کد خبر : 88241
/ 07:59
گزارش شهرآرامحله از ترافیک‌های سنگین بولوار آموزگار

توقف پشت چراغ‌های نامرئی

همین چند سال پیش بود که پروژه احداث بولوار آموزگار کلید خورد و در بازه‌های زمانی مختلف، تقاطع‌های گوناگون آن به بهره‌برداری رسید...

توقف پشت چراغ‌های نامرئی

شهرآرا آنلاین - فهیمه شهری /همین چند سال پیش بود که پروژه احداث بولوار آموزگار کلید خورد و در بازه‌های زمانی مختلف، تقاطع‌های گوناگون آن به بهره‌برداری رسید. برای بسیاری از افراد که مسیر ترددشان سمت بولوار آزادشهر، وکیل آباد و معلم بود، افتتاح این بولوار نوید آن را می‌داد که از ترافیک مسیرهای یاد شده، خلاص خواهند شد اما این خوش‌حالی دوامی نداشت و چندی بعد در بولوار آموزگار هم به‌ویژه در زمان‌هایی مانند اول شب یا نیمه روز شاهد ترافیک‌های سنگین و نیمه‌سنگین بودیم. با گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد افراد ماشین‌سوار، امروزه این مشکل به شکل پررنگ‌تری خود را نشان داده است و طی چند ماه اخیر ترافیک‌های بولوار آموزگار، نارضایتی‌های زیادی از جانب شهروندان به دنبال داشته، طوری که تاکنون چند مورد گزارش مردمی در این باره به شهرآرا محله منطقه ۱۱ رسیده است. به دنبال تماسی که یکی از شهروندان با خبرنگار ما داشت، در یکی از شب‌ها که ترافیک سنگینی در تقاطع آموزگار با بولوار دانشجو حاکم بود عازم محل شدیم تا از نزدیک شاهد ماجرا باشیم.

 

در صف خودروها

ساعت حدود 18:30 عصر دور تا دور میدان دانشجو بر اثر ترافیک قفل شده بود و هیچ خودرویی نمی‌توانست جابه‌جا شود. حدفاصل میدان دانشجو تا بزرگ‌راه امام علی(ع) فقط خودرو بود و ترافیک سنگین باعث شد که خودروها به سختی از دور میدان خارج ‌شوند. در بولوار آموزگار حد فاصل میدان سیدرضی و میدان دانشجو تا چشم کار می‌کرد؛ خودروهای چسبیده به یکدیگر بودند. طول ترافیک آن‌قدر زیاد بود که از میدان دانشجو نمی‌توانستم ببینم آخر صف خودروها به کجا می‌رسد. در بین رانندگانی که از تقاطع تربیت به سمت میدان دانشجو می‌آمدند، برخی که قبلا تجربه چنین ترافیکی داشتند، در اولین فرصت به سمت چهارراه دانشجو می‌رفتند و ترافیک و صف طولانی چراغ قرمز آن را به ماندن در این گره کور ترافیکی ترجیح می‌دادند.

برای عده‌ای دیگر باورش سخت بود که در این میدان، مسیر تردد خودروها قفل شده باشد. چند دقیقه‌ای هیچ خودرویی نمی‌توانست تکان بخورد. یکی از رانندگان که می‌دانست حالا حالاها باید در این وضعیت بماند، خودرویش را خاموش ‌کرد. پسر جوانی که از خودرو پیاده ‌شده بود، هر چه نگاه ‌کرد متوجه نشد علت ترافیک چیست. او همان‌طور ایستاده با پدرش که گویا از کسبه اطراف بود، تماس ‌گرفت و ‌پرسید که جلوتر تصادف شده؟ صحبت‌هایش حاکی از آن بود که جواب پدر منفی بوده و هیچ تصادفی در کار نیست و فقط ازدحام خودرو است.

 

نبرد کلاج‌ها

هر راننده‌ای قصد داشت به سمتی برود. مسیر فردی که می‌خواست از سمت چپ بیرون برود، به وسیله خودرو دیگری که راننده‌اش می‌خواست مستقیم برود، مسدود شده بود. هرچه زمان بیشتر می‌گذشت تعداد خودروها بیشتر می‌شد و گره ترافیکی کورتر. پس از مدت‌ها انتظار یک خودرو جلوتر رفت و کمی راه از سمت ورودی میدان دانشجو به سمت سیدرضی، باز ‌شد اما متأسفانه راننده دیگری که مسیرش به سمت بزرگ‌راه امام علی(ع) بود جلو می‌آمد و راه را بر کسانی که می‌توانستند از این مسیر خارج شوند، ‌بست. یک نفر از رانندگان پیاده ‌شد و شروع به گفتن الفاظ ناپسند کرد. راننده دیگری هم با او همراه ‌شد. عده‌ای دیگر با بوق‌زدن‌های ممتد عصبانیت خود را نشان ‌دادند اما همه می‌دانستند که این اقدام هیچ فایده‌ای ندارد و باز هم باید منتظر بمانند.

برخی از رانندگان کلافه و عصبانی سعی داشتند با گاز و کلاج و ترمز راه را بر دیگری ببندند و خودشان کمی جلوتر بروند. در این بین، دو خودرو با یکدیگر برخورد ‌کردند و سپر یکی از خودروها جدا ‌شد. هر کدام از راننده‌ها دیگری را مقصر می‌خواند اما هر دو می‌دانستند که رانندگان پشت سر تحمل این حرف‌ها را ندارند. مدارکشان را به یکدیگر ‌دادند و سوار بر خودروشان منتظر ‌ماندند تا شاید کمی راه باز شود. صف طولانی خودروهایی که از سمت سیدرضی به میدان دانشجو می‌آمدند حکایت از آن داشت که این ترافیک در تقاطع‌های سیدرضی، جلال و امامت هم ریشه دارد بنابراین، روز بعد سراغ کسبه و ساکنان این محله‌ها رفتیم. عنوان‌های ترافیک دیوانه‌کننده، سرسام آور و وحشتناک از جمله عباراتی بود که مردم از آن‌ها برای توصیف وضعیت ترافیکی منطقه‌شان استفاده می‌کردند.

 

باران خودرو

نسرین عباسی که 4 سال است در محله سیدرضی سکونت دارد، گفت: چند شب پیش، ساعت 19 از میدان دانشجو به سمت میدان سیدرضی حرکت کردم اما به دلیل ترافیک سنگینی که وجود داشت، ساعت 20 به منزل رسیدم.

او ادامه داد: در میدان‌های سیدرضی و دانشجو، خودروها کاملا قفل شده بودند و در هر میدان حداقل ۲۰ دقیقه معطل شدم. همچنین در مسیرهای منتهی به میدان‌ها هم ترافیک بود.

عباسی بعد از رسیدن به منزل، از پنجره، نظاره‌گر ترافیک بود و حدود ساعت 20:30 می‌بیند که با آمدن مأمور، ترافیک روان می‌شود.

او معتقد بود چون برخی میدان‌های بولوار آموزگار، چراغ راهنمایی و رانندگی ندارد، هنگام ترافیک، خودروها در یکدیگر قفل می‌شوند و راه بند می‌آید.

عباسی اظهار کرد: در این چند سالی که ساکن اینجا هستم، هیچ وقت شاهد چنین ترافیک‌هایی نبودم اما طی 3ماه اخیر در بعضی روزها به‌ویژه پنجشنبه شب‌ها و اعیاد، بار ترافیکی بولوار آن‌قدر زیاد است که مسیرها قفل می‌شود.

فرزاد زند، از کسبه تقاطع آموزگار با امامت، هم گفت: تقاطع‌های بولوار آموزگار تقریبا هر شب ترافیک سنگینی دارد و در تقاطع‌هایی که چراغ هست، راننده‌ها بارها پشت چراغ قرمز منتظر می‌مانند و صفی طولانی ایجاد می‌شود.

به نظر او اگر چراغ‌های راهنمایی هوشمند باشند و قسمتی را که ترافیک شده زودتر و برای مدت طولانی‌تری سبز نگه دارند، مشکل حل می‌شود.

 

تقاطع‌های ترافیک ساز

رضا عرفانی، از ساکنان بولوار جلال آل احمد و کسبه بولوار سیدرضی، نیز در پاسخ به شهرآرامحله گفت: طی چند ماه اخیر، بولوار آموزگار در ساعت‌های ابتدایی شب، ترافیک‌های سنگینی دارد و ما که محلی هستیم اگر از ساعت‌های 18:30تا20:30 بخواهیم تردد داشته باشیم از کوچه پس‌کوچه‌ها می‌رویم چون می‌دانیم داخل ترافیک، گیر می‌کنیم.

او افزود: به تازگی وضعیت ترافیکی این منطقه آن‌قدر سنگین شده است که خیابان‌ها و میدان‌ها قفل می‌شوند و در چهارراه‌ها تا یک مسیر طولانی، خودروها در صف چراغ قرمز می‌مانند.او منشأ این ترافیک را ترافیک بزرگ‌راه امام علی(ع) دانست و توضیح داد: وقتی راننده‌ها با ترافیک بزرگ‌راه مواجه می‌شوند به امید اینکه بولوار آموزگار خلوت‌تر است، وارد آن می‌شوند و متأسفانه در ترافیک این محدوده قرار می‌گیرند.

عرفانی با بیان اینکه ترافیک میدان جلال آل احمد و سیدرضی بیشتر از سایر تقاطع‌های آموزگار است، افزود: تقاطع امامت چون دارای چراغ قرمز است، وضعیتش بهتر از سایر تقاطع‌هاست و اگر سیدرضی و جلال را هم دارای چراغ قرمز کنند، حداقل از قفل شدن ترافیک جلوگیری می‌شود.

او ادامه داد: هرچند در بولوار امامت خودروهای زیادی تردد دارند اما چون از امامت به بولوار اندیشه پل هوایی زده‌اند، بار ترافیکی کم شده است. حال اگر در بولوار جلال آل احمد به بولوار حجاب هم یک پل هوایی یا زیرگذر احداث شود، می‌تواند در کاهش بار ترافیکی تأثیر زیادی داشته باشد.

مرتضی زاهدی هم که راننده یکی از آژانس‌های محدوده بولوار آموزگار است با اشاره به اینکه بارها در ترافیک این محدوده بوده و گاهی برای طی یک مسیر 10 متری، نیم ساعت معطل شده است، گفت: برخی تقاطع‌های آموزگار دارای چراغ قرمز و برخی بدون چراغ هستند. به نظر من باید تمام تقاطع‌ها را به چراغ راهنمایی و رانندگی مجهز کنند و در حالت عادی که ترافیک نیست، چراغ‌ها خاموش باشد اما با آغاز ترافیک، همه چراغ‌ها را فعال کنند.او همچنین به ترافیک چهارراه دانشجو اشاره می‌کند و می‌افزاید: صف ترافیک پشت چراغ این چهارراه، گاهی آن‌قدر طولانی می‌شود که از طرف وکیل‌آباد به بالای پل هوایی و از طرف مقابل، تا دانشجوی 30 ادامه دارد.

رضا ارگی که فروشنده یک سوپر مارکت نزدیک چهارراه دانشجو است، نیز اظهار کرد: در ساعت‌های 18 تا 20 که چهارراه دانشجو ترافیک دارد بازار کار ما کساد می‌شود و به دلیل ازدحام خودرو، هیچ راننده‌ای نمی‌تواند توقف و خرید کند.

123075.jpg

تبدیل کردن میدان‌ها به چهارراه

موضوع را با محمدعلی صادق جوادی، رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ ،در میان گذاشتیم. وی بولوار آموزگار را جزو شریان‌های درجه یک دانست و افزود: تردد زیادی در این بولوار صورت می‌گیرد و طبیعی است که در ساعت‌هایی از روز ترافیک داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر قفل شدن ترافیک میدان‌ها به دستم نرسیده است و از آن بی اطلاع هستم، افزود: وقتی ترافیک میدان سیدرضی شدید می‌شود بر ترافیک چهارراه جلال آل احمد هم اثر می‌گذارد.

جوادی گفت: برای حل مشکل ترافیک این محدوده باید میدان‌ها تبدیل به چهارراه شود و در این راستا از سال 95 تاکنون بارها به خدمات شهری شهرداری نامه زده‌ایم تا با جمع کردن میدان‌ها موافقت کنند اما به دلیل مسائل محیط زیستی و منظر شهری با آن مخالفت می‌شود.

وی تصریح کرد: خیابان‌های فعلی از نظر عرضی جوابگو نیست و با توجه به وضعیت ترافیکی، داشتن میدان در تقاطع‌ها مردود است و باید آن‌ها را تبدیل به چهارراه کرد.

رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ اظهار کرد: غیر از تبدیل میدان‌ها به چهارراه، با انجام یک سری اصلاحات هندسی و شهرسازی هم می‌توان بر مسئله ترافیک غلبه کرد به عنوان مثال چهارراه آزادشهر حدود 7سال پیش وضعیت ترافیکی بدی داشت اما بعد از اصلاحات هندسی که در آن صورت گرفت شرایطش خیلی بهتر شد.

 

لزوم توجه به حمل و نقل عمومی

وحید برکچی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، نیز با تأیید مشکلات ترافیکی بولوار آموزگار گفت: باید روی این منطقه و چهارراه دانشجو مطالعات لازم صورت گیرد تا ببینیم با چه اصلاحات هندسی می‌توانیم مشکلات ترافیکی آن‌ها را کمتر کنیم.وی درباره تبدیل میدان‌ها به چهارراه اظهار کرد: ما با این موضوع چندان موافق نیستیم چرا که به زیبایی منظر شهر آسیب می‌رساند علاوه بر این برای چراغ گذاشتن تقاطع‌ها حتما به تبدیل میدان به چهارراه نیازی نیست و می‌توان با حفظ میدان برای آن چراغ راهنمایی و رانندگی گذاشت.

برکچی درباره اینکه تمام میدان‌ها به چراغ مجهز شوند، گفت: در فاصله چراغ‌ها باید یک استانداردی رعایت شود برای همین تاکنون برخی میدان‌ها را چراغ نگذاشته‌اند اما در عین حال می‌توان این موضوع را بیشتر بررسی و بازبینی کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد خودرو با سطح معابر همخوانی ندارد ما چاره‌ای جز توجه به حمل و نقل عمومی نداریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه ما باید دنبال راهکارهایی باشیم که شهروندان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی، سریع‌تر از وسیله شخصی به مقصد برسند، افزود: تحقق این مسئله هم به لحاظ محیط زیستی فایده‌های بسیاری دارد و هم موجب کاهش سوانح و حوادث می‌شود.

وی درباره ترافیک چهارراه دانشجو اظهار کرد: در این محدوده باید یوترن‌هایی (نوعی دوربرگردان استاندارد) احداث شود تا از طریق آن‌ها افرادی که قصد دارند از هفت تیر به وکیل آباد بروند مجبور نباشند وارد بولوار دانشجو شوند.

 

خساست در احداث بولوار آموزگار

در ادامه سراغ مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر، رفتیم. وی اظهار کرد: مسیر تردد فعلی من از بولوار آموزگار است و قبل از احداث آن گمان می‌کردم با افتتاح این بولوار از ترافیک بولوار معلم خلاص می‌شویم اما اکنون می‌بینیم که بولوار آموزگار هم گرفتار معضلات ترافیکی است.

وی از جمله مشکلات این بولوار را اشتباهات مهندسی صورت گرفته در احداث پل جانباز دانست و افزود: این پل باید از بالای چهارراه فرامرز می‌گذشت اما اکنون وقتی خودرو به پایین پل می‌رسد، پشت چراغ قرمز می‌ماند و همین باعث ترافیک می‌شود.

بهاروند با بیان اینکه در احداث بولوار آموزگار به شدت خساست به خرج داده شده است، گفت: بولوار وکیل‌آباد سال‌ها پیش که ترافیک نبوده، ساخته شده است اما در آن زمان پیش‌بینی ترافیک را کرده‌اند و بولوار را نسبت به زمان خودش بسیار عریض ساخته‌اند ولی بولوار آموزگار با اینکه اطرافش مسکونی و تجاری نبوده و زمین خالی زیادی داشته‌ایم فقط با دو و نیم لاین ساخته شده است در حالی که می‌شد آن را با 6لاین احداث کرد.

وی ادامه داد: در زمان احداث این بولوار با کمترین هزینه می‌شد در تقاطع‌های امامت، سیدرضی و دانشجو، زیرگذر ایجاد کرد و اگر در آن زمان نکات مذکور رعایت می‌شد نه تنها اکنون شاهد ترافیک نبودیم بلکه بولوار آموزگار جزو پروژه‌های ماندگار قرار می‌گرفت.

بهاروند درباره تبدیل میدان‌ها به چهارراه اظهار کرد: این کار به ترافیک نظم می‌دهد اما مشکل را به طور اساسی برطرف نمی‌کند، بنابراین اکنون بهترین کاری که می‌توان انجام داد؛ همان احداث زیرگذر در تقاطع‌های امامت، سیدرضی و دانشجو است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تصریح کرد: متأسفانه منابع مالی شهرداری محدود است و اگر از این جهت مشکلی نداشتیم همین فردا ساخت زیرگذرها را آغاز می‌کردیم. وی با اشاره به ترافیک چهارراه دانشجو و دیگر تقاطع‌ها گفت: با استفاده از چراغ راهنمایی هوشمند که در بسیاری از کشورها وجود دارد، می‌توان مشکل ازدحام خودرو در یک سمت چراغ را حل کرد چراکه این سیستم‌های هوشمند وقتی در یک طرف چراغ، ترافیک زیاد شود به طور خودکار چراغ سبز آن سمت را بیشتر می‌کند اما ما به دلیل تحریم‌ها فعلا به چراغ‌های هوشمند دسترسی نداریم.

 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی