کد خبر : 84225
/ 02:24

دردسر غُـطَـه خوری

در این روزهای گرم مراقب بیماری‌های منتقل‌‌شونده از استخرها باشید ...

دردسر غُـطَـه خوری

معصومه متین‌نژاد - شهرآرا آنلاین - مشهد به‌رغم کم‌آبی‌هایی که دارد، به‌خاطر استخرها و مجموعه‌های آبی‌ کم‌نظیرش به قطبی در شرق کشور برای هواداران بازی‌های آبی تبدیل شده و این خود دلیلی است تا خیلی‌ها این شهر را درکنار زیارتی‌بودنش به‌عنوان مقصدی برای آب‌تنی برگزینند. موضوعی که تأثیر مستقیمی بر ترافیک‌های آبی استخرهای شهرمان در این فصل از سال هم دارد و کار را برای ما مشهدی‌ها کمی سخت کرده است.

این را گفتیم برای اینکه به آن دسته‌ از شهروندانی که هرساله منتظر فرارسیدن تابستان هستند تا بچه‌هایشان را در استخرها ثبت‌نام کنند یا خودشان در گردهمایی‌های دوستانه‌ای که دارند مجموعه‌های آبی را برمی‌گزینند، کمی درباره خطرات استفاده از این فضاها هشدار بدهیم. دکتر محمد یزدی، متخصص بیماری‌های عفونی و دبیر انجمن متخصصان بیماران عفونی استان، ضمن هشدار درباره شیوع بیماری‌های عفونی ناشی از استفاده نادرست از استخرها در این فصل از سال، توصیه‌هایی هم دراین‌باره دارد که در ادامه با هم می‌خوانیم. 

 

استخر چه بیماری‌هایی دارد؟

به‌طور‌کلی، بیماری‌های منتقل‌شونده از استخرها را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ بیماری‌هایی که به‌دلیل استفاده از فضای عمومی استخر و رعایت‌نکردن نکات ایمنی از سمت خود ما بروز می‌کند، مانند نشستن لبه استخر و راه‌رفتن بدون دمپایی در فضاهای میانی استخر و بیماری‌هایی که به‌دنبال شناکردن در استخر ایجاد می‌شوند و شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها هستند، مانند

بیماری‌های قارچی مانند کچلی

بیماری‌های باکتریایی مانند حصبه

بیماری‌هایی مانند زگیل کف پا، هپاتیت‌A و هرپس یا تبخال که با‌وجود خراش یا بریدگی روی بدن، راحت‌‌تر ویروس را منتقل می‌کند.

بیماری‌های میکروبی مانند استافیلوکوک که از‌طریق وسایل مشترک آلوده مانند حوله و دمپایی منتقل می‌شود؛ سودومونا که از عوامل عمده عفونت‌های گوش است و می‌تواند سبب عفونت‌های پوستی هم شود.

بیماری‌های انگلی مانند آمیبیاز و اشرشیاکلی که سبب التهاب در روده بزرگ و کوچک می‌شوند؛ کریپتوزپوریدیوم که یک انگل تک‌سلولی است و سبب اسهال طولانی‌مدت می‌شود و مایت که سبب بیماری گال می‌شود و یک بیماری عفونی پوستی مسری و بسیار خارش‌دار است.

بیماری‌هایی که کلر زیاد در آب سبب آن می‌شود مانند اگزما و حساسیت که باعث خشکی و ازدست‌رفتن استحکام پوست خواهد شد.

 

سلامت آب را کنترل ‌کنید

نیازی نیست کارشناس باشید تا متوجه آلودگی آب استخر بشوید. با‌توجه‌به این پارامترها به‌‌راحتی می‌توانید به این مسئله مهم پی برید.

PH آب استخر: PH درجه اسیدی و بازی آب را نشان می‌دهد. PH مناسب آب استخرهای شنا بین ٨-٢/٧ است. خورندگی سطوح، ایجاد لک، تحریک و سوزش چشم و پوست شناگران از اثرات PH پایین و رسوب‌گذاری، کاهش کارایی کلر برای گندزدایی، کدر‌شدن آب استخر(حالت ابری)، تحریک و سوزش چشم و پوست، از اثراتPH زیاد در آب استخرهای شناست.

دمای آب استخر: در استخرهای سرپوشیده، کنترل دمای آب استخر و محیط آن(هوای استخر) دارای اهمیت است. دمای هوای استخر باید حدود ٣درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دمای آب استخر باشد. دمای پیشنهادشده برای آب استخر برای استفاده عموم ٢٧، درجه مطلوب بین ٢٣ تا ٢۴ و در وضعیت ایده‌آل بین ٢۶ تا ٢٨درجه سانتی‌گراد است. همچنین دما نباید بیشتر از ٢٩درجه باشد، چراکه می‌تواند باعث وقفه تنفسی در فرد شود.

شفافیت آب استخر: شفافیت آب از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری سلامت آب استخرهای شناست. شفافیت آب استخر باید به‌حدی باشد که یک صفحه سیاه و سفید به قطر ١۵سانتی‌متر را در عمیق‌ترین نقطه استخر به‌راحتی بتوانید ببینید.

 

این‌توصیه‌ها را جدی‌ بگیرید

از زمان ورود به استخر تا خروج از آن، به هرجا که سر بزنید، با تابلوها یا اطلاعیه‌هایی مواجه می‌شوید که مدام درحال آگاهی‌دادن یا توصیه‌کردن هستند. این اوامر و دستورات برای گرفتن حال شما نیست و ارتباط مستقیمی با سلامتی و ایمنی‌‌تان، چه در آن لحظه و چه بعدها دارد، پس آ‌ن‌ها را جدی بگیرید. 

قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویید. بعد از استفاده از آب استخر نیز همین عمل را تکرار کنید تا از آلودگی‌های احتمالی پیشگیری شود و آثار کلر باقی‌مانده روی پوست‌تان از بین برود.

قبل از ورود به استخر، حتما پاهای خود را به مدت یک دقیقه در حوضچه ضدعفونی‌کننده قرار دهید. پاها بیش از هر عضو دیگر بدن، مستعد ابتلا به قارچ هستند.

از خوردن و آشامیدن در محوطه استخر به‌شدت خودداری کنید.

قبل از ورود به استخر، مثانه خود را کاملا تخلیه کنید .همچنین حین شنا‌کردن اگر احساس دفع داشتید، حتی اگر به‌اندازه ذره‌ای بود، استخر را ترک کنید. تحقیقات نشان داده است یک‌پنجم شناگران در آب استخر ادرار می‌کنند. اگر فکر می‌کنید سوزش چشم‌هایتان در آب استخر به‌دلیل وجود کلر در آن است، اشتباه می‌کنید. حقیقت این است که این سوزش چشم در‌اثر ترکیب‌شدن ادرار با کلر آب و تولید یک ماده شیمیایی به‌ وجود می‌آید.

درصورت استفاده از توالت در محوطه استخر، حتما قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب و صابون بشویید و از حوضچه کلر عبور کنید.

از ورود به استخری که به‌طور کامل پرآب نیست یا نجات‌غریق در آن محوطه نیست، خودداری کنید. حوادثی مانند گرفتگی عضلانی یک‌مرتبه اتفاق می‌افتد.

اگر به بیماری‌های عفونی و مسری (پوستی، گوارشی و تنفسی) مبتلا هستید، حتی سرماخوردگی، از رفتن به استخر خودداری کنید.

بعد از شنا حتما لباستان را عوض کنید، چون مرطوب‌بودن و چسبندگی آن، موجب ایجاد عفونت در بدن می‌شود. همچنین بعد از شنا از مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ چون از خشکی و ترک‌خوردگی پوست جلوگیری می‌کند.

یک سری از میکروب‌ها گرمادوست هستند و در آب گرم بیشتر تکثیر می‌شوند و این به‌معنای آن است که میزان آلودگی در جکوزی بیشتر از استخر یا حوضچه آب سرد است، پس در‌صورت ضعف در سیستم ایمنی بدن یا داشتن هرمشکل دیگری اصلا هوس نکنید وارد جکوزی شوید. 

 

فکر دریا رفتن را نکنید

اگر با‌توجه‌به آنچه گفته شد، فکر می‌کنید باید قید رفتن به استخر را زد و فقط و فقط در سواحل شنا کرد، باید بگوییم سواحل کشورمان، شرایطی بدتر از استخرها دارند، به‌ویژه دریاچه خزر. متأسفانه به‌دلیل سهل‌انگاری مردم و مسئولان، میزان آلودگی‌های صنعتی، میکروبی، نفتی و بیولوژیکی به‌شدت در سواحل افزایش یافته است تا آن اندازه که ورود بچه‌ها، خانم‌های باردار، سالمندان و افرادی که ضعف دستگاه ایمنی دارند به درون آب ممنوع است؛ هرچند از این نظر سواحل جنوبی به‌دلیل ارتباط با اقیانوس شرایط بهتری دارند.

..........................................

 

چطور از همه امکانات استخر استفاده کنیم؟

 

اول: رعایت بهداشت فردی و نکات ایمنی که پیش از این درباره آن مفصل صحبت کردیم،شروع کار است.

بعد از آن تمرین شنا و استفاده از استخر را داریم . در این مرحله، شدت و زمان شنا به هدف شما به‌عنوان شناگر بستگی دارد، اما زمان تقریبی درنظرگرفته‌شده برای آن، حدود ۳۰دقیقه است. بیشتر از این معمولا شما را خسته می‌کند.

 

دوم: استفاده از جکوزی. زمان استفاده از جکوزی هم معمولا بین ۵ تا ۱۵دقیقه است. برای کودکان کمتر از ۱۰سال هم استفاده از آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. بعد از استفاده از جکوزی، پریدن بلافاصله در حوضچه‌های آب سرد اصلا توصیه نمی‌شود. برای برخی افراد، فروبردن پاهایشان در آب سرد کافی است تا شاداب و بانشاطشان کند.

 

سوم: استفاده از سونا. استفاده از سونای خشک یا بخار، بستگی به شرایط فیزیکی و جسمانی فرد دارد. زمان حضور در سونا

۸ تا ۱۵دقیقه است. استفاده از حوله دورنگ و صندلی پلاستیکی در سونای خشک، لازم است. بعد از سونا هم حتما لازم است فرد دوش بگیرد. هنگام دوش‌گرفتن دقت کنید که ابتدا سمت راست بدن، سپس سمت چپ و در آخر کل بدن در زیر دوش شسته شود. بعد هم استفاده از حوضچه‌های آب سرد است که زمان استفاده از آن‌ ۱۰ تا ۱۵ثانیه است.

 

چهارم: مراحل سونا، دوش وحوضچه آب سرد، مراحلی است که برای مفید بودن، بهتر است به‌صورت چرخه‌ای سه‌بار تکرار شوند. بعد‌از ورود به این چرخه‌ها، استفاده مجدد از استخر و شنا‌کردن به‌دلایل بهداشتی و سلامتی پوست توصیه نمی‌شود. نوشیدن آب در هریک از این مراحل، بدون مانع و صدالبته ضروری است. درضمن از خوردن خوراکی‌های چرب و سنگین حین انجام این مراحل به‌شدت خودداری کنید.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی