کد خبر : 84967
/ 13:51
رئیس انجمن هنرهای تجسمی معتقد است حذف پهپاد اصالت فرهنگی‌مان را حفظ می‌کند

فرهنگ ما از تکنولوژی غرب برتر است

در روزهای گذشته اخبار مختلفی درباره ماجرای نصب مجسمه سیمرغ در تپه‌های وفا مشهد منتشر شد. اخباری که منجر به تهیه گزارشی به نام «سودای سیمرغ» در صفحه فرهنگستان روزنامه شهرآرا شد.

فرهنگ ما از تکنولوژی غرب برتر است

در ادامه پیگیری این موضوع، پای صحبت‌های رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان خراسان رضوی می‌نشینیم که از زوایای دیگری به بررسی این موضوع می‌پردازد.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی خراسان با بیان اینکه در شورای آخرین مرحله تائید طرح مجسمه حضور داشتم، گفت: از همان زمان با قرار گرفتن پهپاد و سیمرغ در کنار هم موافق نبودم.
مهرداد ضیایی اظهار کرد: در اخبار دیدم شخصی به شهرداری برای حذف پهپاد ایراد گرفته بود. به نظر من اگر قرار بود سیمرغ حذف شود، ایراد محسوب می‌شد.

بازی با احساسات مردم
وی نسبت به ربط دادن این موضوع به آمریکا انتقاد کرد و افزود: برخی با این بهانه‌ها قصد دارند با احساسات مردم بازی کنند تا به نان و نوایی برسند. اتفاقا کار درست این است که سیمرغ نصب شود. ما باید به اصالت و ایرانی بودنمان افتخار کنیم، نه اینکه با نشان دادن پهپاد به عنوان یک تکنولوژی خارجی، عظمت آن کشور را به نمایش بگذاریم. حالا آن تکنولوژی در خاک ما سرنگون شده‌است درست، اما نصب آن به این شکل بیشتر عظمت آن را نشان می‌دهد. ما نباید سیمرغ را به عنوان نماد علم و ادب کشور خودمان زیر سؤال ببریم.
ضیایی در ادامه از سازنده این مجسمه به عنوان هنرمندی قابل و بزرگ یاد کرد و گفت: این طرح در زمان معاونت فرهنگی و اجتماعی دوره پیش و به اقتضای فضای غالب آن زمان به هنرمند سفارش داده شده است.
وی تأکید کرد: سیمرغ به تنهایی یک اسطوره شاهنامه است. شاهنامه افتخار ماست. ما نباید این اسطوره را درگیر مسائل دیگر کنیم. من شخصا کار شهرداری را تأیید می‌کنم و معتقدم این یک کار انقلابی است.
در اصل حذف پهپاد کاری ضد آمریکایی است. چرا که با نصب نکردن آن تکنولوژی آن کشور را نیز بزرگ نشان نداده‌ایم.

تبلیغ تکنولوژی غرب!
ضیایی یادآور شد: فردی که خودش هنرمند نیست و همه فعالیت هنری‌اش در یک رشته سینما بوده‌است و در هنرهای تجسمی سر رشته ندارد، سفارشی داده و حالا که کنار رفته است ایراد می‌گیرد؛ این درحالی است که باید به خود این فرد ایراد گرفت که می‌خواهد تکنولوژی غرب را تبلیغ کند.
وی تصریح کرد: قرار گرفتن سنت در مقابل مدرنیته اشکالی ندارد اما باید موضوع روشن باشد. اگر قرار بود شکار پهپاد را نشان دهیم باید با المان‌های دیگری آن را به نمایش می‌گذاشتیم. ما در این طرح سیمرغ را به عنوان نمادی برتر از تکنولوژی نشان دادیم. این جای صحبت دارد.
چرا که اگر بخواهیم بر آمریکا غلبه کنیم باید در مقابل فرهنگ آن‌ها باشیم نه در مقابل تکنولوژی. چون تکنولوژی ما بالاتر نیست. اما نشان دادن قدرتمان با سیمرغ در مقابل ضعف‌های فرهنگی آن‌ها برتری را نشان می‌داد.
از طرفی نشان دادن برتری تکنولوژی و مقاومت ما می‌توانست با اتحاد مردمی نشان داده شود. یعنی دو چیز متناسب با هم در کنار هم قرار داده شود.
این درحالی است که در آن سفارش بزرگ‌ترین افتخار ما موشک و پهپاد نشان داده شده است. موشک و پهپادی که دنباله روی ما از آمریکا را نشان می‌دهد. این ایراد است.

تکنولوژی را قبول داریم یا نداریم؟
در هنر هم همین وضع را داریم. هنرمندان ما پیشرفت را در رسیدن به سطح کارهای میکلانژ یا ونگوک می‌دانند در حالی‌که نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نگارگری خودمان حرف زیادی برای گفتن دارد. باید آن‌ها را به حد کمال برسانیم. بارها شده هنرمندان ما در خارج از کشور نمایشگاه گذاشته‌اند و وقتی کارهایشان را ارائه داده‌اند از آن‌ها پرسیده‌اند: «این که کپی هنر ماست خودتان چه چیزی دارید؟» تکنولوژی هم همین است.به اعتقاد ضیایی حذف پهپاد از مجسمه سیمرغ، اصالت ما را تأیید کرده است که این کار مورد تأئید انجمن هنرهای تجسمی خراسان نیز هست.
ضیایی در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد: آن کسانی که خودشان را ضد امریکایی می‌دانند، باید بدانند شهرداری نماد ایرانی را در این مجسمه حفظ کرده و با حذف پهپاد از تبلیغ تکنولوژی آمریکا جلوگیری کرده است.
وی افزود: به عنوان مثال هواپیمای مسافربری ما را با موشک زدند و ۴٠٠ مسافر ما را در هوا متلاشی کردند. اگر سیمرغ داشتیم باید در مقابل آن مبارزه می‌کرد. حالا آمدیم مثل موشک‌های آن‌ها را ساخته‌ایم و دوباره می‌خواهیم نشان دهیم مقابل همان تکنولوژی ایستاده‌ایم. درحالی که ما با تکنولوژی مخالف نیستیم. اگر سیمرغ طراحی می‌کنیم باید سیمرغی باشد که به تکنولوژی دست پیدا کرده، نه اینکه تکنولوژی را از بین برده است. بهتر است به آقای شهردار به خاطر شهامتش تبریک بگوییم.
به نظر ضیایی اگر قرار بوده شکار پهپاد در این مجسمه نشان داده شود باید با طرح و ایده‌ دیگری مطرح می‌شده است و حالا شهرداری توانسته‌است جلوی این تناقض را بگیرد.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان در بخشی دیگر از سخنانش به انتقادها درباره نپرداختن دوره جدید شهرداری به مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: معاون فرهنگی و اجتماعی سابق شهرداری اگر می‌خواست درست به مسجد گوهر شاد بپردازد چرا از اساتید بومی خودمان برای نقاشی‌هایش استفاده نکرد؟
ما استاد حمیدی را داریم که از تهران به او سفارش می‌دهند آن وقت آقای معاون فرهنگی سفارش نقاشی‌ها را به تهرانی‌ها داده است. حالا هم که دیگر سمتی ندارد در معاونت فرهنگی و شهرداری دخالت می‌کند.
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی