کد خبر : 84824
/ 22:21
مهندسی معکوس برای تعمیر اساسی ۱۰ واگن خط ۱ قطار شهری مشهد

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیاردی در قطار شهری

شرکت زیمنس آلمان برای اورهال هر واگن قطار شهری، آموزش و تعمیر اساسی رقمی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درخواست کرده بود.

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیاردی در قطار شهری

سارا رنگیان - شهرآرا آنلاین - با استفاده از توان مهندسان داخلی برای تعمیر هر واگن قطار شهری مشهد ۲۳۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، حال آنکه نمایندگان شرکت زیمنس آلمان، طی بازدیدی که سال گذشته از مجموعه قطار شهری مشهد داشتند، درخواست یک میلیون یورو را تنها برای دستورالعمل اورهال و آموزش مطرح کرده بودند. آن‌طور که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفته است سیستم‌های حمل‌و‌نقلی معمولا بعد از پروسه چند‌ساله نیازمند تعمیر اساسی هستند؛ قطار شهری هم از این موضوع مستثنی نیست و قطارها بعد از طی ۵۰۰ هزار کیلومتر باید تامین شود. در این راستا با به‌کارگیری توان داخلی با تعمیر۶۰ بوژی، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌‌جویی صورت گرفته است.

وحید مبین مقدم روز گذشته در مراسم رونمایی از تعمیر اساسی ناوگان خط یک قطار شهری مشهد، با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ واگن از ۶۰ واگن خط یک از چرخه مسافرگیری خارج و در تعمیرگاه‌ها زمین‌گیر شده بودند، گفت: سال قبل به این دلیل که ناوگان خط یک قطارشهری به مرحله تعمیرات اساسی رسیده بود، با کشورهای سازنده ارتباط برقرار کردیم که شرکت زیمنس آلمان برای اورهال هر واگن قطار شهری، آموزش و تعمیر اساسی رقمی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درخواست کرده بود که برای تعمیرات تمام واگن‌های نیازمند تعمیر، اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی نیاز بود.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه ارزی بالا، تصمیم گرفته شد با تکیه بر توان داخلی، تعمیرات در تعمیرگاه‌های داخلی انجام شود که در این راستا تابستان سال گذشته، نمونه اول باز و در مدت زمان دوماهه بوژی اول تعمیر و به مدت ۶ ماه آزمایش شد. در واقع با مهندسی معکوس قطعات در داخل کشور هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی به ۱۴ میلیارد تومان کاهش یافت.

مبین‌مقدم با اشاره به در دست اجرا بودن تعمیرات اساسی خط یک بیان کرد: اکنون تعمیر اساسی ۱۶ بوژی از ۶۰ دستگاه واگن خط یک انجام شده و در ۱۶ روز کاری تعمیرات هر بوژی انجام می‌شود و تعمیر هر واگن که دارای دو بوژی است، ۲۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

 

مهندسی معکوس، تحقق شعار «ما می‌توانیم»

«در صورت تصویب اوراق مشارکت هزار میلیارد تومانی برای تأمین منابع برای خط ۲ و ۳ قطار شهری مشهد مشکلی نخواهیم داشت»، این خبری است که رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم اعلام کرد. محمدرضا حیدری با بیان اینکه پروژه قطار شهری مشهد، طبق برنامه پیش می‌رود و در صورت جذب منابع بیشتر، روند پروژه‌ها سرعت می‌گیرد، افزود: هزار میلیارد تومان

اوراق مشارکت درخواستی باید مسیر دریافت مجوزها را از دولت و بانک مرکزی طی کند و در این صورت، تا پایان امسال منتشر می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌های مداوم قطارشهری مشهد بر اساس استانداردهای روز، خروج بخشی از سیستم قطار شهری از مدار سرویس‌دهی را موجب بروز مشکلاتی دانست و گفت: مدیریت شهری مشهد با مهندسی معکوس در قطار شهری بر تحریم‌های غیرمنصفانه غلبه کرده است.

حیدری ادامه داد: در شرایطی که دشمنان خارجی به همراه برخی افراد ناآگاه داخلی در فضای رقابتی تنگاتنگ، سعی بر تزریق بی‌اعتمادی به جامعه دارند، تکیه بر توان جوانان و اعتماد به آن‌ها باعث شده تا مهندسان داخلی به دور از هیاهوها اتفاقات بزرگ را خلق کنند.

حیدری مهندسی معکوس را تحقق شعار «ما می‌توانیم» دانست و افزود: در این میان باید از حماسه شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس یاد کرد؛ این بار اما جوانان کشور به حماسه‌ای در عرصه اقتصادی تداوم بخشیدند. در واقع این اتفاق مبارک نه تنها در کشور که در منطقه اتفاق مبارکی است و شاید همین اتکا به توان داخلی است که تا این حد دشمنان را در منطقه نگران کرده و باعث شده است همواره به دنبال آسیب زدن به ایران باشند.

 

عزم جدی برای تحول حمل و نقل

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد نیز در این مراسم از عزم جزم مدیریت شهری برای بروز تحولات اساسی در بخش حمل و نقل شهر خبر داد و افزود: فرآیند راهبردی در دستور کار معاونت و کمیسیون حمل و نقل قرار دارد تا شاهد بروز تحولات اساسی در حوزه حمل و نقل این کلان‌شهر باشیم.

وحید برکچی با اشاره به اتکا به توان مهندسان داخلی، بیان کرد: از ابتدای شروع به کار و فعالیت خطوط قطار شهری در مشهد، موضوع تعمیر ناوگان و بهره‌مندی از توان مهندسان داخلی در تعمیر این سرویس حمل و نقلی مورد توجه بود. به همت مدیران حمل و نقلی از گذشته تاکنون این امر میسر شده و این موضوع، اقدامی نیست که در چند ماه گذشته رخ داده باشد، بلکه طی سالیان اخیر محقق شده است.

وی با بیان اینکه بحث اقتصاد حمل و نقل یکی از مباحث اصلی در این حوزه محسوب می‌شود، تصریح کرد: تأثیر این حوزه بر کالاهای اساسی به اندازه‌ای است که اگر گوشه‌ای از کار در بخش حمل و نقل دچار آسیب شود، کل اقتصاد کشور را با بحران جدی مواجه می‌سازد.

برکچی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش حمل و نقل ریلی تاثیر به سزایی در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی شهر دارد، تلاش جدی برای توسعه این بخش صورت می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به احداث اتوبان، بزرگراه، معابر و بولوارهای متعدد در شهر، افزود: اما همچنان معضل ترافیک وجود دارد به همین دلیل هدف اصلی در حوزه حمل و نقل باید بر موضوع کاهش زمان سفر متمرکز شود.

برکچی اضافه کرد: بر این اساس توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی، بی‌آرتی و برقی کردن اتوبوس‌ها با هدف کاهش مدت زمان سفر اهمیت ویژه دارد.

وی تأکید کرد: پشتیبانی از حمل و نقل عمومی و حمل نقل انسان محور دو بعد اساسی است که در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود در این دوره مدیریت شهری و شورا اجرایی شود.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی