کد خبر : 89733
/ 07:20

آنچه نادیدنی است

مهدی شهسوار، فعال استارتاپ هنری از مشکلات این حوزه می‌گوید

آنچه نادیدنی است

شهرآرا آنلاین - ضحی زردکانلو| استارتاپ هنری عبارت غریبی است که کمتر در وادی هنرمندان به آن توجه شده است و از دلایل آن می‌توان به حمایت نشدن مالی از این استارتاپ‌ها، مشکلات فیلترینگ و به‌طورکلی نوپا بودن استارتاپ‌ها در ایران اشاره کرد اما یکی از هنرمندان مشهدی چند سالی است که با راه‌اندازی وب‌سایتی به نام «کولرگالری» توانسته است در حیطه فعالیت خود بین هنر و فناوری پل بزند و علاوه‌بر اشاعه هنر از این طریق کسب درآمد کند. مهدی شهسوار که دانش‌آموخته گرافیک و هنرمند هنرهای تجسمی است، در گفت‌وگو با شهرآرا، درباره استارتاپی که با نام کولرگالری شناخته شده است، این‌گونه می‌گوید: «کولرگالری‌ اولین پروژه وب‌مستند هنری در ایران است که در سال٩٢ برای ایجاد ارتباط بین هنرهای تجسمی و مخاطبان آن که امکان حضور در فضای گالری برایشان فراهم نیست، ایجاد شد و هدف اصلی من از راه‌اندازی کولرگالری، این بود که علاقه‌مندان به هنر در شهرستان‌ها را که امکان حضور در پایتخت برایشان فراهم نیست، با مستند کردن نمایشگاه‌ها به گالری‌های تهران بیاورم.»

در ادامه درباره کولرگالری که تاکنون حدود ۴٠نمایشگاه را در ژانرهای گوناگون از هنرمندهای مختلف مستند کرده است، بیشتر می‌خوانیم و نیز با مصائب و مشکلاتی که پیش‌روی یک استارتاپ هنری در ایران است، بیشتر آشنا می‌شویم.

 

﷯ آیا انتخاب نام کولرگالری دلیل خاصی داشت؟

به اعتقاد من، گالری‌گردی، هنرمند بودن و مخاطب هنر تجسمی بودن، کار صمیمی و جذابی به‌شمار می‌آید. از این رو من هم به‌نوعی از واژه انگلیسی «کول» برای انتخاب نام این استارتاپ ایده گرفتم.

 

﷯ درباره زمینه فعالیت کولرگالری بگویید که آیا فقط مختص مستند کردن نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی است؟

ایده اولیه ما پوشش گالری‌های هنرهای تجسمی بود ولی اکنون درزمینه موسیقی و تئاتر هم تجربه‌هایی کسب کرده‌ایم که هنوز جای کار دارد.

 

﷯ نحوه برگزاری نمایشگاه‌های هنری در کولرگالری چگونه است؟

وقتی یک نمایشگاه هنرهای تجسمی برگزار می‌شود، ما آن نمایشگاه را مستند می‌کنیم. کولرگالری یک پروژه وب مستند است و محتوایی که تولید می‌شود، یک کار مستند است و جایگاه آن هم در فضای وب است. ما پس از مستند کردن نمایشگاه، آن را در وب‌سایت کولرگاری و سپس در آپارات، یوتوب و گوگل‌پلاس و... منتشر می‌کنیم.

 

﷯ باتوجه‌به مزیتی که در کار شما وجود دارد و یک نمایشگاه با مستند شدن برای همیشه ماندگار و آرشیو می‌شود، تاکنون چه تعداد از گالری‌ها و هنرمندان به همکاری با شما تمایل نشان داده‌اند؟

کسانی‌ که به آرشیو شدن کار اهمیت می‌دهند، استقبال خوبی کرده‌اند اما اگر کار ما در خارج از کشور بود، استقبال بیشتری از آن می‌شد و شاید یکی از دلایل این موضوع، این باشد که ما در ایران یوتوب نداریم و ازآنجاکه آپارات امکانات لازم را برای تبلیغات و هم‌رسانی به‌ما نمی‌دهد و کیفیت کافی را ندارد، ما با هزینه خودمان سایت کولرگالری را راه‌اندازی کردیم تا آرشیوی با کیفیت مناسب داشته باشیم.

 

﷯ درزمینه تبلیغات و معرفی کولرگاری به هنرمندان و مخاطبان، چگونه عمل کردید؟

ما شاید تبلیغات عمومی به اندازه کافی نداشتیم؛ چون هزینه‌بر است و یک پروژه مستقل هستیم که خودش کارش را تبلیغ می‌کند. بخش اعظم مخاطب‌یابی هم به‌عهده خودمان بود و شاید به‌خاطر سنگین بودن هزینه‌ تبلیغات آن‌گونه که باید، نتوانستیم مخاطب خاص خودمان را پیدا کنیم.

 

﷯ نحوه درآمدزایی شما چگونه است؟ آیا مخاطبان کولرگالری برای بازدید از نمایشگاه‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنند؟

خیر. ما با یک کار هنری طرفیم و مخاطبان، هزینه‌ای برای این‌گونه کارها پرداخت نمی‌کنند و ما ازطریق تولید به درآمد می‌رسیم نه ازطریق انتشار. بخش بزرگی از درآمدزایی کارهای هنری نیز ازطریق حامیان مالی است. ما از گالری یا هنرمند یا از حامی هنرمند، هزینه می‌گیریم.

 

﷯ کارتان را با چه میزان سرمایه آغاز کردید؟

شروع کار من تنها با یک دوربین و یک کامپیوتر بود. بعد از دو سال که پروژه سروشکل خود را پیدا کرد، ٣٠میلیون تومان برای تجهیزات و سایت هزینه کردم که در کیفیت و خروجی کار خیلی موثر بود.

 

﷯ با این اوصاف با شتاب‌دهنده‌ای که بیشتر برای حمایت از استارتاپ‌ وارد عرصه می‌شود، همکاری نکردید؟

متاسفانه خیر. یکی از تفاوت‌های استارتاپ‌های هنری با سایر استارتاپ‌ها این است که حامی مالی ندارند. همه‌جای دنیا حامیان مستقل، نقش شتاب‌دهنده را دارند و عموما به بازگشت سرمایه فکر نمی‌کنند؛ چون ماموریت آن‌ها اشاعه فرهنگ‌ و هنر است، با این اوصاف به‌نظر من، ما در ایران شتاب‌دهنده هنری نداریم.

 

﷯ آیا مسئولان هنری هم از شما حمایت نکردند؟

خیر. من حتی به دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد هم رفتم. جلساتی هم برگزار کردیم اما چنین پروژه‌ای خیلی برایشان مهم نبود.

 

﷯ درحال‌حاضر چند نفر در استارتاپ کولرگالری مشغول به‌کار هستند؟

به‌صورت مداوم من یک نفر هستم اما برای انجام پروژه‌های مختلف، افرادی با مهارت‌های گوناگون با من همکاری می‌کنند که تعدادشان بین دو یا پنج نفر، متغیر است.

 

﷯ آیا در ایران، استارتاپی مشابه شما وجود دارد؟

خیر، متاسفانه تنها ما در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

 

﷯ از اینکه رقیبی ندارید، ناراحتید؟

بله. رقیب خیلی به رونق کار ما که هنری است، کمک می‌کند؛ البته ما زمانی رقبایی داشتیم اما به‌خاطر سختی کار از ادامه راه بازماندند.

 

﷯ باتوجه‌به سختی‌ها و شرایطی که وجود دارد، به‌نظرتان چقدر در رسیدن به هدفتان موفق بوده‌اید؟

من با وجود اینکه پنج سال است این کار را می‌کنم، به‌د‌لیل شتاب کمی که هنر و نیز استارتاپ هنری در ایران دارد، کولرگالری را در آغاز راهش می‌بینم و بنابراین اگر بخواهم کولرگالری را با نمونه‌های مشابه خارجی‌اش مقایسه کنم، نمره کمی به آن می‌دهم، اما اگر با فضای ایران مقایسه‌اش کنم، نمره خوبی می‌دهم؛ چون تداوم داشته است.

 

﷯ برای رونق کولرگالری و بقای خود به چه حمایت‌هایی نیاز دارید؟

اگر یوتوب، فیلتر نباشد، شاید دیگر به حمایت کس دیگری نیاز نباشد و به‌راحتی بشود درآمدزایی کرد. هرکار هنری در همه‌جای دنیا اگر حمایت نشود، به‌ جایی نمی‌رسد. همیشه دوران شکوفایی هنر در ایران، زمانی بوده است که دولت‌ها و حکومت‌ها به بهترین نحو از آن حمایت کرده‌اند.

 

﷯ آیا به‌ فکر مستند کردن گالری‌های هنری در شهرهای دیگر هم بوده‌اید؟

بله، اگر سفارش‌دهنده داشته باشم، حتما این کار را می‌کنم، 

 

﷯ از تجربه تعامل فناوری و هنر برایمان بگویید؟ به‌نظرتان هنر چگونه می‌تواند به‌مدد فناوری به درآمدزایی برسد و کسب‌وکار ایجاد کند؟

به نظرم این سوال بسیار مهم است؛ چون درمورد پیوند کسب‌وکار، تکنولوژی، استارتاپ و هنر صحبت می‌کنیم. من به‌دنبال راه‌حلی بودم که ضمن انجام کاری مستقل، بتوانم ویدیوها را به مخاطبانم برسانم. حال چه کنم که هم درآمدزایی و هم تولید مداوم داشته باشم؟ من فکر می‌کنم کسانی که مثل کولرگالری، کاری را شروع و سپس رها کردند، به این دلیل بوده که راه‌حل خاصی برایشان وجود نداشته است. ما به‌خاطر فیلترینگ، تحریم‌های بانکی و ارتباط نداشتن با وب‌سایت‌ها و سوشال‌مدیاهای مختلف یک فرصت کارآفرینی را از دست داده‌ایم که با صرف هزینه زیادی باید آن را جبران کنیم. تکنولوژی برای ما فرصت شغلی ایجاد می‌کند اما این چالش برای امثال من وجود دارد که با این شرایط چگونه ادامه دهم؟

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی