارجی، روان‌شناسی و کتاب‌های مذهبی می‌شوند. به‌نظر من، سرانه مطالعه کتاب پایین نیامده، بلکه قدرت خرید مردم و قیمت سنگین کتاب، سرانه مطالعه را پایین آورده است. زمانی که تخفیف داریم، خوب استقبال می‌شود. بعضی کتاب‌ها قیمت زیادی دارند و کمترکسی پیدا می‌شود که 50هزار تومان بابت خرید یک رمان بپردازد، درحالی‌که می‌تواند همان کتاب را با 3 یا 4هزار تومان کرایه کند و بخواند. درواقع قدرت خرید کتاب کاهش پیدا کرده است، آن هم به‌علت قیمت بالاست نه علاقه نداشتن افراد به کتاب خواندن. ناشر، فروش خودش را دارد، ضمن اینکه راه‌‌های زیادی برای کسب درآمد ناشر هست. مبادله با سایر ناشرها و برگزاری نمایشگاه‌، کمک شایانی به ناشران برای فروش کتاب‌هایی که دارند، می‌کند». 

دوست دارم فرزندم درزمینه کتاب فعالیت کند

«درحال‌حاضر ازدواج نکرده‌ام و اگر در آینده این اتفاق بیفتد و فرزندی داشته باشم، دوست دارم او هم درزمینه فرهنگی و کار خودم فعالیت کند؛ چون لذت و انرژی که می‌دهد، به درآمدش می‌ارزد ولی قطعا به‌عنوان شغل و کار ثابت نه. شاید خودم خیلی از کتاب‌ها را نخوانده باشم ولی هر جا که می‌روم، چه کتاب‌فروشی و چه نمایشگاه‌های مختلف، دوست دارم عنوان‌ها را ببینم و در جریان کتاب‌های مختلف روز یا قدیمی باشم و این خودش لذت و انرژی می‌دهد که من را در همین فضای کاری نگه می‌دارد. به خاطر لذت، شور و اشتیاقم به کتاب، هفته‌ای یک بار دکور یا مدل چیدمان کتاب‌ها را تغییر می‌دهم».

مخاطبان جوان

«با توجه به عنوان‌هایی که در حوزه رمان، روان‌شناسی و کودک و نوجوان داریم، بیشتر مخاطبان ما جوان‌ها یا مسن‌ها هستند. ضمن اینکه درصد تخفیف برای کتاب‌های کودک و نوجوان را بیش از سایر کتاب‌ها قرار داده‌ام. اتفاقات جالب زیادی در اینجا برایم پیش می‌آید. برای مثال گاهی پیش می‌آید که عنوان یا نام نویسنده را اشتباه گفته‌ام یا زمان‌هایی بوده است که هنگام برداشتن کتاب از قفسه، سایر کتاب‌ها ریخته و مشتری با خود کتابی را اشتباه برده است.»

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی