کد خبر : 85590
/ 10:39
معرفی استارتاپ جوانی که می‌خواهد گردشگری زیارتی مشهد را متحول کند

ارائه خدمات هوشمند به گردشگران شهر بهشت

گردشگری در جهان، دیگر تنها یک مقوله تفریحی، شخصی یا خانودگی نیست و حالا تبدیل به صنعت بزرگی شده است که درآمد و بودجه برخی از کشورها از محل آن تأمین می‌شود.

ارائه خدمات هوشمند به گردشگران شهر بهشت

حامد سرادار-شهرآراآنلاین، این اقتصاد سبز موجب رشد کشورهایی در همسایگی ایران شده است که شاید تا 40 سال پیش ده‌کوره‌ای بیش به نظر نمی‌رسیدند؛ اما ایران که جزو 20کشور جذاب دنیا از نظر برخورداری میراث فرهنگی و گردشگری قرار داشته است، توانسته سهم اندکی از اقتصاد گردشگری برای خود کنار بگذارد که البته با توجه ویژه دولت به بحث گردشگری در حال افزایش است. مشهد نیز به برکت حضور علی‌ابن‌موسی‌الرضا، هر سال پذیرای خیل عظیم زائران داخلی و خارجی است به‌گونه‌ای که تنها در بازه زمانی 25اسفند96 تا 12فروردین97، حدود 6.5میلیون نفر زائر و گردشگر وارد مشهد شده‌اند و این نشان‌دهنده حقیقتی انکار‌ناپذیر است که مشهد می‌تواند بهشت استارتاپ‌های گردشگری باشد. چرا که این حجم از مسافران داخلی و خارجی، دارای نیازهایی هستند که اکوسیستم استارتاپی به راحتی می‌تواند آن‌ها را تامین کند. یکی از معدود استارتاپ‌‌های فعال این حوزه در مشهد، استارتاپ «باهشت» است که برادران‌‌هاشمیان، در سال96، آن را  استارت زدند و به زائران و مجاوران شهر بهشت، خدمات متنوع گردشگری ارائه می‌دهند.

زیارت با برنامه

«باهشت» یک سامانه اینترنتی جامعِ بین‌المللی زیارت و گردشگری در مشهد است به آدرس

 visitmashhad.com. اگر یک زائر هستید و قصد سفر به مشهد را دارید، حتما دوست دارید در مدت زمانی که در مشهد اقامت دارید از وقتتان به صورت کامل بهره ببرید و در کنار یک زیارت کامل، از نقاط گردشگری و تاریخی شهر هم بازدید داشته باشید و در انتها نیز با کلی سوغات  مشهد به شهر خود بازگردید. باهشت تمام این نیازهای شما را از رزرو هتل تا تورهای زیارتی و گردشگری و خرید سوغات در قالب پکیج‌های مختلف ارائه می‌کند تا بتوانید از تک‌تک دقایق حضور خود در مشهد بهره ببرید و دیگر برای دریافت هر خدمت، جداگانه دربه‌در سایت‌های و فروشگاه‌‌های مختلف نباشید. اگر هم مشهدی باشید باز هم این استارتاپ برای شما برنامه دارد و می‌توانید از طرح‌‌هایی همچون گشت رایگان حرم‌شناسی یا از سفر‌‌های کوتاه در اقامت‌گاه‌‌های بومی‌ دور و اطراف شهر استفاده کنید.

 همه راه‌‌های رفته

سعید و حمید تا پیش از راه‌اندازی این استارتاپ کارهای مختلفی را تجربه کرده بودند و مسیرهای مختلف آخر آن‌ها را به راه اندازی این استارتاپ رساند. سعید بعد از پایان دوره خدمت، مدتی در حوزه گردشگری مشغول می‌شود و بعد از مدتی به تهران می‌رود و کارهای متنوعی را امتحان می‌کند و به دلیل شم اقتصادی بالایی که داشته است مدیریت بنگاه‌‌های اقتصادی زیادی را برعهده می‌گیرد.

حمید اما برخلاف برادر کوچک‌تر خود، پس از اینکه مدتی همراه با سعید در حوزه گردشگری به فعالیت پرداخت، مسیر شغلی‌اش را به سمت کارهای فرهنگی و اداری می‌برد. او که حسابی مشغول کارهای اداری در حوزه برنامه‌ریزی برای چند سازمان بود، یک فروشگاه کتاب هم راه اندازی می‌کند که این کار فرهنگیش به دلیل نداشتن پیوست اقتصادی با شکست تجاری روبه‌رو می‌شود و تجربه‌ای ناموفق را برای او رقم می‌زند.

 شروع ماجرا از یک مشکل

حمید می‌گوید اولین بار در سال93، فراخوانی را از مرکز رشد فناوری‌‌های فرهنگی و زیارتی مربوط به پارک علم و فناوری دیدیم که در سوغات کودک و نوجوان بود و با طرح یک نقشه گردشگری گویا، حضور پیدا کردیم. این نقشه گویا کمک می‌کرد از طریق اسکن کدهای Qr موجود بر روی آن، مناطق مختلف گردشگری مشهد به صورت چندرسانه‌ای نمایش داده و معرفی شوند. حمید در همین برنامه و بر اساس اطلاعاتی که از صحبت‌‌های مسئولین بدست ‌آورد، متوجه می‌شود زائر و گردشگری که به مشهد می‌آید خدمات یکپارچه‌ای در حوزه گردشگری دریافت نمی‌کند و وجود نداشتن برنامه‌ریزی در شرکت‌‌های گردشگری، موجب نارضایتی مسافران می‌شود. همان جا بود که جرقه راه‌اندازی سامانه‌ای جامع برای رفع نیازهای گردشگران به ذهنم خطور کرد و تصمیم به راه‌اندازی باهشت گرفتم. او می‌گوید: زمانی که شما به یک شهر دیگر می‌روید، اگر دوستی در آن شهر داشته باشید، آن فرد به دلیل آشنایی کامل با محیط آنجا می‌تواند در بسیاری از سردرگمی‌ها، کار شما را خیلی راحت کند. ما تلاش کردیم با ایجاد این سامانه، برای زائران و گردشگران در مشهد نقش همان دوست و آشنا را داشته باشیم.

 کار فرهنگی با پیوست اقتصادی

حمید که پیش از این یک تجربه ناموفق در راه‌اندازی کسب و کار داشته است، این بار به سراغ یک متخصص حوزه اقتصادی می‌رود که کسی نیست جز برادر کوچک‌ترش، سعید که حالا در این زمینه  به پختگی رسیده است. اما کار استارتاپی با مدیریت یک بنگاه اقتصادی سنتی، متفاوت است و شاید چند سال طول بکشد تا به سود‌دهی برسد. همین امر موجب می‌شود برخی از دوستان و همکاران سعید و حمید از آن‌ها جدا شوند و به سراغ کارهای زود بازده بروند. اما آن‌ها با مشاوره‌‌هایی که درباره فعالیت استارتاپی می‌گیرند، برنامه‌ای 5‌ساله برای خود تدوین می‌کنند تا در این بازه زمانی، به شناخته‌شده‌ترین و پر مخاطب‌ترین برند خدمات گردشگری و زیارتی مشهد تبدیل شوند و 20درصد از بازار 20هزارمیلیارد تومانی گردشگری مشهد را از آن خود داشته باشند و با 70 شرکت شراکت کنند. استارتاپ باهشت قرار است در این مدت، گردشگران عرب، ترک، آذربایجانی و اردو زبان را نیز به مشتریان خود اضافه کند.

آن‌ها کارشان را با 5نفر شروع کردند و هم اکنون 12نفر مستقیم و 6نفر غیر مستقیم با آن‌ها در حال همکاری هستند و 8 شرکت نیز بعنوان شریک کلیدی با آن‌ها کار می‌کنند. استارتاپ باهشت هنوز به نقطه سربه‌سر خود نرسیده است اما طبق برنامه‌ریزی‌‌هایشان تا یک‌سال دیگر از این نقطه عبور می‌کنند و به سود‌دهی می‌رسند.

 سوغات خراسانی و سلامت در تیررس

برادران‌‌ هاشمیان قصد دارند در ادامه به حوزه گردشگری سلامت هم ورود پیدا کنند، چرا که معتقدند فرصتی بی‌نظیر در این حوزه در مشهد وجود دارد که متأسفانه به دلیل سودجویی دلالان و برخی از دکترها و گرفتن هزینه‌‌های بسیار زیاد (بیش از دو برابر حد معمول) از مسافران خارجی از جمله عرب زبان‌‌ها، این فرصت در حال از بین رفتن است و کشورهای دیگری همچون ترکیه و هند دارد تبدیل به مقصد این گردشگران سلامت می‌شود. آن‌ها می‌خواهند تا به کمک سامانه خود، دلالان را حذف و این گردشگران را به دکترهای منصف متصل کنند تا دوباره اعتبار و اعتماد را به کشور برگردانند.

بخش دیگری از دغدغه باهشتی‌‌ها از بین رفتن سهم خراسانی‌‌ها از سوغات مشهد هست. بازاری که دارد قافیه را به سوغات چینی می‌بازد. آن‌ها در بخشی از خدمات خود سوغات فرهنگی و سوغات سنتی خراسان را به زائران و گردشگران ارائه می‌دهند و در تلاش هستند تا محصولات تولیدی شرکت‌‌های دانش‌بنیان خراسانی را به دست آن‌ها برسانند.

 منتظر نمانید

برادران‌‌ هاشمیان به جوان‌ترها که می‌خواهند وارد اکوسیستم استارتاپی شوند یک توصیه دارند و آن هم این است که برای راه‌اندازی استارتاپ خود منتظر تسهیلات از سوی دولت و سازمان‌‌های مختلف آن نباشید و حتی به دنبال دریافت آن‌ها هم نروید. چرا که وقتی استارتاپتان در کنار یک تیم اجرایی خوب به‌صورت منطقی و در مسیری درست رشد کند و به بلوغ برسد، تمام این سازمان‌‌های دولتی مربوطه خودشان به سراغ شما خواهند آمد.

 
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی