• خانه
  • یادداشت
  • مشهد، نیازمند سرمایه‌گذاری اوقات فراغت
کد خبر : 84765
/ 13:53
محمد قانعی

مشهد، نیازمند سرمایه‌گذاری اوقات فراغت

گردشگری در اقتصاد جهانی از نظر ایجاد ارزش افزوده در جایگاه سوم قرار دارد. این مسئله سبب شده است بسیاری از کشورها به منظور تسریع در رشد اقتصادی توجهی ویژه به بخش گردشگری داشته باشند.

مشهد، نیازمند سرمایه‌گذاری اوقات فراغت

به عنوان مثال، در یک دهه اخیر، کشور ترکیه با تقویت زیرساخت‌های گردشگری خود، توانسته ‌ورود گردشگر را افزایش دهد و از این راه، صدها فرصت شغلی ایجاد کرده است. در این بین، مشهد به دلیل ورود سالانه بیش از ٢۵ میلیون زائر، به صورت بالقوه، ظرفیت زیادی در اقتصاد گردشگری دارد. بر این اساس، سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری می‌تواند برای این شهر سه میلیون و ٣٠٠ هزار نفری شغل‌های زیادی ‌ایجاد کند. با این حال، این سؤال مطرح است که چرا نرخ بیکاری در مشهد با حجم ورود زائران به این شهر تناسبی ندارد و چرا اقتصاد شهر آن‌گونه که انتظار می‌رود از اقتصاد زائر سود نبرده است. یکی از عوامل این مسئله را می‌توان کاهش ماندگاری زائران در دو دهه اخیر در این شهر دانست. برای افزایش ماندگاری زائران چه اقدامی باید انجام داد؟
دو زیرساخت مهم فضاهای اقامتی و زیرساخت‌های حمل و نقلی مانند فرودگاه و پایانه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و حمل و نقل درون‌شهری برای گردشگری ضروری است. خوشبختانه در مشهد این دو زیرساخت تا اندازه‌ای فراهم شده است. اقامتگاه‌های مشهد از نظر استانداردهای کیفی، پراکندگی، تنوع و پوشش سلایق مختلف، نرخ‌گذاری و نظارت وضعیت خوبی دارند.
تعداد خطوط هوایی و ریلی و جاده‌ای منتهی به مشهد از داخل و خارج کشور نیز زیاد است اما در موضوع ماندگاری زائر وضعیت خوبی نداریم چنان‌که تعداد فضاهای تفریحی و فرهنگی در مشهد -که می‌تواند از طریق پر کردن اوقات فراغت نقش مؤثری در افزایش ماندگاری زائران داشته باشد- به هیچ وجه با حجم زائران متناسب نیست.
میانگین ماندگاری زائر در هتل‌‌های مشهد دو روز است. این میزان ممکن است در سایر اماکن اقامتی مانند مهمان‌پذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها بیشتر باشد. یک روز ماندگاری بیشتر زائر در مشهد استفاده از هتل‌های اقامتی را ۵٠ درصد افزایش می‌دهد چنان‌که فضای خالی اقامتی نخواهیم داشت. ‌چنان‌که آمارها نشان می‌دهند، هر زائر به طور میانگین تنها ٢ تا ٣ ساعت از وقت خود را در مجموعه حرم مطهر رضوی می‌گذراند. بنابراین برای بقیه وقت وی باید برنامه‌ریزی کنیم. فقط فضاهای بازار و تجاری سرگرم‌کننده نیستند. فضاهای تفریحی نیز ضرورت دارند. ییلاقات اطراف مشهد چنان‌که شایسته است معرفی نشده‌اند و از ظرفیت‌های آن‌ها برای افزایش ماندگاری زائران بهره‌گیری نشده است. روستای کنگ، واقع در کوه‌های غرب مشهد، با ماسوله گیلان برابری می‌کند. با این حال، برای ماسوله بسیار تبلیغ شده است چنان‌که گردشگران بسیاری از تمام نقاط کشور و حتی خارج از آن برای دیدن این روستا می‌روند ولی برای کنگ هیچ تبلیغی نشده است و حتی در خود مشهد بسیاری از افراد از وجود آن اطلاعی ندارند. همچنین برای ایجاد سرگرمی‌های هنری و آیینی مانند نمایش آداب و سنن محلی، شاهنامه و حافظ‌خوانی، برگزاری شب شعر و جشنواره‌هایی در مناسبت‌های مذهبی متناسب با اعتقادات و فرهنگ و خواست زائران موفق نبوده‌ایم. موسیقی اصیل خراسان که موسیقی‌ای معنوی و عرفانی است هیچ منافاتی با اعتقادات و خط قرمزها ندارد. بسیاری از هتل‌‌های مشهد فضای برگزاری مراسم‌های جشن و موسیقی محلی و سنتی را دارند و می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
برای احداث تله‌کابین در مشهد طرح‌ها و نقشه‌های مختلفی از سوی متقاضیان متعدد ارائه شده است ولی مجوزی که صادر شده هنوز کامل نیست و اقدامی جدی صورت نگرفته‌ است. این در حالی است که احداث تله‌کابین در مشهد می‌تواند دست‌کم یک روز به میزان ماندگاری زائر در مشهد بیفزاید. از این قبیل طرح‌ها و ایده‌ها موارد فراوانی در مشهد داریم که روی زمین مانده‌اند.
محمد قانعی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی 
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی