• خانه
  • خراسان رضوی
  • پایانه و پارکینگ آزادی در ضلع جنوبی پارک ملت با هدف روان‌سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا احداث می‌شود
کد خبر : 84064
/ 09:12

پایانه و پارکینگ آزادی در ضلع جنوبی پارک ملت با هدف روان‌سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا احداث می‌شود

در آخرین روزهای بهار، کلنگ کلان پروژه‌ای زیرسطحی با عنوان «آزادی» در مجاورت پارک ملت به زمین خورد تا فعالیت‌های عمرانی مدیریت شهری بیش از پیش رونق بگیرد.

پایانه و پارکینگ آزادی در ضلع جنوبی پارک ملت با هدف روان‌سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا احداث می‌شود

آغاز عملیات اجرایی این پروژه شاید پایانی باشد بر اظهارنظرهای گاه‌و‌بیگاه به اصلاح منتقدان شورای پنجم که ترجیحشان بر این است که در پوشش مسائل شهری، سیاسی‌کاری کنند. صرف ۴٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل دو ایستگاه و اتصال خط ١ به ٢، تکمیل خیابان دوسطحی آیت‌ا... واعظ طبسی و بازگشایی میدان سعدی از جمله چندین و چند فعالیت عمرانی دوره جدید مدیریت شهری به شمار می‌رود که هنوز به چشم برخی نیامده است و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند چشم‌هایشان را بر روی این اقدامات ببندند و مسیر نقدهای بی‌منطق را در پیش گیرند. نقدهای بی‌در‌و‌پیکر منتقدان نه چندان واقعی موضوعی بود که شهردار مشهد هم در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه و پارکینگ آزادی به آن اشاره کرد. البته قاسم تقی‌زاده خامسی نگاهی مثبت به مسئله داشت و گفت: شاید اطلاع‌رسانی مناسبی درباره اقدامات و فعالیت دوره فعلی مدیریت شهری انجام نمی‌گیرد.
او که به اذعان خودش، خیلی به دنبال جنجال مطبوعاتی نیست، تأکید کرد: به نظر می‌رسد که باید بیشتر درباره کارهای انجام شده، به مردم بگوییم.
وی قدردانی را یک فضیلت دانست که متأسفانه این‌روزها به فراموشی سپرده شده است و جای آن را نقدهایی گرفته است که چندان سازنده نیست.
تقی‌زاده خامسی در این مراسم، به گوشه‌ای از فعالیت‌های عمرانی مدیریت شهری از ابتدای فعالیت شورای پنجم اشاره کرد و گفت: پروژه خیابان دو سطحی آیت‌ا... طبسی حدود سه سال تعطیل بود اما با تلاش مدیریت شهری، کار ١٨ ماهه طی شش ماه به نتیجه رسید.
او این را هم گفت که بر اساس طرح جامع حمل‌و‌نقل شهری، در اطراف حرم مطهر رضوی باید هشت خیابان پیاده راه احداث شود که دومین آن به زودی به نتیجه خواهد رسید.
مدیریت شش هزار میلیارد تومان بدهی به جای مانده از دوره گذشته شهرداری مشهد به بانک‌ها از دیگر تلاش‌های ماهه مدیریت شهری بود که تقی‌زاده خامسی به آن هم اشاره کرد.وی گفت: امسال برای توسعه خطوط قطارشهری مشهد ٧٠٠ میلیارد اوراق مشارکت منتشر شد، این درحالی است که مجوزهای انتشار اوراق برای دیگر کلان‌شهرها باطل شده است و شهرداری‌ها برای دریافت مجوز جدید باید تا چند ماه دیگر پیگیر باشند.شهردار مشهد به نیاز این کلان‌شهر برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی هم اشاره کرد و افزود: صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده‌اند که ساخت پارکینگ منجر به افزایش تقاضای سفر در حمل‌و‌نقل خصوصی می‌شود، بنابراین باید به جای ساخت پارکینگ به سمت توسعه حمل‌و‌نقل عمومی حرکت کرد.
تقی‌زاده خامسی با تأکید بر اینکه پلیس راهور باید به این سمت برود که پارکینگ‌های حاشیه‌ای را یا ممنوع یا گران کند، گفت: اکنون تعرفه‌های الیت بسیار ارزان است و به نظر می‌رسد، انتقادات مطرح شده، به نحوه اجراست که به تدریج حل خواهد شد.
وی در خصوص پروژه زیرسطحی آزادی هم به چند نکته اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه باید سال‌ها قبل احداث می‌شد، گفت: به دلیل مجاورت پایانه آزادی با پارک ملت، مردم هر روز شاهد استقرار ده‌ها اتوبوس در کنار پارک بودند و این مسئله علاوه بر آلودگی هوا، به منظر شهری هم خدشه وارد کرده بود، بنابراین باید زمینه اجرای پروژه مذکور را فراهم می کردیم.

اتمام حجت با پیمانکار
شهردار مشهد در حضور مشاور پروژه و مدیران اجرایی نهاد متبوعش، برای تکمیل پایانه زیرسطحی آزادی در موعد مقرر اتمام حجت کرد و گفت بر حسب عادت، از تمام پروژه‌هایی که شروع می‌شود، ماهانه بازدید می‌کنم. درصد پیشرفت فیزیکی باید با برنامه زمان‌بندی، همخوانی داشته باشد.
تقی‌زاده خامسی تأکید کرد: با کسی تعارف نداریم. اگر پیمانکار بعد از سه تا چهار ماه عملکرد خوبی نداشته باشد، قطعا خاتمه پیمان می‌دهم اما اگر پروژه طبق برنامه زمان‌بندی پیش رود، تشویق می‌کنیم.
نایب رئیس شورای شهر مشهد دیگر سخنران این مراسم بود که از تلاش مدیریت شهری برای ایجاد تحرک و رونق در شهر سخن گفت.به اذعان حمیدرضا موحدی‌زاده، با تلاش مدیران کوشا و علاقه‌مند به توسعه شهر و آینده مردم به‌ویژه شهردار مشهد، تحرکی خوبی به شهر بخشیده شده است.او اظهار امیدواری کرد که با اجرای پروژه‌های کلان، مردم طعم رأی اعتماد به لیست امید را بچشند.
«معابر ما محدود است اما تقاضا برای سفر هر روز افزایش می‌یابد.»
معاون حمل‌و‌نقل شهردار نیز صحبت‌هایش را با اشاره به این نکته آغاز کرد تا اهمیت موضوع را یادآور شده باشد.
وحید برکچی گفت: هرچند برخی معتقدند که ایجاد پارکینگ به افزایش تقاضای سفر می‌انجامد اما باید توجه داشت که اجرای پروژه آزادی، تقاضای سفر ایجاد نخواهد کرد زیرا به دلیل وجود پارک، بیمارستان فارابی و دانشگاه فردوسی تقاضای سفر در این منطقه وجود دارد.
مشاور پروژه زیرسطحی پایانه و پارکینگ آزادی، هم گفت که این پروژه در محل پایانه فعلی و در زمینی به مساحت تقریبی ١٢ هزار مترمربع در قالب سه طبقه ظرف مدت دو سال احداث می‌شود .
دانشگر ادامه داد: طبقه اول پروژه دسترسی‌ها با توجه به منظر وسیمای شهری احداث، طبقه منفی یک پایانه اتوبوس، طبق منفی دو و سه نیز با ٨٠٠ جای پارک به پارکینگ اختصاص داده خواهد شد که از این تعداد ۵٠ جای پارک ویژه معلولان در نظر گرفته شده است.همچنین در این پروژه ١٠٠ جای مراکز خدماتی ایجاد خواهد شد . پارک موتورسیکلت و دوچرخه، آبنما و مراکز خدماتی ایجاد خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی