• خانه
  • خبرهای سایت
  • پرواز چارتری روی ریل آهنی
کد خبر : 70547
/ 22:32
متولیان مسیر ریلی مشهد را با قطارهای پنج‌ستاره ۱۷۰هزار تومانی گسترش دادند؛

پرواز چارتری روی ریل آهنی

«پنج‌ستاره‌بودن» غالب‌ترین ویژگی‌ای است که دو قطار «زندگی» و «فدک» بر روی آن مانور می‌دهند، ویژگی‌ای که خدمات مختلفی را در پس خود با آب و تاب تبلیغ می‌کند و برای دریافت آن‌ها باید هزینه‌ای ۱۷۰-۱۵۰هزارتومانی را بپردازی که بیشتر از سفر هوایی خرج برمی‌دارد.

پرواز چارتری روی ریل آهنی

 

مشکل حمل‌ونقل ریلی ما فقط کمبود «فرش قرمز» بود که رفع شد!

در تبلیغات آن‌ها از «پهن‌کردن فرش قرمز برای استقبال اولیه از مسافران»، «توزیع هدفون»، «توزیع دمپایی ابری» و «احضار مهماندار در هر زمانی» گرفته تا تبلیغات برای خوردن و آشامیدن از جمله «سرو دسر و نوشیدنی خوشامدگویی»، «استفاده از ظروف چینی»، «سرو پیش‌غذا، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی گرم»و «ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متفاوت» و «رستوران مجهز دوطبقه» دیده می‌شود. همچنین، امکانات جانبی‌تری همچون «فروشگاه کوچک برای خرید هدایا و یادگاری»، «کتابخانه با قابلیت سفارش کتاب برای مطالعه»، «ارائه‌ روزنامه‌ و نشریات»، «سیستم صوتی و تصویری پیشرفته در هر کوپه با قابلیت انتخاب دعا، فیلم و موسیقی»، «ارائه ویلچر و گهواره در صورت درخواست مسافر» را هم در لیست خدمات خود گنجانده‌اند.

در کنار همه این موارد، باید به افتخار وزیر راه برای واگذاری غذای این قطارها به مدت ۱۰سال به شرکت اتریشی دوناکترینگ هم اشاره کرد که این آیتم هم با افتخار، در قطار سوپرلوکس فدک با ‌های‌وهوی قابل‌توجهی تبلیغ می‌شود، مانند: «طعمی متفاوت از طبخ ایرانی و بین‌المللی تحت نظارت سرآشپز اتریشی» یا «ویژگی شاخص کترینگ دونا، سازگاری توشه‌های غذایی‌‌ با ذائقه، سلیقه‌ ایرانی و در نظر گرفتن ملاحظات تغذیه در حین سفر».

 

تبلیغ سوپرلوکسی برای مسافرت ۱۱ساعته با قطار

حال، با توجه به قیمت این قطارهای به‌اصلاح «لوکس» و «سوپرلوکس» که لقب «پنج‌ستاره» را یدک می‌کشند، این نکته مطرح می‌شود که ارائه این خدمات تا چه حد ضرورت مسافر ریلی مسیر مشهد بوده‌است. اینکه یک مسافر در این مسیر کمبود و مشکلش سوار‌شدن به قطار با عبور از فرش قرمز، تردد با دمپایی ابری در داخل قطار و هدفون در صورت نیاز بوده‌است یا اینکه با پرداختن این هزینه هنگفت، انتظار سفری ایمن، کوتاه و راحت را دارد؟ در این قطارها که شعارشان را سفر با هتل متحرک پنج‌ستاره تعریف کرده‌اند و در طول ۱۱ساعت که همان مدت‌زمان رسیدن به مقصد با سایر قطارهاست، مسافر را به مقصد می‌رسانند، آیا جز تشریفاتی‌بودن و تبلیغات تجمل‌گرایی و اشرافیگری که فقط عده‌ای خاص می‌توانند از آن استفاده کنند، کاربرد دیگری می‌ماند؟

این وضعیت به گونه‌ای پیش رفته‌است که نه‌تنها مطالبه‌گری را برای داشتن سفری راحت و با امکانات متناسب با قیمت پرداختی به چالش می‌کشد و برای آن جایگاهی قائل نمی‌شود‌، بلکه سعی بر القای این نکته شده که این خدماتی که در قالب لوکس‌‌بودن به مسافر عرضه می‌شود، خارج از حد تعهدات برای ارائه خدمات حداقلی استاندارد است و برای همین، پنج ستاره به آن تعلق گرفته‌است!

 

پای لنگ توسعه کمّی و کیفی حمل‌ونقل ریلی

در حالی که این خدمات یا مواردی چون داشتن سیستم تهویه مطبوع برای هر کوپه، تنظیم نور و دما، وجود سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی، تجهیز کوپه‌ها به چهار تخت و... جزو حداقل‌ امکاناتی است که باید به مسافر ارائه شود، نکته دیگری که در لوای این مسئله به آن دامن زده می‌شود، ترویج حس کاذب لوکس‌گرایی و نوعی تبلیغ معنادار برای تشویق به ریخت‌و‌‌پاش است که به فاصله طبقاتی در حوزه سفر دامن می‌زند.

اما گویا وزیر راه در وادی وزارت خود، به تنها نکته‌ای که توجهی ندارد ارتقا‌، توانمندسازی و توسعه سیستم حمل‌ونقل از‌جمله حمل‌ونقل ریلی است. 

شاهد این مسئله نیز پروژه‌های مختلف ریلی به‌سرانجام‌نرسیده کشور و حتی نداشتن راه‌آهن در برخی استان‌ها و شهرهاست!

 

قطارهای لوکس نیاز عموم مردم نیست

در این خصوص، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرنگار شهرآرا، می‌گوید: متاسفانه یکی از دلایلی که ما نتوانسته‌ایم مشکلات مردم را حل کنیم، این مسئله است که تقریبا در همه حوزه‌ها، موضوعات را اولویت‌بندی نکرده‌ایم.چون اولویت‌بندی 

در مسائل اتفاق نیفتاده‌است، در جاهایی دیده می‌شود که مواردی که اولویتی ندارد، مقدم شمرده شده و در جهت آن، اقدام نیز انجام شده‌است؛ مانند همین بحث راه‌اندازی قطارهای تشریفاتی که واقعا نیاز مشهد در حال حاضر نیست.

رضا شیران‌خراسانی با اظهار تاسف از اینکه سرمایه‌گذاری‌ای که انجام شده باید در بخشی صورت می‌گرفت که ۸۰ درصد جمعیت کشور از آن بهره‌مند و منتفع بشوند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه همین میزان سرمایه‌گذاری در جایی صورت گرفته که کمتر از ۲۰درصد جمعیت از آن منتفع می‌شوند.وی متذکر می‌شود: ما معتقدیم که برای لایه‌های مختلف اجتماعی، 

باید امکانات را فراهم کنیم؛ اما کدام اولویت دارد؟ کدام در مقطع اول باید انجام شود؟ مسئله این است. آیا نباید ابتدا برای قشر محروم و متوسط جامعه حمل‌ونقل آسان و ارزان ایجاد شود، به‌ویژه زائرانی که در طول سال به مشهد‌الرضا می‌آیند؟

وی تاکید می‌کند: باید سیستم نظارتی ما در حوزه حمل‌ونقل ریلی قبل از اینکه قطارهای لوکس روی ریل بیاید، به فکر جامعه هدف و قشر متوسط جامعه باشد.

وی، قطارهای لوکس و تجمل‌گرایی را انحرافی می‌داند که به خاطر عدم سیاست‌گذاری صحیح در اولویت‌بخشی به مسائل شکل گرفته‌است و می‌گوید: در دنیا این مسئله تعریف‌شده است. وقتی می‌گویند حمل‌ونقل عمومی، مترو در چندین خط فراهم است. ترن، اتوبوس و 

تاکسی هم به‌وفور فراهم می‌کنند و در نهایت، کسانی که مایل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیستند، می‌توانند از خودروی شخصی استفاده کنند؛ یعنی شرایط و بستر لازم ابتدا برای عموم مردم فراهم است، در حالی که ما قبل از اینکه بسترهای لازم را فراهم کنیم، رفته‌ایم به سمت قطار تشریفاتی و آن را راه‌اندازی کرده‌ایم. متاسفانه این اشکالی است که در سطح کلان کشور نیز با آن مواجهیم.

 

جای نظارت خالی است

شیران‌خراسانی در این باره قول پیگیری می‌دهد و می‌گوید: این موضوع را حتما پیگیری خواهم‌کرد تا ببینم دلایل مسئولان در این‌خصوص چه بوده‌است. بی‌شک، به مسئولان مربوطه برای عدم اولویت‌بخشی به حمل‌ونقل ارزان تذکر خواهیم‌داد.

وی در ادامه این گفتگو، همچنین به مشکلاتی که در کشور با آن دست‌به‌گریبان هستیم اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیش از ۸۰ درصد از قوانینی که برای مستضعفان و محرومان در کشور تصویب شده‌است، متاسفانه اجرایی نمی‌شود. علت چیست؟ علت در نبود نظارت است و اینکه یک عده‌ای نمی‌خواهند این قوانین اجرا شود.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه دست‌های پشت‌پرده در همه عرصه‌ها وجود دارد و این رسالت رسانه‌هاست که به این مسائل بپردازند، چرا‌که رسانه امروز بهترین ابزار برای عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و حق‌گویی است. مردم نسبت به این مسائل باید مطلع شوند تا در این‌خصوص، مطالبه‌گری کنند. ما نمایندگان مردم نیز مطالبات آنان را در حوزه قانون‌گذاری پیگیری خواهیم‌کرد.

 

خبرنگاران: محمدزاده-علیزاده

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی