• خانه
  • خبرهای سایت
  • یک نمونه معلم
کد خبر : 65597
/ 12:13
حرفه معلمی افزون بر تعهد و تخصص، عشق و علاقه هم می‌خواهد

یک نمونه معلم

تجربه نشان می‌دهد که معلم‌های خلاق، فعال و پرتحرک که دانش‌آموزان آن‌ها را صمیمانه دوست دارند، بیش از سایر همکارانشان به شغل خود علاقه دارند و عشق می‌ورزند و هدف‌های متنوعی را دنبال می‌کنند.

یک نمونه معلم

متین نژاد- همه ما، خاطرات کم‌و‌بیش یکسانی از مدرسه رفتن و معلم‌ها‌یمان داریم ولی در بین همه آن‌ها معمولا یک کلاس و یک نفر هست که به طرز عجیبی فضای ذهنمان را پر کرده. شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که گاهی حقیقتا خودمان هم نمی‌دانیم که چرا سوزن چرخ خاطراتمان در آن برهه از زندگی گیر کرده! اما هرچه که هست و نیست برمی‌گردد به همان مثل معروف «درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را».

برای همین امروز قصد داریم، سنت‌شکنی کنیم و به‌جای تقدیر و تشکر و از این حرف‌ها، کمی از تجربه گرانقدر پیش‌کسوت‌های این حرفه برای معلم‌های تازه‌کار صحبت کنیم.

تجربیاتی که حتم داریم، کمکی است هرچند مختصر برای اینکه این عزیزان بتوانند راه و رسم عاشقی را هرچه بهتر بیاموزند و به یکی از همان معدود چهره‌های ماندگار ذهن آینده‌سازان جامعه تبدیل شوند. درضمن این گزارش بهانه‌ای است تا همه ما یاد و خاطره معلم‌های زحمت‌کشمان را گرامی‌ بداریم و ظرف همین امروز و فردا سراغی از آنان بگیریم.

﷯ 

فرق معلم‌های دلسوز با فقط حقوق‌بگیرها

عجله نکنید! هر معلمی با بالا رفتن تجربه‌اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه بیشتری کند، بعضی کارها را نباید اصلا انجام دهد یا چگونه برای دقایقی خود را درکلاس درس به جای شاگردان فرض کند. تجربه نشان می‌دهد که معلم‌های خلاق، فعال و پرتحرک که دانش‌آموزان آن‌ها را صمیمانه دوست دارند، بیش از سایر همکارانشان به شغل خود علاقه دارند و عشق می‌ورزند و هدف‌های متنوعی را دنبال می‌کنند.

جالب است که بدانید؛ این افراد در مقایسه با سایرین هم درگیری‌های ذهنی و جنگ اعصاب کمتری با بچه‌ها داشته و دیرتر از آن‌ها هم فرسوده و شکسته خواهند شد. برای همین لازم است که پیش از انجام هرکاری، یک برنامه هدفمند و دراز مدت را در ذهنتان پی‌ریزی کنید. نیازی نیست که حتما آن را روی کاغذ بیاورید. همین که مسیر حرکت و سایر ابعاد و زوایای آن در ذهنتان مشخص و روشن باشد، کافی است.

﷯ 

چگونه کلاسی زنده و پویا داشته ‌باشیم؟ ‌

همیشه به یاد داشته باشید که بزرگ‌ترین هنر شما به عنوان یک معلم، کلاس‌داری است، یعنی گذراندن چند ساعت مفید و شاد درکنار بچه‌ها و همراه با آن‌ها که دوطرف از آن لذت ببرند، پس ضمن مطالعه و پرس‌و‌جو درباره تجربه افراد پیش‌کسوت در این زمینه که می‌تواند به شما راهکارهای خوبی در تعامل با بچه‌ها وکاهش مشکلات‌تان بدهد، از همین امروز به نحوه برخورد تان و بازخوردی که از بچه‌ها می‌گیرید با دقت بیشتری توجه و آن‌ها را تحلیل کنید. در ضمن مراقب رعایت این نکات کلیدی در کلاس درستان باشید؛

﷯ به محض مشاهده علائم خستگی در دانش‌آموزان و حواس‌پرتی آنان جریان درس یا پرسش را قطع کرده و به آن‌ها اجازه دهید که همه با هم از جای خود بلند شده، کشش عضلانی داشته و نفسی بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند. در این حالت تحمل برخی مزه‌پرانی‌های بچه‌ها را داشته باشید و اجازه بدهید که بچه‌ها فرق زمان‌های جدی و شوخی را بفهمند. درغیر این صورت تدریس شما کاری بیهوده و بی‌ثمر خواهد بود.

﷯ هیچ‌گاه بدون اطلاع قبلی، پرسش کلاسی یا امتحان کتبی برگزار نکنید. حتی بهتر است که در جلسه قبل، صفحات و نوع پرسش و حتی افرادی که از آنان پرسش شفاهی انجام می‌شود، مشخص شوند تا حالت اضطراب بچه‌ها از بین برود. به یادداشته باشید امتحان یا پرسش بدون اطلاع قبلی از نظر دانش‌آموزان نوعی مچ‌گیری محسوب می‌شود.

﷯ دانش‌آموزان اظهار‌نظر در جمع را خیلی دوست دارند، اگر وقت اضافه‌ای در کلاس دارید، آن‌ها را از این طریق تحت آموزش مهارت‌های علمی و زندگی قرار دهید.

﷯ بعضی معلم‌ها حساسیت زیادی به جنب وجوش گریز ناپذیر شاگردان در کلاس دارند و حتی تنبیه‌هایی را هم اعمال کرده و وقت گرانبهای کلاس را به درگیری درباره این مقررات اختصاص می‌دهند، پس مقررات دست‌و‌پاگیر و خشک کلاسی وضع نکنید که باعث خستگی خودتان و معلم و کلاس‌گریزی بچه‌ها شود.

﷯ قاطعیت، مدیریت و توانایی اداره مطلوب کلاس را با سختگیری‌های افراطی اشتباه نگیرید. جدیت بیش‌از اندازه و افراطی و خشک بودن معلم در کلاس باعث بی‌علاقگی دانش‌آموزان به درس و مدرسه خواهد شد و خود را مجبور به تحمل معلم و کلاس خواهند کرد. 

---یکی از راه‌های علاقه‌مندکردن شاگردان به کلاس و درس و معلم و همچنین رفع کدورت‌های احتمالی، بردن دانش‌آموزان به گردش‌های علمی کلاسی است؛ حتی بازدید از نمایشگاه‌های کتاب، صنایع دستی، جشنواره‌های دانش‌آموزی، حضور در مزار شهدا و....

﷯ هرچند وقت یک‌بار به دانش‌آموزان اجازه بدهید؛ خاطرات خوب و بد خود را از کلاس شما یا کلاس سنوات قبل برای کلاس تعریف کنند. این مورد علاوه بر اینکه یک بازخورد مفید برای روش شماست، می‌تواند در جذابیت کلاس و رفع نگرانی و حتی اضطراب دانش‌آموزان هم نقش داشته باشد. 

﷯ صحبت‌های بسیار مختصر با دانش‌آموزان در سالن و حیاط یا جلوی در مدرسه نقش مهمی در آرام کردن آن‌ها در کلاس خواهد داشت و آن‌ها احساس صمیمیت بیشتری با شما خواهند کرد. این صحبت‌ها می‌تواند بسیار ساده و غیرخصوصی باشد.

﷯ هر ساله با دانش‌آموزان خود تعدادی عکس دسته‌جمعی بیندازید و از یکی از دانش‌آموزان بخواهید که اسامی را پشت عکس یا اگر دیجیتالی بود به‌صورت دستی برای شما بنویسد. این کار خیلی مورد علاقه دانش‌آموزان است و احساس صمیمیت خاصی با معلم می‌کنند.

﷯ به دانش‌آموزانی که درخواست بیرون رفتن از کلاس و آبخوری و... را دارند، توجه کنید و به هیچ وجه مانع نشوید، درغیر این صورت آن دسته از دانش‌آموزان به اجبار در کلاس نشسته و حتی گاهی مشکلات ناخواسته‌ای را ایجاد خواهند کرد.

﷯ با هماهنگی دفتر مدرسه و انجمن اولیا جوایز هر چند ساده مانند خودکار و... را تهیه و به بهانه‌های مختلف هر مدت یکبار به دانش‌آموزان اهدا کنید، در این میان دانش‌آموزانی که پیشرفت‌هایی داشته‌اند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

﷯ استفاده از ارزان‌ترین و کاراترین تشویق‌ها یعنی تشویق لفظی البته با دلیل نه طبق عادت کلامی را در کلاس هرگز فراموش نکنید. کلماتی مانند آفرین! احسنت! باریک‌ا...! استفاده از تشویق کف‌زدن به وسیله کل کلاس هم به بهانه‌های مختلف حال و هوای کلاس را عوض خواهد کرد.

﷯ دو کار را هرگز در کلاس فراموش نکنید که اثر معجزه‌آسایی در آرامش و آمادگی دانش‌آموزان دارد و آن ذکر صلوات در برخی مواقع و تلاوت آیاتی از قرآن مجید با ترجمه به وسیله یکی از دانش‌آموزان است.

﷯ 

اگر می‌خواهید معلم و دوست خوبی باشید 

به نظر شما یک معلم خوب چه کسی است؟ همه ما قبول داریم که رسالت اصلی یک معلم، تعلیم و تعلم است؛ یعنی هم باید به فکر آموزش و هم پرورش دانش‌آموزانش باشد، اما نکته مهمی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، نیازی است که هر دانش‌آموز فارغ از سایر همکلاسی‌هایش به معلم دارد. به عبارتی وقتی شما هنرمندانه ویژگی یک معلم خوب را در ذهن دانش‌آموزتان جستجو کنید، نوع نیاز و خواسته فردی او را به خودتان متوجه خواهید شد. در ادامه چند نمونه از جواب‌های دانش‌آموزان را به این سوال باهم مرور می‌کنیم.

﷯ معلم خوب باید درسش رو طوری جذاب کنه که آدم سر کلاس خوابش نبره! 

﷯ معلم خوب همیشه وقتی می‌خواهد وارد کلاس بشه باید ماسک «یک معلم خوب» رو به چهره‌اش بزنه و هرچیز منفی که همراش بوده رو پشت در کلاس جا بذاره.

﷯ یه معلم خوب باید یه کمدین خوب باشه، البته منظورم شکل مثبتش هست نه منفی! دانش‌آموزا سرگرمی و شادی رو دوست دارن. البته باید بین سرگرمی و یادگیری یه تعادل هم وجود داشته باشه. 

﷯ این مسئله مهمه که وقتی مشکلی داشتی، بتونی راحت با معلمت حرف بزنی.

﷯ یه معلم خوب معلمیه که با دانش آموزاش یه رابطه‌ نزدیک داشته باشه. 

﷯ معلمای خوب معلمیه که همانطور که به امر تدریس دانش‌آموزا مشغوله، خودش رو شریک آرزوها و خواسته‌ها و مشکلات اونا هم بدونه. 

﷯ یه معلم خوب باید سعی کنه که دانش‌آموزای ساکت رو هم به حرف بیاره و همین‌طور باید قادر باشه دانش‌آموزای پرحرف رو هم کنترل کنه.

﷯ یه معلم خوب معلمیه از اونایی که هیچ‌وقت دستشون را بالا نمی‌گیرن هم سوال بپرسه.

﷯ معلم باید بتونه بدون اینکه باعث رنجش و آزرده‌خاطر شدن بچه‌ها بشه، اشتباهاتشون رو اصلاح کنه. 

معلم باید بدونه که چه برخوردی و درچه موقعیت خاصی برای یه دانش‌آموز خاص مناسبه.

﷯ یه معلم خوب معلمیه که به‌جای فریاد کشیدن به بچه‌ها کمک کنه. 

﷯ یه معلم خوب، معلمیه که اسم ما رو بلد باشه! 

در پایان یک جواب خیلی ساده که می‌شود در تکمیل جواب‌های این دانش‌آموزان داد اینکه معلمای خوب، بیشتر از اینکه حواسشان به تدریسشان باشد، باید حواسشان به دانش‌آموزانشان باشد.

﷯ 

چگونه رفتار خودمان را مدیریت کنیم؟

بچه‌ها بیش از والدینشان و هرکس دیگری در زندگی به شما اعتماد دارند.

به عبارتی تایید درست و غلط خیلی چیزها را از اخلاق و رفتار شما می‌گیرند و این یعنی شیوه رفتار و برخورد شما، حکم یک شمشیر دولبه را برای شخصیت آنان دارد. پس از همین امروز حواستان را جمع و حساب شده با بچه‌ها برخورد کنید. 

﷯ وقتی می‌خواهید رفتار دانش‌آموزی را اصلاح کنید، برای صحبت ابتدا به او نزدیک شوید، اما هرگز به حریم فردی او تجاوز نکنید، این کار ممکن است به برخوردی خشن و شدید تبدیل شود.

﷯ در آخر درس چنانچه کلاس مطلوبی داشته‌اید، حتما به دانش‌آموزان بگویید که از هم‌صحبتی و درس دادن به آن‌ها لذت برده‌اید و فقط روی فعالیت‌های خوب و موفقیت‌آمیز ‌آنان در آن روز انگشت بگذارید.

﷯ وقتی دانش‌آموزان دارند از کلاس بیرون می‌روند، به هر‌کدام جمله مثبتی بگویید، حتی یک لبخند و خداحافظ هم بی‌تاثیر نیست.

﷯ موقع صحبت با آن‌ها همیشه از کلماتی مانند «لطفا» و «متشکرم» استفاده کنید و اگر دانش‌آموزی در را برای شما باز کرد، حتما از او تشکر کنید. 

﷯ وقتی مجبورید از بین دو دانش‌آموز عبور کنید، از آن‌ها عذرخواهی کرده و با ملایمت رفتار دانش‌آموزی که ادب را از یاد برده، تصحیح کنید«یادت باشه، وقتی چیزی می‌خوای، بگی لطفا». 

﷯ به جای اینکه روی اشتباه دانش‌آموزی تمرکز کنید او را به سوی انتخاب رفتار مطلوب هدایت کرده و هنگام روبه‌رو شدن با رفتار نامناسب هم همیشه باید این نکته را برای دانش‌آموز روشن کنید که انتقاد شما متوجه خود رفتار است و نه کسی که رفتار از او سر زده.

﷯به کمک این روش‌ها با دانش‌آموزان روابط دوستانه برقرار کنید؛ لبخند زدن، سرتکان دادن، آرام زدن روی شانه آن‌ها، اهمیت دادن به نظرات و مشکلات آن‌ها 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی