کد خبر : 68579
/ 21:26
زوج و فردکردن خودروها هم در ترافیک محدوده حرم رضوی راهگشا نشد

پژمان‌فر: هدف از طرح‌های ترافیک چیست؟

محدودیت‌های ترافیکی در اطراف حرم مطهر رضوی که از آن به‌عنوان «طرح ترافیک» یاد می‌شود، چند سالی است که در هسته مرکزی شهر مشهد به اجرا درآمده و در حال حاضر نیز خودروهای ورودی به محدوده اجرای طرح بر اساس پلاک زوج یا فرد وسیله‌نقلیه خود به صورت روز در میان اجازه تردد در هسته مرکزی شهر را دارند.

پژمان‌فر: هدف از طرح‌های ترافیک چیست؟

اما و اگر طرح‌های ترافیکی در محدوده حرم مطهر رضوی

در این میان انجام مطالعات چند طرح شاخص برای هسته مرکزی شهر از جمله اجرای خط «بی‌آرتی»، «پیاده‌راه کردن مسیرهای منتهی به حرم مطهر» به‌خصوص از سمت میدان شهدا و تقاطع شهید گمنام و «دریافت عوارض ورود به محدوده» با همان فروش مجوزهای روزانه از جمله طرح‌هایی است که در این بخش دنبال می‌شود و مطالعاتی نیز برای اجرای آن‌ها انجام شده است اما هنوز متولیان در اما و اگر این طرح‌ها و اینکه کدام نسخه برای ترافیک محدوده حرم رضوی راهگشا خواهد بود، مانده‌‌اند.

طبق مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد که در سال۹۳ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید، هشت‌کریدور حمل‌ونقلی برای کلان‌شهر مشهد پیش‌بینی شده که چهارکریدور آن ریلی و چهارکریدور هم مربوط به سیستم حمل‌ونقل انبوه‌بر(بی‌آرتی) است. در تهیه طرح‌های مطالعاتی برای توسعه حمل‌ونقل شهری، در نظر گرفتن مباحث اجتماعی، صنعتی، ترافیکی و شهرسازی بسیار حائز اهمیت است که در طرح جامع حمل‌ونقل مشهد به این موضوع هم توجه شده است.

 

تردد وسایل نقلیه شخصی باید کاهش یافته و به ۳۰درصد برسد

افق طرح جامع حمل‌ونقل مشهد١٤٠٤ مشخص شده که بر اساس آن تردد وسایل نقلیه شخصی باید به‌شدت کاهش یافته و به ٣٠درصد برسد؛ علاوه‌براین، در این چشم‌انداز روزانه ٨میلیون سفر در سطح این کلان‌شهر پیش‌بینی شده است. رسیدن به این اعداد و ارقام با وضعیت فعلی تردد خودروها در مشهد و افزایش روزافزون ترافیک آن خیلی خوش‌بینانه نیست و نیاز به بازنگری دارد.

باوجوداین مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در شانزدهمین جلسه شورای راهبرد پیوست فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد که خرداد امسال برگزار شده بود از دستورالعمل وزارت کشور برای مدیریت ترافیک در هسته مرکزی خبر داده و گفته بود برای ورود به هسته مرکزی شهر باید مجوزی صادر شود که مرجع آن شهرداری است و عوارض ورود به محدوده نیز باید به پیشنهاد شهرداری و در شورای ترافیک استان به تایید برسد.

وی در آن جلسه تاکید کرده بود« قیمت پیشنهادشده برای مجوز روزانه در مشهد به اندازه قیمت مجوز ۳ساعته در تهران است و هدف ما از اجرای صدور مجوز تردد درآمدزایی نیست زیرا در حال حاضر روزانه ۱۰۰هزار وسیله نقلیه وارد هسته مرکزی شهر می‌شوند که ظرفیت این محدوده ۳۵هزار وسیله نقلیه است و برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه چاره‌ای جز اخذ وجه نداریم».

 

مشکل، نبود پارکینگ است

در این میان باوجود بررسی گزینه‌ها و پیشنهادهای مختلف برای اجرای طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی معتقد است ترافیک این محدوده به دلیل نبود تعداد کافی پارکینگ در هسته مرکزی شهر است. حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر دلیل این گفته خود را نبود ترافیک در ایام غیرپیک در محدوده اطراف حرم مطهر بیان می‌کند و می‌گوید: «به جز ایام تابستان و تعطیلات عید، در اطراف حرم ترافیک زیادی نداریم و باید پرسید آیا هدف از اجرای طرح‌های ترافیک که بر مبنای فروش مجوز روزانه است، دریافت پول از مردم است یا خیر؟»

وی با اشاره به اینکه دورزدن‌های بیجا در خیابان‌های هسته مرکزی شهر برای پیداکردن جای پارک یکی از دلایل اصلی ترافیک است، تصریح می‌کند: « وسایل نقلیه مجبورند چند مرتبه خیابان‌ها را برای پیدا کردن جای پارک دور بزنند یا در صف ورود به پارکینگ حرم انتظار بکشند که همین عوامل باعث ایجاد راه‌بندان در هسته مرکزی شهر شده است.»

 

تهیه پیوست فرهنگی برای ترافیک محدوده حرم مطهر

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد هم در این زمینه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح‌های ترافیکی در هسته مرکزی مشهد، می‌گوید: در حال حاضر تنها طرح مصوب برای هسته مرکزی مشهد، طرح«زوج و فرد» است که دارای محدوده مشخصی است و اگر وسایل نقلیه که تردد آن‌ها بر اساس شماره پلاک خودرو صورت می‌گیرد در روزهای غیرمجاز به طرح وارد شوند، توسط دوربین‌های نظارتی جریمه خواهند شد.

مهدی امامی‌میبدی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا اشاره‌ای به آمار تردد در هسته مرکزی شهر نیز می‌کند و می‌افزاید: ظرفیت خودرویی هسته مرکزی شهر یک‌سوم درخواست ورود به این محدوده است و برای مدیریت تقاضا راهی به‌جز صدور مجوز بر مبنای اخذ وجه نخواهیم داشت و در این طرح به دنبال اجرای عدالت اجتماعی هستیم.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه پیشنهادهای مختلفی برای اجرای این راهبرد مطرح شده است، می‌گوید: این پیشنهادها در مرحله تهیه پیوست فرهنگی و تکمیل مطالعات است که امیدواریم طی دو ماه آینده تکمیل شوند و پس از طی این مرحله نوبت به تصویب و تصمیم‌گیری نهایی است که برعهده نهادهای متولی از جمله شورای اسلامی شهر مشهد و شورای ترافیک مشهد خواهد بود.

امامی همچنین درخصوص اجرای طرح زوج و فرد خودروها در هسته مرکزی مشهد، عنوان می‌کند: به‌صورت میانگین روزانه در حدود ۱۰هزار ورود غیرمجاز به محدوده طرح توسط دوربین‌های ثبت تخلف ثبت می‌شود که این ترددها در مناطق مختلف این محدوده انجام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به انجام مطالعات مختلف برای اجرای پروژه‌های ترافیکی و حمل و نقلی در هسته مرکزی شهر خاطرنشان می‌کند: مطالعات این بخش حدود ۸۵درصد پیشرفت داشته که محور آن بر پیاده‌راه‌شدن محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی است که در گزینه‌های مختلف پیشنهاد برای اجرای آن وجود دارد.

 

خبرنگار: مصطفی یاوری نسب

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی