• خانه
  • اقتصادی
  • اختلاف معنادار از کارخانه تا بازار/ کاهش عرضه، قیمت خودروها را در مشهد افزایش داده‌است
کد خبر : 83816
/ 08:42

اختلاف معنادار از کارخانه تا بازار/ کاهش عرضه، قیمت خودروها را در مشهد افزایش داده‌است

کاهش عرضه خودروهای داخلی درروزهای اخیر موجب افزایش اختلاف قیمت مصوب کارخانه تا بازار شده است. این اختلاف قیمت در مورد خودروهای وارداتی غیرچینی چشمگیرتر است.

اختلاف معنادار از کارخانه تا بازار/ کاهش عرضه، قیمت خودروها را در مشهد افزایش داده‌است

کاهش عرضه خودروهای داخلی درروزهای اخیر موجب افزایش اختلاف قیمت مصوب کارخانه تا بازار شده است.
این اختلاف قیمت در مورد خودروهای وارداتی غیرچینی چشمگیرتر است. بر این اساس، خودرو تندر پلاس با اختلاف ١٣ میلیون تومان، پژو ٢٠٧ اتوماتیک با اختلاف ١٠ میلیون تومان و تندر دستی با اختلاف ‌١١ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین مزدا تیپ ٣ با ۵٩ میلیون و پژو ٢٠٠٨ با ۴٧ میلیون تومان افزایش در مقایسه با قیمت کارخانه در بازار فروخته می‌شوند.
قیمت کارخانه ساندرو اتوماتیک ۵۴ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان، در بازار ٧۴ میلیون تومان و قیمت کارخانه ساندرو استپ‌وی ۶١ میلیون تومان اما در بازار ٨٣ میلیون تومان است.
برخی علت این مسئله را کاهش عمدی عرضه از سوی کارخانه‌ها می‌دانند و می‌گویند تولیدکنندگان با این کار قصد دارند زمینه‌‌های ذهنی گران شدن رسمی خودرو را فراهم کنند.
با این حال، خودروسازان این مسئله را تکذیب می‌کنند. دراین‌باره ایران خودرو رسما اعلام کرده است که موجودی خودروسازان همواره عددی مشخص است که مطابق با ظرفیت پارکینگ‌های آن‌هاست.
بر این اساس، امکان نگهداری تعداد زیادی خودرو به هیچ عنوان وجود ندارد. هر‌‌چند مسئولان خودروساز احتکار خودرو را تکذیب می‌‌کنند، اما، تماس شهرآرا با نمایندگی‌ها نشان می‌دهد ‌تحویل برخی از مدل‌ها با تأخیر روبه‌رو شده است. نمایندگی‌های خودروسازان در مشهد می‌گویند به‌دلیل کاهش عرضه، تحویل خودروها با تأخیر روبه‌رو شده است.

کاهش عرضه خودرو
‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد دراین‌باره می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی در بازار به عرضه و تقاضا بستگی دارد. ‌زمانی که عرضه کم می‌شود، تقاضا در بازار زیاد و به دو‌‌نرخی شدن قیمت خودرو منجر می‌شود. چند ماهی است که عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا کاهش یافته و سبب گرانی خودروها شده است. حمیدرضا حیدری می‌افزاید: نمایندگی‌ها به صورت مستقیم نمی‌توانند محصولات را بفروشند و از طریق واسطه‌ها خودروها را واگذار می‌کنند اما به این دلیل که توزیع کم است، قیمت‌ها در بازار حداقل با سه یا چهار میلیون تومان بیشتر از قیمت مصوب کارخانه خرید و فروش می‌شوند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد ادامه می‌دهد: در مورد خودروهای چینی در بیشتر موارد این روند برعکس است. این خودروها به دلیل عرضه زیاد و کیفیت پایین، تقاضای زیادی ندارند. از سویی، شرایط فروش آن‌ها با تسهیلات زیادی همراه است. این مسئله سبب شده است در برخی از خودروهای چینی، قیمت بازار کمتر از نمایندگی باشد.
وی می‌گوید: با این حال، خودروهای خارجی غیرچینی مانند برندهای کره‌ای، فرانسوی و آلمانی با توجه به نوسانات شدید دلار، با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو بوده‌اند و قیمت آن‌ها در بازار بعضا تا ١٠ میلیون تومان بیشتر از نمایندگی است. حیدری بیان می‌کند: از سویی، ثبت نشدن سفارش خودروهای وارداتی نیز سبب افزایش قیمت این محصولات شده است.
وی با انتقاد از انتشار اخبار نادرست در برخی سایت‌های مرتبط با قیمت خودرو می‌گوید: نمی‌توان به قیمت‌های اعلام‌شده در این سایت‌‌ها استناد کرد زیرا نوسانات قیمت زیاد است و قیمت‌ خودروها روزانه تغییر می‌کند و خودروها یک قیمت ثابت ندارند. در گذشته بازار ثبات داشت ولی اکنون با هر اتفاقی در بازار، قیمت‌ها تغییر می‌کنند.
حیدری با اشاره به اینکه این سایت‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند افزود: این سایت‌ها توقعی را در مردم ایجاد می‌کنند که در بازار واقعیت ندارد. نشر این اطلاعات نادرست به‌ویژه افرادی را که خرید و فروش می‌کنند با چالش روبه‌رو می‌کنند.

واکنش ایران‌خودرو
از سویی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو خراسان با اشاره به اینکه سایت خراسان رضوی تولید‌کننده است می‌گوید: عرضه و فروش مربوط به معاونت فروش ایران‌خودرو می‌شود. ایران‌خودرو خراسان یک برنامه تولید دارد که مطابق آن، تولید خود را در حد امکان انجام می‌دهد.
بیژن زاهدی‌‌فر ارائه هر گونه اطلاعات دراین‌باره را به روابط عمومی ایران‌‌‌خودرو در تهران حواله می‌دهد و می‌افزاید: درباره اینکه میزان تولید در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده است یا خیر حضور ذهن ندارم.
انواری، رئیس اطلاع‌رسانی اداره روابط عمومی ایران‌خودرو، نیز از پاسخ دادن به این سؤال که آیا ایران‌خودرو محصولات خود را احتکار کرده است یا خیر خودداری و هرگونه پاسخ‌گویی دراین‌باره را به نامه‌نگاری رسمی منوط کرد.
کارشناسان اعتقاد دارند انحصاری بودن بازار خودرو مهم‌ترین دلیل دو‌نرخی شدن قیمت‌ها در بازار است. از این رو تا زمانی که انحصار خودروسازان بزرگ در ایران شکسته نشود، مشکلات بازی با بازار با کاهش عرضه خودروها همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان، پیش از این، نمایندگان مجلس طرحی را به منظور سامان‌دهی بازار خودرو ارائه کرده بودند اما اکنون ۵٠ روز از اعلام طرح سامان‌دهی بازار خودرو گذشته است و به نظر می‌رسد ‌این طرح در مسیر فراموشی است.  
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی