کد خبر : 85931
/ 07:53
٣۵ درصد از پرونده‌ها به صدور کیفرخواست منجر می‌شود

«عمومی»، «جراحی پلاستیک» و «زنان» در صدر شکایات پزشکی

یشتر شکایات پزشکی مربوط به بخش‌های عمومی، جراحی پلاستیک و زنان و زایمان است. این خبر را رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در حاشیه همایش چالش‌های نظام سلامت که در مشهد برگزار شد اعلام کرد و در جمع خبرنگاران گفت: ٣۵ درصد از شکایات رسیده به سازمان نظام پزشکی به صدور کیفرخواست منجر می‌شود.

«عمومی»، «جراحی پلاستیک» و «زنان» در صدر شکایات پزشکی

 امیرعلی قاسمی مقدم-شهرآراآنلاین، محمدرضا ظفرقندی این را هم گفت که سالانه حدود ۵ هزار شکایت از بخش‌های مختلف جامعه پزشکی در سازمان نظام پزشکی کشور صورت می‌گیرد و در صورت اثبات تخلف، مجازات متناسب با جرم اعمال می‌شود. او همچنین در این همایش بر لزوم عملیاتی شدن نظام ارجاع پزشکی در کشور تأکید کرد و گفت: نظام ارجاع در کشورهایی مانند کانادا و انگلستان یک تجربه موفق جهانی بوده است.
ظفرقندی گفت: اکنون نظام ارجاع در استان‌های مازندران و فارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و به‌زودی در دیگر نقاط کشور هم اجرایی خواهد شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش شکست طرح تحول نظام سلامت را تصوری اشتباه دانست و گفت: اگرچه این طرح در تأمین منابع مالی با کاستی‌هایی روبه‌رو بوده است، می‌توان آن را بازنگری و اصلاح کرد.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی افزود: طرح تحول نظام سلامت ٨ برنامه دارد که یکی از آن‌ها تأمین منابع مالی خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. این برنامه به علت نوسانات تخصیص بودجه‌ اکنون با مشکلاتی مواجه شده است. وی گفت: اکنون که طرح تحول نظام سلامت کلید خورده است و چند سالی از اجرای آن می‌گذرد، در پیش گرفتن روش جایگزین‌ منطقی نیست و این طرح باید با رفع کاستی‌هایش ادامه یابد.
قاضی‌زاده هاشمی طرح ارجاع نظام پزشکی را یکی از راهکارهای مهم برای برون‌رفت از چالش‌های حوزه سلامت برشمرد و افزود: در این طرح، خدمات در ٣ سطح عمومی، تخصصی و فوق تخصصی سامان‌دهی می‌شوند. در نتیجه، هزینه‌های بخش درمان کاهش خواهد یافت.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم ‌در این همایش با بیان اینکه بیمه‌ها در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند اظهار کرد: بیمه‌ها در کشور دچار ضعف و نارسایی هستند. به همین دلیل، تنها ٣٠ درصد در تأمین هزینه‌های سلامت نقش دارند. به گفته مرتضی خاتمی، برای تقویت بیمه‌ها باید ضمن توجه به سیاست هزینه-فایده، استحقاق‌سنجی در بیمه‌نامه و راهبردی شدن خرید خدمات مورد توجه قرار گیرد.
وی ساختار فعالیت‌های بیمه‌ای در حوزه سلامت را نیازمند بازنگری اساسی دانست و گفت: بیمه‌ها در بخش‌های غیرضرور هزینه می‌کنند اما در مقابل، در بخش‌های دارای اولویت که باید بیش از همیشه نقش ایفا کنند ورود نمی‌یابند. خاتمی با بیان اینکه هم‌پوشانی بیمه‌ها یکی از چالش‌های اساسی حوزه سلامت به شمار می‌رود افزود: برخی افراد بیش از یک دفترچه بیمه دارند. این موضوع مخل منابع بیمه‌ای است و رسوب هزینه‌ها را در بر دارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نظام پرداخت‌ها در حوزه بهداشت و درمان باید قاعده‌مند شود زیرا اکنون عدالتی در بخش‌های مختلف آن وجود ندارد.
وی گفت: نسبت‌های دریافتی گروه‌های مختلف جامعه پزشکی باید متناسب با جایگاه و نوع فعالیت آن‌ها باشد.
خاتمی حرفه‌ای کردن اخلاق در جامعه به‌ویژه در بین پزشکان را ضرور‌ برشمرد و گفت: متأسفانه باید اذعان کنیم که بهره‌‌وری در خدمات حوزه سلامت در مقایسه با هزینه‌های صرف‌شده پایین است و ضعف اثربخشی و کارایی در شبکه بهداشت و درمان به مشکلی اساسی تبدیل شده استوی اجرای طرح نظام ارجاع، سطح‌بندی خدمات و استفاده از راهنمایی بالینی را راهکاری برای حل چالش اتلاف منابع، نبود الگوی مناسب برای استفاده از منابع و پوشش  ندادن قاعده‌مند بیمه‌ای در نظام  سلامت برشمرد. 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی