• خانه
  • گفتگو
  • نه فامیل استخدام کردیم نه حیوان خانگی فروختیم
کد خبر : 85495
/ 07:19
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد از دستاوردها و حاشیه‌های به‌وجود‌آمده در دوره مدیریتش می‌گوید

نه فامیل استخدام کردیم نه حیوان خانگی فروختیم

صنعت نمایشگاهی به‌عنوان حلقه اتصال بازرگانان و تولیدکنندگان، نقش و جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد و از‌همین‌رو این صنعت علاوه‌بر وظیفه ذاتی خود، می‌تواند سود‌آوری مستقیم و غیر‌مستقیم برای هر کشوری داشته باشد.

نه فامیل استخدام کردیم نه حیوان خانگی فروختیم

علیرضاظهیری-شهرآراآنلاین،نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز که از سال‌١٣٧٧ فعالیت خود را با هدف توسعه صنعت نمایشگاهی در شرق کشور و تسهیل تبادلات تجاری در منطقه آغاز کرد، امروز یکی از پایگاه‌های اقتصادی شرق کشور محسوب می‌شود، هر‌چند در سال‌های مختلف فعالیت، این نمایشگاه روندی نزولی یا صعودی داشته است.

از هفت ماه پیش که مدیریت جدید این نمایشگاه مشغول به‌فعالیت شده‌است، در تعامل مستمر با شرکای اقتصادی سعی داشته موقعیت این نمایشگاه را به جایگاه اصلی خود برگرداند، هر‌چند طی همین مدت، حاشیه‌های فراوانی برای آن به وجود آمده است؛ انتصاب‌های فامیلی، حضور بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در نمایشگاه، نصب تبلیغات خارجی در مراسم روز صنعت و حتی فروش حیوانات خانگی و فانتزی تحت عنوان برگزاری نمایشگاه دام و طیور از جمله این حواشی بوده است.

حاشیه‌هایی که مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد آن‌ها را رد می‌کند. گفت‌وگوی شهرآرا با علیرضا هوشنگ‌نژاد، در خصوص عملکرد نمایشگاه در مدت مدیریت او و همچنین حاشیه‌های مطرح‌شده را در ادامه می‌خوانید.

 

طی هفت ماهی که شما سکان مدیریت نمایشگاه بین‌المللی مشهد را بر عهده گرفته‌اید حواشی زیادی پیرامون این نمایشگاه به وجود آمده است.

سعی مجموعه نمایشگاهی مشهد، دوری از هرگونه حاشیه است، اما بی‌مهری برخی افراد و بردن فضا به‌سمت تخریب، متأسفانه آزار‌دهنده است. قطاری در‌حال حرکت است و افرادی سنگ‌پرانی می‌کنند. این خاصیت یک قطار در‌حال حرکت است و کسی به قطار ساکن کاری ندارد. از‌ همین‌رو اعتقاد ما این است که نمایشگاه مشهد همچنان باید فعالیت‌های مهم خود را در‌ راستای توسعه تجارت و اقتصاد استان انجام دهد.

یکی از انتقادهایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شد، انتصاب‌های فامیلی در مجموعه نمایشگاه است. در این خصوص چه توضیحی دارید؟

با قاطعیت اعلام می‌کنم که در نمایشگاه مشهد، هیچ‌گونه انتصاب فامیلی صورت نگرفته است.

تبلیغات یکی از برندهای نوشابه در مراسم جشن روز صنعت هم حرف و حدیث‌هایی به وجود آورد؟.

درباره تبلیغات روز صنعت هم باید اعلام کرد که ١٢سال است که این مکان برای مراسم جشن روز صنعت در‌اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد. اگر کارها برای برگزاری این جشن به‌گونه‌ای دیگر انجام می‌شد بهتر بود، هر‌چند بازهم از این موضوع سوء‌استفاده‌هایی شد.

درست است که در نمایشگاه دام و طیور حیوانات خانگی به نمایش در آمد و فروخته شد؟

چنین موضوعی از اساس کذب است. چند هفته پیش در مشهد، نمایشگاهی با عنوان «دام و طیور» برگزار شد که در یکی از غرفه‌های آن، سگ‌های نگهبان مورد استفاده در مرغداری‌ها و دام‌پروری‌ها نگهداری می‌شد؛ همین موضوع سبب به‌وجودآمدن چنین حاشیه‌هایی شد و متأسفانه عده‌ای از عناوین «سگ‌بازی» یا «سگ‌فروشی» در نمایشگاه استفاده کردند. به‌عنوان مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد اعلام می‌کنم که در این نمایشگاه، هیچ‌گونه حیوان خانگی یا تزیینی حتی برای یک دقیقه نگهداری نشده است. به‌‌طور‌ قطع، مسائلی که از اساس دروغ است، درراستای تخریب عملکردها و رویکردهای مثبت است.

گویا سازمان بازرسی نیز در نمایشگاه حضور یافته است آیا خبر صحت دارد؟

بله. حضور پیدا کرد و متاسفانه همین مساله به عنوان یکی دیگر از حواشی به وجود آمده برای نمایشگاه مطرح شده است. اما در جواب باید بگویم که سازمان بازرسی کل کشور بر‌اساس وظایف قانونی خود به‌صورت دوره‌ای به اداره‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌رود و حضور این سازمان در نمایشگاه مشهد نیز بر‌مبنای مسیر قانونی سازمان بازرسی است.

از حاشیه‌ها بگذریم. به عنوان مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، ضرورت صنعت نمایشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت نمایشگاهی در دنیا معمولا با شعار توسعه بازار و جهانی‌سازی عجین شده است. اگر بتوان درراستای توسعه بازار و حضور غرفه‌داران، بازرگانان و تجار در نمایشگاه به‌صورت تخصصی، فنی و علمی عمل کرد، به‌طور‌قطع می‌توان برای به‌دست‌آوردن بازارهای جدید در نقاط مختلف جهان نیز موفق بود. در‌حالی‌که فناوری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی توانسته جایگاه خوبی بین مردم کسب کند، همچنان وجود نمایشگاه، یکی از عوامل تأثیر‌گذار بر روابط تجار در سراسر جهان است. در بازارهای جهانی، ارتباط چهره‌به‌چهره تجار، بازرگانان و تولیدگران، نقش مهمی در توسعه تجارت دارد و به همین دلیل هنوز هیچ فعالیتی نتوانسته است جایگزین برگزاری نمایشگاه در تعاملات اقتصادی شود.

نمایشگاه مشهد نیز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و صنعتی استان خراسان رضوی از جایگاه ویژه برخوردار است، در حال حاضر نمایشگاه چه وضعیتی دارد؟

نمایشگاه بین‌المللی مشهد جزو موفق‌ترین نمایشگاه‌های کشور در‌راستای اهداف صنعت جهانی نمایشگاهی به شمار می‌رود. خوشبختانه با رویکرد جدید مدیریت شهری مشهد در حوزه نمایشگاهی، جایگاه این نمایشگاه در کشور مناسب است. این مکان که بزرگ‌ترین سایت نمایشگاهی در شرق کشور است، همه‌ساله رویدادهای خوبی در‌زمینه‌های مختلف تخصصی، تجاری، علمی، فنی و هنری برگزار می‌کند.

 

قبل از ورود شما به سایت نمایشگاهی مشهد، انتقادهای فراوانی نسبت به دور شدن نمایشگاه از اهداف صنعت نمایشگاهی مطرح بود، آیا طی هفت ماه گذشته اقدام خاصی در خصوص احیای نقش نمایشگاه مشهد در اقتصاد استان انجام داده‌اید؟

برنامه‌ریزی برای برگزاری ۶٠ رویداد نمایشگاهی در سال ٩٧ یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه است؛ زیرا نمایشگاه مشهد شناسنامه اقتصادی شهر محسوب می‌شود و به همین واسطه باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد. ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کم‌نظیر مشهد، مانند خیل عظیم زائران و گردشگران، وجود ١٠ کنسولگری، دومین سایت پروازی کشور پس از تهران، همسایگی با کشور افغانستان و دروازه‌ ورود ایران به آسیای میانه، گمرکات فعال، حمل‌و‌نقل قوی جاده‌ای و ریلی و فعالیت بیشترین هتل‌های کشور و مزایای دیگر، سبب شده این شهر، موقعیت ویژه‌ای در حوزه اقتصادی داشته باشد؛ از‌همین‌رو نمایشگاه مشهد می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند.

 به عنوان نمونه از اهمیت و نقش جایگاه نمایشگاه مشهد در ابعاد بین‌المللی می‌توان به برگزاری نمایشگاه مربوط‌به نوسازی و بازسازی افغانستان که چند سال پیش برگزار شد اشاره کرد. به طور قطع رویکرد نمایشگاه مشهد، رویکردی بین‌المللی و منطقه‌ای است. با‌توجه‌به اینکه در افغانستان و کشورهای آسیای میانه، بازارهای بکر و خوبی وجود دارد، هدف نمایشگاه بین‌المللی مشهد، کمک به اقتصاد کشور از این مسیر است و این نمایشگاه به‌عنوان شناسنامه اقتصادی شرق کشور می‌تواند بارانداز و پایگاه خوبی برای توسعه صادرات کشور باشد. همچنین از دیگر اقدامات می‌توان به ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین نمایشگاه مشهد و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، وزارت خارجه و تشکل‌های بخش خصوصی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و انجمن مدیران صنایع اشاره کرد. خوشبختانه طی این مدت، انضباط مالی در قراردادها و پرداخت‌ها صورت گرفته است و همچنین کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری و چابک‌سازی سازمانی، از دیگر اقدامات این دوره بوده است.

از انضباط مالی گفتید، آیا در حوزه تحقق بودجه‌های پیش‌بینی شده در بودجه شهرداری نیز گام مثبتی برداشته شده است؟

بله، طی هفت ماه گذشته در آمد مربوط به نمایشگاه ٣٠درصد رشد داشته است و تنها در سه‌ماه ابتدایی امسال ٢١درصد بودجه نمایشگاه مشهد محقق شده است؛ این در‌حالی است که درصدِ تحقق بودجه مربوط‌به عنوان‌های جدید ۵٠‌درصد بوده است. همچنین در ادامه دستاورهای نمایشگاهی باید اذعان کرد که طی این مدت تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده ٣٣‌درصد ، متراژ نمایشگاهی ٢۵‌درصد، حضور غرفه‌داران ٢۵‌درصد، میزان حضور ١٣‌درصد در دو فصل زمستان ٩۶ و تابستان ٩٧ نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته، رشد داشته است. علاوه‌بر مسائل آماری، عملکرد نمایشگاه بین‌المللی مشهد در‌زمینه‌های نمایشگاهی نیز شایان‌توجه است. افزایش دوره‌های آموزشی و پژوهشی، برگزاری اولین نمایشگاه نوروزگاه در نوروز‌٩٧، برپایی اولین نمایشگاه محصولات ارگانیک و ادامه‌دار‌شدن این نمایشگاه برای امسال و سال‌های آینده، برگزاری اولین همایش بین‌المللی برند «حلال» با حضور مقام‌ها و مهمان‌هایی از کشور مالزی، برقراری ارتباط مؤثر با رسانه‌ها، نگاه ویژه به مسئله فضای مجازی، بازنگری در پورتال نمایشگاهی، حضور مستمر هیئت‌های تجاری در تمامی نمایشگاه‌ها و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی مختص هر نمایشگاه، از اقدامات صورت‌گرفته در این مدت است.

طرح جامع نمایشگاه به کجا رسید؟

یکی از برنامه‌های حوزه نمایشگاهی، اجرای طرح جامع نمایشگاه مشهد است.

سایت نمایشگاه ۶٠هکتار است که ٣٠‌هکتار آن اکنون فعال است. در همین راستا و با استفاده از ظرفیت بخشی خصوصی، طرح‌های برای تکمیل این ظرفیت در دست اقدام است. در همین راستا امسال راه‌اندازی سالن پنج‌هزار‌متری خلیج‌فارس در برنامه تکمیلی وجود دارد که به‌دنبال آن، به فضاهای سرپوشیده نمایشگاهی پنج‌هزار مترمربع دیگر اضافه خواهد شد.

مشکلات پیش روی صنعت نمایشگاهی در مشهد را چه می‌دانید؟

یکی از مشکلات مهم پیش روی صنعت نمایشگاهی و به‌دنبال آن، نمایشگاه مشهد مشکلات به وجود آمده از مسایل ارز است. بیشتر مشتریان نمایشگاه‌ها به‌دلیل ماهیت تجاری، اقتصادی و بازرگانی صنعت نمایشگاه‌داری، از بین تولیدکنندگان، کارآفرینان و صادرکنندگان هستند؛ از‌همین‌رو مشکلات ارزی و تحریم‌ها می‌تواند در فعالیت کاری نمایشگاه نیز تأثیربگذارد.

البته علی‌رغم تمام مشکلات، سعی بر این است که با مساعدت و همراهی همه دست‌اندرکاران استانی و حوزه نمایشگاهی، مشکلات برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ بین‌المللی کم شود 
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی