کد خبر : 85880
/ 08:31
رئيس كميسيون حمل و نقل شورای شهر آينده بلوار وكيل آباد و بزرگراه كلانتری را بدون كمربند جنوبی بحرانی دانست

نقش كمربند ميلياردي در كاهش ترافيك؛

اگر این پروژه به سرانجام نرسد، قطعا در آینده شاهد بحران ترافیکی در محدوده بولوار وکیل‌آباد و بزرگ‌راه کلانتری خواهیم بود.

نقش كمربند ميلياردي در كاهش ترافيك؛

شهرآراآنلاین، خیلی صریح به آن‌هایی که تلاش می‌کنند کمربند جنوبی مشهد همچنان بلاتکلیف بماند گفت: اگر این پروژه به سرانجام نرسد، قطعا در آینده شاهد بحران ترافیکی در محدوده بولوار وکیل‌آباد و بزرگ‌راه کلانتری خواهیم بود. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد که برای نخستین بار در نشستی خبری پاسخ‌گوی سؤالات اصحاب رسانه بود، بار دیگر مصوبه شورای همتای کشور را که احداث کمربند جنوبی مشهد را تأیید می‌کند یادآور شد و گفت: اگر بناست از الان برای آینده ترافیکی شهر به فکر چاره باشیم، باید این پروژه را تکمیل کنیم.مجتبی بهاروند با طرح این سؤال که چرا همان روزهای نخست اجرای پروژه دستور توقف آن داده نشد‌ اظهار کرد: اینکه چرا از ابتدا جلو اجرای پروژه کمربند جنوبی مشهد گرفته نشد ابهامات بسیاری دارد. با این حال، به‌تازگی از آقای بخشی‌محبی، معاون دادستان، درخواست کردم که جلساتی با کمیسیون حمل و نقل شورا برگزار شود تا در این باره به جمع‌بندی برسیم.وی ادامه داد: با بهره‌برداری از کمربند جنوبی مشهد، بخش زیادی از ترافیک بزرگ‌راه کلانتری و بولوار وکیل‌آباد کاهش پیدا خواهد کرد.

 

﷯ آغاز عملیات اجرایی خط ٣ بی‌آرتی تا پایان سال 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سرانجام پروژه ایزوله‌سازی خط ٣ بی‌آرتی گفت: این خط تمامی مصوبات قانونی اعم از مصوبه شورای چهارم و شورای همتا را دریافت کرده است و طبق قانون، شهرداری موظف به اجرای آن است.

بهاروند بر این نکته تأکید کرد که قطعا عملیات اجرایی خط ٣ بی‌آر‌تی تا پایان سال جاری دوباره آغاز خواهد شد و گفت: به دنبال این هستیم که اجرای این طرح کمترین صدمه را به کسبه وارد کند. به همین منظور، عملیات اجرای این طرح برای مدتی متوقف شده است تا زیرساخت‌های لازم اعم از مناسب‌سازی پیاده‌رو و احداث پارکینگ و بارانداز فراهم شود.

وی در ادامه تنها راهکار حل معضل ترافیک شهری را گسترش حمل و نقل عمومی برشمرد و گفت: روزانه ٣٠٠ خودرو‌ جدید در مشهد پلاک می‌شود اما تقریبا هیچ خودرو‌ فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود. در این وضعیت، چه‌کار‌ باید کرد؟ برخی‌ها راهکار توسعه معابر را پیشنهاد می‌دهند در حالی که این اقدام هزینه‌های بسیار زیادی دارد و شدنی نیست. 

وی ادامه داد: مدیریت شهری علاوه بر گسترش مترو، نوسازی ناوگان و احداث خطوط ویژه اتوبوس، احداث تراموا را هم در دستور کار دارد.

بهاروند بیان کرد: امیدواریم فضای بین‌المللی اجازه دهد که با وجود تحریم‌ها، بتوانیم نوسازی ناوگان را با استفاده از اتوبوس‌های برقی انجام دهیم. در این باره شهرداری با برخی شرکت‌ها وارد مذاکره شده است. این عضو شورای شهر مشهد همچنین درباره احتمال افزایش کرایه تاکسی گفت: تاکسی‌های اینترنتی در فضای رقابتی، ضمن رعایت قواعد بازی اقتصادی، با نرخ کمتر خدمات بهتری ارائه می‌کنند. به همین دلیل، فعالیت آن‌ها با استقبال مردم مواجه شده است. وی با اشاره به ارائه لایحه افزایش ده‌درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال ٩٧ به شورای شهر افزود: این لایحه دو هفته دیگر به صحن علنی می‌آید و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود اما طبیعی است که اگر نرخ را افزایش دهیم، قطعا تاکسی‌های معمولی بازار را از دست خواهند داد.

 

﷯ اجرای ناقص تقاطع جانباز-‌آزادی 

بهاروند در پاسخ به سؤالی درباره علت افزایش نیافتن محدوده طرح ترافیک به منظور کاهش آلودگی هوا گفت: مدافع این هستیم که طرح ترافیک از همین امروز از میدان فردوسی اجرایی شود اما شورای همتا باید در این باره تصمیم‌گیری کند.

وی به اجرای ناقص برخی پروژه‌های حوزه حمل و نقل در دوره گذشته مدیریت شهری هم اشاره کرد و افزود: در هیچ‌جای دنیا پلی زده نمی‌شود که بلافاصله بعد از اتمام عرشه، خودروها پشت چراغ قرمز بایستند. در تقاطع جانباز-آزادی پل باید تا بعد از تقاطع ساجدی ادامه می‌یافت اما متأسفانه این پروژه ناقص اجرا شد. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد افزود: با کمک کارشناسان در حال بررسی این هستیم که آیا امکان ادامه این پل وجود دارد یا خیر. اگر این پل ادامه نیابد، ‌در این محدوده همچنان مشکل ترافیک خواهیم داشت. بهاروند همچنین به رویکرد شورای پنجم درباره توسعه حمل و نقل پاک مانند دوچرخه اشاره کرد و افزود: اگرچه استفاده از دوچرخه آلودگی هوا را کم می‌کند و به سلامت جامعه می‌انجامد، متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای توسعه مسیر دوچرخه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته مسیرهای ویژه تردد دوچرخه از نظر کمی هیچ توسعه‌ای نداشته است. امروز شخصا جرئت نمی‌کنم با دوچرخه وارد معابر شهری شوم. در حال همفکری با متخصصان هستیم تا زمینه توسعه خطوط ویژه دوچرخه را فراهم کنیم.

بهاروند در ادامه این نشست با بیان اینکه طی سال‌های اخیر‌ به صورت بی‌رویه در معابر شهری سرعت‌گیر احداث شده است اظهار کرد: باید به سمتی برویم که سرعت خودروها به صورت مکانیزه مدیریت شود نه اینکه با نصب سرعت‌گیر علاوه بر افزایش سوخت، مشکلاتی را برای خودروها و آسفالت معابر ایجاد کنیم. سرعت‌گیر چاره کار نیست. ما نیز به وضعیت موجود اعتراض داریم.

وی از احداث شش تقاطع غیرهمسطح در دوره پنجم شورای اسلامی شهر متناسب با تخصیص بودجه‌ها خبر داد و گفت: با اینکه معتقدیم راه حل ترافیک مشهد توسعه حمل و نقل عمومی است، این به معنای نساختن تقاطع یا اصلاح هندسی نیست. از مجموع ١۵ تقاطع، شش تقاطع نهایی شده است که متناسب با اعتبارات مدیریت شهری احداث خواهد شد. این عضو شورای شهر مشهد درباره وضعیت شرکت الیت هم اظهار کرد: دولت و بخش‌های عمومی بنگاه‌‎داران خوبی نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد که شرکت الیت هم باید واگذار شود اما شورا باید در این باره تصمیم‌گیری کند.

﷯وی به وعده مدیریت شهری برای ارائه تخفیف حمل و نقل عمومی به دانشجویان و دانش‌آموزان هم اشاره کرد و گفت: ای کاش به جای ٩ هزار میلیارد تومان بدهی، شورایی تحویل ما می‌شد که سه هزار میلیارد تومان پول داشت و می‌توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم. بهاروند ادامه داد: طرح ارائه تخفیف حمل و نقل عمومی برای برخی از اقشار در حال بررسی است اما قطعا تا اوایل مهر برای بخشی از دانش‌آموزان و دانشجویان تخفیف‌هایی ارائه خواهد شد. وی این خبر را هم اعلام کرد که خط ٣ قطار شهری مشهد تاکنون مدیریت شهری به بهره‌برداری خواهد رسید. پیشرفت مناسبی کرده است و در این دوره 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی