کد خبر : 83070

همه به نفع شفافیت

حسین احمدنژاد
از منظر جامعه‌شناسی علوم ارتباط جمعی می‌تواند به مثابه تسهیل کننده‌ای در جهت قوام‌بخشی به بعد اجتماعی زندگی بشر تلقی شود. علم روابط عمومی نیز به عنوان شاخه‌ای از علوم اجتماعی سال‌هاست که به عنوان یک تخصص مورد وثوق اندیشمندان حوزه‌های علوم اجتماعی قرار گرفته است.
انسان به تبع انسان بودنش و به فراخور خواست جمع‌گرا‌یانه‌اش همواره در معرض انتخاب‌هایی قرار می‌گیرد که گاهی به راه‌هایی جدید در مسیر زندگی منتهی می‌شود. ارتباطات انسانی در جوامع بشری به عنوان یکی از اصیل‌ترین جریانات هدایتگر در زندگی روزمره محسوب می‌شود.
از منظر جامعه‌شناسی علوم ارتباط جمعی می‌تواند به مثابه تسهیل کننده‌ای در جهت قوام‌بخشی به بعد اجتماعی زندگی بشر تلقی شود. علم روابط عمومی نیز به عنوان شاخه‌ای از علوم اجتماعی سال‌هاست که به عنوان یک تخصص مورد وثوق اندیشمندان حوزه‌های علوم اجتماعی قرار گرفته است.
هنر برقراری ارتباط با جامعه هدف و همچنین توان حفظ کردن و در سطح بالا نگه داشتن ارتباطات بین بخشی و برون‌بخشی امری است که علاوه بر تخصص حرفه‌ای نیازمند یک جوهره شخصیتی نیز هست شاید بتوان بی‌اغراق گفت که یک مدیر روابط عمومی توانمند علاوه بر دارا بودن تخصص در حوزه‌های اجتماعی، نیازمند هنر فردی در برقراری رابطه سازنده با مخاطب است.
تخصصی شدن حوزه‌های خدمت در جوامع بشری و مشخص بودن شاخه‌های خدمت‌رسانی به متقاضیان دریافت خدمت، با سرعتی فزاینده تمامی حوزه‌های عملی را به قسمت‌هایی تخصص‌محور تقسیم کرده است. در این مجال قصد نگارنده در ارائه تعریف مشخصی از حوزه روابط عمومی نبوده است، بلکه بیشتر با هدف تبیین لزوم وجود تخصص در حوزه علوم اجتماعی من جمله حوزه روابط عمومی به این جریان وارد شده‌ام. روابط عمومی به عنوان پلی میان یک سیستم خدمت‌رسان و مخاطبین دریافت خدمت باید به شفافیت و تسهیل دریافت اطلاعات توسط مخاطبان کمک کند. به عبارتی روابط عمومی نقش منعکس کننده نتایج و لزوم اقدامات عملی سیستم مورد نظر در میان جامعه هدف را بر عهده دارد. تسلط در حوزه‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی و همچنین شناخت کافی از علوم انسانی در زمره مهم‌ترین شرایط نرم‌افزاری یک مدیر روابط عمومی است که در صورت ضعف در موارد فوق‌الذکر نفس وجود مدیریت روابط عمومی با چالشی بزرگ مواجه می‌شود.
وظیفه دیگر حوزه روابط عمومی را می‌توان در ایجاد و مدیریت هماهنگی‌های بین‌ بخشی و مدیریت زمان در انجام امور محوله سازمانی جست‌وجو نمود که این امر نیز می‌تواند به چالاکی و چابکی یک سیستم مدیریتی در عرصه تصمیم و اجرا منجر شود. آنچه مهم است پایبندی مدیران روابط عمومی به اصل شفافیت و صداقت در مواجه با مخاطبان است که این امر می‌تواند به پویایی ارتباطات متقابل منجر شود.
حسین احمدنژاد، سرپرست روابط عمومی شورای شهر مشهد 
  لینک
http://shahraraonline.ir/news/83070