کد خبر : 89035
/ 07:44
روایت شهرآرا از بازار کم فروغ این روزهای لوازم صوتی و تصویری در مشهد

«سعدی» سوت وکور شد

انگار خاک مرده بر بازار پاشیده‌اند؛ این اولین تصویر از خیابان سعدی است که به ذهن هر رهگذری خطور می‌کند.

«سعدی» سوت وکور شد

شهرآرا آنلاین - انگار خاک مرده بر بازار پاشیده‌اند؛ این اولین تصویر از خیابان سعدی است که به ذهن هر رهگذری خطور می‌کند. بازاری که زمانی بورس معاملات لوازم صوتی و تصویری مشهد بود و هر روز شاهد مراجعه تعداد زیادی برای اطلاع از جدیدترین مدل‌ها همراه با ارائه تخفیف‌های گوناگون و رقابت برندهای مختلف برای جذب مشتری‌های بیشتر بود، اکنون نه تنها خبری از این جنب‌و‌جوش‌ها ندارد، بلکه حتی فروشندگان نیز حوصله پاسخ‌گویی به افرادی را که از روی کنجکاوی و فقط برای شگفت‌زده کردن دیگران مدام قیمت می‌پرسند، ندارند.

زمستان سال ٩۶ بود که می‌توانستید تلویزیون ۵۵ اینچ یکی از برندهای مطرح را با ۴٠٠ هزار تومان تخفیف، به قیمت ٢ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان بخرید. اکنون اگر حداقل ٧ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان در جیب داشته باشید و اگر این تلویزیون در بازار موجود باشد می‌توانید آن را بخرید! البته در این میان هیچ خبری از جشنواره فروش و تخفیف ویژه نیست و دیگر در کنار خرید تلویزیون یک جارو شارژی یا دستگاه پخش هدیه نمی‌گیرید! نوسانات ارزی چهره بی‌رحم خود را در بازار لوازم صوتی و تصویری بدجوری نشان داده است. در بازدید نیم‌روزی خبرنگار شهرآرا از این بازار در خیابان سعدی استیصال فعالان این صنف به وضوح به چشم می‌آمد.

 

﷯ تعطیلی نمایندگی برندها

آگهی‌های بنری روی چند مغازه بزرگ و خالی خودنمایی می‌کند: «این ملک با فضای ۴٠٠ متر تجاری، به رهن و اجاره داده می‌شود.» چند باب از دکان‌های قدیمی و بزرگ در خیابان سعدی که نمایندگی برندهای معروف را داشتند کارشان را تعطیل کرده‌اند و رفته‌اند.

علت را از یکی از کسبه قدیمی خیابان سعدی جویا می‌شویم. در پاسخ می‌گوید: «پرداخت ۶٠ میلیون تومان اجاره‌ ماهانه، در حالی که جنسی برای فروش نیست، غیرمنطقی است. وقتی درآمد کسبه بزرگ خیابان سعدی به ٢٠ میلیون تومان در ماه هم نمی‌رسد قطعا از پس مخارج مغازه‌هایشان بر نمی‌آیند و کارشان تعطیل می‌شود.»

البته تعطیلی مغازه‌ها بیشتر برای کسبه‌ای اتفاق افتاده است که نمایندگی یکی از برندهای خارجی را دارند و برندهایی که اصطلاحا تولید ملی یا محصول مشترک هستند به فعالیت خود ادامه می‌دهند. همین‌طور مغازه‌دارانی که نمایندگی شرکت مشخصی نیستند و محصولات مختلف را می‌فروشند نیز کسب‌وکارشان به تعطیلی نرسیده است.

علت این مسئله نیز جالب توجه و البته بُهت‌آور است. «نمایندگی‌ها جنسی برای ارسال به مراکز فروش ندارند و قطره‌چکانی کالا می‌فرستند»؛ این حرف یکی از کسبه‌ای است که نمایندگی برند مشخصی را ندارد. او علت تعطیلی برندهای مطرح در بازار را همین موضوع می‌داند و می‌گوید: «آن‌طور که ما خبر داریم پس از شروع تحریم‌ها کالای جدیدی وارد کشور نشده و همین کالاهای موجود نیز بار قبلی است که در انبار یا گمرک بوده است.»

آن‌طوری که فروشندگان خیابان سعدی می‌گویند، اجناس مونتاژ داخلی که قطعات آن از کره و ژاپن می‌آمده است نیز همین وضعیت را دارد و در صورت تمام شدن قطعات موجود در انبار و گمرک توزیع این‌گونه کالاها نیز با مشکل رو‌به‌رو یا متوقف می‌شود.

 

﷯ ٢٠ میلیون ضرب در ٣ لازم دارید

برای تهیه جهیزیه بیست‌میلیون‌تومانی که سال گذشته خرید می‌شد، اکنون باید حداقل ۵٠ میلیون تومان در جیبتان داشته باشید. این حرف علیرضاست که در خیابان سعدی فروشگاه لوازم صوتی، تصویری و خانگی دارد. او می‌گوید: «قیمت‌ها حداقل ١٠٠ درصد افزایش یافته و برخی اقلام ٢٠٠ درصد و حتی ٣٠٠ درصد رشد قیمت داشته است.»

این فروشنده لوازم خانگی توجه ما را به میزان افزایش قیمت دلار جلب می‌کند و ادامه می‌دهد: دلار از سال گذشته تاکنون حداقل ۴ برابر شده، اما رشد قیمت‌ بیشتر کالاها ٢ برابر بوده و هنوز تحریم‌های جدید آبان‌ماه نیز وضع نشده است و باید تا پایان سال منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم. ضمن اینکه ممکن است برخی کالاها دیگر در بازار موجود نباشد. مغازه بیشتر کسبه خلوت و تعداد خریدران خیلی کم است. البته طبق گفته فعالان بازار خیابان سعدی تا قبل از کاهش قیمت دلار خرید و فروش بیشتر بوده و بعد از آن بازار راکد شده است.

 

﷯ افزایش قیمت‌ها تا پایان سال

یکی از فروشندگان باسابقه در‌این‌باره به شهرآرا می‌گوید: بعد از کاهش قیمت دلار، مردم انتظار دارند که قیمت کالاها نیز کاهش یابد؛ این در حالی است که شرکت‌های توزیع‌کننده و نمایندگی‌ها قیمت‌ها را مدیریت کرده بودند و اجازه افزایش قیمت‌ها را ندادند. با شرایط موجود بعید است که قیمت کالاهای لوازم صوتی و تصویری کاهش پیدا کند، و روند افزایش قیمت تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد.

از او می‌خواهیم توصیه خود را به کسانی که قصد خرید دارند بگوید و در پاسخ ادامه می‌دهد: هرکسی باید به جیب خودش نگاه کند و بعد برود سراغ خرید، اما به طور کل، خرید از برندهایی که آزمون خود را پس داده‌اند و مشتریانشان را تاکنون راضی نگاه داشته‌اند توصیه می‌کنم. هرچند که قیمت آن‌ها نسبت به سایر برندها گران‌تر باشد. مردم این ضرب‌المثل را درنظر بگیرند «ما هنوز آن‌قدر پولدار نشده‌ایم که جنس ارزان بخریم!»

البته یکی از فروشندگان برند داخلی نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: برندهای خارجی، بابت نامشان از مشتری پول می‌گیرند و خرید کالای داخلی بهتر است، چراکه خدمات پس از فروش مطمئن‌تری هم دارد.

 

﷯ تلویزیون کالای لوکس نیست

در حالی که وقت قبلی برای گفت‌وگو با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری داشتیم، ناصر سلیمان‌زاده پاسخ‌گوی تلفن همراه خود نبود و به سؤالات شهرآرا پاسخ نداد. وضعیت بازار لوازم صوتی و تصویری را با رئیس اتاق اصناف مشهد مرور کردیم. محمود بنانژاد معتقد است لوازم صوتی و تصویری، کالای لوکس محسوب نمی‌شود و دولت برای رفع نیاز بازار باید ارز نیمایی به این قسم از کالاها اختصاص دهد.

او به شهرآرا می‌گوید: واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع است و بیشتر برندهای فعال در بازار ایران، کالاهای خود را در کشور ما مونتاژ می‌کنند. نمایندگی این برندها نیز در این مدت به تولید پرداخته‌اند و الان با کمبود قطعه روبه‌رو شده‌اند. رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه می‌دهد: بسیاری از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها در این مدت فروش داشتند اما چون اصطلاحا کالایشان پشت نداشت و دیگر نتوانستند کالا تأمین کنند اکنون دچار مشکل شده‌اند.

بنانژاد می‌افزاید: البته وضعیت بازار لوازم خانگی مناسب است و در این حوزه مشکل چندانی وجود ندارد اما وضعیت بازار کالاهای صوتی و تصویری مناسب نیست و مشکل کمبود کالا و کمبود قطعه در تولید این محصولات به وضوح مشخص است. او با بیان اینکه تلویزیون‌های ال‌ای‌دی یا ال‌سی‌دی دیگر کالای لوکس محسوب نمی‌شود، می‌گوید: دولت باید برای تأمین قطعات مورد نیاز مونتاژ این محصولات ارز نیمایی در اختیار نمایندگی‌ها بگذارد تا نیاز بازار تأمین شود. 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی