کد خبر : 86924
/ 07:09

تی‌بی‌ام در مسیر ترمینال

دستگاه حفار مکانیزه خط ٣ قطار شهری از باب‌الجواد به سمت پایانه مسافربری آغاز‌به‌کار کرد

تی‌بی‌ام در مسیر ترمینال

 دستگاه حفار مکانیزه خط ٣ قطارشهری مشهد که پس از ۵ کیلومتر حفاری تونل، ٢ ماه قبل به ایستگاه باب‌الجواد رسیده بود، از روز گذشته حفاری ۵/٣ کیلومتر مسیر باقی‌مانده تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را آغاز کرد تا طبق برنامه زمان‌بندی، خرداد ٩٨ به ایستگاه پایانی خط ٣ در جبهه شرقی برسد.

حفاری دومین مسیر بلند مترویی کشور به طول ۵/٢٨ کیلومتر اوایل فروردین سال ٩۵ آغاز شد به این امید که با تأمین اعتبار مورد نیاز، خیلی زود شبکه مترویی مشهد صاحب ٣ خط مستقل شود. آن‌طور که مدیران شهری روایت کرده‌اند، ساخت و بهره‌برداری از خط ٣ با ١٣ ایستگاه، تا همین چند وقت پیش حدود ٧ هزار میلیارد تومانی آب می‌خورد اما به نرخ امروز، این رقم به حدود ١٠ هزار میلیارد تومان می‎‌رسد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در حاشیه مراسم آغاز حفاری تونل خط ٣ از ایستگاه باب‌الجواد‌ به سمت پایانه مسافربری امام رضا(ع)‌ گفت: به رغم مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع مالی، با تلاش و همت جهادی پیمانکار، مشاور و همکاران شرکت قطارشهری، پروژه خط ٣ مترو بدون مشکل خاصی به پیش می‌رود.

کیانوش کیامرز با اشاره به تعطیلی بسیاری از پروژه‌های عمرانی در نتیجه محدودیت‌های شدید مالی دولت افزود: اگرچه سرعت اجرای پروژه خطوط قطارشهری مشهد اندکی کاهش یافته، اما با تمهیدات ویژه مدیران شهری، این کلان‌پروژه لحظه‌ای با تعطیلی یا توقف مواجه نشده است.

وی با اشاره به روند حفاری تونل خط ٣ قطارشهری مشهد بیان کرد: هنگامی که دستگاه حفار مکانیزه وارد ایستگاه باب‌الجواد شد، فرایند حفاری تونل با پیچیدگی‌های بسیار زیادی به‌ویژه ‌هنگام عبور از زیر این ایستگاه همراه بود.

کیامرز گفت: دستگاه حفار مکانیزه در محدوده میدان فردوسی تا باب‌الجواد از روی زمین مدیریت می‌شد و امکان مشاهده آن وجود نداشت. خوشبختانه از آنجا که دستگاه حفار به صورت دقیق و بدون هیچ‌گونه انحرافی فعالیت خود را در ۵ کیلومتر ابتدایی به پایان رساند، یک رکورد در کشور رقم خورد.

وی بیان کرد: مطابق برنامه زمان‌بندی، مقرر شده بود دستگاه مکانیزه ٢٠ شهریور حفاری تونل خط ٣ مترو را به سمت میدان بیت‌المقدس، میدان بسیج و پایانه امام رضا (ع) آغاز کند که خوشبختانه فعالیت‌ها طبق برنامه پیش رفت و امروز شاهد آغاز دوباره فعالیت دستگاه حفار به سمت ایستگاه پایانی هستیم.

 

خرداد ٩٨، اتمام حفاری در جبهه شرقی

به گفته کیامرز، طبق پیش‌بینی‌ها دستگاه حفار مکانیزه تا خرداد سال آینده پس از عبور از ۴ ایستگاه میدان بیت‌المقدس، چهارراه دانش، میدان بسیج و میدان ١۵ خرداد به پایانه مسافربری امام رضا (ع) می‌رسد و با خروج دستگاه از ایستگاه پایانی، عملیات حفاری خط ٣ در جبهه شرقی به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: تحقق برنامه زمان‌بندی اتمام حفاری تونل خط ٣ قطارشهری کار دشواری است و ممکن است در انجام فعالیت‌ها اندکی تأخیر به وجود آید اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که همه‌چیز طبق برنامه زمان‌بندی پیش رود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: در مسیر سه‌ونیم‌کیلومتری تا پایانه مسافربری امام رضا (ع)‌ نیز دستگاه TBM دیده نخواهد شد. به همین دلیل، حساسیت‌های بسیاری در فرایند حفاری تونل وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به حساسیت کار در ایستگاه بسیج و محل تقاطع خطوط ١ و ٣ قطارشهری مشهد اظهار کرد: از ۴۵ روز قبل، در عمق سی‌متری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای عبور دستگاه حفار مکانیزه از زیر خط ١ در حال انجام است. در زمان اجرای خط ١ شمع‌هایی پیش‌بینی شد که دستگاه حفار تونل خط ٣ بتواند از میان آن‌ها بدون هیچ مشکلی عبور کند.

کیامرز با بیان اینکه اگر کار به صورت عادی پیش برود دستگاه حفار حدود ۴ ماه دیگر به ایستگاه بسیج می‌رسد ادامه داد: با توجه به شرایط خاصی که در این ایستگاه وجود دارد، باید با احتیاط بسیار زیادی کار را به پیش ببریم. لذا پیش از زمان‌بندی، بر ‌سلامت انجام کار تمرکز خواهیم کرد.

وی وعده داد که پس از رسیدن دستگاه حفار مکانیزه به پایانه امام رضا‌، ملحقات TBM از میدان فردوسی تا ایستگاه پایانی جمع‌آوری خواهد شد تا پس از آن عملیات روسازی، ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه‌ها آغاز شود.

کیامرز با بیان اینکه ساخت ایستگاه‌های خط ٣ در صورت تأمین منابع مالی تا سال آینده ٢٠ درصد پیشرفت خواهد کرد افزود: اکنون عملیات اجرایی ایستگاه‌های امامت، شهدا، سه‌راهی خط ٢ و ٣، چهارراه دانش، شارستان، باب‌الجواد‌ و پانزدهِ خرداد آغاز شده است.

وی با اشاره به انتشار ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط ٣ قطارشهری افزود: منابع حاصل از انتشار این میزان اوراق مشارکت، امسال و سال آینده برای حفاری و ساخت ایستگاه‌های خط ٣ هزینه خواهد شد. با این حال، رایزنی برای انتشار ٧٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید در حال انجام است.

به گفته کیامرز، تأییدیه وزارت کشور برای انتشار ٧٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت خط ٣ مترو دریافت شده است و مدیریت شهری به دنبال دریافت موافقت سازمان برنامه‌ و بودجه، بانک مرکزی و شورای اقتصاد است.

 

هزینه‌کرد ٢٠٠ میلیاردی برای خط ٣ 

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه تا امروز حدود ٢٠٠ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌ها و حفاری تونل خط ٣ هزینه شده است افزود: برای اتمام حفاری تونل خط ٣ و ساخت ١٢ هسته مرکزی ایستگاه‌های این خط، هزار و ١٠٠ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر پروژه قطارشهری مشهد بیان کرد: با تلاش پیمانکار و مهندسان ایرانی توانسته‌ایم بسیاری از تجهیزات موردنیاز برای دستگاه حفار مکانیزه را با مهندسی معکوس در داخل کشور تولید کنیم.کیامرز گفت: به جز معدود تجهیزات موردنیاز برای دستگاه حفار، مابقی تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود. البته همچنان در تجهیزات ریل‌گذاری، ساخت ایستگاه‌ها و واگن‌ها به خارج وابسته هستیم. برای رفع این مشکل برای دور زدن تحریم‌ها تلاش خواهیم کرد.وی به روند تکمیل پروژه خط ٢ مترو هم اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم خط ٢ تا پایان سال به بهره‌برداری کامل برسد اما با مشکلاتی مواجهیم که ممکن است برنامه زمان‌بندی را به تأخیر بیندازد.به گفته او، با توجه به اتمام عملیات عمرانی ایستگاه میدان شهدا در خط ٢ قطارشهری، کارگاه ساختمانی مترو در این محدوده جمع‌آوری شده و کار به مدیریت اجرایی طرح میدان شهدا واگذار شده است.

 

بهر برداری از فاز اول خط ٣ تا پایان شورای پنجم

﷯کیامرز این وعده را هم داد که تا پایان شورای پنجم دست کم فاز اول خط ٣ قطارشهری مشهد به بهره‌برداری برسد.نماینده پیمانکار پروژه خط ٣ قطارشهری مشهد هم در جمع خبرنگاران گفت: با رسیدن دستگاه حفار مکانیزه به ایستگاه پایانه مسافربری، فاز اول حفاری تونل خط ٣ به پایان می‌رسد و ساخت ایستگاه‌ها آغاز خواهد شد. مهندس شهرآئینی افزود: دومین دستگاه حفار تونل خط ٣ که فعالیت خود را از میدان فردوسی آغاز کرده بود تاکنون ٣ هزار و ٢٠٠ متر حفاری کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ایستگاه امامت برسد.وی ادامه داد: در میدان شهدا بیشترین عمق حفاری تونل را داشتیم که حدود ۴٠ متر بود و به‌تدریج دستگاه حفار با شیب مثبت به سمت بالا حرکت کرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در ایستگاه پایانه مسافربری با عمق حدود ٢٢متر فعالیت خود را به پایان خواهد رساند. 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی