• خانه
  • یادداشت
  • کلان شهرها و معضل ترافیک
کد خبر : 88869
/ 08:53
رقیه حاجی زاده

کلان شهرها و معضل ترافیک

کلان شهرها و معضل ترافیک

شهرآرا آنلاین -  همان گونه که می دانید در سال های اخیر در کشورهایی که با معضل آلودگی هوا در هسته مرکزی شهرها روبه رو هستند، راهکارهای متفاوتی به کار گرفته شده است. کلان شهرها با توجه به حجم وسیعی از جمعیت که در خود جای داده اند با مسایل و مشکلات منحصر به فردی مواجه هستند که برخورد با آن ها جز از طریق شناسایی علل و عوامل پیدایش این چالش ها امکان پذیر نیست.

در بسیاری از شهرهای بزرگ، طی ۲۰ سال گذشته میزان استفاده از خودرو شخصی در حال افزایش بوده است. برای مثال طی ۱۰ سال اخیر در بانکوک، میزان تقاضا برای وسایل نقلیه موتوری در هر سال حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. همچنین در چین که یکی از کشورهای با کمترین حجم موتوریزه شدن است، از سال ۱۹۸۵ تاکنون تعداد وسایل نقلیه موتوری حدودا ۱۸ درصد در سال افزایش یافته است. استفاده فراوان از خودروهای شخصی و تراکم بیش از حد در شبکه معابر شهری، منجر به کاهش چشمگیر کیفیت هوا شده است.

در یک نگاه کلی مشکلات حمل و نقل در کلان شهرها را می توان در ۹ مورد به شرح زیر بیان کرد: حجم بالای وسایل نقلیه شخصی که روزانه در معابر و بزرگراه ها تردد می کنند، کمبود ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی، ضعف مدیریت تقاضای سفرهای درون شهری، نبود سیستم حمل و نقل یکپارچه و مدیریت واحد شهری، چالش مربوط به ترافیک ساکن و پارک خودروها، عدم برنامه ریزی هم زمان کاربری زمین و حمل و نقل که این موضوع باعث شده است حجم تقاضای سفرهای روزانه در داخل شهر به دلیل ناهماهنگ بودن کاربری های قرار گرفته در بخش های مختلف شهر تشدید شود، نوع ساختار فضایی شهرها، عدم رعایت سلسله مراتب دسترسی و در نهایت کمبود فرهنگ عمومی ترافیک در بین شهروندان از جمله این مشکلات هستند.

از جمله فعالیت های انجام شده به منظور کنترل و بهبود ترافیک در شهرهای توسعه یافته دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیاده سازی فناوری و دریافت سیگنال های ترافیک با در جریان گذاشتن دیگر رانندگان برای جلوگیری از ورود خودروها به مسیر ترافیک و یا انتخاب محل های خالی پارک؛

دریافت اطلاعات مربوط به تغییرات آب وهوایی و تصادف های ناگهانی مسیر و انتقال آن به رانندگان با استفاده از فناوری؛

ثبت اطلاعات خودرو و عملکرد رانندگان با استفاده از سامانه های مدیریت ناوگان و ردیاب ها در جهت بهبود رفتار رانندگی و کاهش ترافیک های ناشی از تغییر مسیر، ترمز و شتاب های ناگهانی؛

آگاه کردن رانندگان از میزان ترافیک کلیه مسیرها برای تصمیم گیری های بهینه؛

ایجاد و توسعه پارکینگ های هوشمند؛

اعلام حضور عابران پیاده در مسیرها و به کارگیری راهکارهای تنبیهی برای عابرانی که در مسیرهای مخصوص خودرو حرکت و یا بدون توجه به چراغ راهنمایی و رانندگی از خیابان عبور می کنند؛

استفاده از خودروهای اشتراکی از جمله تاکسی های گردشی و اتوبوس ها به جای خودروهای شخصی.

شهرداری مشهد نیز با هدف توسعه شهرهوشمند مشهد، با توجه به تجربیات موفق درکشورهایی همچون کره جنوبی، دبی، فرانسه و آلمان اقدام به استقرار سامانه های هوشمند حمل و نقل درون شهری شامل مترو، اتوبوس، پارکینگ ، تاکسی و دوچرخه مبتنی بر فناوری اطلاعات نموده است.

به طور کلی سامانه های هوشمند حمل و نقل در شهر مشهد به صورت مستقیم و غیر مستقیم اهدافی همچون افزایش ایمنی برای عموم، کاهش تراکم ترافیک در شبکه معابر و بزرگراه ها، کاهش اثرات منفی زیست محیطی، افزایش راحتی کاربران و افزایش بهره وری و کارایی سامانه های حمل و نقل و بهبود امنیت را دنبال می کنند. 

 

کارشناس شهر هوشمند

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی