شهرآرا آنلاین - پروژههای ریلی شرق کشور همچنان در ایستگاه وعدهها درجا میزنند و انگار قرار نیست پیچ و مهرههای خطوط راهآهن این خطه به هم چفت شود. بعد از امروز و فردا کردن برای اجرای پروژه پرماجرای خط آهن مشهد-زاهدان، حالا چشممان به جمال خط ریلی مشهد-بجنورد-گرگان روشن شده که در ردیف وعدههای بیپایان مسئولان جا خوش کرده است.«در عملیاتی شدن موضوع مشکلی نمیبینیم و منتظر تأیید آن از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.» این خبر را روز گذشته مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی درباره پروژه دوازدهساله قطار مشهد-بجنورد-گرگان اعلام کرد.آنطور که محمدرضا رئیسی به شهرآرا گفته است، قرار است هفته آینده سازمان برنامه و بودجه کشور قراردادهای بستهشده درباره سر این پروژه را تأیید کند. قرارداد این پروژه هم مانند دیگر پروژههای ریلی خراسان، وابسته به پرداخت فاینانس از طریق کشور چین است، به این صورت که طرف چینی راضی شده ٨۵ درصد از سهم پروژه را بپردازد و آستان قدس رضوی نیز باقی سهم آن را که اکنون مبلغ ریالیاش ١٠٠٠ میلیارد تومان برآورد میشود پرداخت کند.
به گفته رئیسی، بعد از تأیید از طریق سازمان برنامه و بودجه، نوبت تأیید به بانک مرکزی و انتخاب بانکهای عامل میرسد. با این حال، مسئله تحریمها و قطع شبکه بانکی ایران با سوئیفت باعث شده است بانکهای چینی نتوانند در تأمین مالی پروژههای ایران و پرداخت فاینانسهایی همچون فایناسهای ریلی اقدامی کنند. مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس در این باره گفت: راهکار آن هم پیدا میشود.انگار تأمین مالی این پروژه از سوی آستان قدس هم چندان آسان نیست چون هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به ادعای آستان قدس توصیه کرد که به جای ارائه پیشنهاد جدید، به فکر تأمین مالی پروژه راهآهن مشهد به گرگان باشد. در آن زمان، آستان قدس گفته بود مایل است تأمین مالی پروژه ریلی زاهدان مشهد را بر عهده بگیرد.با اینکه رئیسی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی، به شهرآرا گفته که قرارداد این پروژه خردادماه امسال به ما ابلاغ شده است، روزهای آخر خردادماه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت، گفته بود: تاکنون بارها بدون آنکه تأمین مالی این پروژه انجام شود، راجع به آن صحبت شده است. من تصمیم دارم تا وقتی قراردادی امضا نشده است، راجع به پروژهای صحبت نکنم.» رئیسی در واکنش به این اظهارات باز هم به شهرآرا تأکید کرد که از اجرایی شدن این پروژه استقبال میکند زیرا این طرح در بازدیدهای رئیس جمهور هم مورد تأکید بوده است. حتی در آن زمان، وزیر راه و شهرسازی گفته بود: مقدمات کار انجام، طرح در شورای اقتصاد تصویب و شریک داخلی و چینی و همچنین بانک عامل انتخاب شده است اما تا وقتی که تأمین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را رسما اعلام نمیکنیم، اما پیگیر هستیم.این تناقضگوییها میان آستان قدس و وزارت راه و شهرسازی زمانی صورت میگیرد که از آغاز این پروژه ١٢ سال میگذرد و هنوز بر سر انجام مقدمات به تفاهم نرسیدهاند.اتصال گرگان به مشهد از طریق راهآهن از سال ٨۴ مطرح شد و احمدینژاد، رئیس جمهور وقت، فروردین ٨۵ این پروژه را در فهرست مصوبات دولت خود قرار داد. اینبار هم ماجرای تکراری تصویب طرح بدون در نظر گرفتن اعتبار شکل گرفت و هنوز احداث این پروژه به عملیات اجرایی نرسیده است.این پروژه ۵۵٠ کیلومتر طول دارد و از شهرهایی مانند گرگان، شیروان، قوچان و مشهد میگذرد. در خردادماه امسال که هنوز نرخ ارز افزایش نیافته بود، اعتبار لازم برای این پروژه حدود ۱۸ میلیارد یوآن چین، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان ارز ایران، برآورد میشد.«این پروژه پس از تصویب در شورای اقتصاد و هیئت دولت از سوی سرمایهگذار خارجی مذکور اجرایی خواهد شد و فقط شاید زمان اجرای آن به علت تحریمها کمی طولانیتر شود.» این را هم دیروز نماینده مردم بجنورد در مجلس گفته است.علی قربانی به ایسنا گفته است: اعتبار لازم برای اجرای این پروژه دولتی نبوده است که مسئولان آن را حذف کرده باشند.