• خانه
  • یادداشت
  • زیرساخت‌های زیارت در بودجه ٩٧
کد خبر : 78401
/ 09:51
حمید گرمابی

زیرساخت‌های زیارت در بودجه ٩٧

کاهش بودجه شهرهای زیارتی نیز از دیگر نقاط ضعف بودجه‌ سال ٩٧ است که نارضایتی‌هایی در پی خواهد داشت. دلیل این ضعف‌ها تنگنای مالی‌ است که دولت با آن روبه‌روست.

زیرساخت‌های زیارت در بودجه ٩٧

لایحه بودجه ٩٧ با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود که بخشی از آن رضایت‌بخش بوده است و بخشی دیگر نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است. اینکه در مقایسه با بودجه‌های پیشین سهم بیشتری از درآمدها به صندوق توسعه ملی اختصاص یافته از نقاط قوت لایحه بودجه ٩٧ است. بر اساس لایحه بودجه ٩٧، دولت ٣٢ درصد از درآمد نفت را به صندوق توسعه ملی اختصاص داده است تا جبرانی برای سال‌های گذشته باشد.
ارائه بموقع لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس از دیگر نقاط مثبت آن است که سبب می‌شود نمایندگان مجلس فرصت بیشتری برای اصلاح آن داشته باشند.
از دیگر تفاوت‌های مطلوب لایحه بودجه ٩٧ با بودجه‌های سال‌های پیش نیز شفافیت آن و تخصیص بودجه بر مبنای عملکرد ادارات و سازمان‌هاست؛ یعنی دستگاه‌ها در ازای دریافت بودجه باید برنامه و عملکرد روشن و مشخصی
داشته باشند. در غیر این صورت، بودجه‌ آن‌ها کاهش می‌یابد. این موضوع رویکرد درستی است که در بودجه‌های پیشین رعایت نمی‌شد.
بودجه برخی وزارتخانه‌ها مانند صنعت، معدن و تجارت، نیرو، و وزارت نفت نیز بر خلاف سال‌های گذشته کاهش یافته است که نقطه مثبت دیگری در بودجه ٩٧ است زیرا دولت عادت کرده بود هر سال بودجه‌ها را تورمی افزایش دهد. افزایش درآمد حاصل از محل مالیات نیز از دیگر بخش‌های مهم
بودجه ٩٧ است. طبق پیش‌بینی دولت تدبیر و امید، درآمد حاصل از مالیات در لایحه بودجه ١٣٩٧ افزایشی چشمگیر یافته است. این موضوع در صورتی باید محقق شود که دولت به جای افزایش مالیات، تعداد مالیات‌دهندگان و کسانی را که به نحوی فرار مالیاتی دارند شناسایی و چتر مالیاتی‌ خود را گسترده‌تر کند. در این راستا برای اینکه بتوانیم به سوی اقتصاد آزاد حرکت کنیم، شرکت‌های دولتی باید به سمت خصوصی شدن بروند و سهمشان از بودجه کمتر شود که این موضوع نیز درلایحه بودجه ٩٧ دیده شده است.
پیش‌بینی شده است یارانه دهک‌های بالای جامعه که مبلغ یارانه تأثیری بر زندگی‌شان ندارد قطع و صرف کمک بیشتر به اقشار محروم شود.این موضوع نیز از دیگر بخش‌های رضایت‌بخش لایحه بودجه ٩٧ است هر چند برای اجرایی شدن آن نیازمند برنامه های مدون هستیم. اما از نقاط ضعف بودجه‌ای در لایحه ٩٧ کاهش بودجه عمرانی کشور است. افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیز تورم‌زاست. بودجه سال ٩٧ سازمان بیمه سلامت ایران در مقایسه با تخصیص سال ٩۶ حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.کاهش چهاردرصدی بودجه بیمه سلامت شاید به‌ظاهر اندک باشد اما باید توجه داشت که، پوشش بیمه سلامت امید نجات مردم از هزینه‌های کمرشکن درمان است و برای سال ۹۷ باید
حفظ شود.
کاهش بودجه شهرهای زیارتی نیز از دیگر نقاط ضعف بودجه‌ سال ٩٧ است که نارضایتی‌هایی در پی خواهد داشت. دلیل این ضعف‌ها تنگنای مالی‌ است که دولت با آن روبه‌روست.
بودجه استان خراسان رضوی نیز در بخش‌هایی با مشکلاتی مواجه است. خراسان از یک سو با بحران شدید آب مواجه است و از سوی دیگر بیشترین زائر و گردشگر را دارد. سالانه به طور میانگین ٢۵-٢٧ میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند.خدمات‌رسانی به این خیل عظیم زائر نیازمند اعتبارات خاص و
ویژه است. یکی از نقاط ضعف بودجه‌ای این است که اعتبارات به نسبت جمعیت همان شهر تخصیص می‌یابد و در بودجه‌ای که به مشهد تخصیص می‌یابد هیچ‌گاه به جمعیت میلیونی زائران توجهی نمی‌شود. درست است که حضور زائران برای مجموعه استان، علی‌الخصوص مشهد، درآمدزاست اما هزینه‌های خدمات‌رسانی گاهی به‌مراتب بیشتر از این درآمدها می‌باشد.
از دیگر مشکلاتی که در خراسان‌ رضوی وجود دارد این است که متوسط راه‌های آسفالته در این استان کمتر از میانگین
کشوری است.
هزار کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت نیست. راه آسفالته کمترین چیزی است که یک روستایی مطالبه دارد تا به حاشیه شهر مهاجرت نکند اما در لایحه بودجه به این موضوع نیز توجه چندانی نشده است.
از دیگر مشکلات و بحران‌های استان موضوع آب است. هرچند استان‌های مرکزی در کشور، به لحاظ بحران آب، با وضعیتی به‌مراتب حادتر از خراسان‌ رضوی مواجه‌اند، دولت باید به این بخش نیز توجهی ویژه داشته باشد.
در لایحه بودجه، اعتبارات مرتبط با آب در بخش‌های کشاورزی تا حدودی رضایت‌بخش بوده است اما در سایر بخش‌ها نیازمند توجه بیشتر به این موضوع هستیم.
* نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی / حمید گرمابی* 
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی