کد خبر : 86929
/ 07:22
پاس‌کاری روشنایی جاده روستای فرخد بین راهداری و شرکت برق

چشم انتظار روشنایی فقط برای ۵٠٠ متر کابل

چشم انتظار روشنایی فقط برای ۵٠٠ متر کابل

شرکت برق می‌گوید این کار وظیفه راهداری است اما راهداری پایان کار و برقراری روشنایی را وظیفه شرکت برق می‌داند و پیشنهاد می‌کند مردم صبور باشند تا اعتبار برسد. سال گذشته بود که شهرآرا گزارشی از تاریکی بخشی از روستای فرخد واقع در جاده کلات منتشر کرد. پیگیری این گزارش با واکنش مسئولان همراه شد که وعده دادند روشنایی را به جاده روستا برسانند. اما این قول تنها با نصب تعدادی علمک و بدون برقراری روشنایی ۵٠٠‌متری مانده به محل مورد نظر متوقف ماند.مسئول شورای روستای فرخد می‌گوید: تقاطع شهید ابوطالبی روستای فرخد به جاده کلات دارای یک پیچ طولانی است که به دلیل تاریکی در شب‌ها تا به حال چند نفر از اهالی روستا در تصادف فوت کرده یا مجروح شده‌اند.محمد امیرخانی می‌گوید: به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته، راهداری ١٠‌پایه چراغ نصب کرد. با این حال بیش از ۶‌ماه است که پروژه به‌دلیل ۵٠٠‌متر کابل معطل مانده است.سخن‌گوی شرکت توزیع برق مشهد می‌گوید: در آبان ماه سال گذشته جلسه‌ای برای رفع مشکل روشنایی آیلند ورودی روستای فرخد با حضور نمایندگان شرکت برق، اداره راه، و نیز دکتر شیران نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و دهیار روستای فرخد برگزار شد. به گفته علیرضا کاشی، طبق قانون، تأمین روشنایی در مسیر جاده‌ها، تونل‌ها و گردنه‌ها با اداره راهداری است بنابراین تأمین روشنایی این پیچ مورد نظر در محور اصلی جاده مشهد به کلات در حیطه وظایف اداره راهداری است.او اضافه می‌کند: بر این اساس دهیاری روستای فرخد باید موضوع را پیگیری کند تا راهداری هر چه سریع‌تر کابل‌ها را نصب کند.کاشی ادامه می‌دهد: با همه این تفاصیل، شرکت برق برای رفع مشکلات ساکنان این روستا یک دستگاه ترانس نصب کرده و انشعاب برق آن نیز آماده است، تا به محض تأمین کابل، برق این پیچ خطرناک وصل شود.

 

روشنایی این مسیر در اولویت نبود

پرسش بعدی ما از رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد است و جواد پورعلی در‌این‌باره بیان می‌کند: برای رفع مشکل تقاطع شهید ابوطالبی روستای فرخد به جاده کلات، چند ماه پیش جلسه‌ای برگزار شد. در این جلسه مقرر شد راهداری تعداد ١٠عدد پایه روشنایی با همکاری شرکت برق ‌و دهیاری فرخد در محل مورد نظر نصب کند.وی می‌افزاید: طبق مصوبات آن جلسه، راهداری باید با حفر گود تیرهای برق و نصب فونداسیون تیرهای چراغ برق شرایط را برای ایجاد روشنایی فراهم می‌کرد که این اقدامات آذرماه سال گذشته انجام شد.‌پورعلی اضافه می‌کند: در شرایطی راهداری شهرستان مشهد این اقدامات را انجام داد که اعتباری برای خرید هیچ‌کدام از این ١٠‌تیر برق را نداشت.او تأکید می‌کند: این اقدامات در حالتی به صورت فوری عملیاتی شد که در روند عادی ایجاد روشنایی، این مسیر باید در نوبت پروژه‌ها قرار می‌گرفت تا در زمان بررسی نقاط حادثه‌خیز استان این محدوده بررسی شود و سپس در نوبت اجرا قرار گیرد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان مشهد با اشاره به این نکته که شرکت برق باید نصب کابل و روشن‌کردن محدوده را انجام می‌داد، می‌گوید: پایه‌های نصب شده در محل در حدود ١٢٠میلیون تومان هزینه داشت،‌ آن هم در شرایطی که بر اساس اولویت‌های تعیین شده، روشنایی این محل در دستور کار نبود.

پورعلی در پاسخ به این سؤال که آیا همه جاده‌های استان روشنایی دارند؟ توضیح می‌دهد: در مناطقی که جاده از میان روستا عبور می‌کند روشنایی جاده را شرکت برق انجام داده است و راهداری در این مورد وظیفه‌ای ندارد، ‌مگر این که جاده جزو نقاط مه‌گیر و خطرآفرین تشخیص داده شود تا بعد از تصویب ایجاد روشنایی در کمیسیون مربوط و تخصیص اعتبار برای پروژه،‌ ایجاد روشنایی در دستور کار قرار گیرد. 

او با اشاره به اینکه وظیفه راهداری روشنایی تمام جاده‌ها نیست، ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم یک آزادراه به طول ٢٠کیلومتر را روشن کنیم ماهانه باید حدود ١٠الی ١۵میلیون تومان فقط پول برق بپردازیم. آیا راهداری چنین بودجه‌ای دارد؟

پورعلی ادامه می‌دهد: بر این اساس ما موظف هستیم از طریق قانون روشنایی نقاطی که در کمیسیون مربوط تصویب می‌شود را تأمین روشنایی کنیم. اما در مورد فرخد این کار تصویب نشد و اعتبار لازم نیز وجود نداشت. فقط طی برگزاری یک جلسه در این مورد به توافق رسیدیم.

﷯او در پاسخ به این سؤال که پروژه تأمین روشنایی چه زمانی نهایی خواهد شد، می‌گوید: شرکت برق باید به تعهداتی که در آن جلسه پذیرفته است برسد. عمل کند یا اینکه اهالی فرخد صبر کنند تا اعتبار 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی