کد خبر : 84148
/ 12:56

چالش‌ پارکینگ

یک میلیون و ٢٠٠ هزارخودرو در مشهد وجود دارد و روزانه ٢۵٠ خودرو جدید نیز در این کلان‌شهر پلاک می‌شود که این موضوع احداث پارکینگ‌‌های عمومی و ایجاد فضاهای جدید برای پارک خودرو در مشهد را ضرورت می‌بخشد.

چالش‌ پارکینگ

محمد خسروی-شهرآراآنلاین، یک میلیون و ٢٠٠ هزارخودرو در مشهد وجود دارد و روزانه ٢۵٠ خودرو جدید نیز در این کلان‌شهر پلاک می‌شود که این موضوع احداث پارکینگ‌‌های عمومی و ایجاد فضاهای جدید برای پارک خودرو در مشهد را ضرورت می‌بخشد. اما، آمارها نشان می‌دهد با وجود تلاش مدیریت شهری هنوز تعداد فضاهای پارک خودرو با نیاز شهر فاصله زیادی دارد که این موضوع نارضایتی‌های زیادی را از سوی شهروندان در پی داشته است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این باره با تأکید بر ضرورت افزایش تعداد پارکینگ‌های عمومی در مشهد می‌گوید: روزانه ۶ میلیون سفر درون شهری در مشهد انجام می‌شود که از این تعداد، یک میلیون و ٢٠٠ هزار آن به وسیله حمل ‌و ‌نقل عمومی انجام می‌شود.
وحید برکچی، با اشاره به کمبود فضای پارک خودرو در مشهد می‌افزاید: در مرکز شهر به هشت هزار و ١٠٠ جای پارک نیاز داریم که تاکنون برای این منظور دو هزار و ١٠٠ جای پارک ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه به شش هزار جای پارک جدید در هسته مرکزی مشهد نیاز است، اظهار می‌کند: ٢٨ هزار و ٧٠٠ جای پارک حاشیه‌ای در مشهد وجود دارد که اکنون از سوی شهرداری مدیریت می‌شود و در کنار آن نیز ٢١ هزار و ۵٠٠ جای پارک توسط بخش خصوصی ایجاد شده و تعداد دیگری پارکینگ در حال تکمیل است.
  پارک‌های دوبله و سوبله!
«مسعود خجسته»، کارشناس حوزه ترافیک، نیز در این‌باره می‌گوید: معضل کمبود فضای پارک خودرو فقط در هسته مرکزی مشهد نیست بلکه این روزها در معابر فرعی هم با کمبود فضای پارک مواجه هستیم.
وی می‌افزاید: برای درک وضعیت کمبود پارکینگ در مشهد نیازی به آمار و ارقام نیست، تنها کافی‌است به یکی از خیابان‌های مرکز شهر بروید و حجم خودروهای پارک شده کنار جدول‌ها و حتی دوبله سوبله پارک‌کردن آن را ببینید تا این معضل را درک کنید.
خجسته با تأکید بر اینکه روان‌سازی ترافیک یکی از مهم‌ترین فواید ساخت پارکینگ در کلان‌شهرهایی نظیر مشهد است، اظهار می‌کند: البته باید به این نکته توجه داشت که بهترین راهکار حل معضل پارکینگ در کلان‌شهرها استفاده از وسایل نقلیه همگانی‌است.
وی اضافه می‌کند: نهادهای متولی و همچنین مدیریت شهری باید در کنار ساخت پارکینگ‌های جدید نسبت به فرهنگ‌سازی برای استفاده از حمل و نقل همگانی نیز اقدام کنند. همچنین، توسعه حمل و نقل عمومی نیز باید بیش از پیش در دستورکار مدیریت شهری قرار گیرد زیرا راهکار علمی برای کاهش ترافیک، آلودگی هوا و کمبود فضای پارک خودرو چیزی جز گسترش حمل و نقل همگانی نیست.
وی با بیان‌اینکه در هیچ جای دنیا به ازای تعداد خودروها پارکینگ جدید ایجاد نمی‌شود، می‌افزاید: هر چه پارکینگ‌های جدید احداث شود، مردم نیز بیشتر از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که، معابر شهر محدود است، قرار نیست در هر معبر اصلی و فرعی پارکینگ ایجاد کنیم.  
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی