کد خبر : 89679
/ 06:36
گزارشی از بایدها و نبایدهای اجرایی شدن یک طرح تخفیفی در سینماهای مشهد

بهای یک روز نیمه بها

سینماداران و متولیان فرهنگی کشور در طول دوره‌های مختلف با طرح‌های متفاوتی ازجمله نیمه‌بها کردن بلیت‌های سینما سعی کرده‌اند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

بهای یک روز نیمه بها

شهرآرا آنلاین -  شکیبا افخمی‌راد| سینماداران و متولیان فرهنگی کشور در طول دوره‌های مختلف با طرح‌های متفاوتی ازجمله نیمه‌بها کردن بلیت‌های سینما سعی کرده‌اند مخاطبان بیشتری را جذب کنند. در این راستا، روزهای سه‌شنبه‌ چند سالی است روز نیمه‌بهای سینماها نام‌گذاری شده و در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید. 

استقبال مخاطبان از سه‌شنبه‌ها و البته وضعیت اقتصادی روز باعث شد از ٢٨مهر امسال سینماهای تهران، شنبه‌ها را هم به روزهای نیمه‌بهای خود اضافه کنند؛ طرحی که در مدت زمان کوتاه اجرایی شدنش با اقبال مخاطبان مواجه شده و تاحدودی رضایت سینماداران را نیز درپی داشته‌ است. در نگاه نخست، این طرح با اجرایی شدن در شهرستان‌ها نیز می‌تواند فضای فرهنگی بهتری ایجاد کند؛ به‌خصوص در مشهد که سینماهایش در پرفروش و پرمخاطب بودن با سینماهای تهران رقابت می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که این سینماها می‌توانند با نیمه‌بها کردن بلیت‌های خود در روزهای شنبه که روز خلوت سینماهاست، مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنند. در گزارش پیش‌رو، نظر سینماگران مشهدی را درباره اجرا شدن چنین طرح‌هایی در سینماهای مشهد و لزوم سامان‌دهی طرح‌های تخفیفی، جویا شده‌ایم.

 

﷯ خدمت فرهنگی به مخاطبان

در اجرای طرح‌های تخفیفی دو موضوع باید درنظر گرفته شود؛ جذب مخاطب و حمایت از سینمادارها. فرزین جیرانی، مدیر پردیس سینمایی گلشن، طرح نیمه‌بها شدن سینماها را خدمت فرهنگی به مخاطبان دانسته و معتقد است این طرح سودی برای سینماها ندارد. 

او می‌گوید: این طرح‌ها درواقع یک اتفاق مثبت فرهنگی است اما درنهایت طرح‌هایی جنبی است و بیشتر بُعد روانی دارد ، درنتیجه‌ نمی‌تواند سینماها را به درآمدزایی برساند. او مخالفتش با طرح شنبه‌های نیمه‌بها را این‌گونه بیان می‌کند: تمام سینماها به فروش پنجشنبه و جمعه‌هایشان امیدوار هستند. با نیمه‌بها شدن شنبه‌ها، مخاطبان سینما در این دو روز بی‌شک کمتر خواهد شد.

 

﷯ طرحی از قبل شکست‌خورده

دبیرزاده، مدیر سینماهای سیمرغ و پیروزی، نیز طرح شنبه‌های نیمه‌بها را طرحی مناسب برای سینماهای مشهد نمی‌داند. او معتقد است که تهران باتوجه‌به جمعیتش و تعداد سینماهایی که دارد، اگر چهار روز در هفته را نیمه‌بها کند، به سینماهایش ضربه نمی‌خورد. دبیرزاده با اشاره به اینکه سه‌شنبه‌های نیمه‌بها به روزهای ابتدایی هفته ضربه زده‌ است، ادامه می‌دهد: اگر روز شنبه درکنار سه‌شنبه‌های نیمه‌بها قرار گیرد، بی‌شک روزهای پنجشنبه و جمعه هم سینماها با افت فروش مواجه می‌شوند.

او با تاکید بر بهتر بودن اجرای طرح‌های مقطعی بیان می‌کند: ما و دیگر سینماها هرکدام طرح‌هایی را به‌صورت مقطعی و در ساعات مرده و خلوت‌تر روز اجرایی می‌کنیم. این طرح‌ها مقطعی است اما دو روز شدن روزهای نیمه‌بها، طرحی قطعی خواهد بود که به سینماها ضربه می‌زند.

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ به اجرای طرح شنبه‌های نیمه‌بها در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح پیش از این نیز اجرا شد و فروش روزهای دیگر سینما را صفر کرد و شکست خورد. 

 

﷯ نیاز به آزمون و خطا

مجتبی فرزانه مدیر روابط عمومی سینما هویزه نیز درباره اجرای این طرح می‌گوید: شنبه‌های نیمه بها می‌تواند مخاطبانی را جذب کند اما از طرف دیگر ممکن است به فروش روزهای تمام بها و پنجشنبه و جمعه آسیب بزند. از نظر او برای کمک به اقتصاد سینما می‌توان در کنار سه‌شنبه‌های نیمه بها از طرح‌های مقطعی مختص به هر سینما استفاده کرد. فرزانه ادامه می‌دهد: اگر موفقیت طرح شنبه‌های نیمه‌بها از پیش مشخص بود، از همان ابتدا اجرای آن را به کل کشور ابلاغ می‌کردند اما این طرح تنها به سینماهای تهران محدود شده‌است تا مشخص شود که آیا طرحی موفقیت‌آمیز است یا نه. قطعا اگر این طرح در تهران موفق باشد در مشهد نیز موفق خواهد بود.

 

﷯ در مشهد جواب می‌دهد

دارابی، مدیر پردیس سینمایی اطلس، از موافقان اجرای طرح شنبه‌های نیمه‌بها در مشهد است. وی در همین رابطه می‌گوید: ما خارج از روزهای سه‌شنبه، تجربه‌های کوتاه‌مدتی در اجرای طرح‌های نیمه‌بها داشته‌ایم که تجربه‌های موفقی بوده‌اند، بنابراین من فکر می‌کنم این طرح در مشهد هم جواب می‌دهد. 

از نظر مدیر پردیس سینمایی اطلس، بررسی تاثیر نیمه‌بها شدن روزهای شنبه بر روزهای دیگر هفته، نیازمند زمان است اما وی درنهایت اجرای این طرح را در کوتاه‌مدت برای صاحبان فیلم و سینماداران، راضی‌کننده دانسته و ادامه می‌دهد: این طرح می‌تواند قشری را که مثلا یک‌بار در ماه به سینما می‌روند، به سینماها بکشاند یا مخاطبانی را که به سینما نمی‌روند، با سینما آشتی دهد. وی می‌افزاید: درحال‌حاضر من آسیبی برای روزهای پنجشنبه و جمعه نمی‌بینیم. 

 

﷯ طرح‌هایی برای دانشجویان

مهدی رضایی، مدرس و منتقد سینما، نیز معتقد است که باتوجه‌به خلوت بودن روزهای ابتدایی هفته، این طرح می‌تواند به نفع سینماداران مشهدی باشد. او می‌گوید: اگر تخفیف، آدم‌هایی را که به سینما نمی‌روند جذب کند، مفید است اما اگر کسانی که به سینما می‌روند، با تخفیف مواجه شوند، به ضرر سینماست، بنابراین در این طرح‌ها فقط کاهش قیمت‌ها نباید درنظر گرفته شود، بلکه باید بررسی شود چه قشری به سینما نمی‌آیند و این طرح چه کسانی را قرار است به تماشای فیلم‌ها دعوت کند، بنابراین باتوجه‌به خلوت بودن شنبه‌ها و گران بودن بلیت برای قشری از مردم، شنبه‌های نیمه‌بها می‌تواند طرح خوبی باشد. او معتقد است طرح‌های تخفیف‌دار باید تمرکزشان بر دانشجوها و محصلان باشد و آن‌ها را ترغیب کند تا گروهی به سینما بیایند.

 

﷯ تشکیل کارگروه سینماداران

در ادامه، محمدرضا محمدی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل ارشاد خراسان، برای حل این مسئله از تشکیل کارگروه سینماداران خبر می‌دهد و می‌گوید: کارگروه سینماداران استان نهایتا تا ١٠روز آینده تشکیل خواهد شد. طرح شنبه‌های نیمه‌بها نیز از موضوعاتی است که قرار است در این کارگروه مطرح شود. به این ترتیب، این طرح بررسی کارشناسی خواهد شد و اگر ضرری برای سینماداران نداشته باشد، با موافقت مدیران سینمایی به اجرا درخواهد آمد. دیگر طرح‌های مقطعی و مناسبتی نیز در این کارگروه بررسی می‌شود. 

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی در این زمینه ادامه می‌دهد: این برنامه‌ریزی حتی برای قیمت‌ بلیت نیز باید صورت پذیرد؛ چراکه باتوجه‌به مسائل اقتصادی، الان نیز سینما برای یک طیف از خانواد‌ه‌ها اولویت ندارد، بنابراین ما باید باتوجه‌به احساس مشتری‌مداری و رعایت حقوق شهروندی، هزینه‌ای را برای بلیت درنظر بگیریم تا عموم مردم بتوانند از سالن‌های سینما استفاده کنند. 

 

﷯ دریچه ای برای آشنایی با سینما 

باتوجه‌به پرفروش و پرمخاطب بودن سینماهای مشهد، طرح شنبه‌های نیمه‌بها دست‌کم در کوتاه‌مدت می‌تواند دریچه جدیدی برای آشنایی افراد بیشتری با سینماها باشد. در این بین، دیدگاه‌های مختلف سینماداران و متفاوت بودن فضای مشهد با شهری همچون تهران، نشان‌دهنده نیاز به بررسی‌های بیشتر برای رسیدن به یک تصمیم جمعی است که شاید تشکیل کارگروه سینماداران با درنظر گرفتن راهکارهای جذب مخاطبان و ازطرفی سود سینماداران، مهم‌ترین دغدغه اهالی سینمای شهرمان را برطرف کند.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی