کد خبر : 83191
/ 10:36
کتاب «دیانت و عقلانیت» نوشته رضا بابایی در پردیس کتاب نقد شد؛

روشن‌فکری دینی لازمه جامعه امروز است

قرعه هفدهمین نشست نقد و بررسی پردیس کتاب این‌بار به نام کتاب «دیانت و عقلانیت»، نوشته رضا بابایی، افتاد.

روشن‌فکری دینی لازمه جامعه امروز است

اردلان-شهرآراآنلاین، قرعه هفدهمین نشست نقد و بررسی پردیس کتاب این‌بار به نام کتاب «دیانت و عقلانیت»، نوشته رضا بابایی، افتاد. این نویسنده که پیش از این ٣٠ عنوان کتاب و بیش از۵٠ مقاله از او چاپ و وارد بازار نشر شده است در ابتدای این نشست کتابش رامجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقاله‌هایی معرفی کرد که در آن‌ها به بیان گفتمان روشن‌فکری دینی دست زده است. وی توضیح داد: این گفتمان حدود چند دهه است که در ایران پدید آمده است و به چالش کشیده می‌شود تا آنجا که عده‌ای وجودش را منکر‌ند و برخی نیز کارکردش را، اما من معتقدم که روشن‌‌فکری دینی نه‌تنها هنوز در ایران کارایی دارد بلکه در جایی نشسته است که جایگزینی برایش وجود ندارد.
بد فهمی دینی سبب چالش در آن شده است
وی با این توضیح، گفت که جدیدترین اثرش چهار هدف اصلی را در گفتمان روشن‌فکری دینی دنبال می‌کند. به گفته نویسنده، هدف نخست که در فصل ابتدایی این کتاب مطرح شده است حل مشکلات دین‌داری در کشور است. وی توضیح داد: شما می‌دانید که در فقه و شریعت ما گاهی فتواهایی وجود دارد که پذیرش آن‌ها برای برخی دشوار است و جای پرسش دارد. بحث درباره دیه زن و نجاسات از جمله این موضوع‌هاست. روشن‌فکری دینی در واقع گفت‌وگو درباره این فتواهاست.
این مدرس دانشگاه در ادامه نحوه غلط فهم دین را یکی از دلایلی دانست که سبب شده است دین‌داری در جامعه امروز دچار چنین چالش‌هایی شود. بابایی افزود: به عقیده من تا وقتی که فهم، درایت و درکی که در جامعه امروز از دین خدا، پیامبر، جهان و زیست وجود دارد تغییر نکند، چیزی حل نخواهد شد .
تشخیص ما انزل ا... در دین
این پژوهشگر هدف دوم را تشخیص ما انزل ا... در دین دانست و گفت: برخی می‌گویند «ما چه‌کار داریم که مردم و دین‌داران مشکل دارند و نمی‌توانند به فتوایی عمل کنند یا فلان حکم شرعی ممکن است یا نه؟». این چه حرفی است؟! دین که بازیچه نیست. بالاخره ما چیزی را به عنوان دین پذیرفته‌ایم و باید بدانیم آنچه خدا خواسته و اراده ازلی و ابدی او معطوف به آن بوده است در چیست.
وی ادامه داد: شاید بگویید که دین‌گرایان سنتی و حوزوی هم همین را می‌گویند. پس چه نیازی به روشن‌فکری دینی هست؟ نکته بحث اینجاست که بنده و امثال بنده معتقدیم که ما انزل ا... درست است و ما نیز آن را قبول داریم اما شناخت ما انزل ا... فنون دیگری را هم می‌طلبد که دانستن زبان‌شناسی متون کهن، زبان‌شناسی اقوام و زبان‌شناسی باستان لازمه آن است.
گفت‌وگوی سنت و مدرنیته
این نویسنده هدف سوم درروشن‌فکری دینی را گفت‌وگوی سنت و مدرنیته مطرح ‌کرد و خود را در کتاب «دیانت وعقلانیت» تا حدودی به آن وفاودار دانست.
رضابابایی هدف چهارم کتابش را چالش با پیش‌فرض‌های دینی مطرح کرد و چنین گفت: جامعه ما انباشته و سرشار از پیش فرض‌هایی است که در گذشته بنا بر دلایلی به وجود آمده‌اند اما از بین نرفته و ماندگار شده‌اند. این در حالی است که جامعه امروز به آن‌ها نیازی ندارد. وی با تأکید بر اینکه دین‌شناسی و‌فهمی که ما اکنون از دین داریم انبوهی از همین پیش‌فرض‌هاست که من نه آن‌ها را نفی می‌کنم و نه نقد افزود: مباحثی مانند «رستگاری معطوف به دین‌داری است»، «تدین یعنی شریعت‌مداری»، «نسبت دین و شر و تباهی نسبت تناقض است نه تضاد» و «شریعت جامع است» برخی از این پیش‌فرض‌هاست. 
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی