کد خبر : 90591
/ 07:03

بیمه در دست‌انداز قطعه‌سازان

تفاوت قیمت قطعات خودروهای تصادفی این روزها دردسرهای بسیار زیادی را برای شهروندان مشهدی که متقاضی درخواست خسارت بیمه هستند ایجاد کرده است

بیمه در دست‌انداز قطعه‌سازان

شهرآرا آنلاین - سونامی نرخ دلار از نیمه تابستان سال ٩٧ اقتصاد ایران را دچار نوسان‌های شدید کرد و بی‌ثباتی نرخ ارز مثل دومینو کل بازار را دربرگرفت و بیشتر مشاغل را کم‌و‌بیش تحت تأثیر خود قرار داد. بازار اتومبیل و لوازم یدکی خودرو از جمله بازارهایی بود که بعد از تلاطم اقتصادی کشور بیشترین تغییرات قیمتی را به خود دید. چنانکه اول آبان‌ماه روزنامه شهرآرا در گزارشی با تیتر «قیمت‌های الکی برای لوازم یدکی» زنگ خطر را درباره آشفته بازار لوازم یدکی خودرو به صدا درآورد و در ادامه دیگر رسانه‌ها نیز به این مسئله پرداختند. اما شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی کشور نه تنها تلاشی برای اصلاح این وضعیت نکردند بلکه در مواضعی هماهنگ به تهدید دولت پرداختند و از خطر بیکاری هزاران نفر کارگر و مهندس در صورت ثابت ماندن قیمت خودرو سخن گفتند و با عزمی جزم افزایش قیمت خودرو تا مرز ۵ درصد کمتر از قیمت بازار را دنبال کردند. حالا در این بلبشو قیمت‌ها، تأمین نشدن قطعات یدکی توسط نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خودروساز مشکلی تازه است که شرکت‌های بیمه را نیز درگیر خود کرده است. طبق فرآیند مرسوم شرکت‌های بیمه‌گر در صورت خسارت دیدن خودروهای بیمه‌شده موظف هستند تا بر اساس نرخ رسمی زیان خودرو بیمه شده را پرداخت کنند.

 

﷯ قطعه‌های نایاب و نرخ‌های موهوم

اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که نمایندگی‌های رسمی، قیمت‌های سیستمی قطعات را اعلام می‌کنند و شرکت بیمه بر همان اساس به بیمه‌شده‌ها زیان می‌دهد اما نمایندگی‌ها توان تأمین قطعه را ندارند و در این میان مردم هستند که باید مابه‌التفاوت قیمت رسمی اعلام شده توسط نمایندگی را با قیمت بازار آزاد را از جیبشان پرداخت کنند.

به عنوان مثال بر اساس مشاهدات میدانی و تحقیقات خبرنگار شهرآرا قیمت سپر عقب خودرو «چانگان» توسط نمایندگی رسمی یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان اعلام می‌شود اما نمایندگی این قطعه را ندارد و قیمت آن در بازار آزاد حدود ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان است. در این میان صاحب خودرو که باید خسارت خودرو را از بیمه دریافت کند باید مابه‌التفاوت قیمت اعلامی از سوی نمایندگی رسمی با بازار آزاد را خود تأمین کند.

طبق اطلاعاتی که کارشناسان تعیین خسارت شرکت‌های بیمه‌گر مختلف به شهرآرا اعلام کردند اکنون تمامی خودروهای چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند دچار این مشکل هستند و اساسا برخی از قطعات این خودروها حتی در بازار آزاد تأمین نمی‌شود.

همچنین برخی از قطعات خودروهای داخلی نیز توسط نمایندگی‌ها تأمین نمی‌شود و از این جمله می‌توان به کمک فنر خودرو «تیبا» و رینگ خودرو «پراید»، و ایربگ خودرو «تندرو٩٠»، و چراغ‌های خودرو «برلیانس» اشاره کرد.

 

﷯ ضرب خوردگان اخمو

برای بررسی دقیق‌تر و گفت‌وگو با مردم به اداره خسارت اتومبیل یکی از شرکت‌های بیمه‌گر بزرگ در مشهد می‌رویم. ماشین‌های ضرب‌خورده با مالک‌های اخمو‌یشان ٢ طرف کوچه ردیف شده‌اند. صف کم‌تحرکی از ضرب‌دیدگان در حال ورود به اداره خسارت هستند و با همان سرعت اندک، ردیف دیگری از خودروها که میزان زیانشان تعیین شده است از این اداره خارج می‌شوند. امیرعلی صاحب خودرو «سراتو» است که سپر آن در تصادفی آسیب دیده است و باید تعویض شود. می‌گوید: قیمتی که نمایندگی رسمی برای تعویض سپر اعلام کرده ٢ میلیون تومان است و بعد از مراجعه به نمایندگی فهمیدم که آن‌ها این قطعه را ندارند. به بازار آزاد که مراجعه کردم، قیمت سپر در بازار آزاد ۴ میلیون تومان بود. حالا دوباره به واحد خسارت آمده‌ام تا دوباره میزان خسارتم را بررسی کنند.

صحبت کردن با مردم در اداره خسارت سخت‌تر از هر مکان دیگری است. صف‌ها طولانی است و در چهره بیشتر مراجعه‌کنندگان نشانی از آرامش و تسلط به اعصاب دیده نمی‌شود.

 

﷯ اختلاف ۵٠٠ درصدی

محمد صاحب خودرو «برلیانس» است که در روزهای بارش باران در یک تصادف زنجیره‌ای چراغ‌های جلو و عقب اتومبیلش کاملا تخریب شده است. او می‌گوید: چراغ عقب برلیانس توسط نمایندگی ١٢٠ هزار تومان و چراغ مه‌شکن ٨۵ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما نمایندگی این قطعات را تأمین نمی‌کند و قیمت همین چراغ‌ها در بازار به ترتیب ۶٠٠ هزار تومان و ۵٠٠ هزار تومان است. در محیط باز اداره خسارت با یکی از کارشناسان تعیین خسارت که تمایل ندارد نامی از او در گزارش ببریم وارد گفت‌وگو می‌شویم. او می‌گوید: تمام کارشناسان از وضعیت بازار و نبود قطعات مطلع هستند، اما ملزم هستیم که قیمت‌ها را از نمایندگی‌های مجاز استعلام کنیم. نمایندگی‌ها نیز برخی قطعات را ندارند و مشتری باید قطعه را با اختلاف قیمت چند‌برابری از بازار آزاد تهیه کند. به همین خاطر ما نیز سعی می‌کنیم در تعیین خسارت بالاترین قیمت قطعه و همین‌طور بالاترین قیمت اجرت تعمیر را تعیین کنیم. با وجود این برخی از بیمه‌‌شده‌ها مجبور می‌شوند بخشی از هزینه‌ها را از جیب خودشان پرداخت کنند.

 

﷯ نمایندگی‌مجاز با کارهای غیرمجاز

وقتی بازار متلاطم می‌شود و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد بازار شایعات نیز به موازات رونق می‌گیرد. برخی از کارشناسان تعیین خسارت خودرو در گفت‌وگوهای درگوشی با خبرنگار شهرآرا از احتکار احتمالی قطعات توسط نمایندگی‌های مجاز سخن گفتند. این شایعه در بازار به گوش می‌رسد که نمایندگی‌های مجاز برای رسیدن به سود بیشتر قطعات خود را در بازار آزاد و به قیمت بیشتر می‌فروشند.

این مسئله را با مسئول کارگروه بیمه‌های اتومبیل شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان رضوی در میان می‌گذاریم. مجتبی جمشیدیان می‌گوید: برخی از نمایندگی‌های مجاز قطعه دارند اما قطعات را ارائه نمی‌کنند تا در بازار آزاد و با سود چند برابر بفروشند. در عین حال برخی از نمایندگی‌ها نیز در مشهد فعال هستند که قطعات یدکی تمامی خودروها را تأمین می‌کنند و شرکت‌های بیمه از تعامل با آن‌ها رضایت دارند.

او ادامه می‌دهد: نمایندگی‌های مجاز باید درنظر داشته باشند که در صورت ارائه قطعات با قیمت‌های رسمی مشتریان بیشتری خواهند داشت و سودجویی در بازار آشفته به نفع آن‌ها نخواهد بود و اتفاقا نمایندگی‌هایی که در این بازار قطعات خودرو را با قیمت رسمی عرضه می‌کنند رضایت مشتریان و همین طور سود بیشتری را کسب خواهند کرد. مسئول کارگروه بیمه‌های اتومبیل شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان رضوی معتقد است تنها کمتر از ١٠ درصد خودروهای خسارت دیده برای دریافت خسارت دچار مشکل هستند و در‌این‌باره می‌گوید: بیش از ٩٠ درصد خسارت‌هایی که شرکت‌های بیمه به مشتریان خود پرداخت می‌کنند بر اساس فاکتور صادر شده از سوی نمایندگی‌های مجاز خودرو است. پس قطعات مورد نیاز ٩٠ درصد خودروهای خسارت‌ دیده توسط نمایندگی‌ها تأمین می‌شود. البته این سخن با مشاهدات خبرنگار شهرآرا از اداره خسارت چند شرکت بیمه در تناقض بود و جمشیدیان به این ایراد اینچنین پاسخ داد: «بنده رئیس اداره خسارت بیمه آسیا هستم و درباره خسارت‌دیدگان این شرکت بیمه‌گر مطمئن هستم که ٩٠ درصدشان بدون مشکل قطعاتشان تأمین می‌شود.»

 

﷯ قیمت بازار آزاد باید ملاک باشد

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی نیز وجود مشکل اختلاف قیمت میان نمایندگی و بازار آزاد را تأیید می‌کند و می‌گوید: شرکت‌های بیمه وظیفه تأمین قطعه را ندارند و بر اساس قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت‌های رسمی باید به مشتریان خود خسارت پرداخت کنند.

مجتبی قمری گل می‌افزاید: البته با توجه به وضعیت متلاطم اقتصاد کشور شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند رضایت مشتریان خود را جلب کنند و از سوی دیگر سندیکاهای بیمه در تهران با شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی در تعامل هستند و این مشکلات را پیگیری می‌کنند. البته نکات بیان شده از سوی رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان از نظر حقوقی مورد تأیید کارشناس رسمی دادگستری در امور بیمه نیست. سید محمد هاشمی معتقد است که نمایندگی‌های مجاز خودرو در صورت نداشتن قطعه نباید قیمتی را اعلام کنند و شرکت‌های بیمه‌‌گر موظف هستند تا بر اساس نرخ قطعه موجود در بازار به بیمه‌شده خود خسارت بپردازند.

با وجود این صحبت‌ها و اختلاف نظرها به نظر می‌رسد تا زمانی که شرکت‌های قطعه‌سازی مشکل تأمین ماده اولیه را داشته باشند، ساخت قطعات داخلی با مشکل رو‌به‌روست و البته در این آشفته بازار برخی‌ها دست به سودجویی می‌زنند و در این میان دستگاه‌های نظارتی باید جدی‌تر به ایفای نقش بپردازند. همچنین شاید خالی از لطف نباشد در پایان گزارش توصیه یکی از کارشناسان تعیین خسارت خودرو را بخوانید: «صاحبان خودروهای ساخت چین محتاط‌تر برانید! فعلا قطعه نیست!» 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی