کد خبر : 89984
/ 08:32

دوستِ دوچرخِ دانمارکی ها

شهرها و کشورها با استفاده از قوانین و ارائه تسهیلات ویژه تلاش می کنند شهروندان خود را به استفاده از دوچرخه ترغیب کنند.

دوستِ دوچرخِ دانمارکی ها

شهرآرا آنلاین - عماد پورشهریاری| شهرها و کشورها با استفاده از قوانین و ارائه تسهیلات ویژه تلاش می کنند شهروندان خود را به استفاده از دوچرخه ترغیب کنند. گاه این قوانین بازدارنده است و گاهی نیز انگیزشی. در برخی شهرها امکانات برای دوچرخه سواری چنان پیشرفت کرده است که اصلا نمی توان از خیر استفاده از وسیله های جذاب گذشت، گاهی هم چاره ای نیست. دانمارک در ارائه این امکانات و قوانین تاریخچه طولانی و البته موفقی دارد..

در دانمارک ، استفاده از دوچرخه یکی از اولین انتخاب ها برای سفرهای شهری است. دانمارکی ها بدون توجه به شرایط آب و هوایی و حتی برف و باران سوار بر دوچرخه های خود در شهر تردد می کنند. دانمارکی ها عاشق دوچرخه هستند و آن را به هر وسیله نقلیه دیگری ترجیح می دهند. در خیابان های این کشور انواع مختلف دوچرخه ها دیده می شود، از دوچرخه های مسابقه ای تا دوچرخه هایی با سبدهای بزرگ در جلوی آن ها که برای جابه جایی وسایل از آن استفاده می شود. حتی عبور و مرور خانواده ها در این شهر نیز با دوچرخه صورت می گیرد. از هر ١٠ دانمارکی، ٩ نفر مالک دوچرخه هستند و هر دانمارکی به طور موسط روزانه ۶/١ کیلومتر را رکاب می زنند. بر اساس آمارها یک چهارم سفرهای زیر ۵ کیلومتر، به وسیله دوچرخه انجام می شود.

 

آموزش به کودکان

سنت دوچرخه سواری در این کشور قدمتی صدساله دارد اما چطور شهروندان این کشور این چنین به این وسیله ای دو چرخ علاقه مند شده اند؟ جواب را باید در استفاده کودکان از دوچرخه دنبال کرد. کودکان در دانمارک از سن ٢-٣ سالگی از دوچرخه های بدون پدال استفاده می کنند تا پیش از استفاده از یک دوچرخه واقعی، تعادل را فرا بگیرند. در مدرسه کودکان قوانین مربوط به ترافیک را فرامی گیرند و با اصول ایمنی دوچرخه سواری آشنا می شوند.

 

اَبَربزرگراه های ویژه

﷯جمعیت آموزش دیده در بزرگ سالی به اکثریتی تبدیل شده اند که تعداد زیاد آن ها باعث ایجاد ترافیک دوچرخه ای شده است. در ساعات شلوغ کپنهاگن، پایتخت دانمارک، ترافیک حتی به توقف دوچرخه ها هم منجر می شود. برنامه ریزی های شهری دقیقی انجام شده تا این محدویت ها کمتر شود. بر همین اساس اَبَر بزرگراه هایی برای دوچرخه در حال ساخت است که در آن دوچرخه سواران با سرعتی بیشتر و امنیت بالاتر، بدون عبور از چهار راه ها و تقاطع ها ، در شهر جابه جا شوند. در طول این ابَربزرگراه ها تسهیلاتی نیز برای دوچرخه سواران نیز درنظر گرفته شده است. دوچرخه سوار در صورت نیاز می تواند چرخ های خود را در طول مسیر تنظیم باد کند، پدال هایی ایستا برای استراحت ساخته شده است و چراغ های راهنمایی از برخورد احتمالی دوچرخه سوارها با یکدیگر جلوگیری می کنند. علاوه بر این خطوط روی آسفالت هم قادر به استفاده از این امکانات باشند. نقش بسته است که راکبان دوچرخه در شب 

 

١٢٠٠٠ کیلومتر

مسیر ویژه دوچرخه در دانمارک

 

٢٠٠٠٠ تُن

کاهش مصرف دی اکسید کربن به خاطر استفاده از دوچرخه

 

یک یورو

صرفه جویی در حوزه سلامت برای هر کیلومتر طی شده توسط دوچرخه

 

١.۶ کیلومتر

میانگین مسافت طی شده در هر روز توسط دوچرخه

 

٩ از ١٠ نفر

تعداد دوچرخه سواران دانمارکی

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی