کد خبر : 83942
/ 16:58
گپ و گفتی با مسلم باغشنی مسئول جدید روابط عمومی دوچرخه‌سواری همگانی استان

کمبود زیرساخت‌ها معضل اصلی دوچرخه‌سواری

باغشنی 3 سال است که در تقویه 23 در خیابان سجادیه ساکن شده‌ است. به بهانه انتخاب وی به‌عنوان مسئول روابط عمومی کمیته دوچرخه‌سواری همگانی استان خراسان رضوی، گفت‌وگوی ویژه‌ای درباره آلودگی هوا و استفاده از دوچرخه با وی انجام داده‌ایم.

کمبود زیرساخت‌ها معضل اصلی دوچرخه‌سواری

حسین برادران‌فر-شهرآراآنلاین، امروزه آلودگی هوا به یکی از معضلات بزرگ شهری تبدیل شده است، افزایش خودروها، جمعیت و دیگر آلاینده‌ها، زندگی در شهر بزرگی مانند مشهد را ریسک‌پذیر کرده است. تعطیلی اخیر مدارس و حبس شهروندان مشهدی در خانه‌ها، زنگ هشداری بود برای مسئولان و شهروندان که به‌دنبال راه چاره اساسی برای مقابله با آلودگی هوا باشند. با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه و صرف هزینه‌های هنگفت، متأسفانه ما هنوز با مشکل فزاینده آلودگی هوا روبه‌رو هستیم. به گفته کارشناسان ترافیکی، تنها راه‌حل آلودگی هوا استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه همگانی توسط شهروندان است، با وجود این برای استفاده شهروندان از دوچرخه با دو مشکل مهم روبه‌رو هستیم، استقبال اندک شهروندان و نبود زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از دوچرخه در معابر شهری.

جملات بالا بخشی از سخنان مسلم باغشنی، مسئول جدید روابط عمومی کمیته دوچرخه‌سواری همگانی خراسان رضوی است که درباره آلودگی هوا و استفاده از دوچرخه بیان شده است.باغشنی 3 سال است که در تقویه 23 در خیابان سجادیه ساکن شده‌ است. به بهانه انتخاب وی به‌عنوان مسئول روابط عمومی کمیته دوچرخه‌سواری همگانی استان خراسان رضوی، گفت‌وگوی ویژه‌ای درباره آلودگی هوا و استفاده از دوچرخه با وی انجام داده‌ایم. 

اجرای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

مسلم باغشنی با اشاره به پیش‌گام بودن منطقه12 در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، گفت: با توجه به تازه‌تأسیس‌بودن منطقه، بافت جمعیتی‌ جوان و وجود معابر مناسب، برای اولین‌بار پویش (سه‌شنبه‌های بدون خودرو) را با هدف ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در بین شهروندان منطقه برگزار کردیم. سه‌شنبه‌های هر هفته با شعار (دوچرخه‌سواری، ضامن هوای پاک) به مدارس مختلف منطقه می‌رفتیم و دانش‌آموزانی را که مسیر خانه تا مدرسه را با دوچرخه طی می‌کردند، تشویق ‌می‌کردیم. همچنین دوچرخه‌های کهنه شهروندان را رایگان تعمیر کردیم. اجرای مسابقات دوچرخه‌سواری و تقدیم دوچرخه به‌عنوان هدیه به برندگان، از دیگر اقدامات ما در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری بود. در روز جهانی دوچرخه و محیط زیست

نیز شهروندان با تشکیل کاروانی از دوچرخه‌سواران با شعار: (زمین پاک برای همه) در معابر منطقه دوچرخه‌سواری کردند، همچنین با افتتاح پایگاه دائمی دوچرخه‌سواری همگانی در منطقه ما فعالیت‌های مربوط به دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌سواران، نظم مناسبی پیدا کرده است.

با دوچرخه بیگانه‌ایم

باغشنی در ادامه با اشاره به بیگانه‌بودن شهروندان با دوچرخه، افزود: دو هفته قبل با افزایش آلاینده‌ها وضعیت هوای مشهد به رنگ بنفش (رنگ خفگی) تبدیل شد، تعداد زیادی از شهروندان روانه بیمارستان‌ها شدند، مسئولان ترافیک با اجرای طرح زوج وفرد خودروها از در منزل، تعطیلی برخی مدارس و ادارات به‌طور موقت، مشکل آلودگی هوا را برطرف کردند، اما با بهتر شدن هوا، دوباره همان خودروها وارد خیابان‌ها شدند. به گفته کارشناسان درصد بالایی از آلودگی هوای شهر مشهد به‌دلیل استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین است. استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه می‌تواند نویدبخش هوای پاک و تمیز باشد. اما فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین ما هنوز جانیفتاده است و ما با دوچرخه بیگانه‌ایم. بسیاری از ما از روی تنبلی و حتی برای پزدادن و نشان‌دادن خودروی مدل بالایی که داریم، حاضر به استفاده از دوچرخه نیستیم و با دوچرخه بیگانه هستیم. افراد کمی از دوچرخه، فقط در اوقات فراغت و زمان ورزش استفاده می‌کنند و اعتقادی به استفاده از دوچرخه در مواقع دیگر ندارند. آن‌ها در زمان خرید و حضور در شهر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. همه ما باید به این نتیجه برسیم که دوچرخه یک وسیله‌نقلیه مناسب و پاک برای انجام کارهای روزمره است، نه یک وسیله ورزشی و مختص ورزشکاران.

117094.jpg

کم‌کاری رسانه در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری

باغشنی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، گفت: عمومی‌شدن استفاده از دوچرخه توسط شهروندان کار فرهنگی سنگینی است و برای تبدیل آن به یک مطالبه عمومی، همه سازمان‌های مرتبط با شهروندان مانند: آموزش و پرورش، صدا وسیما، دانشگاه‌ها و شهرداری باید حضور پررنگ‌تری داشته باشند. آموزش و پرورش باید مسئله آلودگی آب وهوا و تأثیر مثبت استفاده از دوچرخه را برای دانش‌آموزان بیان ‌کند. روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون می‌توانند در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری نقش مؤثری داشته باشند، یکی از مشکلات ما در پایگاه دوچرخه‌سواری، نبود زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. شهروندان بسیاری از برنامه‌های پایگاه بی‌خبر هستند. صداوسیما نیز می‌تواند با ساخت فیلم‌ها و نماهنگ‌هایی با محوریت دوچرخه در تشویق و فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه تأثیرگذار باشد. شهرداری نیز به‌عنوان متولی شهر می‌تواند با افزایش ایستگاه‌های کرایه دوچرخه و تسهیلات ویژه استفاده از دوچرخه، به این امر کمک کند.

نبود مسیرهای استاندارد دوچرخه

باغشنی در ادامه با اشاره به نبود زیرساخت‌ها و مسیرهای مناسب و استاندارد در منطقه، گفت: با وجودی که منطقه ما به‌عنوان منطقه نمونه دوچرخه‌سواری انتخاب و مطرح شده، مسیر مناسب و استاندارد برای دوچرخه ندارد. مسیر دوچرخه در منطقه ما پیوسته و متصل نیست و در طول مسیر از هم جدا و در برخی از مسیر ناپدید می‌شود، مسیر دارای آسفالت نامناسب و چاله‌های متعدد است. مسیر دوچرخه در برخی جاها با مسیر عبور عابرپیاده یکی شده است و عابران پیاده در داخل مسیر دوچرخه درحال تردد هستند و هرلحظه امکان تصادف با عابران پیاده وجود دارد. تنها مسیر استاندارد دوچرخه منطقه، در حاشیه پارک مینیاتوری قرار دارد، که این مسیر نیز بسیار کوتاه و مناسب ورزش دوچرخه‌سواری نیست.

مسیری برای دوچرخه‌سواری خانم‌ها

باغشنی با اشاره به تقاضای بانوان منطقه برای اختصاص مکانی به ورزش دوچرخه‌سواری، افزود: تنها مکان موجود برای آموزش دوچرخه‌سواری برای خانم‌ها در پارک ریحانه واقع در بولوار فرودگاه است، برای رفتن به این محل باید زمان و هزینه زیادی صرف شود، که با توجه به دوری راه، امکان استفاده برای هر خانمی وجود ندارد. با توجه به تقاضای بانوان و با هماهنگی‌هایی که انجام شد محل جمعه‌بازار خودرو (واقع در بولوار مجیدیه) در اختیار خانم‌های منطقه قرار گرفت که با توجه به امنیت موجود و فضای مناسب در این محل، خانم‌ها استقبال خوبی داشتندو در این مدت مسابقات متعددی نیز برگزار شد. اما چند هفته‌ای است که به‌دلیل مخالفت مسئولان (بازارها و میادین میوه و تره‌بار) ورود خانم‌ها به این محل ممنوع شده است و با وجود پیگیری‌های ما تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است، با وجود چنین موانعی چطور می‌توان فرهنگ دوچرخه‌سواری را عمومی کرد؟

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی