کد خبر : 88831
/ 07:25

آف‌های گران

بررسی‌های شهرآرا نشان‌می‌دهد برخی فروشگاه‌ها در پوشش تخفیف، گران‌فروشی می‌کنند

آف‌های گران

شهرآرا آنلاین - چشمت که به تخفیف‌ها می‌افتد ذوق می‌کنی. چرخ‌دستی را لابه‌لای قفسه‌های پر از جنس حرکت می‌دهی و از هر قفسه یکی دو قلم را جدا می‌کنی. خوب فکر می‌کنی تا نیاز هفته بعدت را هم از همین‌ فروشگاه تهیه کنی. هر چه باشد چنین تخفیف‌هایی فرصت است و نباید آن را از دست داد. منتظری به خانه برسی و ببینی با این تخفیف‌های وسوسه‌برانگیز چقدر سود کرده‌ای.

«پنیر ۴۵٠گرمی، قیمت: ٧٠٠٠تومان، قیمت تمام‌شده با احتساب تخفیف: ۶۵٠٠تومان.» تا اینجای ماجرا ۵٠٠تومان برده‌ای. لبخندت می‌ماسد وقتی عبارت درج‌شده روی ظرف پنیر را می‌بینی؛ «قیمت مصرف‌کننده با احتساب ٩درصد مالیات بر ارزش افزوده: ۵٧٠٠تومان»

نگاهت روی قلم بعدی می‌‌ماند: «خامه ساده ٢٠٠گرمی، قیمت: ۵٠٠٠تومان، قیمت تمام شده با احتساب تخفیف: ۴٧۵٠تومان.» قیمت درج شده روی بسته خامه، تمام حس‌های خوب خرید از این فروشگاه زنجیره‌ای را به نوع منفی آن تبدیل می‌کند؛ «قیمت مصرف‌کننده: ۴٠٠٠تومان» کلاه گشادی سرت گذاشته‌اند.

 

﷯ شعارهای فراموش شده

فروشگاه زنجیره‌ای دیگری که به آن سر می‌زنی، در یکی از مناطق نیمه‌برخوردار شهر قرار دارد. افتتاحش آن‌قدر دور نیست که شعارهای خرید طلایی و احترام به مصرف‌کننده را فراموش کرده باشی. یادش بخیر زمانی که برای سفت‌کردن جاپایشان بین خریداران به ابزارهایی مثل قرعه‌کشی و جوایز رنگارنگ متوسل می‌‌شدند. درباره رفتار این روزهای فروشگاه یادشده باید گفت تخفیف پیش‌کش، حداقل‌های یک واحد صنفی، مثل درج قیمت را رعایت کنید. برای اینکه جای خالی چنین بایدهایی محسوس نباشد با ترفندهایی به‌ظاهر ساده تلاششان را به کار بسته‌اند. مثلا در قسمت حبوبات، روی هر یک، نامش را درج کرده‌اند، بدون اینکه اشاره‌ای به قیمت شده باشد. یعنی روی ظرف محتوی نخود، با خط درشت نوشته‌اند نخود، همین‌طور در قسمت مربوط به عدس، واژه عدس درج شده است. انگار این‌ها را نمی‌نوشتند، مشتری به خودی خود متوجه نمی‌شد. چشم می‌گردانی برای مشاهده برچسب قیمت در دیگر بخش‌های این شعبه که از برندهای شناخته‌شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌شمار می‌رود. خبری نیست که نیست.

 

﷯ از ۵ تا ۵٠ 

هنوز به داخل دیگر فروشگاه زنجیره‌ای وارد نشده‌ای، یک برگه آگهی دستت‌‌ می‌دهند با چاشنی «خوش آمدید». عکس‌های رنگی از کالاها صفحاتش را پر کرده‌است و مجموعه‌ای بدیع و باورنکردنی از تخفیف‌ها را نشان می‌دهد. از تخفیف‌های چهار و پنج‌درصدی که ارزش گفتن هم ندارد تا تخفیف‌های ١٠، ١۵، ١٨، ٢٠، ٢٢، ٢۵، ٣٠ و حتی ٣۵درصدی. تخفیف سی‌وپنج‌درصدی مربوط به ناگت مرغ است، ماده‌ای غذایی‌ که حداکثر سود قانونی برای فروش آن ١٠درصد است. کار به همین‌جا ختم نمی‌شود و رقم‌های آن‌چنانی‌تر هم در صفحات بعدی آگهی به چشم می‌خورد. مثل تخفیف چهل‌درصدی برای یک بسته لپه ٩٠٠گرمی و همین رقم برای میگو و ماهی فیله. صفحه بعد و تخفیف‌های عجیب و غریب‌تر؛ ۵٠درصد و بالاتر. لابد اگر صفحات این آگهی ادامه داشت، تا مرز اعطای رایگان کالا به مشتری هم پیش می‌رفت. آیا می‌شود این دست تخفیف‌ها را که به خودکشی اقتصادی شبیه‌ است، باور کرد؟

 

﷯ تا مرز تعطیلی

خودکشی اقتصادی؛ این اصطلاحی است که کارشناس‌مسئول بازرسی سازمان صمت در رویارویی با چنین تخفیف‌هایی به کار می‌برد. مهدی مقدسی می‌گوید که ما به چنین اعدادی اعتماد نداریم. دلیلی که می‌آورد منطقی است: «سود قانونی برای مواد غذایی ١٠درصد است، درباره پوشاک ٢٠ تا ٢۵درصد و برای میوه دست‌چین، نهایت ٣۵درصد. این‌ها را به‌عنوان مثال گفتم تا بگویم این تخفیف‌های چهل و پنجاه‌درصدی و به‌ظاهر خودکشی‌های اقتصادی از کدام سود تأمین می‌شود؟ آیا می‌شود باور کرد که از جیب مایه می‌گذارند؟»

او به این نکته اذعان دارد که سقف تخفیف در آیین‌نامه‌های قانون نظام صنفی نیامده است با این حال منطق اقتصادی حکم می‌کند که چنین اعدادی باورکردنی نباشد. به‌ویژه در وضعیت کنونی که تعادل عرضه و تقاضا هنوز چندان برقرار نیست، همچنان کفه ترازو به‌سمت تقاضا قدری سنگین‌تر است و به گفته این کارشناس به «ذوق‌زدگی» فروشگاه‌های یادشده منجر شده است.

او از وصول شکایت‌های مردمی به سامانه١٢۴ خبر می‌دهد که موضوعشان به رفتار برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مربوط می‌شود. 

مقدسی می‌گوید: قیمت درج‌شده روی کالاها، سقف قیمت است؛ عبور از آن بی‌بروبرگرد، تخلف است و نتیجه حداقلی‌اش سلب اعتماد مشتری.

وقتی تخفیف‌های فریبنده تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با او در میان می‌گذاریم، تخفیف‌هایی که حتی با اعمال آن، باز هم قیمت فروش، بیش از قیمت درج شده روی کالاست، صدایش بلندتر و عصبانیتش عیان می‌شود. به تمهیدات قانون‌گذار در ماده۵٧ قانون نظام صنفی اشاره می‌کند که از جریمه دوبرابری تخلف و در صورت تکرار مکرر به تعطیلی فروشگاه منجر می‌شود. می‌گوید که در نمونه یادشده ٢تخلف هم‌زمان یعنی گران‌فروشی و تبلیغات غیرواقعی رخ داده است. قول بازدید میدانی با حضور نمایندگانی از شهرآرا و بازرسان سازمان را می‌دهد و اینکه شخص مدیر فروشگاه زنجیره‌ای باید حاضر شود و جواب‌گو باشد. برای فروشگاه‌های متخلف خط و نشان می‌کشد و با عصبانیتی که خبری از فروکش‌کردن آن نیست ادامه می‌دهد: با کسی رودربایستی نداریم.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی