کد خبر : 83180
/ 09:17
هنرمندان از نقش اثرگذار مدیریت شهری و شورای شهر در رونق هنر نمایش می‌گویند

تئاتر مشهد نفس تازه کرد

امروز، در آستانه سالروز انتخاب شورای اسلامی پنجم، رویکرد شورای منتخب مردم مشهد نسبت به تئاتر را در گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ و هنر بررسی کرده‌ایم.

تئاتر مشهد نفس تازه کرد

سرویس فرهنگ و هنر- تئاتر، یکی از آن جاهایی است که شورای شهر مشهد در پنجمین دوره خود، همواره از آن حمایت کرده است. حمایتی که مخصوصا در این چند ماهی که شورای جدید روی کار آمده، باعث ایجاد رونق در فروش تئاتر شده است. این رونق تنها به‌واسطه حضور اعضای شورای شهر در اجراها نیست بلکه حمایت‌های مادی و اعتباری از این هنر سالن‌های تئاتر را شلوغ کرده است. حمایت‌هایی مانند تبلیغات محیطی شهری در بیلبورد‌ها و نمایشگرهای شهری باعث شد تئاتر به جامعه بیاید و مردم بیشتر از پیش با این هنر آشتی کنند. این باعث شد بعضی از اهالی تئاتر مشهد با کم لطفی، به موضوع،حق‌به‌جانب بنگرند که خللی را در روند حمایت‌های شورا ایجاد کرد. امروز، در آستانه سالروز انتخاب شورای اسلامی پنجم، رویکرد شورای منتخب مردم مشهد نسبت به تئاتر را در گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ و هنر بررسی کرده‌ایم.

 معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
۴٠درصد کاهش فروش در دو ماه گذشته
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی می‌گوید تغییرات فضای شهری در۶ماهه دوم سال ٩۶ بسیار محسوس بوده‌است. وی با اشاره به تأثیر برخی ادوات تبلیغاتی همچون بیلبوردها در سطح شهر روی رویدادهای هنری و فرهنگی اظهار می‌کند: اختصاص بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری برای اطلاع‌رسانی مردم درباره رویدادهای فرهنگی که به تدبیر شهرداری و شورای شهر مشهد صورت گرفته‌است، اتفاق ویژه‌ای در مشهد بود.
افشین‌تحفه‌گر دراین‌باره می‌گوید: این موضوع که تغییر در رویکرد شهری را آشکار می‌کرد، حتی در چشم مهمانان داخلی و خارجی بسیار جالب بود.

نگاه ویژه شهرداری به اطلاع‌رسانی
تحفه‌گر درحالی‌که می‌گوید چندان در جریان ریز مسئله و سوءتفاهم پیش‌آمده بین هنرمندان تئاتر و مسئولان مربوطه شهرداری در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات تئاتر نیست، اضافه می‌کند: یقین دارم مدیریت فرهنگی شهرداری به موضوع اطلاع‌رسانی نگاه ویژه و خاصی دارد و مشکل پیش آمده برطرف خواهد شد.

کاهش غیرمنتظرانه فروش
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنانش به کاهش فروش تئاترهای شهر در هفته‌های گذشته اشاره‌ می‌کند و می‌گوید: بعد از بالارفتن فروش تئاترها به واسطه حمایت شهرداری در دوماه گذشته شاهد افت ٢٠ تا ۴٠ درصدی فروش‌ تئاتر بودیم.

آمادگی تعامل با شهرداری
تحفه‌گر درحالی‌که می‌گوید اکنون در حال بررسی هستند ببینند آیا عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند یا خیر، از اعتراض گروه‌های مختلف تئاتر‌ خبر می‌دهد که انتظار چنین کاهشی را نداشتند. این مقام مسئول در پایان از آمادگی خود برای تعامل با شهرداری و بررسی راهکار‌هایی برای حل این مسئله خبر می‌دهد.

 رضا صابری، هنرمند پیش‌کسوت مشهدی:
تقدیر در صحن علنی شورا، تئاتر مشهد را حیرت‌زده کرد
نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح مشهد می‌گوید: قدردانی از هنرمندان تئاتر که در جشنواره فجر افتخارآفرین بودند، در صحن علنی شورای شهر برای اولین بار، تئاتر شهر را حیرت‌زده کرد.رضا صابری که از پیش‌کسوتان تئاتر مشهد، محسوب می‌شود، توجه مسئولان شهری را اتفاقی خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: پس از این همه سال احساس کردم با مردمی جدید و تفکری جدید روبه‌رو هستم که از هنرمند تشکر می‌کنند! این کارخوب است اما قرار است به همین موارد خلاصه شود یا اتفاقات دیگر هم بیفتد؟

حمایت مادی و معنوی
صابری می‌گوید: در تمام جهان شهرداری‌ها از هنرمندان شهرشان حمایت می‌کنند اما در هر دوره و با هر مدیری که سرکار می‌آید سلیقه‌های تازه تجربه می‌کنیم حالا هم امیدواریم این خوش‌سلیقگی در شورای جدید و دوره جدید شهرداری ادامه پیدا کند.
پیش‌کسوت تئاتر مشهد با بیان اینکه از خود من پس از سال‌ها زحمت چه حمایتی کردند؟ ادامه می‌دهد: هنرمندان مشهد برای تولید آثار فرهنگی و هنری‌شان به حمایت مادی و معنوی شورا و شهرداری نیاز دارند.

مشهد، قطب تئاتر کشور
کارگردان نمایش «شنا در آتش»، ادامه می‌دهد: اتفاقا مشهد یکی از قطب‌های فرهنگی هنری کشور است. تئاتر مشهد، نویسنده، کارگردان و بازیگرش در کشور حرف برای گفتن دارند. شورای این شهر اگر این را بداند که مطمئنم می‌داند، درک می‌کند خدماتش را با عشق به این هنرمندان بدهد؛ هنرمندانی که برای برای بالابردن سطح فرهنگ شهرشان تلاش می‌کنند.

 رضا حسینی، کارگردان تئاتر مشهدی:
روح و روان شهروند نیاز به سرمایه‌گذاری دارد
این کارگردان تئاتر مشهدی با بیان اینکه شهروندان نیازمند دو گونه خدمات در شهرها هستند، می‌گوید: خدمات عمرانی و شهری یکی از وظایف مهم شهرداری‌هاست که مسئولان با علم به این موضوع تلاش می‌کنند در ارائه این خدمات سنگ تمام بگذارند.رضا حسینی اضافه می‌کند: بخش دیگر مربوط می‌شود به روح و روان شهروندان که این اتفاق با حمایت شهرداری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر می‌افتد.
حسینی می‌گوید: در برخی کشورها با وجود ترافیک و شلوغی، مردم از آرامش روحی و روانی برخوردارند. به نظر او در این شهرها برای نشاط و پویایی شهروندان سرمایه‌گذاری معنوی شده و معتقد است شهروندان نیازمند چنین سرمایه‌گذاری هستند.

تئاتر مترادف با فرهنگ
این هنرمند تئاتر مشهدی برای اینکه رابطه هنر و شهر را بهتر ترسیم کند، می‌گوید: تئاتر از هنر و اندیشه و معنویت تشکیل شده است. اصلا می‌گویند تئاتر مترادف با فرهنگ است؛ آینه تمام نمای هستی یک ملت. برای همین می‌گویم شهرداری با حمایت از سینما و تئاتر به عنوان عمومی‌ترین هنرها، خدمت فرهنگی بزرگی کرده است. در این راستا تبلیغات مهم‌ترین ابزار محسوب می‌شود. چرا که تئاتر هم مانند هر کالایی بعد از تولید نیازمند عرضه است؛ هرچه سرمایه‌گذاری بیشتر شود نتیجه مثبت‌تر است.
حسینی ادامه می‌دهد: در دوره جدید شاهد حمایت شهرداری از تئاتر، از طریق در اختیار قراردادن بیلبوردهای شهر برای تبلیغات تئاتر بودیم. کار به این ندارم که برخی نمایش‌های درجه یک از این امکان بی‌بهره بودند و در عوض برخی از نمایش‌های متوسط توانستند چندین بیلبورد را در اختیار بگیرند اما این اقدام بسیار خوب و خوش‌حال‌کننده بود.

بهره‌گیری از متخصصان
این هنرمند تئاتر مشهدی معتقد است: برای نتیجه بهتر لازم است از نظر متخصصان این کار بهره‌ گرفته شود، همان‌طور که در پروژه‌های شهری و عمرانی شهرداری سراغ متخصص پل و ساخت و ساز و ... می‌رود. به عنوان یک هنرمند اعتقاد دارم حمایت شهرداری در دوره جدید کمک زیادی به تئاتر کرده است امیدوارم این حمایت ادامه داشته باشد.

 آرش خیرآبادی، منتقد و مدرس تئاتر:
وارد معامله دو سر سود شویم
مدرس و منتقد تئاتر مشهد، معتقد است هنرمندان تئاتر و شهرداری می‌توانند با وارد شدن به تعاملی دوجانبه به هم سود برسانند و به این ترتیب نتیجه نهایی یعنی فرهنگ تئاتر دیدن در مشهد جا بیفتد. آرش خیرآبادی می‌گوید: اینکه شهرداری بیلبوردهایش را در اختیار ما قرار داده‌، لطف کرده‌است و ما نباید توقع بیش از این را داشته باشیم بلکه لازم است به این فکر بیفتیم چطور می‌شود با این نهاد وارد تعامل شد.

شهرداری وظیفه تبلیغات برای تئاتر را ندارد
این منتقد تئاتر می‌گوید: به نظر من در کشور ما شهرداری وظیفه تبلیغات برای تئاتر را ندارد اما می‌تواند با در اختیار قراردادن زیرساخت‌هایی چون سالن‌ها و آموزشگاه‌ها و تسهیلات در اجرای نمایش‌ها به شکل بلندمدت تئاتر مشهد را حمایت کند.
این مدرس دانشگاه به منافعی که تئاتری‌ها می‌توانند برای شهرداری داشته باشند نیز اشاره می‌کند که آموزش‌های شهروندی در قالب اجرای نمایش، از آن دسته‌اند.خیرآبادی با بیان اینکه باید یاد بگیریم در ازای هر خدمتی هزینه‌اش را پرداخت کنیم همان‌طور که انتظار داریم تماشاگر هزینه دیدن تئاتر را بپردازد، می‌گوید: ما باید بتوانیم با تعامل در زمینه زیرساختی، حمایت بگیریم. این هنرمندمشهدی در بیان برخی از این زیرساخت‌ها به ایجاد مرکز تئاتر در «مشهد دوست‌داشتنی» اشاره و تأکید می‌کند: بهتر است به جای اینکه به سودهای کوتاه‌‌مدت نگاه کنیم به دنبال فرهنگ برنامه‌ریزی برای سودهای بلند مدت باشیم. به عنوان مثال در تعامل با شهرداری می‌توان مرکزی آموزشی و کارگاهی داشته باشیم با نتایج بی‌پایان آن که به سود شهرداری هم خواهد بود.

 عبدا...برجسته، کارگردان تئاتر مشهدی:
فروش ٢برابری با تبلیغات محیطی
این برای ما زیباتر است که تئاترمان را بفروشیم تا اینکه انتظار حمایت مالی داشته باشیم!
عبدا...برجسته، کارگردان تئاتر مطرح شهرمان، با بیان این مطلب می‌گوید: در دوره جدید فعالیت شورا شاهد واگذاری بیلبوردها برای تبلیغات تئاتر هستیم. ما این اقدام خوب را در دوره‌های قبل به این وسعت نمی‌دیدیم. از همان ابتدا هم که شورا با حضور در بین بچه‌های تئاتر از این هنر حمایت می‌کرد بچه‌ها مطرح می‌کردند انتظار حمایت مالی ندارند بلکه دوست دارند بستر فراهم شود برای درآمدزایی. نظر همه ما در این‌باره یکی است که دوست داریم تئاتر‌هایمان فروش برود و درآمدزایی داشته باشیم.
برجسته می‌گوید: در این مدتی که تبلیغات با استفاده ازبیلبوردها برای تئاتر‌های شهر صورت گرفته، فروش‌‌ها به شکل چشمگیری بالا رفته و حتی به دو برابر رسیده است. ما برای اولین بار نمایشی در مشهد داشتیم که ٢۵٠میلیون تومان فروش رفت یا نمایشی دیگر ١٩٠ میلیون ‌فروخت. بی‌هیچ شکی این تأثیر تبلیغات بر روی بیلبوردها بود.

سوءتفاهم به دلیل کم‌توقعی
برجسته در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به سوءتفاهم پیش آمده بین شهرداری و هنرمندان تئاتر اشاره می‌کند و می‌گوید: شنیدیم قرار است این تبلیغات خاتمه پیدا کند. من اسم این را فقط سوءتفاهم می‌گذارم. این مشکل برمی‌گردد به توقع بچه‌های تئاتر که تاکنون هیچ حمایتی ندیده بودند. من فکر می‌کنم با اینکه حمایت بسیار خوبی از تئاتری‌ها شد اما شهرداری در ابتدا با درنظرنگرفتن درجه کارها کمی شتاب‌زده عمل کرد همین باعث کم‌توقعی عده‌ای از گروه‌های تئاتر شد.

کارگروهی با سازوکار مشخص
این هنرمند مطرح مشهدی معتقد است: ایجاد کارگروهی که سازوکار مشخصی برای تبلیغات با توجه به سطح کارها داشته باشد سوءتفاهم پیش‌آمده را به طور کامل حل می‌کند. او برای توضیح این صحبتش به تهران بزرگ اشاره می‌کند که با وجود آن همه بیلبورد، گروهی روی اینکه چه نمایش‌هایی تبلیغ بشود یا به چه مقدار، بحث و گفت‌وگو دارند.این کارگردان تئاتر در پایان از شهرداری و شورای شهر می‌خواهد با تبلیغ محیطی حمایتشان از هنرمندان تئاتر را ادامه دهند.

 راضیه ایرانی، پیش‌کسوت تئاتر مشهد:
این کودک نوپا را رها نکنیم
نویسنده و کارگردان پیش‌کسوت مشهدی، آشتی تماشاگر با تئاتر مشهد در سه یا چهار سال اخیر را به کودک نوپایی تشبیه می‌کند که نیاز به حمایت جدی دارد و می‌گوید: این کودک نوپا را نباید رها کرد. راضیه ایرانی تبلیغات شهری را عامل بسیار مهم و تأثیرگذار در این آشتی دانست و از طرفی تأثیر این حمایت را در چند ماه اخیر به‌شدت احساس کرده و معتقد است اگر بیلبورد را از بدنه تئاتر بگیریم، این هنر را نیمه‌جان کرده‌ایم.

حمایت میلیاردی شهرداری و شهرآرا از تئاتر
این بانوی پیش‌کسوت تئاتر به حمایت‌های اخیر شهرداری و تأثیر آن در تئاتر مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم حمایت‌های شهرداری در این مدت میلیاردی بوده است. مثلا همین ویژه‌نامه‌هایی که به منظور جشنواره بین‌المللی جیگی‌جیگی از طرف شهرآرا منتشر شد یا کار زیبایی که مؤسسه فرهنگی شهرآرا در به دست‌گرفتن مشهدگیشه انجام داد، همگی جزو حمایت‌های شهرداری و مجموعه‌های مرتبط با آن محسوب می‌شود که دور از چشم هنرمندان تئاتر نمانده است.

یک دلجویی ساده برای رفع سوءتفاهم
راضیه ایرانی در بخش‌هایی از صحبت‌هایش از سوءتفاهم پیش‌آمده بین هنرمندان تئاتر و شهرداری مشهد به عنوان سوءتفاهم کودکانه یاد کرد و گفت: اینکه بچه‌های تئاتر در این سوءتفاهم نقش داشتند حرفی نیست اما مسئولان ما هم باید کمی سعه‌صدر داشته باشند به‌ویژه در مقابل برخی افراد تازه‌کار.
این کارگردان تئاتر مشهدی در پایان روی سخنش را به مسئولان و بزرگان شهر می‌گرداند و می‌گوید: من به مسئولان شهرم می‌گویم اگر هنر و هنرمند را حمایت کنند از طریق آن می‌شود با نسل جوان هم حرف زد و داشته‌هایمان را جایگزین فرهنگ غیربومی کنیم.
..........................................
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد خبر داد؛
حمایت ویژه شورای پنجم از هنر نمایش
١۶٢ روز از حدود ٢۵٠ روزی که شورای پنجم روی کار آماده است یک دهم فضای تبلیغات محیطی شهر به معرفی و تبلیغ برای تئاتر و هنرهای نمایشی اختصاص یافته است. این اعداد و ارقام چیزی نزدیک به ۵/١ میلیارد تومان است که در ۶۵ بیلبورد و ۸ نمایشگر شهری نمود پیدا کرده است.پیشتر نه خبری از این حمایت‌ها بود و نه صدایی از بیلبوردها برای تئاتر درمی‌آمد. حالا بعد از این مدت که آبی به آسیاب هنرهای نمایشی شهر افتاده است و چرخ رونقش تندتر می‌چرخد، مسئولان فرهنگی شهر تصمیم گرفتند همین حمایت را با سازوکاری مدون و فراگیر برای همه رشته‌های هنری فراهم کنند.خب تا مشخص‌شدن این سازوکار و راه و روش، تصمیم بر آن شده که از تئاتری تبلیغ نشود تا خدایی نخواسته حقی از دیگری ضایع نشود. بدیهی است این تصمیم تأثیر خودش را بر تئاتر و مخاطبانش گذاشته و صدای بعضی از هنرمندان فعال در عرصه تئاتر را هم درآورده است.برای همین دودوتا چهارتا کردن‌ها بود که چندی پیش رئیس اداره ارشاد مشهد و رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در دفتر احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورا، جمع شدند تا برای این مهم چاره‌اندیشی کنند.
در این جلسه اصولی، ریز حمایت‌های معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد از هنرهای نمایشی را فهرست کرد که رقمی بالغ برسه میلیارد تومان را در برمی‌گرفت.برای نمونه همان‌طور که بالاتر گفته شد اختصاص یک دهم از فضاهای تبلیغاتی به ۱۱ تئاتر در سال گذشته سهم قابل توجهی از فضای تبلیغات فرهنگی شهر را در بر‌می‌گیرد که در اختیار هنرهای نمایشی قرارگرفته است. حمایت شورای پنجم از حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی به همین بیلبوردها خلاصه نمی‌شود و اختصاص فضای تبلیغات محیطی برای تئاترها و جشنواره‌ها، از جمله حمایت‌هایی است که در این حوزه در قالب اکران ۲۱۲ رول‌آپ و ۱۵ بیلبورد، در مجموع با مساحتی بالغ بر چهار هزار و۲۰۰متر بروز کرده است. این جدا از حمایت‌های تبلیغی و گزارش‌هایی است که در بخش‌های مختلف روزنامه شهرآرا از هنرهای نمایشی شده است.با وجود این اصولی، حمایت شورا را از فرهنگ و هنر مشهد راکافی نمی‌داند و به دنبال راهی برای اختصاص متوازن فضای تبلیغات محیطی شهر بین همه هنر‌ها می‌گردد. او معتقد است «باید درنظر داشت که عرصه فرهنگ و هنر از تکثر و تنوع فراوانی برخوردار است؛ از جمله تمامی هیئت‌های مذهبی، محافل ادبی، هنرهای تجسمی، نگارخانه‌ها، عرصه نشر و کتاب، سینما، عکاسی و ده‌ها موضوع دیگر و فعالان و هنرمندان این رشته‌ها، همگی در فرهنگ شهر سهیم‌ هستند و باید به نحوی منصفانه امکانات مدیریت شهری و فضاهای تبلیغاتی در اختیار ایشان قرار گیرد.» اما به نظر اصولی آنچه که موجب توزیع نشدن صحیح امکانات و حمایت‌ها می‌شود، فقدان سازوکار روشن و شفاف در مسئله توزیع محیط تبلیغی است. قرار شد تا دستیابی به نظامی متناسب و منصفانه این ساز و کار متوقف شود.
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی