کد خبر : 88546
/ 06:29

آهنگِ بودن

گفت‌وگو با هنگامه عظیمی تنها بانوی عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان

آهنگِ بودن

شهرآرا آنلاین - شکیبا افخمی‌راد| تعداد زن‌های موفق در رشته‌های مختلف هنری در کل دنیا، کمتر از مردان است، با این حال نمی‌توان حضور موثر بانوان در ‌‌حوزه‌های مختلف را انکار کرد؛ بانوانی که برخی از آن‌ها با پیدا کردن مسیر موفقیت، پا را فراتر از جنسیت گذاشته‌اند. هنگامه عظیمی‌خراسانی یکی از همین بانوان است که توانسته است در عرصه موسیقی، حرفی برای گفتن داشته باشد. عضویت در ارکسترسمفونیک ملی و صداوسیما، سرپرستی گروه کر و اجراهای بی‌شمار در جشنواره‌ها و همایش‌ها تنها بخشی از فعالیت‌های این هنرمند مشهدی و نوازنده و مدرس پیانوست. عظیمی از آن دست موزیسین‌هاست که با وجود موانع بر سر راه فعالیت موسیقی برای بانوان، در مشهد مانده است و امروز تنها بانوی عضو انجمن موسیقی خراسان‌ رضوی شناخته می‌شود. او که مدرک فوق‌لیسانس نوازندگی ساز جهانی خود را از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده، با وجود داشتن موقعیت مناسب در پایتخت، به مشهد بازگشت و در سال٨۴ با تاسیس آموزشگاه موسیقی خود، مسیر فعالیت‌های هنری‌اش را در زادگاهش ادامه داد.

 

﷯ جای خالی‌ای که با تدریس پر نمی‌شود

در این چندساله کمتر آموزشگاهی را می‌بینیم که نیمی از استادان آن را بانوان تشکیل ندهند. این روزها بانوان نوازنده مشهدی در حوزه تدریس توانسته‌اند جایگاه خود را تثبیت کنند و نامشان به‌عنوان مدرس شناخته‌شده مطرح شود اما هنگامه عظیمی معتقد است بانوان با وجود پیشرفت‌هایی که داشته‌اند، هنوز به جایگاهی که باید، نرسیده‌اند. او می‌گوید: اگر بخواهیم از دید مثبت به ١٠سال گذشته و اتفاقاتی که در مشهد افتاده‌ است نگاه کنیم، بی‌تردید این روزها اوضاع بهتر شده‌ است. ما الان بیش از ۴٠آموزشگاه موسیقی در مشهد داریم و استقبال از موسیقی بیشتر شده‌ است. در این بین، بی‌شک نقش خانم‌ها در بیشتر شدن اقبال به موسیقی را نمی‌توان انکار کرد.

این نوازنده، اجرای موسیقی را با تدریس، مقایسه‌شدنی نمی‌داند و تصریح می‌کند: تدریس موسیقی برای کسی که توانایی اجرا دارد، عذاب‌آور و نوعی وقت تلف کردن است. در این بین، تنها عشق به آموزش باعث ادامه مسیر می‌شود؛ برای همین است که خیلی از نوازنده‌ها زمانی که می‌بینند هنرجوها ذوقی از خودشان نشان نمی‌دهند، تدریس را کنار می‌گذارند.

 

﷯ انتظار برای راه‌اندازی انجمن موسیقی بانوان

هنگامه عظیمی که بهمن سال گذشته توانست درقالب آنسامبل (گروه) دونفره در مشهد روی صحنه برود، معتقد است با ایجاد انجمن بانوان موزیسین، این رویه می‌تواند ادامه‌دار ‌شود. او که مدتی است در فکر راه‌اندازی انجمنی برای بانوان موزیسین است، در این‌‌باره توضیح می‌دهد: در دو سالی که از عضویتم در انجمن می‌گذرد، همیشه دغدغه راه‌اندازی انجمنی برای بانوان را داشته‌ام اما باتوجه‌به تغییراتی که در اداره‌کل رخ داد، ارائه طرح راه‌اندازی این انجمن به تعویق افتاد؛ البته من پیگیر این موضوع هستم که با معاونت جدید به‌زودی انجمن بانوان راه‌اندازی شود. علاوه‌بر این موضوع، در پی سروسامان دادن بحث آموزش در آموزشگاه‌ها نیز هستم، از این‌رو اعلام کردم که درصورت سامان‌دهی نشدن این وضعیت و بلاتکلیف ماندن طرح تاسیس انجمن بانوان، فعالیتم در هیئت‌مدیره انجمن موسیقی را پایان می‌دهم. امیدوارم در این زمینه‌ها انجمن موسیقی و ارشاد حامی باشند.

وی با تاکید بر نابسامان بودن تدریس در آموزشگاه‌ها ادامه می‌دهد: متاسفانه بر تدریس در آموزشگاه‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد و موضوع کارت‌های صلاحیت، مدت‌هاست منتفی شد‌ه‌ است. ما این روزها فقط مجوز صادر می‌کنیم و بعد از آن، دیگر نظارتی بر آموزشگاه‌ها نداریم. زمانی هم که این موضوع را به اداره‌کل اعلام می‌کنیم، می‌گویند پروتکل خاصی دارد، با این حال معاون جدید هنری ارشاد که فردی آموزشی است، به ما قول داده‌ است بر این قضیه نظارت شود.

 

﷯ کم ماندگاربودن نوازندگانِ زن در دنیا

این هنرمند در نوازندگی، تفاوتی میان زن و مرد قائل نمی‌شود و اظهار می‌کند: در نوازندگی شاید تنها قدرت بدنی، تفاوت‌هایی را ایجاد کند و خانم‌ها کمی لطیف‌نوازتر باشند اما اگر از لحاظ اصول موسیقی بخواهیم این قضیه را بررسی کنیم، زنان و مردان تفاوت آن‌چنانی ندارند؛ چون از ابتدای مسیر، آموزش برای زن و مرد یکسان است و مربی نیز از آن‌ها بازخورد یکسان می‌خواهد.

با وجود یکسان بودن آموزش‌ها بین زن و مرد، او علت ماندگار نبودن نوازندگان زن در عرصه موسیقی را این‌گونه بیان می‌کند: ماندگار نبودن نوازندگان زن محدود به ایران نمی‌شود؛ ما تنها در برخی کشورها مثل ژاپن، چین و کره می‌بینیم که تعداد نوازندگان مطرح خانم زیاد است. یکی از دلایل ماندگار نبودن زنان، مردسالاری هنری در دنیاست. بیشتر آقایان در آموزشگاه‌ من نمی‌مانند؛ چون دید خوبی به مدیریت بانوان در این زمینه ندارند. از طرف دیگر موسیقی، کار طاقت‌فرسایی در کل دنیاست. یعنی اگر فردی ٧سال زحمت می‌کشد تا پزشک شود، باید ٣٠سال تلاش کند و خیلی از مسائل را کنار بگذارد تا موسیقی‌دان شود. به این ترتیب خانم‌ها معمولا به‌دلیل مسئولیت‌ها و دل‌مشغولی‌هایشان نمی‌توانند تا انتهای مسیر را طی کنند. 

 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی