کد خبر : 90546
/ 07:43
تاکید رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان بر لزوم همگامی متولیان موسیقی

سازی که کوک نمی‌شود

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی خراسان با ساختار مشخص و وظایف معین بیشتر از آنکه مشغول پیگیری امور صنفی هنرمندان باشد، خودش را درگیر برنامه‌های‌ جانبی و امور جزئی کرده است.

سازی که کوک نمی‌شود

قاسمی| انجمن صنفی هنرمندان موسیقی خراسان با ساختار مشخص و وظایف معین بیشتر از آنکه مشغول پیگیری امور صنفی هنرمندان باشد، خودش را درگیر برنامه‌های‌ جانبی و امور جزئی کرده است. درشرایطی‌که با نشستن میثم قومورلو بر کرسی ریاست این انجمن در سه سال‌ونیم پیش، انتظار می‌رفت اتفاقات مثبتی در حوزه امور صنفی هنرمندان موسیقی روی دهد، این انجمن موفق نشد امور موردنیاز هنرمندان زیرمجموعه خود را آن‌طور که باید، پیگیری کند.

میثم قومورلو معروف به میثم افشین که به‌تازگی عنوان خلیفه دف‌نوازی شرق را از آن خود کرده است، از سال١٣٧۶ هنر دف‌نوازی را شروع کرده و از محضر استادان بزرگ دف‌نوازی ایران همچون استاد خلیفه کریم و استاد خلیفه علاءالدین یاسینی بهره برده و در سال١٣٧٨ گروه سازهای ضربی هزاردستان را بنیان نهاده است.

افشین به‌عنوان سرپرست گروه هزاردستان با کارنامه‌ای درخشان از برگزاری کنسرت‌ها و اجراها از سال۸۷ تاکنون یکی از گزینه‌های خوب ریاست انجمن صنفی هنرمندان بوده که این سمت به او واگذار شده‌است. در گفت‌وگویی که با این هنرمند موسیقی ایرانی انجام داده‌ایم، به علل و عوامل موفق نبودن فعالیت انجمن امور صنفی هنرمندان موسیقی استان می‌پردازیم.

 

﷯ در انجمنی که یکی از وظایف مهم آن پیگیری امور صنفی فعالان موسیقی است، همواره اعضای آن از رسیدگی نکردن به مسائل و دغدغه‌هایشان گلایه دارند، این مشکل از کجا نشئت می‌گیرد؟

مشکل از آنجا شروع می‌شود که انجمن امور صنفی موسیقی هنوز به رسمیت شناخته نشده است. تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است تا بتوانیم موسیقی را به‌عنوان شغل بشناسانیم، از این‌رو همه تلاش‌های ما برای احقاق حقوق صنفی هنرمندان، بی‌نتیجه می‌ماند. درواقع اصلا به ما اجازه ورود به مسائل صنفی هنرمندان را نمی‌دهند و این چالش همیشگی ما با اداره ارشاد است که حاضر نیست ما در کوچک‌ترین مسائل صنفی موسیقی وارد عمل بشویم، از این‌رو در پیگیری هیچ امری با ما همکاری نکرده است؛ مثلا وقتی برای احقاق حقوق نوازنده‌ها مراجعه می‌کنیم، ارشاد عملا پاسخ‌گو نیست، از آن‌طرف وقتی به موضوع دستمزدهای مدرسان در آموزشگاه‌ها ورود پیدا می‌کنیم، باز پاسخی دریافت نمی‌کنیم. موضوعاتی ازقبیل نرخ‌گذاری آموزش‌ها، بیمه‌ها یا دوره‌های تخصصی را بارها پیگیری کرده‌ایم اما خیلی جدی گرفته نشده است.

 

﷯ یعنی پیگیری این مسائل در حوزه اختیارات انجمن است ولی اداره ارشاد اجازه ورود نمی‌دهد؟

اصلی‌ترین هدف انجمن‌های صنفی، احقاق حقوق اعضا در مراجع قانونی، ادارات و همچنین افزایش دادن سطح کیفی وضعیت صنفی اعضاست. همه این موضوعات در یک ساختار مشخص، تعریف شده است. پیگیری‌های ما هم در مسیر همین مسائل است اما ظاهرا اداره ارشاد، تمایل فراوانی دارد که همه مسائل هنری در دایره اختیارات خودش باشد و به دیگران محول نشود.

 

﷯ اما مهم‌ترین دلیل تاسیس انجمن‌ها، پیش رفتن به‌سمت خصوصی‌سازی و محول کردن برخی وظایف بوده است؟

بله، اصلا سازمان‌های مردم‌نهاد برای واگذار کردن پاره‌ای از همین امور تاسیس شدند اما به‌اعتقاد من، اداره ارشاد سعی می‌کند همه‌ امور دراختیار خودش باشد، از این‌رو انجمن صنفی و حتی انجمن موسیقی، خیلی قدرت مانور دادن ندارند. همین موضوع باعث شده است در موقعیت بدی قرار بگیریم و وقتی هنرمندان برای پیگیری مسائلشان از ما انتظار دارند، نتوانیم آن مسائل را پیگیری کنیم؛ مثلا وقتی برای بیمه و امنیت شغلی مدرسانمان از ارشاد پیگیر می‌شویم، می‌گویند: «اصلا صحبتش را نکنید»، از این‌رو در این مدت تنها توانستیم ساختار انجمن را حفظ کنیم و درواقع نگهش داشتیم تا منحل نشود و تاجایی‌که در توانمان بوده است، کارهایی انجام داده‌ایم که ارتباط گرفتن با سازمان جهانی کار و نماینده کانون انجمن صنفی ایران، یکی از این کارها بوده است، به‌گونه‌ای‌که اکنون کارت انجمن صنفی در خارج از کشور نیز تاییدشده است و هنرمندان می‌توانند به فعالیت هنری بپردازند. ما همچنین در برخی امور ازجمله خدماتِ تخفیفی بیمه تکمیلی و بیمه عمر، توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

 

﷯ ظاهرا شما با انجمن موسیقی رابطه خوبی دارید و گاه کارهای مشترکی انجام می‌دهید، این فضای تعاملی چطور ایجاد شده است؟

ارتباط من با شخص آقای طاهری به‌عنوان رئیس انجمن موسیقی استان، خیلی صمیمانه است و با هم تعامل خوبی داریم؛ چون ایشان از دوستان من هستند اما ارتباط کاری و تعامل نباید به‌خاطر دوستی‌های اشخاص پیش برود، بلکه ساختار مهم است. من نمی‌دانم اگر رئیس انجمن موسیقی عوض شود، بازهم می‌توانیم با هم تعامل داشته باشیم؟ اما اگر ساختارها درست و اصولی باشد، اصلا اشخاص اهمیت ندارند و تعامل و همکاری بر اساس اهداف و حوزه اختیارات پیش خواهد رفت.

 

﷯ باتوجه‌به مدیریت جدید اداره ارشاد، فکر می‌کنید روند فعالیت انجمن صنفی موسیقی چطور پیش برود؟

من آقای مروارید را از قبل می‌شناختم. در جلسه مشترکی که بین ما، انجمن موسیقی استان و ارشاد برگزار شد، صحبت‌ها و مطالباتمان را بیان کردیم. قرار شد موانع اجرای کنسرت‌های سنتی در مشهد برداشته و از اجرای زنده، حمایت شود. حال باید تا پایان سال منتظر ماند و دید که رویکرد ارشاد در این باره تا چه حد تغییر کرده است.

 

﷯ در تابستان امسال یک برنامه مشارکتی با شهرداری نیز داشتید. آیا این تجربه، کمکی به پیشبرد اهداف انجمن صنفی موسیقی کرد؟

بله، این برنامه فرهنگی که با تدبیر شهرداری برگزار شد، از این نظر که ما با فراغ بال فرصت داشتیم در ١٠شب ۲۰اجرا برگزار کنیم، خیلی خوب بود. درواقع این برنامه فرصتی در اختیار ما قرار داد تا توانمندی هنرمندان موسیقی مشهد را به رخ بکشیم و از طرفی مردم این فرصت را داشتند که به‌صورت زنده، موسیقی گوش کنند و از اجرای زنده لذت ببرند.

 

﷯ در این برنامه گروه‌های هنری از استان‌های دیگر هم حضور داشتند که گلایه‌های هنرمندان بومی را به گوش ما رساند، فکر می‌کنید چرا دیگر هنرمندان مشهدی یا خراسانی در این رویداد فرهنگی حضور نداشتند؟

درواقع تنها ایراد این برنامه همین بود و ما را بسیار دلخور کرد. ما اصلا در مشهد کمبود نیرو و نوازنده و گروه موسیقی نداریم. از نظر کیفی هم سطح بسیار خوبی داریم اما خودمان هم تعجب کردیم که چرا وقتی قرار است ۴ گروه موسیقی در شهر مشهد اجرای زنده برگزار کنند، ٣ گروه آن از استان‌های دیگر هستند. ما انتظار داشتیم مسئولان برگزاری از گروه‌های خودمان دعوت کنند. ما گروه‌های موسیقی داریم که هرجا می‌روند، با مقام و افتخار برمی‌گردند، بنابراین درست نیست بودجه و سرمایه انجمن‌های موسیقی استان صرف هزینه هتل، خوراک و ایاب‌وذهاب هنرمندان غیرخراسانی شود. موضوع مورد انتقاد دیگر این بود که با هنرمندان غیربومی، همان‌جا تسویه‌حساب شد اما ما برای گرفتن دستمزد بچه‌های خودمان، ٢ ماه دوندگی کردیم. به‌نظر من، این تبعیض نارواست.

 

﷯ به‌طورکلی برنامه‌های شهرداری را در مسیر کمک به وضعیت موسیقی مشهد، چقدر موثر می‌دانید؟

درمجموع حمایت شهرداری از موسیقی سنتی، خوب است. خود من اولین قرارداد کاری‌ام با شهرداری در سال۷۸ بود و باعث شد کارم را در فضای مناسبی شروع کنم؛ البته معمولا در کل دنیا متولی موسیقی عامه مردم، شهرداری‌ها هستند و در حوزه هنرهای دیگر نیز حمایت این نهاد را می‌بینم. در مشهد نیز در ٢ سال اخیر به‌اعتقاد من، شهرداری و روزنامه شهرآرا از موسیقی حمایت زیادی کرده‌اند.

 

﷯ فکر می‌کنید ساختارها و نهادهای مختلفِ متولی موسیقی فعال در مشهد، چقدر به‌هم نزدیک هستند و آیا در این مسیر گام‌های مشترکی با هم برمی‌دارند؟

متاسفانه همیشه طوری بوده است که هرکدام از ما ساز خود را زده‌ایم، اما خوشبختانه فعلا فعالیت‌هایمان کمی به‌هم نزدیک شده است و کارهای مشترکی انجام می‌دهیم که شاید یکی از دلایلش، ارتباطات شخصی باشد. اما اگر قرار است این روال ادامه یابد، باید ساختارها با یکدیگر همگام شوند نه اشخاص. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی