کد خبر : 88467
/ 00:36

روی خط مشکلات اتوبوسی

نشست مشترک شوراهای اجتماعی محلات ناحیه2 با حضور مهمانی از سازمان اتوبوس‌رانی برگزار شد

روی خط مشکلات اتوبوسی

شهرآرا آنلاین - شاهیان/ نخستین نشست مشترک اعضاهای شوراهای اجتماعی محلات ناحیه2 با بیان دغدغه‌های نمایندگان از وضعیت سرویس‌دهی سازمان اتوبوس‌رانی برگزار شد.

به گزارش شهرآرامحله، این نشست که با حضور مدیر منطقه2 سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در مسجد و حسینیه بیت‌الرقیه(س) برگزار شد، پاسخی به یکی از مصوبات نشست‌های قبلی 6محله هم‌جوار بود.

چندی پیش بود که در همه نشست‌های شوراهای اجتماعی محلات بهارستان، انقلاب، المهدی، ولی‌عصر و سیدی از سرویس‌دهی سازمان اتوبوس‌رانی گلایه می‌شد و رسیدگی به مشکلات مردم را می‌طلبید. در همین راستا با دعوت از امید مهدویان، نماینده‌های شورا فراخوان شدند تا مطالباتشان را بیان و پاسخ‌های مربوط به آن را از مدیر مربوطه دریافت کنند.

درخواست‌ها متعدد و فراوان بود؛ از جمله جابه‌جایی پارکینگ اتوبوس‌رانی که نماینده کسبه شورای اجتماعی محله المهدی به آن اشاره و بیان کرد: توقفگاه اتوبوس‌ها در انتهای خیابان خلج در جای مناسبی ساخته نشده است.

عباسعلی مکوئی توضیح داد: خیابان خلج، محدوده‌ای مسکونی و پرجمعیت است ازهمین‌رو از ساعت21 که اتوبوس‌ها در مسیر بازگشت به توقفگاه هستند، در انتهای این خیابان ترافیک شدیدی ایجاد می‌شود. می‌خواهیم مکان توقف شبانه‌روزی اتوبوس‌ها تغییر کند. با رفت‌و‌آمد تعداد زیاد اتوبوس‌ها در بامداد، دود غلیظی محله را فرامی‌گیرد که آثار چربی حاصل از سوخت اتوبوس‌ها روی لوازم منزل ساکنان این محله شاهد این موضوع است.

123382.jpg

 حمل سوخت در بین مسافران

نجمه ناظری، عضو دیگر شورای محله المهدی، نیز از نبود سرویس‌دهی اتوبوس‌ها در ساعات پایانی شب گلایه کرد و گفت: یکی از مشکلات شهروندان این قسمت از شهر، پایان سرویس‌دهی اتوبوس‌ها در ساعت20 است. این درحالی است که آخرین کلاس درس دانشگاه‌ها ساعت20 به پایان می‌رسد و دانشجویانی که فقط امکان استفاده از اتوبوس را دارند به آخرین اتوبوس نمی‌رسند.

محل توقف اتوبوس‌ها موضوع دیگری بود که نماینده شورای اجتماعی محله انقلاب آن را طرح کرد. فاطمه‌سادات مجتبوی گفت: اتوبوس‌ها بخشی از بولوار صبا را سرویس‌دهی نمی‌کنند؛ یعنی اینکه در قسمت‌هایی از بولوار صبا، ایستگاه اتوبوس مشخص نشده است و درنتیجه مردم باید برای رسیدن به نخستین ایستگاه، مسافت طولانی را طی کنند.

در حالی که اگر اتوبوس عسکریه از داخل بولوار صبا ادامه مسیر بدهد، می‌تواند مسافران این قسمت از بولوار صبا را نیز سوار کند.

 

اهالی محله ایمان، محروم از اتوبوس 

نمایندگان شورای اجتماعی محله ایمان نیز برای بیان درخواست‌هایشان در این نشست حاضر شده بودند. غلامحسین جهان‌تیغ، نماینده کسبه محله ایمان، به محرومیت هم‌محله‌ای‌هایش از امکانات شهری اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اینجا سرویس‌دهی‌ای از طرف سازمان اتوبوس‌رانی نمی‌شود.

او به مدیر منطقه2 سازمان اتوبوس‌رانی گفت: از شما می‌خواهیم بازدیدی از این محله داشته باشید و برای اهالی اینجا نیز ایستگاه اتوبوس تعیین کنید.

جهان‌تیغ انتقادی هم به روزمزدشدن رانندگان داشت و افزود: دلیل این تصمیم را بگویید زیرا رانندگان اتوبوس‌رانی را بی‌انگیزه کرده و روی کارایی آن‌ها تأثیر منفی گذاشته است. 

123388.jpg

درخواست سرویس‌دهی ویژه به مدارس

عضو دیگری از همین محله، خط شلوغ 1/71 را دلیل نیاز به افزایش اتوبوس در محدوده سرویس‌دهی‌اش دانست و گفت: مدارس و مراکز آموزشی متعددی در مسیر خط اتوبوس 1/71 است که باعث ازدحام در ایستگاه‌های این خط می‌شود.

محترم محمد‌زاده پیشنهادی را برای خدمات‌رسانی ویژه به دانش‌آموزان و امکان افزایش استفاده شهروندان غیرمحصل بیان کرد: در ساعات شروع و پایان مدارس، اتوبوس ویژه‌ای برای آمدوشد دانش‌آموزان در نظر بگیرید.

 

نبود مکان‌های شارژ من‌کارت

پس از صحبت‌های این عضو شورا، نوبت به انتقاد از کم‌بودن مکان‌های شارژ من‌کارت در سیدی شد که این موضوع را سیدکاظم کاظمی توضیح داد و گفت: در سیدی تعداد کمی مکان برای شارژ من‌کارت وجود دارد و باوجوداین، سؤال این است چرا مردم باید به‌دلیل نبود مکان‌های شارژ، مجبور باشند دوبرابر کرایه را پرداخت کنند.

شمسی شوشتری، نماینده شورای محله ولی‌عصر، هم خواستار اختصاص سرویس برای حرم مطهر شد و توضیح داد: در گذشته اتوبوس رایگان برای رفتن افراد سالمند به حرم در اختیار داشتیم اما چند سالی است که این امکان حذف شده است. درخواست سالمندان از شما اختصاص اتوبوس به مقصد حرم است.

تفاوت کیفیت اتوبوس‌های بعضی خطوط، نکته دیگری بود که این عضو شورای محلات به آن انتقاد تندی کرد و گفت: چرا کیفیت اتوبوس‌های سیدی با دیگر نقاط متفاوت است. اتوبوس‌هایی که در سیدی رفت‌و‌آمد می‌کنند امکانات سرمایشی و گرمایشی ندارند. در صورتی که کرایه اتوبوس‌ها در همه مناطق یکسان است.

123389.jpg

بی‌نظمی در حرکت اتوبوس‌ها

مجید حبیب، عضو شورای اجتماعی محله المهدی، نیز به نامنظم‌بودن حرکت اتوبوس‌ها انتقاد کرد و ادامه داد: اتوبوس‌هایی که در سیدی رفت‌و‌آمد می‌کنند، زمان‌بندی مشخصی برای حرکت ندارند، در صورتی که برخلاف اتوبوس‌ها، مردم برای رسیدن به کارهایشان برنامه‌ریزی دارند.

نبود امکانات در ایستگاه‌های اتوبوس را نیز این نماینده یادآور شد و گفت: در بیشتر ایستگاه‌های اتوبوس حتی یک نیمکت برای نشستن مردم نیست که باید زمان طولانی به انتظار اتوبوس بایستند.

این عضو شورای اجتماعی محلات از مهدویان خواست برای هر کدام از مشکلاتی که بیان می‌شود، پس از رسیدگی و اقدام برای حل آن‌ها، گزارشی از کارهای انجام‌شده را به شورای اجتماعی محلات بدهند تا اعضای شوراهای محلات در جریان کارهای انجام‌شده باشند.

 

سازمان اتوبوس‌رانی نظارت کند

در ادامه حجت‌الاسلام‌ زین‌العابدین صدیقی، نماینده امامان جماعات محله سیدی، به خدمات انجام‌شده توسط سازمان اتوبوس‌رانی اشاره کرد و گفت: نباید فقط مشکلات را ببینیم. اقدامات مثبت زیادی در سال‌های اخیر انجام شده است. باید آن‌ها را هم بگوییم و تلاش کنیم نواقص موجود را برطرف کنیم.

نماینده شورای اجتماعی محله سیدی درراستای درخواست یکی از بانوان در این جلسه، مطالبی را بیان کرد و گفت: اهالی از تأخیر زیاد در خطوط71 و 1/71 گلایه دارند. موضوع دوم؛ حذف 2سایبان در ایستگاه‌های اتوبوس صبا2 و6 است. آخرین موضوع نیز تفاوت در نرخ خدمت‌رسانی اتوبوس‌هاست که دلیلش را نمی‌دانیم.

او خواستار نظارت بیشتر سازمان اتوبوس‌رانی به عملکرد اتوبوس‌ها و رفع نواقص خدمت‌رسانی این سازمان به مردم شد و از کمبود باجه‌های شارژ من‌کارت گله کرد.

پاسخ‌گویی مدیر سازمان اتوبوس‌رانی به انتقادها و درخواست‌ها پس از صحبت‌ها و انتقادهای اعضای شوراهای اجتماعی محلات ناحیه2، مدیر منطقه2 سازمان اتوبوس‌رانی، گفت: دفتر کار من در پایانه انقلاب بوده و درِ آن به روی مردم باز است تا اگر مشکلی بود، بتوانند با من مطرح کنند.

امید مهدویان دلیل تأخیر اتوبوس‌ها را شلوغی خیابان‌ها دانست و گفت: ترافیک و راه‌بندانی که به‌دلایل مختلف در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، باعث تأخیر اتوبوس‌ها می‌شود. در زمان ترافیک، پس از اتوبوس اول، اتوبوس دوم هم طبق برنامه حرکت می‌کند و 10دقیقه بعد هم اتوبوس سوم حرکت می‌کند. زمانی که ترافیک برطرف می‌شود، 3دستگاه اتوبوس باهم به ایستگاه‌ها می‌رسند و مردم اعتراض می‌کنند که نظارتی بر عملکرد اتوبوس‌ها وجود ندارد.

123390.jpg

نظارت بر عملکرد اتوبوس‌ها

مدیر منطقه2 در پاسخ به انتقاد از نبود نظارت بر عملکرد اتوبوس‌ها، گفت: 3عامل انتظامی در پایانه صبا، میدان صبا و ایستگاه صبا14 مشغول‌به‌کارند و وضعیت اتوبوس‌ها را بررسی می‌کنند. بیشتر توجه من و همکارانم معطوف به محله سیدی است، چون بیشتر مشکلات ترافیکی ما در این منطقه است.

امید مهدویان در پاسخ به کمبود باجه‌های شارژ من‌کارت به ایجاد امکان ثبت‌نام متقاضیان شارژ من‌کارت خبر داد و افزود: بیش از 3سال است که فرایند شارژ من‌کارت از سازمان اتوبوس‌رانی گرفته شده و به سازمان فاوا سپرده شده است. می‌توانیم بررسی ‌کنیم و ایستگاه‌هایی را که با ازدحام جمعیت روبه‌رو است، برای نصب دستگاه شارژ من‌کارت به آن‌ها اعلام ‌کنیم. شما هم می‌توانید به فروشگاه‌ها خبر بدهید که در سامانه ثبت‌نام کنند و دستگاه شارژ را دریافت کنند.

مهدویان به تفاوت نرخ کرایه بعضی خطوط پرداخت و پاسخ داد: اتوبوس‌های بخش دولتی که زیرپوشش شهرداری هستند، بهای خدمات آن‌ها 450تومان است و اتوبوس‌های شرکت‌‌های خصوصی که تحت نظارت سازمان هستند 50تومان بیشتر کرایه دریافت می‌کنند.

مسئول منطقه2 سازمان اتوبوس‌رانی به انتقاد از نظافت‌نشدن اتوبوس‌ها و حمل سوخت توسط آن‌ها، این‌گونه پاسخ داد: منکر حمل سوخت داخل اتوبوس‌ها نیستیم. دیدیم اتوبوسی سوخت حمل می‌کند. ما نظارت می‌کنیم و طرح‌هایی هم برای بازدید سر زده از اتوبوس‌ها داریم.

مهدویان خطاب به مردم افزود: هرچند اتوبوس‌ها را بازدید می‌کنیم و تا تمیز نباشند اجازه تردد به آن‌ها نمی‌دهیم اما مردم هم می‌توانند با مشاهده مشکلات و تمیزنبودن اتوبوس‌ها، موضوع را به سامانه137 اطلاع دهند.

 

سرویس‌دهی به محله سیدی

مهدویان در ادامه به انتقاد‌های اعضای شوراهای محلات به تأخیر 2خط 71 و 1/71 پرداخت و گفت: سیدی و بولوار صبا جزو معدود نقاطی است که در شهر تا ساعت۲۴ سرویس‌دهی اتوبوس در آن انجام می‌شود. ما از رانندگان خط 1/71 خواستیم کمی بیشتر فعالیت کنند و به آن‌ها اضافه کاری را دوبرابر پرداخت می‌کنیم.

مدیر ناحیه2 سازمان اتوبوس‌رانی از تلاش خود برای افزایش ساعت کاری خدمات اتوبوس‌رانی خبر داد و گفت: تلاش‌هایی برای افزایش ساعت کاری اتوبوس‌رانی انجام داده‌ایم. نامه‌ای به وزارت کشور فرستاده‌ایم برای افزایش اعتبار تا بتوانیم نیم‌شیفت سومی را ایجاد کنیم و برخی خطوط را بتوانیم تا ساعت 23 یا 24فعال نگه‌داریم.

 

ورود اتوبوس‌های کارکرده بیشتر از 10سال ممنوع است

مهدویان در پاسخ به فرسوده‌بودن اتوبوس‌های خطوط سیدی و مجهزنبودن آن‌ها، گفت: اتوبوس‌های بیشتر از 10سال در شهر اجازه تردد ندارند. این بدان معنی است که اتوبوس‌های ما سال تولیدشان همه 88 به بعد است. برای سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌ها مدام پیگیریم، از اول مهر اتوبوس‌هایی را که سیستم گرمایشی آن‌ها مشکل دارند، اجازه تردد نمی‌دهیم.نبود امکانات در ایستگاه‌های پرتردد و حذف سایبان 2ایستگاه، موضوع بعدی بود که این مسئول سازمان اتوبوس‌رانی به آن اشاره کرد و پاسخ داد: از سال95 تجهیز و ساخت‌وساز سایبان‌های ایستگاه‌های اتوبوس از ما گرفته شده است و ما فقط بسته به حضور مردم در ایستگاه‌ها و درخواست اعضای شورای محلات به نصب سایبان، به پیمانکار اعلام می‌کنیم که آنجا نیازمند سایبان است.

مهدویان افزود: البته در برخی مکان‌ها مثل بانک و دیگر مؤسسات و ادارات، حراست آنجا به ما اجازه نصب سایبان نمی‌دهد.

او به ساختار بولوار ایمان اشاره کرد و گفت: این امکان را نداریم تمام بولوارهای شهر را زیرپوشش قرار دهیم. بولوار ایمان ورودی و خروجی آن برای تردد اتوبوس‌ها مشکل است.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی