کد خبر : 88222
/ 07:14

خزان پوستی

با مراقبت از پوستتان از آثار مخرب خشکی و آلودگی‌‌ شدید هوا بر سلامتی و زیبایی تان در فصل پاییز بکاهید

خزان پوستی

شهرآرا آنلاین - معصومه متین‌نژاد | این روزها که هوا کمی به سردی گراییده و فصل پاییز مردانه پا پیش گذاشته است تا رُخی نشان بدهد، بر میزان آلودگی‌ هوا هم افزوده شده است. اتفاقی که باعث شده تا همه ما تغییرات محسوسی در پوستمان احساس کنیم؛ انگار که پوستمان کش آورده باشد، دائم می‌خارد و می‌سوزد. از شدت خشکی به زمینی لم‌یزرع می‌ماند که هرچه آب به آن می‌زنی، بازهم ترک‌هایش خودنمایی می‌کند. دیگر آن رنگ طبیعی یک‌ماه پیش را هم ندارد. خشکی و ترک لب‌ها و پاشنه پا را هم باید به آن اضافه کنیم. کهیر و اگزما، زخم‌‌های سطحی به‌ویژه در افرادی با سوابق بیماری‌‌های پوستی مانند روماتیسم و دیابت، قرمزی و خارش پلک و پوست اطراف چشم و بروز و تشدید جوش‌‌های چرکی، بخشی از اتفاق‌های متفاوت‌تری است که برخی دیگر آن را تجربه می‌کنند. خلاصه اینکه پاییز با تمام شدت و حدتش به پوست حمله کرده است و می‌خواهد برگ‌ریزانی اساسی راه بیندازد. این تغییرات شاید برای عده کمی، امری عادی و بی‌اهمیت به‌نظر برسد، ولی بخش زیادی از افراد جامعه را که بیشتر هم جوان و صدالبته خانم هستند، واقعا نگران می‌کند.

امروز قصد داریم به‌کمک دکتر فرحناز ثمره‌محمدیان، متخصص پوست و مو، راهکارهایی عملی دراین‌باره به شما توصیه کنیم تا علاوه بر اینکه شما را از خوددرمانی‌های هزینه‌ساز راحت می‌کند تاحدی هم از میزان بروز مشکلات پوستی‌ در این روزها بکاهد.

 

﷯ مبارزه در ٢جبهه

آلودگی و خشکی هوا از ٢طریق پوست شما را تهدید می‌کند؛ تأثیر مستقیم و بیرونی و تأثیر غیرمستقیم و درونی. پس لازم است که در ٢جبهه با مهاجمان زیبایی و سلامتی پوستتان وارد نبرد شوید.

استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها، روغن‌ها و شوینده‌های مناسب با این فصل برای ازبین‌بردن آثار اولیه و کوتاه‌مدت

استفاده از خوراکی‌های مغذی و مناسب با فصل سرما و افزاینده ایمنی بدن برای ازبین‌بردن آثار ثانویه و درازمدت

 

﷯ دوپینگ غذایی و بدنی

برای کاهش آثار بلندمدت و مخرب هوای آلوده و خشک پاییزی این توصیه‌ها را در دستورکار خود قرار دهید. 

مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌‌اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات را زیاد کنید.

مصرف ویتامین‌های C و A و روی و شیر را فراموش نکنید.

خواب منظم و به‌اندازه و استراحت کافی داشته باشید و نوشیدن آب را هم از یاد نبرید.

ورزش و فعالیت بدنی در این فصل بیش‌از هرزمان دیگری ضروری است.

کمی به آرامش فکری خودتان بها بدهید و از استرس‌های زیاد دوری کنید.

از خوراکی‌هایی با طبع گرم و انرژی‌زا بیشتر استفاده کنید.

 

﷯ تدابیر امنیتی سریع

مراقبت‌های پوستی ساده، بخش مهمی از اقدامات ضروری است که شما باید در این روزها در پیش بگیرید. گاهی ژل‌ها، پاک‌کننده‌ها و لوسیون‌هایی که برای زیبایی و سلامتی پوستتان در هوای گرم استفاده می‌کنید، در مواجهه با سردی و خشکی هوا جواب عکس می‌دهند؛ پس مراقب باشید که چه‌چیزی مصرف می‌کنید. درضمن، با تغییر فصل، پوست نیز تغییر حالت پیدا می‌کند. افرادی که پوست چرب دارند، احساس می‌کنند که پوستشان کمی عادی‌تر شده و افرادی که پوستشان عادی و معمولی است، کمی احساس خشکی می‌کنند. پس لازم است پوست خود را معاینه و بررسی کنید تا متوجه این تغییرات شوید. اگر خودتان به‌تنهایی نمی‌توانید متوجه این تغییرات ‌شوید، بهتر است از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

 

﷯ برنامه‌ریزی دقیق

برنامه‌‌ دقیقی طراحی کنید و بدانید که به‌طورمثال کی باید از کدام ماسک استفاده کنید و چه‌روزی باید برنامه روغن‌مالی یا بخور داشته باشید. بهترین زمان برای استفاده از تقویت‌کننده‌های پوست قبل از خواب است.

 

﷯ پاک‌کننده‌های پوست

ژل‌ها و پاک‌کننده‌هایی که اسانس و رایحه‌ دارند برای این فصل از سال خوب نیستند، پس از ژل‌ها و پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که فاقد صابون باشند و کار آب‌رسانی به پوست را نیز انجام بدهند.

 

﷯ لایه‌بردار‌های روغنی

لایه‌بردارهای روغنی بهترین انتخاب برای فصول پاییز و زمستان هستند و باعث می‌شوند آب‌رسانی به پوست بهتر صورت بگیرد. این محصولات انواع مختلفی دارند و بنا به‌هزینه‌تان باید برای خرید آن ها اقدام کنید.

 

﷯ مرطوب‌سازهای روزانه

اگر می‌خواهید از پوستتان در‌برابر خشکی و شرایط نامساعد محافظت کنید، باید روزانه آن را آب‌رسانی کنید. بهترین و اثرگذارترین زمان استفاده از آن، پس از حمام است که بدنتان را خشک کرده‌اید.

 

﷯ محصولات مراقبت از مو

پوست سر هم درست مانند پوست بقیه نقاط بدن است و نیاز به مراقبت خاص دارد؛ پس از شدت شست‌وشوهای روزانه‌تان بکاهید. از شامپوهایی که ویتامینه و پروتئینه هستند یا پایه گیاهی دارند برای تقویت بیشتر و آب‌رسانی به موهایتان استفاده کنید. 

 

﷯ کرم‌های ضدآفتاب

تصور بیشتر مردم از زمان ضروری برای استفاده از ضدآفتاب‌ها، تابستان و کنار دریاست؛ درحالی‌که استفاده از ضدآفتاب‌ها زمان و مکان خاصی ندارد. ضدآفتاب‌هایی با SPF زیاد، قابلیت بهتری برای محافظت از پوست دارند.

 

﷯ مراقبت خاص از پاها

استفاده از کفش‌های بسته مانند چکمه، پاها را آزرده می‌کند و لازم است که از لایه‌بردارها و روغن‌های مناسب برای این منظور استفاده کنید. درضمن، پاشنه‌پا هم در این فصل ترک بیشتری برمی‌دارد که باید بیشتر مراقب آن باشید.

 

﷯ محافظت ویژه از دست‌ها

دست‌ها بیش‌از هر قسمت دیگری از بدن با آب در تماس هستند و برای مراقبت از آن‌ها باید فکری اساسی کرد. برای این منظور بهتر است روزی ٢بار از روغن‌های طبیعی مانند کانولا، اکالیپتوس، نعنا و آلوئه‌ورا استفاده کنید.

 

﷯ کرم‌های ضدترک و خشکی

هوای سرد و خشک باعث پوست‌پوست‌شدن صورت و دست‌ها و ترک‌خوردن لب‌ها می‌شود. معمولا کرم‌های عادی نمی‌توانند به‌خوبی مشکل خشکی و تَرَک پوست را رفع کنند. بهتر است از روغن‌ها و کرم‌های مخصوص به‌صورت هفتگی استفاده کنید.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی