• خانه
  • یادداشت
  • کسب‌وکارهای کوچک و موضوع بیکاری
کد خبر : 90902
/ 06:53
دکتر حسین محمدی

کسب‌وکارهای کوچک و موضوع بیکاری

کسب‌وکارهای کوچک و موضوع بیکاری

شهرآرا آنلاین - بیکاری از مشکلات عمده جوانان به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی به شمار می‌آید که دارای تبعات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. یکی از مسائل مهم اقتصاد کلان در هر جامعه‌، افزایش فرصت‌های اشتغال و کاهش بیکاری است. نرخ بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی در ایران حدود ۴٠ درصد است و بیشتر این بیکاران را جوانانی تشکیل می‌دهند که چون عمدتا به دنبال کارهای اداری هستند معمولا بیکار می‌مانند. بعد از دوره‌ای بیکاری، ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی یا مشغول شدن به کاری مرتبط یا نامرتبط با رشته تحصیلی جزو گزینه‌های پیش روی جوانانی است که در سن ازدواج نیز قرار دارند و یافتن شغلی مناسب می‌تواند آینده‌ای بهتر برایشان ترسیم کند.

اگر‌چه وضعیت اشتغال در بیشتر رشته‌های دانشگاهی در ایران شبیه به هم است و تفاوت زیادی به لحاظ بازار کار وجود ندارد، دانش‌آموختگان برخی از رشته‌های دانشگاهی با مهارت‌هایی که به دست آورده‌اند شانس بیشتری برای یافتن کار مناسب یا ایجاد کسب‌وکاری برای خود دارند. یکی از وظایف اصلی دولت‌ها نیز ایجاد شرایط مناسب برای ظهور و گسترش انواع کسب‌وکارهایی است که می‌توانند باعث گسترش ظرفیت‌های اشتغال و تولید در کشور شوند.در کشورهای در حال توسعه مثل ایران، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌توانند نقش زیادی در افزایش تولید و گسترش فرصت‌های شغلی ایفا کنند. از این رو، مراکز علمی و دانشگاهی باید مهارت‌ها و انگیزه‌های لازم برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک را به علاقه‌مندان آموزش دهند و نهادهای دولتی نیز با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم حامی این کسب‌وکارها باشند.

کسب‌وکارهای کوچک در بیشتر کشورها عناصری مهم در پیشرفت‌های اقتصادی-‌اجتماعی شناخته می‌شوند. نگاهی به تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می‌دهد ایجاد و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های توسعه اقتصادی آن‌هاست. نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر، هزینه‌های پایین‌تر، بستر مناسب برای نوآوری و صادرات، مدیریت جوان، با‌انگیزه و خلاق، خطرپذیری، انعطاف و مواردی از این قبیل برخی از امتیازات کسب‌وکارهای کوچک هستند که می‌توانند برای کشورهایی در حال توسعه چون ایران راه حلی مناسب برای افزایش تولید و افزایش فرصت‌های شغلی به شمار روند. کشور ما به‌‌شدت نیازمند گسترش فرصت‌های کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است تا ضمن رفع نیازهای داخلی، به توسعه صادرات نیز کمک کند. وجود مزیت‌های نسبی بسیار زیاد در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنایع مرتبط با آن، مهندسی، پزشکی و فناوری‌های جدید، همگی، می‌تواند به توسعه کسب‌وکارهای کوچک در کشور کمک کند. برای تحقق این هدف والا لازم است دستگاه‌های مسئول برای کاهش موانع کسب‌وکار برنامه‌ریزی جامعی صورت دهند و در ادامه، با آموزش‌های هدفمند و کاربردی، فرصت‌های موجود را به علاقه‌مندان معرفی، و به شیوه‌های مختلف، از آن‌ها حمایت کنند تا کسب‌وکارهای نوپا بتوانند در فضایی رقابتی رشد کنند و تداوم‌بخش جریان تولید و صادرات باشند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی