کد خبر : 90601
/ 07:42
دومین دوره جشنواره بین‌المللی کارتون مشهد در ایستگاه پایانی

برندی برای مشهد

جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن که اولین بار سال ٩۵ با هدف استفاده کردن از ابزار هنر برای عمومی کردن مفهوم جامعه ایمن در مشهد برگزار شد،

برندی برای مشهد

شهرآرا آنلاین - شکیبا افخمی‌راد| امسال دومین دوره‌اش را پشت سر خواهد گذاشت، جشنواره‌ای که به عنوان تنها جشنواره هنرهای تجسمی بین‌المللی در سطح خراسان‌ رضوی با حمایت شهرداری و شبکه آسیایی جامعه ایمن شکل گرفته‌ و مدیریت آن برعهده کارتونیست‌های مشهدی گذاشته شده‌ است. این اتفاق در برگزاری جشنواره‌های هنری کم‌سابقه است. جشنواره جامعه ایمن قصد دارد با استفاده از ابراز کارتون که هنری طناز و نقاد‌ است مفهوم جامعه ایمن را برای مردم قابل فهم کند و در این بین، با برگزاری موفق ‌دوره اول، ‌داوری دومین دوره‌اش را پشت سر گذاشته‌ است. آثار این دوره از جشنواره را جواد علیزاده، آرش فروغی، محسن اسدی، فیروزه مظفری، علیرضا پاکدل و محسن راهجردی داوری کرده‌اند و به این ترتیب، از میان ١٧٠٠ اثر از ٧٢ کشور دنیا، ١١٠ اثر برای چاپ در کتاب و نمایش در نمایشگاهی در مشهد انتخاب شده‌اند. در این میان، براساس رأی هیئت داورن، در بخش اصلی ٣ برگزیده، در بخش کاریکاتوریست‌های ایرانی ٣ تقدیر و در بخش ویژه جشنواره با موضوع زلزله در شهرهای بزرگ یک برنده مشخص شده‌اند که در دی‌ماه طی مراسمی اعلام خواهند شد. در گزارش پیش‌ رو، مروری داریم بر روند داوری این دوره از جشنواره و تفاوت‌های آن با دوره اول.

 

﷯ فرهنگ‌سازی با استفاده از کارتون

امیر عزیزی، رئیس شبکه آسیایی جامعه ایمن، درباره روند دومین دوره جشنواره کارتون می‌گوید: سال گذشته ما ١١٠٠ اثر از ۵٠ کشور دنیا دریافت کردیم اما امسال در مدت‌زمان هشت‌ماهه‌ تعیین‌شده حدود ١٧٠٠ اثر از ٧٢ کشور به دست ما رسید. همچنین امسال موضوعات را محدودتر کردیم تا کارها تخصصی‌تر شود. بنابراین ۵ محور اصلی و یک بحث ویژه زلزله را در فراخوان مشخص کردیم.

او برای برگزاری این رویداد ٢ رویکرد تعریف می‌کند و می‌گوید: رویکرد اول ما تغییر نگرش مردم به موضوع ایمنی و فرهنگ‌سازی است. همچنین آثاری که به دست ما می‌رسد یک منبع عظیم آموزشی است و ما از آن‌ها به روش‌های مختلف مثل اکران کارتون‌ها در سطح شهر و انتشار آن‌ها در پیوست شهرآرا با نام شهر ایمن استفاده می‌کنیم.

رئیس شبکه آسیایی جامعه ایمن درباره ادامه‌دار بودن این جشنواره جهانی توضیح می‌دهد: تا زمانی که ما باشیم و با وجود حمایت‌های بین‌المللی، این برنامه دست‌کم تا سال ٢٠٢٠ در مشهد ادامه خواهد داشت و با پایه‌گذاری‌هایی که صورت‌ گرفته است، امیدواریم این جشنواره به برندی برای مشهد تبدیل شود. او همچنین به برنامه‌های پایانی دوره دوم جشنواره جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: در جشنواره دوم، مهمانان خارجی و برخی از کارتونیست‌های درجه‌یک دنیا را دعوت کردیم که در ‌بازه زمانی‌ای که نمایشگاه برگزار می‌شود، کارگاه‌های تخصصی برگزار کنند.

 

﷯ استقبال کارتونیست‌های برتر جهان

محسن راهجردی، داور محتوایی و دبیرکل جشنواره هنری جامعه ایمن، درباره شاخصه‌های دوره دوم جشنواره جامعه ایمن توضیح می‌دهد: افراد بسیاری به ما می‌گفتند که ادامه این مسیر برای سال دوم ناممکن است و کسی از این جشنواره استقبال نمی‌کند، اما امسال علاوه بر اینکه استقبال بیشتر شد، نظر بزرگان کاریکاتوریست در جهان نیز جلب شد تا برای این جشنواره اثر خلق کنند.

به گفته او، در تمام حیطه‌های ایمنی مد نظر جشنواره کارهای خوب و مناسبی برای نمایش در نگارخانه و چاپ در کتاب به دست دبیرخانه رسیده‌ است. راهجردی دلیل استفاده از هنر کارتون برای تبیین اهداف جامعه ایمن را این‌گونه توضیح می‌دهد: در کارتون، ایده به صورت خلاصه و فشرده در کمترین زمان به مخاطب منتقل می‌شود و او را به فکر فرو می‌برد.

مجید ادیبی، دبیر دومین جشنواره کارتون جامعه ایمن، نیز با اشاره به اینکه این رویداد اولین جشنواره بین‌‌المللی کارتون وکاریکاتور در تاریخ مشهد است تصریح می‌کند: کارتونیست‌های مشهدی با تلاش‌های خود توانسته‌اند مشهد را ‌یکی از قطب‌های کارتون وکاریکاتور ایران معرفی کنند. اکنون با تلاش‌های قائم به فرد و با اعتماد مدیران شهری، دومین دوره بزرگ‌ترین رویداد هنری خراسان برگزار می‌شود.

او کارتون را بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم جامعه ایمن می‌داند و می‌گوید: کارتون با رویکرد نقادانه خود می‌تواند مفاهیم را به‌خوبی به مخاطبان انتقال دهد. از این‌ رو، دغدغه‌هایی که برای بحران شهری وجود دارد می‌تواند به مردم با ابزار هنر آموزش داده شود.

 

﷯ قدرتمندتر از دوره اول

محسن اسدی، کارتونیست و یکی از اعضای هیئت داوران‌ این رویداد جهانی، درباره روند داوری این دوره از جشنواره کارتون جامعه ایمن توضیح می‌دهد: با توجه به حجم زیاد آثار رسیده، داوری در ٢ مرحله انجام شد که در دوره اول آثار براساس موضوع و تکنیک و در دوره دوم از لحاظ ارتباط بهتر با موضوع و خلاقانه‌تر بودن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

او که در دوره قبل این جشنواره نیز به عنوان داور حضور داشته‌ است، سطح آثار دوره اخیر را از لحاظ کیفی، کمی و مفهومی بسیار بالاتر از دور اول می‌داند و دلیل این استقبال را این‌گونه شرح می‌دهد: چاپ کتاب، برپایی نمایشگاه و عمل به تعهدات در دوره اول، اعتماد هنرمندان مطرح کاریکاتور را جلب کرده‌ است تا در دوره دوم جشنواره جامعه ایمن شرکت کنند.

‌به عقیده اسدی استقبال هنرمندان مشهدی از جشنواره جامعه ایمن در حد انتظار نبوده‌ است و بیشتر آن‌ها با آثار آرشیوی در این رویداد شرکت کرده‌اند. از نظر او عملکرد نامطلوب هنرمندان مشهدی در چنین رویداد بومی مهمی نیازمند آسیب‌شناسی است.

به گفته علیرضا پاکدل نیز این دوره از جشنواره از لحاظ ارائه کار و حضور هنرمندان داخلی و بین‌المللی پربارتر و قدرتمندتر از دوره قبل بوده‌ است. او با اشاره به خوب بودن روند داوری آثار تصریح می‌کند: روند داوری بسیار زمان‌بر بود اما در نهایت، نتایجی که به دست آمد بسیار خوب و راضی‌کننده‌ بود.

این کارتونیست مشهدی برگزاری این جشنواره بین‌المللی را برای کارتون مشهد مهم می‌داند و توضیح می‌دهد: نقطه قوت این رویداد برگزاری و مدیریت آن از سوی کارتونیست‌های مشهدی است، اتفاقی که با اعتماد شهرداری مشهد و بخش مدیریت بحران و ایمنی به هنرمندان این حوزه صورت گرفته‌ است و می‌تواند به کارتون مشهد و هنرمندانش کمک کند به جایگاه اصلی خود برسند.

 

﷯ ترویج هنر عمیق دیدن

جواد علیزاده، کارتونیست مطرح کشور و داور جشنواره، معتقد است جشنواره کارتون جامعه ایمن می‌تواند به یک برند تبدیل شود. او می‌گوید: به نظر من، مکان و جغرافیا برای برگزاری یک جشنواره اهمیتی ندارد. در هر شهری که امکانات به‌خوبی فراهم شده‌ باشد، با اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی و مدیریت خوب، حاصل کار می‌تواند مطلوب باشد و روند برگزاری ادامه‌‌دار آن جشنواره را به یک برند جهانی تبدیل کند.

او جشنواره جامعه ایمن را یکی از بهترین‌ جشنواره‌های بین‌المللی کارتون در ایران می‌داند و ادامه می‌دهد: ‌اگر جشنواره جامعه ایمن همین روند را ادامه دهد، با توجه به بین‌المللی بودنش و جوائز خوبی که برای آن تعیین شده است، می‌تواند در آینده به همین شکل حفظ شود.

علیزاده درباره کمک کارتون به تحقق اهداف جامعه ایمن نیز توضیح می‌دهد: کارتون یک زبان تصویری است که هنر عمیق دیدن را ترویج می‌کند. بنابراین دیدن یک تصویر در نشریه و نمایشگاه می‌تواند از نظر انتقال مفهوم بسیار مؤثر باشد اما در کنار کارتون جشنواره، باید به کارتون مطبوعاتی نیز توجه شود. چون کارتونی که در روزنامه‌ها منتشر می‌شود می‌تواند به همان اندازه ‌یا حتی بیش‌ از کارتون جشنواره تأثیرگذار باشد.

 

﷯ تیم اجرایی قدرتمند جشنواره کارتون

به نظر آرش فروغی، آثار ارسال‌شده به دومین دوره جشنواره جامعه ایمن از آثار دیگر جشنواره‌هایی که در طول ٢ سال گذشته در ایران برگزار شده کیفیت بهتری داشته‌ است. او اظهار می‌کند: با توجه به تعداد زیاد آثار باکیفیت، ما در روند داوری مجبور شدیم برخی از آثار باکیفیت را کنار بگذاریم.

این کاریکاتوریست درباره تفاوت آثار داخلی و خارجی ارسالی به جشنواره نیز توضیح می‌دهد: قطعا بحث جغرافیا رویکرد هنرمندان داخلی و خارجی به موضوعات ایمنی را متفاوت می‌کند. هنرمندان داخلی بیشتر به معضلات داخلی مثل زلزله و آسیب‌های اجتماعی که ما با آن‌ها سر و کار داریم گرایش داشتند. هنرمندان خارجی نیز با دیدگاه خودشان و طبق مشکلاتی که در کشورهایشان دارند آثاری را خلق کردند. با این حال، هنرمندان‌ ایرانی نگاه دقیق‌تری به موضوع ایمنی داشتند و از نظر محتوا آثار‌ بهتری ارائه کردند. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش وجه تمایز جشنواره جامعه ایمن با دیگر جشنواره‌ها را این‌گونه تشریح می‌کند: مرکزیت این جشنواره برخلاف بیشتر جشنواره‌های بین‌المللی، تهران نیست. همین اتفاق موقعیت خوبی ‌در اختیار هنرمندان مشهدی قرار می‌دهد. جشنواره جامعه ایمن از لحاظ مدیریت اجرایی نیز از بسیاری از جشنواره‌های تهران کیفیت بهتری دارد چون یک گروه حرفه‌ای این رویداد را مدیریت می‌کند.فیروزه مظفری، داور دیگر جشنواره جامعه ایمن، به استقبال خوب بانوان از دوره دوم جشنواره جامعه ایمن اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد شایان توجهی کار از کارتونیست‌های مطرح به جشنواره رسیده بود و در این بین، حضور خوب کارتونیست‌های خانم تازه‌کار و حرفه‌ای بسیار امیدوار‌کننده و نویدبخش بود. او همچنین با تأکید بر کیفیت بالای آثار ادامه می‌دهد: داوری مرحله نهایی به دلیل کیفیت خوب آثار بسیار سخت بود. به همین دلیل، آثار برنده از نظر سوژه، کیفیت، تکنیک و موارد دیگر، با اختلاف بسیار کمی از هم، در رده‌بندی اول تا سوم قرار گرفتند.

 

﷯ ترغیب هنرمند با موضوع ناب

در پایان، به سراغ محمود نظری، از برندگان دوره قبل جشنواره و شرکت‌کننده این دوره رفتیم. او دلایل حضور دوباره‌اش در این رویداد را این‌گونه بیان می‌کند: کیفیت برگزاری دوره اول و به دوره دوم رسیدن این جشنواره نشان می‌دهد که یک تیم قوی پشت این جریان است. به نظر او موضوع ایمنی جزو نیازهای روز جامعه است که چندان به آن پرداخته نشده است. همین امر نیز هنرمندان را ترغیب می‌کند که انرژی خود را برای خلق آثار درباره این موضوع کاربردی صرف کنند. 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی