• خانه
  • اقتصادی
  • مردم در گفت‌وگو با شهرآرا از ضرورت تکمیل کمربند میلیاردی شهر می‌گویند/ مزایای اجرای کمربند جنوبی ٢٠ برابر هزینه‌ها
کد خبر : 83873
/ 10:56

مردم در گفت‌وگو با شهرآرا از ضرورت تکمیل کمربند میلیاردی شهر می‌گویند/ مزایای اجرای کمربند جنوبی ٢٠ برابر هزینه‌ها

کمربندی جنوبی مشهد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری است که انتهای بولوار شهید برونسی را به اتوبان باغچه به طول حدود ۲۷ کیلومتر متصل می‌کند. این پروژه، شامل دو باند اصلی رفت و برگشت به عرض ٨/١٣ متر است.

مردم در گفت‌وگو با شهرآرا از ضرورت تکمیل کمربند میلیاردی شهر می‌گویند/ مزایای اجرای کمربند جنوبی ٢٠ برابر هزینه‌ها

مشهد مقدس با جمعیتی بالغ‌ بر ۵/٣ میلیون نفر دومین کلان‌شهر ایران اسلامی است اما این شهر را باید به عنوان دومین شهر آلوده کشور نیز تلقی کرد، زیرا مشهد در سال گذشته تنها ١٨ روز هوای پاک داشت و امسال در خرداد‌ماه آلودگی هوا در این کلان‌شهر از مرز هشدار هم گذشت و به وضعیت خطر رسید. با توجه به این وضعیت، توسعه حمل‌و‌نقل همگانی و ایجاد شاهراه‌ها، بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها که از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا است، در دستور کار متولیان مدیریت شهری مشهد قرار گرفت.
در حوزه حمل‌و‌نقل همگانی مدیریت شهری مشهد با همکاری شورای پنجم نهایت تلاش خود را برای توسعه خطوط حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه ریلی داشت و در کمتر از هشت ماه از فعالیت این دوره از مدیریت شهری شاهد اتصال خطوط ١ و ٢ قطار شهری مشهد و افزیش اتوبوس‌های شهری بودیم. همچنین، مکاتبه برای ادامه اجرای کمربند جنوبی مشهد که یکی از کریدورهای اصلی شهر نیز محسوب می‌شود و در کاهش ترافیک و آلودگی هوا سهم بسزایی دارد، به‌طور ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. کمربندی جنوبی مشهد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری است که انتهای بولوار شهید برونسی را به اتوبان باغچه به طول حدود ۲۷ کیلومتر متصل می‌کند. این پروژه، شامل دو باند اصلی رفت و برگشت به عرض ٨/١٣ متر است و فقط برای قطعات اول تا سوم آن سه تقاطع غیرهمسطح در نظر گرفته شده است که بار ترافیک مشهد به این بخش منتقل می‌شود تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت شاهد کاهش آلودگی در آسمان کلان‌شهر مشهد باشیم. همچنین، با توجه به اینکه شهرداری مشهد توسعه فضای سبز و ممنوعیت هر گونه ساخت‌و‌ساز را در این محور در دستور کار خود قرار داده است، قطعا اجرای این پروژه به نفع مردم مشهد است و افزایش ٢۴/١ متری سرانه فضای سبز را نیز برای مشهدی‌ها به ارمغان می‌آورد.

ضرورت ایجاد کمربند جنوبی
سهیل صاحبی‌مقدم از شهروندان مشهدی در این‌خصوص می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم این پروژه چند سال است که نیمه تمام رها شده است و این در حالی است که در بزرگراه‌ها و بولوارهایی مثل پیروزی و وکیل‌آباد با ترافیک جدی مواجه هستیم. مدیریت شهری باید در اجرای این پروژه تسریع کند زیرا عملا کمربند شهر مشهد تکمیل نشده است.
زهرا میرزاخانی از دیگر شهروندان مشهدی نیز با بیان اینکه، در روزنامه‌ها مسائل زیست‌محیطی دلیل تعطیلی این پروژه اعلام شده است اظهار می‌کند: باید توجه داشت که اجرای این پروژه کاهش بار ترافیکی و آلودگی متمرکز هوا را در پی دارد. مخالفان اجرای این پروژه باید به این موضوع نیز توجه کنند.
وی اضافه می‌کند: مراجع قانونی و دانشگاهی باید در این زمینه نظر بدهند و پس از کار کارشناسی باید اثبات شود که آیا این پروژه به نفع یا ضرر شهر است. تا جایی که مطلع شدم قرار است با اجرای این پروژه ٢۴/١ متر مربع به سرانه فضای سبز شهر افزوده شود. قطعا این اقدام برای شهر مفیدتر از یک پروژه نیمه تمام است.
رضا جبلی مهندس عمران نیز درباره پروژه کمربند جنوبی می‌گوید: متأسفانه در شهر مشهد طی چند سال اخیر به هر دلیلی پروژه‌های بزرگ تعطیل‌ شده است که این موضوع اشتغال جوانان این شهر را نیز با مشکل مواجه کرده است. مسئولان مخالف این پروژه توجه داشته باشند برای کمربند جنوبی چند نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر هستند. مدیریت شهری باید این پروژه را که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است ادامه دهد زیرا این حق مردم است.

کمربند جنوبی حیاتی‌تر از شمالی
جواد احمدزاده نیز که به دلیل مسائل کاری هر روز از چناران راهی مشهد می‌شود، می‌گوید: ورودی مشهد از سمت چناران در اغلب ساعات روز بسیار شلوغ و پر‌ترافیک است و تنها راه کاهش ترافیک در این محور ایجاد کمربند جنوبی مشهد است.وی با بیان اینکه احداث کمربند جنوبی برای مشهد حیاتی‌تر از کمربند شمالی بوده است، اضافه می‌کند: این پروژه عملا غرب شهر را به شرق شهر متصل می‌کند و اجرای آن کاهش مشکلات ترافیکی را به همراه دارد.
این شهروند بیان می‌کند: بگذارید این‌گونه بگویم شما شهر مشهد را بدون بزرگراه کلانتری و شهید چراغچی و امام علی(ع) تصور کنید. به نظر من چنین شهری قابل تصور نیست و با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود پس مسئولان باید به دنبال توسعه این بزرگراه‌ها باشند.
گفتنی است که تاکنون ١٠٠ میلیارد تومان برای پروژه کمربند جنوبی مشهد هزینه شده است که فاز نخست آن بیش از ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین ۶٠میلیارد تومان برای خرید املاک قرار گرفته در مسیر این پروژه ، به صورت جداگانه هزینه شده است. پروژه‌ای که عملا به محیط‌ زیست شهر مشهد کمک می‌کند و کاهش ترافیک و آلودگی شهر را به همراه دارد باید با سرعت بیشتری اجرایی شود همان‌طور که مردم شهر مشهد طی سالیان گذشته و امروز خواستار آن هستند. بر اساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، در صورت عدم اجرای کمربندی جنوبی مشهد، میزان سفر در شبکه ٩/١٧ درصد افزایش و متوسط سرعت حرکت در شبکه معابر شهری ۵/١۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین میزان نشر آلاینده دی اکسید کربن ٢/٩ درصد افزایش و میزان مصرف سوخت نیز ٧/٩ لیتر در شهر مشهد افزایش خواهد داشت. باید توجه داشت که مزایای اجرای کمربندی جنوبی مشهد در مقابل هزینه‌هایش ٢٠ برابر است.
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی