کد خبر : 88866
/ 08:46
شهرآرامحله نابسامانی ترافیکی روبه‌روی خیابان حر9 را بررسی می‌کند

دوربرگردان گره‌ساز

رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه6: با تأمین اعتبار دوربرگردان تغییر شکل می‌یابد

دوربرگردان گره‌ساز

شهرآرا آنلاین - لیلا لاریچه- ترافیک، این روزها گریبان بسیاری از خیابان‌های شهر را گرفته و در بعضی خیابان‌ها از گریبان‌گیری گذشته و به جدالی خیابانی تبدیل شده است!

معابر اصلی و فرعی شهرک‌های شهید رجایی و باهنر از مکان‌هایی هستند که در گوشه و کنارشان گره‌های متعددی است و راننده‌هایی که ناگزیر باید از این معابر بگذرند، زمان زیادی را در ترافیک می‌گذرانند. یکی از معابر دردسرساز این منطقه مربوط به دوربرگردان روبه‌روی حر9 و مسجد جامع شهرک شهید رجایی است که حسابی اهالی و کسبه را کلافه کرده است. برای پیگیری این موضوع به محل رفته و پای صحبت اهالی و کسبه نشستیم و در ادامه مسئله را با مسئولان ذی‌ربط در میان گذاشتیم.

 

اعصاب‌خردی ترافیک یک کوچه

امیری از کسبه کوچه حر9 است. او که به قول خودش زیاد رفت‌وآمد ندارد و فقط از صبح تا شب مقابل سوپرش می‌نشیند، می‌گوید: این حر9 مثلا یک کوچه است ولی برای خودش خیابانی است و ماشین‌های زیادی از آن تردد می‌کنند. همین حالا نگاه کنید اتوبوس هم آمد. کوچه خیلی شلوغ و سر و صدا زیاد است، ماشین‌هایی که در ترافیک دوربرگردان گیر می‌کنند یک‌سره بوق می‌زنند. گاهی آن‌قدر عصبی می‌شوم که بی‌خیال کاسبی، می‌روم خانه و می‌خوابم.

 

کوچه ولی خیابان

خانمی دیگر از اهالی محله که به همراه پسرش در حال عبور از پیاده‌رو کم‌عرض حر9 است، می‌گوید: خانه ما همین کنار است و کوچک هم هست، جرئت ندارم یک لحظه بچه‌ام را بفرستم نانوایی یا جای دیگر. کوچه خیلی شلوغ است و بعضی وقت‌ها مثل همه جای شهر اینجا هم دعوا می‌شود. این حر9 یک کوچه است ولی به اندازه یک خیابان، هم خانه و تجاری دارد و هم رفت‌وآمد زیاد است و باید به آن شهرداری توجه ویژه کند.

 

عامل تصادفات

کوچه حر9 هرچند عنوان کوچه به آن داده شده اما به قول بسیاری از اهالی، خیابانی است برای خودش چراکه از طلافروشی گرفته تا قهوه‌فروشی در این کوچه یافت می‌شود. یکی دیگر از کسبه این کوچه می‌گوید: هر روز مأموران راهنمایی و رانندگی اینجا می‌آیند و ترافیک را کنترل می‌کنند ولی حضور چندساعته آن‌ها گره‌گشای مشکل اینجا نیست. ما بارها تقاضا کرده‌ایم که این دوربرگردان را ببندند و کمی بالاتر دوربرگردان بزنند یا اصلا آن را حذف کنند. خیلی وقت‌ها به ویژه عصرها اینجا علاوه‌بر ترافیک، تصادف هم می‌شود و مردم به سروکله هم می‌زنند. حتی خیلی از تصادفات منجر به دعوا و کتک‌کاری می‌شود.

 

بستن یا پاک‌کردن صورت‌مسئله؟!

آنچه شنیدیم با رئیس ایستگاه16 راهور مشهد، سرهنگ سیدحسین کلاله، در میان گذاشتیم. کلاله دراین‌باره گفت: ترافیک حر9 از معضلات و دغدغه‌های اصلی ما در این منطقه است که به‌ همین دلیل با ارگان‌های ذی‌ربط مانند شهرداری مکاتبه و درخواست هم‌فکری داشته‌ایم که البته هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

اما درکل این تقاضای اهالی مبنی بر بستن دوربرگردان راه‌حل این مسئله نیست؛ چراکه بستن دوربرگردان گره‌های دیگری را ایجاد خواهد کرد. تردد از حر9 بسیار است و بستن دوربرگردان مانند پاک‌کردن صورت‌مسئله است.

برای حل این مشکل پیشنهادهایی از قبیل نرده یا جدول‌گذاری وسط حر9 تا 150متر را برای جداسازی راه مطرح کرده‌ایم. پیشنهاد نرده‌گذاری کنار خیابان برای جلوگیری از پارک ماشین‌ها در حاشیه را داده‌ایم. همچنین پیشنهاد چراغ فرماندهی را داشته‌ایم که در 3زمان باشد اما تاکنون پاسخی از شهرداری دریافت نکرده‌ایم.

برای حل مشکلات مردم و کم‌کردن بار ترافیکی منطقه در حال حاضر نیروی انسانی برای بازکردن گره و کنترل ترافیک در منطقه حضور پیدا می‌کند ولی این روش یک روش سنتی است و باید از چراغ فرماندهی استفاده شود. باید از سیستم هوشمند به جای نیروی انسانی بهره برد.

همچنین در این منطقه مردم تقاضای پاک‌سازی منطقه از ورود کامیون را داشتند که تا 70درصد مانع ورود کامیون‌ها شدیم و منطقه را از این معضل پاک‌سازی کردیم. همچنین حدفاصل حر31 و مرکز مخابرات یک دوربرگردان احداث کردیم تا در منطقه ترافیک روان‌تری داشته باشیم و در حال حاضر ترافیک بهتری نسبت به قبل در منطقه داریم.

 

مرهم موقت

در ادامه پیگیری‌ها از آنجایی که گره‌گشایی بخشی از ترافیک در دستان شهرداری است، با امیرحسین گل‌مشکی، رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه6 مشهد، گفت‌و‌گو کردیم. وی دراین‌باره گفت: برای حل و رفع ترافیک حر9 شهرداری اقدامات مؤثری انجام داده است که از آن جمله قراردادن گل‌میخ در وسط کوچه و تفکیک رفت‌وآمد، نصب تابلو توقف ممنوع و راه‌اندازی چراغ چشمک‌زن برای جلوگیری از سرعت زیاد است. از آنجایی که فاصله این دوربرگردان تا چهارراه مهریز کم است، امکان قراردادن چراغ چند زمانه نیست و بار ترافیک افزایش خواهد یافت، اما چنانچه از سمت سازمان ترافیک این طرح مطرح شود، آن را اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: در ارتباط با قراردادن بلوکه، جدول یا فلز نیز باید بگویم که این هم امکان ندارد چراکه عرض خیابان بسیار کم است و فقط با یک جدول‌گذاری 180سانتی‌متر از عرض خیابان کم می‌شود که این مقدار برای حر9 زیاد است و مشکلات ترافیکی بیشتری ایجاد خواهد کرد. در حاشیه حر9 یک فضای بزرگ قرار دارد که ماشین‌ها عمودی در آن پارک می‌کنند و باری هم برای ترافیک ایجاد نکرده است اما به‌طورکلی مشکل حر9 مشکل شهرسازی است که هرچقدر هم تلاش کنیم با پیشنهادهای ترافیکی نمی‌توانیم آن را حل کنیم. منطقه ما در بافت فرسوده رتبه اول را دارد. تجاری‌های این منطقه زیاد و پلاک‌ها کوچک است و تراکم جمعیت زیاد است و عرض معابر استاندارد نیست و آنچه انجام می‌دهیم فقط یک مرهم موقت است.

گل‌مشکی می‌افزاید: منطقه نیازمند اجرای طرح اصلاح هندسی است که مطالعات و بررسی‌های آن انجام شده است و بعد از تأمین اعتبار و رضایت مالکان، این اقدام انجام خواهد شد. ما برای رفع و حل مشکلات مردم از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم و برای حل مشکل ترافیک حر9 و دوربرگردان آن مقابل حر16 نیز یک دوربرگردان احداث کرده‌ایم تا ماشین‌هایی که از اروند به داخل حر می‌آیند از این دوربرگردان بتوانند استفاده کنند. این دوربرگردان در کم‌کردن ترافیک نقش مؤثری داشت.

تغییر شکل دوربرگردان نیز در برنامه کاری ما قرار دارد و در نظر داریم این دوربرگردان را دوطرفه و از 2سمت جداسازی کنیم که با تأمین اعتبار این اصلاح انجام خواهد شد. با این تغییر، خودروها به‌طورمستقیم از حر9 نمی‌توانند وارد خیابان اصلی شوند و گره کلاف ترافیکی گشوده خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی